piątek, 12 stycznia 2024

Niderlandzki kuter patrolowy typu P25 1937-1938 (9 jednostek)

Niderlandzki kuter patrolowy typu P25 1937-1938 (9 jednostek)

Trzecia już generacja niderlandzkich kutrów patrolowych. W porównaniu do swoich poprzedników (typy P1 i P10), P25 jest większy, silniej uzbrojony, a także posiada znacznie lepsze właściwości morskie.
Wszystkie jednostki tego typu buduje stocznia Tanjung Priok Droogdok w Batawii. Przydzielone będą do Dowództwa Obszaru Indie Wschodnie.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość pełny powyżej linii wodnej, lecz mocno „odchudzony” się w części podwodnej.
Napęd
Trzy silniki diesla DAF o mocy 300 KM każdy. Do prędkości zastosowano współczynnik zwiększający 1,24, wyliczony już wcześniej dla średnio szybkich jednostek tej wielkości.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 1xIIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m,
- 2xwbg z zapasem 12 lekkich bg.
Inne
Jednostkę wyposażono w dwie radiostacje, radionamiernik i szumonamiernik.

P25, Netherlands patrol craft laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)

Displacement:
            75 t light; 78 t standard; 86 t normal; 92 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (117,82 ft / 114,83 ft) x 18,37 ft x (4,59 / 4,76 ft)
            (35,91 m / 35,00 m) x 5,60 m  x (1,40 / 1,45 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 224,87 lbs / 102,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 1,405 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 900 shp / 671 Kw = 21,69 kts
            Range 1 100nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 7 tons, at max displacement = 13 tons

Complement:
            13 - 18

Cost:
            £0,034 million / $0,137 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 2,8%
               - Guns: 1 tons, 0,7%
               - Weapons: 2 tons, 2,0%
            Machinery: 25 tons, 29,1%
            Hull, fittings & equipment: 47 tons, 55,1%
            Fuel, ammunition & stores: 11 tons, 13,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              162 lbs / 74 Kg = 83,1 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,310 / 0,320
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 13,23 kts
            Power going to wave formation at top speed: 62 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       28,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Aft deck:                28,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      6,98 ft / 2,13 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 99,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 130,2%
            Waterplane Area: 1 290 Square feet or 120 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 166%
            Structure weight / hull surface area: 23 lbs/sq ft or 112 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 5,64
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

P25 - P30 (1937)
P31 - P33 (1938)