Przebudowa amerykańskiego okrętu hydrograficznego typu Sumner (ex-okręt baza OP Bushnell) na pomocniczy krążownik plot Thomas Sumner 1942 (1 jednostka)
Pomysłodawcą
jest kolega ŁK. Muszę przyznać, że jest to jeden z bardziej „odlotowych”
pomysłów tego Kolegi. Uzbrojenie wielkiego niszczyciela z połowy XX. w. na
kadłubie klipra z połowy XIX. w.; tego chyba jeszcze nie było!
Poniżej,
napisana przez Pomysłodawcę legenda.
Niewątpliwie, jednym z
najpiękniejszych okrętów pomocniczych US Navy był w okresie
międzywojennym okręt baza OP Bushnell,
który od 1937 r. służył pod nową nazwą Sumner,
jako jednostka hydrograficzna. W 1931 r. okręt przeszedł dużą modernizację
siłowni i zamiast maszyn parowych otrzymał napęd wysokoprężny, składający się z
4 silników MAN o mocy po 2000 KM, pracujących po 2 na każdym z wałów
napędowych. Silniki pochodziły z demobilu (wcześniejsza eksploatacja trwała
zaledwie 8 – 10 lat!) i stanowiły napęd nieudanych okrętów podwodnych T2 i T3,
a przed ponownym użyciem zostały poddane gruntownemu remontowi. Zainstalowany
napęd miał przekładnię elektryczną tzn. motory dieslowskie napędzały
bezpośrednio dwa generatory prądu, które wytwarzały energię elektryczną do
napędzania dwu silników elektrycznych, które z kolei poruszały śruby okrętu.
Układ dość złożony, ale zapewniał odpowiednią „elastyczność” używania siłowni.
Wymiana napędu na Bushnellu zaszła w
związku z wcześniejszym już, epizodycznym używaniem go do zadań hydrograficznych
i planowanej na najbliższą przyszłość trwałej zmianie funkcji okrętu w tym
kierunku. Nowa siłownia, oprócz znacznego zwiększenia zasięgu operacyjnego,
przyniosła również wymierny wzrost prędkości maksymalnej z 14 do prawie 19 węzłów.
Ten ostatni aspekt odegrał wielką rolę w dalszych losach okrętu. Miał on już za
sobą z górą 27-letnią służbę, gdy na początku roku 1942 postanowiono uczynić
zeń jednostkę stricte bojową, w związku z wejściem USA do wojny i po ciężkich
stratach poniesionych w Pearl Harbor. To ostatnie zdarzenie najlepiej
unaoczniło potęgę lotnictwa morskiego, a zarazem konieczność wprowadzenia do
służby wyspecjalizowanych eskortowców. Obok przygotowania masowej budowy nowych
jednostek, postanowiono przebudować w tym charakterze niektóre szybkie jednostki
handlowe i okręty pomocnicze US Navy. Wśród tych ostatnich uwagę dowództwa
floty zwrócił wspomniany okręt hydrograficzny, który z racji sporej wyporności
mógł być pomocniczym krążownikiem przeciwlotniczym. Umiarkowana prędkość
wykluczała, co prawda, jego użycie w ramach operacyjnych zespołów floty, ale -
jako np. eskortowiec konwojów pływających do Wielkiej Brytanii i Związku
Sowieckiego - mógł być bardzo wartościowy. Przebudowę zaczęto od zmiany
nazwy z Sumner na Thomas Sumner, a spiesznej modernizacji
dokonała w okresie od 16.05.1942 r. do 18.10.1942 r. stocznia Cramp w
Filadelfii. Po zakończonej przebudowie okręt włączono w skład Floty
Atlantyckiej i skierowano niezwłocznie do ochrony konwojów. Był używany w tym
charakterze aż do końca wojny w Europie. Wśród osiągniętych sukcesów należy
wymienić zestrzelenie 4 bombowców niemieckich (3 Heinkel He-111 i 1 Junkers
Ju-88) oraz współudział w zatopieniu w dniu 05.09.1944 r. okrętu podwodnego
U-233, zniszczonego 150 mil morskich na północny-wschód od Scapa Flow. W
starciach z niemieckim lotnictwem okręt odniósł kilkukrotnie niegroźne
uszkodzenia. Z dniem 01.01.1946 r. powrócił – po niemal całościowym rozbrojeniu
(pozostawiono jedynie 2xIIx40 mm Bofors L/56 Mark 1) i kolejnej wymianie napędu
– do funkcji okrętu hydrograficznego. Wycofany ze składu floty został
31.12.1959 r. i niezwłocznie przekazany do złomowania.
Teraz opis techniczny
przebudowy (mój, na bazie wytycznych Pomysłodawcy).
Kadłub
Bez zmian,
za wyjątkiem drobnych przeróbek dziobu, związanych z demontażem bukszprytu.
Napęd
Pozostawiono bez zmian.
Przed powrotem do służby
hydrograficznej w 1946 r. zainstalowano nową siłownię złożoną z 2 silników
diesla General Motors z przekładniami elektrycznymi, o łącznej mocy 3000 KM.
Prędkość maksymalna spadła do 14,7 węzła, a zasięg wydłużył się do 16000 mil morskich
z prędkością 10 węzłów.
Uzbrojenie
Zamontowano:
- 8xIx5"/38 (12.7 cm)
Mark 12, przy elewacji 45o donośność
pociskiem AAC 25,00 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;
- 4xIVx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE-T 0,416 kg wynosi 7430 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 6xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 4xwbg z zapasem 72
bg.
Do kierowania ogniem
zainstalowano dwa dalocelowniki optyczne o bazie 4,7 m, a dla zwalczania OP
szumonamiernik.
Na początku 1944
roku, stanowiska IVx28/75 mm zastąpiono zestawami IVx40/56 mm, a n-kmy 12,7 mm
działkami 20/70 mm.
Inne
Okręt otrzymał nowe
wyposażenie radio-nawigacyjne, w tym cztery radiostacje i radionamiernik.
Oprócz podstawowych funkcji
obrony plot i pop, jednostka ta może także wykonywać zadania
zaopatrzeniowo-transportowe. Zaopatrzeniowe dla mniejszych jednostek eskorty,
przewożąc łącznie 1550 t paliw płynnych (olej napędowy i opałowy) oraz
transportowe, zabierając na pokład 25 t cennej drobnicy (elektronika, mechanika
precyzyjna, optyka itp.).
Na skutek przebudowy,
wyporność standardowa okrętu obniżyła się z 3192 do 3160 t.
Koszt przebudowy wyniósł
17,9% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Thomas Sumner, USA auxiliary AA cruiser laid down 1914, launched 1915,
completed 1915, modernized 1931, reclassified 1937, rebuilt 1942 (engine 1921)
Displacement:
3 009 t light;
3 160 t standard; 3 607 t normal; 3 964 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(351,03 ft / 300,20 ft)
x 45,60 ft x (15,09 / 16,33 ft)
(107,00 m / 91,50 m) x
13,90 m x (4,60 / 4,98 m)
Armament:
8 - 5,00" / 127 mm 38,0
cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
4 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
4 x Single mounts on sides, evenly spread
16 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal guns - 0,93lbs / 0,42kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
4 x Quad mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
6 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1921 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 double
raised mounts
Weight of broadside 331 lbs
/ 153 kg
Main DC/AS Mortars
4 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth
Charges + 72 reloads - 14,287 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm - 0,79" / 20 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion generators,
Electric motors, 2
shafts, 8 000 shp / 5 968 Kw = 18,97 kts
Range 8 660nm at
12,50 kts
Bunker at max
displacement = 804 tons
Complement:
232 - 302
Cost:
£0,234 million / $0,937
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 139 tons, 3,9%
- Guns: 122 tons, 3,4%
- Weapons: 18 tons, 0,5%
Armour: 17 tons, 0,5%
- Armament: 17 tons, 0,5%
Machinery: 275 tons,
7,6%
Hull, fittings &
equipment: 988 tons, 27,4%
Fuel, ammunition &
stores: 597 tons, 16,6%
Miscellaneous weights:
1 589 tons, 44,1%
- Hull below water: 1 584 tons
- On freeboard deck: 5 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 377 lbs / 2 893 Kg = 92,8 x 5,0
" / 127 mm shells or 1,0 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,77
Metacentric height 3,9
ft / 1,2 m
Roll period: 9,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 87 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,93
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,611 / 0,621
Length to Beam Ratio:
6,58 : 1
'Natural speed' for
length: 17,33 kts
Power going to wave
formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 52,80 degrees
Stern overhang: 22,31
ft / 6,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 13,00%, 21,65 ft /
6,60 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Forward deck: 39,00%, 18,04 ft / 5,50
m, 14,44 ft / 4,40 m
- Aft deck: 39,00%, 14,44 ft / 4,40 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Quarter deck: 9,00%, 15,42 ft / 4,70
m, 16,40 ft / 5,00 m
- Average freeboard: 16,12 ft / 4,91 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 84,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 129,4%
Waterplane Area:
10 116 Square feet or 940 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 142%
Structure weight / hull
surface area: 65 lbs/sq ft or 319 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,77
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather