niedziela, 6 marca 2022

Dodatkowa informacja nt. niderlandzkiego lotnictwa

Dodatkowa informacja nt. niderlandzkiego lotnictwa

Jako że, niektórzy Koledzy nie byli usatysfakcjonowani, zawartą w Biuletynie nr 1/1/1921 pobieżną notką nt. niderlandzkiego lotnictwa, a ponadto wyrażali – uzasadnione ww. brakiem całościowej informacji – obawy o Fokkerowski monopol na samoloty wojskowe, przedstawiam poniżej stan niderlandzkiego przemysłu lotniczego w latach 1921-1940.

Fokker
Pełna nazwa Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker. Zakłady założone w roku 1912 w Niemczech. W roku 1919 firma przeniesiona do Niderlandów wraz z całym „know-how”, a nawet niektórymi gotowymi już konstrukcjami. Bardzo obszerny zakres produkcji, obejmujący cywilne samoloty pasażerskie, transportowe, szkolne, turystyczne oraz wojskowe różnego przeznaczenia. Od roku 1925 wdrożona produkcja silników widlastych (na bazie konstrukcji Spyker), a od 1933 silników gwiazdowych na wzór konstrukcji Renard. W latach 1921-1940 główny dostawca dla lotnictwa wojskowego Niderlandów.

Koolhoven

Firma działa od roku 1926 pod nazwą Nationale Vliegtuig Industrie. Zakres produkcji obejmuje cywilne samoloty pasażerskie, transportowe, szkolne, turystyczne oraz wojskowe myśliwskie i rozpoznawcze. Od roku 1937 wdrożona produkcja silników gwiazdowych.

Renard

Pełna nazwa Société des avions et moteurs Renard. Firma założona w roku 1923, specjalizuje się w samolotach szkolnych i szkolno-treningowych. Od roku 1925 produkuje silniki gwiazdowe.
Ciekawostka: w latach 1939-40 Renard wyprodukował z licencji kilkadziesiąt bombowców PZL.37 Łoś w wersjach C i D.

SABCA

Pełna nazwa Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques. Istnieje od roku 1920. Do roku 1935 produkuje głównie samoloty cywilne. Od 1936 roku produkcja wyłącznie eksportowa na licencji włoskiej firmy Caproni.

Spyker

Firma założona w roku 1880 pod nazwą Spijker, produkcję samochodów rozpoczęła w roku 1898. Od roku 1914 produkowała również samoloty myśliwskie i lotnicze silniki widlaste. W roku 1925  firma zbankrutowała, a jej dział produkcji silników przejął Fokker.
Ciekawostka: skonstruowana w roku 1898 przez firmę Spyker, specjalnie na koronację Wilhelminy, ceremonialna 8-konna  kareta, była i jest używana przez holenderskich panujących aż do dziś (styczeń 2022). 

Początkowo, niderlandzkie samoloty bazowały na silnikach z importu (m.in. BMW, Gnome-Rhone, Bristol Jupiter i Hispano-Suiza). Pierwszym wykorzystanym w produkcji seryjnej „własnym” silnikiem był widlasty Spyker V10-400, zastosowany w torpedowo-bombowym wodnosamolocie pływakowym Fokker T.II (1922). Pierwszym zaś, militarnie użytym silnikiem gwiazdowym był Renard S9-495 (T.IV 1927). Od roku 1935 wszystkie, przeznaczone na niderlandzki rynek wewnętrzny samoloty wojskowe, posiadają silniki rodzimej produkcji.
Uprzedzając wypadki informuję, że w latach 1921-1940, przyjęto do służby w siłach zbrojnych Niderlandów łącznie 30 modeli samolotów, w tym: 25 marki Fokker, 4 marki Koolhoven i 1 marki Renard. Zestawienie to nie obejmuje, wykorzystywanych w lotnictwie wojskowym samolotów szkolnych, szkolno-treningowych, łącznikowych, transportowych itp; ogólnie rzecz biorąc, samolotów nieuzbrojonych.

Rozszerzając zdawkowe informacje z Biuletynu nr 1/1/1921, podaję poniżej szczegółowe dane taktyczno-techniczne aktualnie używanych w niderlandzkich siłach powietrznych samolotów.

Fokker D.VII

Jednomiejscowy samolot myśliwski, dwupłat, rok oblotu 1918, lata produkcji 1919-1921.
- wymiary: (LxSxH) 6,95x8,90x2,75, powierzchnia nośna 20,50 m2;
- masa: własna 670 kg, startowa 906 kg;
- jednostka napędowa: silnik rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą BMW IIIa, o mocy nominalnej 185 KM;
- prędkość maksymalna: 200 km/h;
- pułap maksymalny: 6000 m;
- prędkość wznoszenia: 9,52 m/s:
- zasięg: 140 Mm (260 km);
- uzbrojenie: 2xIx7,9 mm.

Fokker D.VIII

Jednomiejscowy samolot myśliwski, górnopłat, rok oblotu 1918, lata produkcji 1919-1923.
- wymiary: (LxSxH) 5,86x8,34x2,60, powierzchnia nośna 10,7 m2;
- masa: własna 405 kg, startowa 605 kg;
- jednostka napędowa: silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, chłodzony powietrzem Gnome-Rhone 9J, o mocy nominalnej 110 KM;
- prędkość maksymalna: 204 km/h;
- pułap maksymalny: 6000 m;
- prędkość wznoszenia: 8,33 m/s:
- zasięg: 130 Mm (240 km);
- uzbrojenie: 2xIx7,9 mm.

Fokker C.I

Dwumiejscowy samolot rozpoznawczy, dwupłat, rok oblotu 1918, lata produkcji 1919-1924.
- wymiary: (LxSxH) 7,23x10,50x2,87, powierzchnia nośna 26,3 m2;
- masa: własna 855 kg, startowa 1255 kg;
- jednostka napędowa: silnik rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą BMW IIIa, o mocy nominalnej 185 KM;
- prędkość maksymalna: 175 km/h;
- pułap maksymalny: 4000 m;
- prędkość wznoszenia: 6,94 m/s:
- zasięg: 170 Mm (310 km);
- uzbrojenie: 2xIx7,9 mm, 50 kg bomb.