piątek, 16 października 2015

Tankowiec floty typu Bieszczady 1928 (1 szt.)



Tankowiec floty typu Bieszczady 1928 (1 szt.)

Ponieważ flota nasza wciąż się rozwija, także ilościowo i wszystkie już okręty są napędzane paliwami płynnymi, zaszła konieczność budowy kolejnego tankowca, aby uniezależnić się w tym zakresie od ewentualnego wsparcia zbiornikowców „cywilnych”  Nowo zbudowany tankowiec jest największym w naszej flocie i jednym z większych na świecie.
W porównaniu do naszych starszych tankowców, jednostka ta jest znacznie bardziej zaawansowana technicznie; posiada m.in. możliwość tankowania innych okrętów w marszu (z umiarkowaną prędkością i przy dobrej pogodzie, oczywiście). Całkowita pojemność zbiorników to 11 300 t różnych paliw (olej opałowy/mazut, olej napędowy/dieslowski, benzyna, nafta/kerozyna).
Uzbrojenie okrętu mieści się w naszych standardach dla okrętów pomocniczych, prędkość jest typowa dla tankowców zaopatrzeniowych, a zasięg umożliwia współpracę z okrętami bojowymi na najodleglejszych akwenach. Rozmiary i kształt kadłuba dają bardzo dobre właściwości morskie.
Rysunek przedstawia okręt w stanie częściowego napełnienia zbiorników.
Sądziłem, że taki sobie okręt pomocniczy to „machnę” w kilka godzin, a zajęło mi to dwa dni. Wszystko z powodu ambicji, aby umieścić na rysunku maksimum szczegółów. Kiedy już rozrysowałem wszystkie rurociągi, pompy, zasuwy i węzły instalacyjne, nałożyłem na to przebiegający wzdłuż okrętu pomost i większość mojej pracy pod nim znikła, prawie się rozpłakałem :(. JKS, już wystarczy – don’t cry, be happy…


 Bieszczady, Poland Fleet tanker laid down 1928


Displacement:
            15 706 t light; 16 090 t standard; 18 081 t normal; 19 674 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (539,62 ft / 524,93 ft) x 65,62 ft x (26,25 / 28,28 ft)
            (164,47 m / 160,00 m) x 20,00 m  x (8,00 / 8,62 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread 2 raised mounts
      Weight of broadside 221 lbs / 100kg

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 1 shaft, 14 886 shp / 11 105 Kw = 18,00 kts
            Range 17 900nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 584 tons

Complement:
            390 - 507

Cost:
            £2,441 million / $9,766 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 61 tons, 0,3%
               - Guns: 61 tons, 0,3%
            Machinery: 463 tons, 2,6%
            Hull, fittings & equipment: 3 882 tons, 21,5%
            Fuel, ammunition & stores: 2 375 tons, 13,1%
            Miscellaneous weights: 11 300 tons, 62,5%
               - Hull below water: 7 500 tons
               - Hull above water: 3 800 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              26 015 lbs / 11 800 Kg = 493,4 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,46
            Metacentric height 5,1 ft / 1,5 m
            Roll period: 12,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,700 / 0,707
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 22,91 kts
            Power going to wave formation at top speed: 38 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
            Stern overhang: 10,17 ft / 3,10 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  27,89 ft / 8,50 m
               - Forward deck:       30,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:    45,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Quarter deck:        15,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  27,89 ft / 8,50 m
               - Average freeboard:                      22,07 ft / 6,73 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 78,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 134,2%
            Waterplane Area: 27 423 Square feet or 2 548 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 145%
            Structure weight / hull surface area: 89 lbs/sq ft or 435 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,57
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather