sobota, 30 stycznia 2021

Przebudowa amerykańskiego okrętu hydrograficznego typu Sumner (ex-okręt baza OP Bushnell) na pomocniczy krążownik plot Thomas Sumner 1942 (1 jednostka)

Przebudowa amerykańskiego okrętu hydrograficznego typu Sumner (ex-okręt baza OP Bushnell) na pomocniczy krążownik plot Thomas Sumner 1942 (1 jednostka)

Pomysłodawcą jest kolega ŁK. Muszę przyznać, że jest to jeden z bardziej „odlotowych” pomysłów tego Kolegi. Uzbrojenie wielkiego niszczyciela z połowy XX. w. na kadłubie klipra z połowy XIX. w.; tego chyba jeszcze nie było!

Poniżej, napisana przez Pomysłodawcę legenda.

Niewątpliwie, jednym z najpiękniejszych okrętów pomocniczych US Navy był w okresie międzywojennym okręt baza OP Bushnell, który od 1937 r. służył pod nową nazwą Sumner, jako jednostka hydrograficzna. W 1931 r. okręt przeszedł dużą modernizację siłowni i zamiast maszyn parowych otrzymał napęd wysokoprężny, składający się z 4 silników MAN o mocy po 2000 KM, pracujących po 2 na każdym z wałów napędowych. Silniki pochodziły z demobilu (wcześniejsza eksploatacja trwała zaledwie 8 – 10 lat!) i stanowiły napęd nieudanych okrętów podwodnych T2 i T3, a przed ponownym użyciem zostały poddane gruntownemu remontowi. Zainstalowany napęd miał przekładnię elektryczną tzn. motory dieslowskie napędzały bezpośrednio dwa generatory prądu, które wytwarzały energię elektryczną do napędzania dwu silników elektrycznych, które z kolei poruszały śruby okrętu. Układ dość złożony, ale zapewniał odpowiednią „elastyczność” używania siłowni. Wymiana napędu na Bushnellu zaszła w związku z wcześniejszym już, epizodycznym  używaniem go do zadań hydrograficznych i planowanej na najbliższą przyszłość trwałej zmianie funkcji okrętu w tym kierunku. Nowa siłownia, oprócz znacznego zwiększenia zasięgu operacyjnego, przyniosła również wymierny wzrost prędkości maksymalnej z 14 do prawie 19 węzłów. Ten ostatni aspekt odegrał wielką rolę w dalszych losach okrętu. Miał on już za sobą z górą 27-letnią służbę, gdy na początku roku 1942 postanowiono uczynić zeń jednostkę stricte bojową, w związku z wejściem USA do wojny i po ciężkich stratach poniesionych w Pearl Harbor. To ostatnie zdarzenie najlepiej unaoczniło potęgę lotnictwa morskiego, a zarazem konieczność wprowadzenia do służby wyspecjalizowanych eskortowców. Obok przygotowania masowej budowy nowych jednostek, postanowiono przebudować w tym charakterze niektóre szybkie jednostki handlowe i okręty pomocnicze US Navy. Wśród tych ostatnich uwagę dowództwa floty zwrócił wspomniany okręt hydrograficzny, który z racji sporej wyporności mógł być pomocniczym krążownikiem przeciwlotniczym. Umiarkowana prędkość wykluczała, co prawda, jego użycie w ramach operacyjnych zespołów floty, ale - jako np. eskortowiec konwojów pływających do Wielkiej Brytanii i Związku Sowieckiego - mógł być bardzo wartościowy.  Przebudowę zaczęto od zmiany nazwy z Sumner na Thomas Sumner, a spiesznej modernizacji dokonała w okresie od 16.05.1942 r. do 18.10.1942 r. stocznia Cramp w Filadelfii. Po zakończonej przebudowie okręt włączono w skład Floty Atlantyckiej i skierowano niezwłocznie do ochrony konwojów. Był używany w tym charakterze aż do końca wojny w Europie. Wśród osiągniętych sukcesów należy wymienić zestrzelenie 4 bombowców niemieckich (3 Heinkel He-111 i 1 Junkers Ju-88) oraz współudział w zatopieniu w dniu 05.09.1944 r. okrętu podwodnego U-233, zniszczonego 150 mil morskich na północny-wschód od Scapa Flow. W starciach z niemieckim lotnictwem okręt odniósł kilkukrotnie niegroźne uszkodzenia. Z dniem 01.01.1946 r. powrócił – po niemal całościowym rozbrojeniu (pozostawiono jedynie 2xIIx40 mm Bofors L/56 Mark 1) i kolejnej wymianie napędu – do funkcji okrętu hydrograficznego. Wycofany ze składu floty został 31.12.1959 r. i niezwłocznie przekazany do złomowania.

