czwartek, 18 grudnia 2014

Tankowiec floty typu Tatry



Tankowiec floty typu Tatry 1921-1922 (3 szt.)

Trzy średniej wielkości zbiornikowce floty. Zapotrzebowanie na te jednostki narastało od pewnego czasu z uwagi na coraz większą ilość okrętów napędzanych paliwem płynnym oraz starzenie się części funkcjonujących we flocie tankowców. Z uwagi na brak „wolnych mocy przerobowych” stoczni w Polsce, jednostki typu Tatry zostały zamówione i zbudowane w stoczniach duńskich.
Okręty charakteryzują się znakomitą dzielnością morska, niezłą prędkością i dużym zasięgiem. Mogą przewozić w zbiornikach 2 400 t paliw płynnych, a dodatkowo 90 t w beczkach na pokładzie. Ostatnia możliwość ma duże znaczenie w przypadku dostarczania paliwa do baz nieposiadających terminali paliwowych. Uzbrojenie jednostek nie jest imponujące, ale są to okręty typowo pomocnicze, nie przeznaczone do bezpośredniej walki.
Wartości opisujące odporność okrętu proszę podzielić przez 1,4.
W związku z wejściem do służby prezentowanych jednostek, wycofane zostały dwa najstarsze zbiornikowce floty, należące do dawnego typu Tatry (Pieniny FT-2 1899 i Gorce FT-3 1899). Jeden z tych okrętów został sprzedany armatorowi cywilnemu, a drugi skierowany na Pembę w celu pełnienia roli pływającego zbiornika paliwa, do czasu oddania do użytku budowanych tam zbiorników podziemnych i terminalu.
Tak już na marginesie, z niejaką dumą informuję kolegów, że aktualnie średni wiek okrętu w naszej flocie to 6,8 roku. Prawdopodobnie mamy najnowocześniejszą flotę na świecie.



Tatry, Poland Fleet oiler laid down 1921

Displacement:
            4 679 t light; 4 809 t standard; 6 118 t normal; 7 166 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (352,59 ft / 344,49 ft) x 49,21 ft x (18,04 / 20,74 ft)
            (107,47 m / 105,00 m) x 15,00 m  x (5,50 / 6,32 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 160 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 68 lbs / 31 kg

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Geared drive, 2 shafts, 5 552 ihp / 4 142 Kw = 16,00 kts
            Range 16 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 357 tons

Complement:
            345 - 449

Cost:
            £0,554 million / $2,214 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 25 tons, 0,4%
               - Guns: 25 tons, 0,4%
            Machinery: 325 tons, 5,3%
            Hull, fittings & equipment: 1 839 tons, 30,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 439 tons, 23,5%
            Miscellaneous weights: 2 490 tons, 40,7%
               - Hull below water: 1 600 tons
               - Hull above water: 800 tons
               - On freeboard deck: 90 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              11 029 lbs / 5 002 Kg = 312,2 x 4,1 " / 105 mm shells or 2,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
            Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
            Roll period: 11,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,700 / 0,713
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 18,56 kts
            Power going to wave formation at top speed: 44 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees
            Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Forward deck:       35,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:    35,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        20,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Average freeboard:                      14,23 ft / 4,34 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 62,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 97,2%
            Waterplane Area: 13 588 Square feet or 1 262 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 190%
            Structure weight / hull surface area: 91 lbs/sq ft or 443 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,36
                        - Longitudinal: 2,26
                        - Overall: 1,43
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Tatry (1921)
Gorgany (1921)
Sudety (1922)