piątek, 27 sierpnia 2021

Chińskie ścigacze OP typu Tai Wan 1934 (4 jednostki)

Chińskie ścigacze OP typu Tai Wan 1934 (4 jednostki)

Projekt mojego autorstwa, ale uzgodniony z pomysłodawcą całego cyklu, kolegą Hrotgarem.

W latach 1932-1934 Japończycy zbudowali sporą ilość okrętów podwodnych, których prędkość nawodna wynosiła 20-20,5 w. Ponieważ, prędkość maksymalna typowych chińskich okrętów ZOP nie przekraczała dotychczas 19,03 w, chińska admiralicja podjęła decyzję o budowie szybszych i wyspecjalizowanych w ZOP nowych okrętów. Wykorzystując okresowe nadwyżki budżetowe, zamówiono w roku 1933 w stoczniach amerykańskich dwa okręty typu Tai Wan. Po ich ukończeniu, rozpoczęto budowę dwu następnych jednostek tego typu, ale już w chińskiej stoczni MW w Tiencinie. Mimo, że budowa ich przebiegała pod nadzorem amerykańskich okrętowców, a kluczowe dostawy (napęd, uzbrojenie) pochodziły z USA, wydarzenie to stanowi kamień milowy w rozwoju chińskiej MW. Nabyte przez stoczniowców chińskich doświadczenie, pozwoli w przyszłości na samodzielną budowę okrętów większych i bardziej zaawansowanych technicznie, niż ścigacze OP. Należy spodziewać się również znaczącego wzrostu udziału przemysłu chińskiego w dostawach (stal konstrukcyjna, mniej skomplikowane urządzenia okrętowe, rurociągi i linie kablowe, wyposażenie kwatermistrzowskie itp.). Poniżej opis techniczny nowych SOP.

Kadłub

Z szeroką pawężą rufową, umożliwiającą montaż wbg.

Napęd

Dwa wały śrubowe napędzane przez dwa diesle o łącznej mocy 2500 KM. Układ identyczny w stosunku do siłowni budowanych w latach 1926-27 dozorowców i trałowców o wyporności 330 tn.

Uzbrojenie

- 1xIx3"/23 (7.62 cm) Mark 13, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 5,90 kg wynosi 8050 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa pociskiem AA 5,90 kg wynosi 5490 m;

- 1xIx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;

- 2xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xwbg z zapasem 36 bg Mark 3;

- opcjonalnie 8-10 min, po demontażu wbg.

Pojedyncze stanowisko 1xIx1.1"/75 (28 mm) zostało opracowane specjalnie dla tego projektu, ale należy spodziewać się jego późniejszego wykorzystania na innych jednostkach.

Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.

Inne

Zamontowano szumonamiernik oraz dwie radiostacje krótkiego zasięgu.

Głównym zadaniem tych jednostek jest zwalczanie OP npla w strefach przybrzeżnych oraz eskortowanie statków i konwojów w żegludze kabotażowej.

Dodatkowo, ścigacze zostały przystosowane do podjęcia na pokład do 20 rozbitków i udzielenia im podstawowej pomocy medycznej. 


Tai Wan, China submarine chaser laid down 1933, launched 1933, completed 1934 (engine 1933)

 Displacement:

            209 t light; 216 t standard; 247 t normal; 271 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (163,62 ft / 157,48 ft) x 19,69 ft x (6,56 / 6,99 ft)

            (49,87 m / 48,00 m) x 6,00 m  x (2,00 / 2,13 m)

 Armament:

      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 250 per gun

              Quick firing gun in deck mount, 1913 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

      1 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal gun - 0,93lbs / 0,42kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air gun in deck mount, 1929 Model

              1 x Single mount on centreline, aft deck aft

                        1 raised mount

      2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck aft

                        2 raised mounts

      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg

      Mines

      2 - 1 444,03 lbs / 655,00 kg mines + 10 reloads - 7,736 t total

            in Above water - Stern racks/rails

      Main DC/AS Mortars

      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 7,143 t total

            in Stern depth charge racks

 Machinery:

            Diesel Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 2 500 shp / 1 865 Kw = 20,72 kts

            Range 2 900nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 55 tons

 Complement:

            30 - 40

 Cost:

            £0,085 million / $0,340 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 20 tons, 8,3%

               - Guns: 2 tons, 0,7%

               - Weapons: 19 tons, 7,5%

            Machinery: 73 tons, 29,5%

            Hull, fittings & equipment: 108 tons, 43,8%

            Fuel, ammunition & stores: 38 tons, 15,5%

            Miscellaneous weights: 7 tons, 2,9%

               - Hull below water: 5 tons

               - On freeboard deck: 3 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              399 lbs / 181 Kg = 24,8 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,20

            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m

            Roll period: 10,6 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,25

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,425 / 0,439

            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1

            'Natural speed' for length: 14,74 kts

            Power going to wave formation at top speed: 66 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 21,00 degrees

            Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            22,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  9,51 ft / 2,90 m

               - Forward deck:       30,00%,  9,51 ft / 2,90 m,  8,53 ft / 2,60 m

               - Aft deck:    30,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  7,87 ft / 2,40 m

               - Quarter deck:        18,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m

               - Average freeboard:                      8,91 ft / 2,72 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,1%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 110,1%

            Waterplane Area: 2 014 Square feet or 187 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 157%

            Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 135 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,84

                        - Longitudinal: 5,28

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily

 Tai Wan (1934)

Hai Nan (1934)

Penghu Dao (1935)

Dayu Shan (1935)