Teraz opis techniczny przebudowy (mój, na bazie wytycznych Pomysłodawcy).

Kadłub

Bez zmian, za wyjątkiem drobnych przeróbek dziobu, związanych z demontażem bukszprytu.

Napęd

Pozostawiono bez zmian.

Przed powrotem do służby hydrograficznej w 1946 r. zainstalowano nową siłownię złożoną z 2 silników diesla General Motors z przekładniami elektrycznymi, o łącznej mocy 3000 KM. Prędkość maksymalna spadła do 14,7 węzła, a zasięg wydłużył się do 16000 mil morskich z prędkością 10 węzłów.

Uzbrojenie

Zamontowano:

- 8xIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,00 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;

 - 4xIVx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,416 kg wynosi 7430 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5790 m;

- 6xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 4xwbg z zapasem 72 bg.

Do kierowania ogniem zainstalowano dwa dalocelowniki optyczne o bazie 4,7 m, a dla zwalczania OP szumonamiernik.

Na początku 1944 roku, stanowiska IVx28/75 mm zastąpiono zestawami IVx40/56 mm, a n-kmy 12,7 mm działkami 20/70 mm.

Inne

Okręt otrzymał nowe wyposażenie radio-nawigacyjne, w tym cztery radiostacje i radionamiernik.

Oprócz podstawowych funkcji obrony plot i pop, jednostka ta może także wykonywać zadania zaopatrzeniowo-transportowe. Zaopatrzeniowe dla mniejszych jednostek eskorty, przewożąc łącznie 1550 t paliw płynnych (olej napędowy i opałowy) oraz transportowe, zabierając na pokład 25 t cennej drobnicy (elektronika, mechanika precyzyjna, optyka itp.).

Na skutek przebudowy, wyporność standardowa okrętu obniżyła się z 3192 do 3160 t.

Koszt przebudowy wyniósł 17,9% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Thomas Sumner, USA auxiliary AA cruiser laid down 1914, launched 1915, completed 1915, modernized 1931, reclassified 1937, rebuilt 1942 (engine 1921)

 Displacement:

            3 009 t light; 3 160 t standard; 3 607 t normal; 3 964 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (351,03 ft / 300,20 ft) x 45,60 ft x (15,09 / 16,33 ft)

            (107,00 m / 91,50 m) x 13,90 m  x (4,60 / 4,98 m)

 Armament:

      8 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 250 per gun

              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model

              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts - superfiring

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

      16 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,93lbs / 0,42kg shells, 2 000 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model

              4 x Quad mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      6 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1921 Model

              6 x Single mounts on sides, evenly spread

                        6 double raised mounts

      Weight of broadside 331 lbs / 153 kg

      Main DC/AS Mortars

      4 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 72 reloads - 14,287 t total

            in Stern depth charge racks

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,79" / 20 mm       -                            0,79" / 20 mm

 Machinery:

            Diesel Internal combustion generators,

            Electric motors, 2 shafts, 8 000 shp / 5 968 Kw = 18,97 kts

            Range 8 660nm at 12,50 kts

            Bunker at max displacement = 804 tons

 Complement:

            232 - 302

 Cost:

            £0,234 million / $0,937 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 139 tons, 3,9%

               - Guns: 122 tons, 3,4%

               - Weapons: 18 tons, 0,5%

            Armour: 17 tons, 0,5%

               - Armament: 17 tons, 0,5%

            Machinery: 275 tons, 7,6%

            Hull, fittings & equipment: 988 tons, 27,4%

            Fuel, ammunition & stores: 597 tons, 16,6%

            Miscellaneous weights: 1 589 tons, 44,1%

               - Hull below water: 1 584 tons

               - On freeboard deck: 5 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              6 377 lbs / 2 893 Kg = 92,8 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,0 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,77

            Metacentric height 3,9 ft / 1,2 m

            Roll period: 9,7 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 87 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,93

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,611 / 0,621

            Length to Beam Ratio: 6,58 : 1

            'Natural speed' for length: 17,33 kts

            Power going to wave formation at top speed: 55 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 52,80 degrees

            Stern overhang: 22,31 ft / 6,80 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            13,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  18,04 ft / 5,50 m

               - Forward deck:       39,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  14,44 ft / 4,40 m

               - Aft deck:    39,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  15,42 ft / 4,70 m

               - Quarter deck:        9,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  16,40 ft / 5,00 m

               - Average freeboard:                      16,12 ft / 4,91 m

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 84,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 129,4%

            Waterplane Area: 10 116 Square feet or 940 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 142%

            Structure weight / hull surface area: 65 lbs/sq ft or 319 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,91

                        - Longitudinal: 2,77

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather