niedziela, 28 sierpnia 2022

Szybkie pancerniki typu Podlasie (4 sztuki)

Dziś autorski projekt kolegi H_Babbocka, który był tak uprzejmy, że dał mi trochę oddechu w tworzeniu nowych postów.

Szybkie pancerniki typu Podlasie (4 sztuki)

To trzecia odsłona okrętów polskiej marynarki wojennej w alternatywnej historii. Więcej informacji na ten temat można znaleźć we wpisach z 22-08-2020 (https://jksbattleship.blogspot.com/2020/08/krolewiec-ostatni-krazownik-pancerny.html#comment-form, tam też krótka informacja o historii Rzeczypospolitej) oraz 1-10-2020 (https://jksbattleship.blogspot.com/2020/10/szybkie-pancerniki-typu-krym-2-szt.html#comment-form).
W 1911 roku sytuacja dla obu flot polskich (bałtyckiej i czarnomorskiej) nie wyglądała najlepiej. Na Bałtyku zakładano aktywną obronę wobec przeważających sił niemieckich, jednak mała liczba nowoczesnych okrętów (dwa małe drednoty po 4xIIx305 oraz krążownik Królewiec 3xIIx305) dawała małe możliwości działań poza wodami przybrzeżnymi. Na Morzu Czarnym, Polska miała w budowie dwa pancerniki typu Krym (3xIIIx305, ukończone 1913 i 1914) plus starsze okręty. Wobec zamówień tureckich (dwa superdrednoty 5xIIx343), sytuacja wymagała pilnej interwencji. Ostatecznie, po długich sporach i dyskusjach, Sejm zaakceptował wydatki dla marynarki. Przewidywały one rozbudowę pochylni w stoczniach, zakończenie prac projektowych i uruchomienie produkcji nowych dział 365mm, oraz co najważniejsze, budowę aż czterech (po dwa dla każdej floty) nowych pancerników.
Wymagania dla okrętów bałtyckich. Prędkość wyraźnie większa niż pancerników wroga, tak, aby móc uniknąć z nimi starć. Siła ognia i pancerz miał zapewnić silną pozycję (jeśli nie przewagę) nad niemieckimi krążownikami liniowymi.
Wymagania dla okrętów na Morze Czarne. Siła ognia i pancerz miał zapewnić przewagę nad tureckimi drednotami. Oczekiwano także znacznej prędkości, nie tylko w celu współpracy z okrętami typu Krym, ale przede wszystkim w celu sparaliżowania możliwości wypadów sił wroga.
Założono, że budując relatywnie małą liczbę okrętów, trzeba zbudować okręty naprawdę silne (a w konsekwencji duże) tak, aby spełniały wszystkie oczekiwania.
Postanowiono połączyć te cechy w jednym, wspólnym projekcie dla obu flot.
Uwagi techniczne – okręty mają skromny zasięg, raczej mały zapas amunicji i przeciętną dzielność morską – ale na zamknięte morza są to parametry akceptowalne.
Nowością jest zastosowanie wyłącznie paliwa płynnego.
W konstrukcji okrętów rozwijano dotychczasową praktykę, w tym nadbudówka przednia oparta o czteronożny maszt oraz artyleria średnia w wieżach.
Schemat opancerzenia jest rozwinięciem tego z Krymu. Główne zmiany to:
- rezygnacja z opancerzenia dziobu i rufy (czyli przyjęcie schematu all-or-nothing – z wyjątkiem maszynki sterowej),
- pancerz burtowy jest nieco grubszy niż na okręcie Krym (310 mm wobec 300 mm), ale też niższy. Gdyby zastosowano w tym układzie skosy pancerza, to pocisk wroga, padający pod odpowiednim kątem, mógłby uderzyć w pancerz górny 150mm i następnie w skos 60 mm pod kątami około dwadzieścia kilka stopni – i w efekcie sforsować całą ochronę cytadeli. Dlatego zrezygnowano ze skosów pancerza pokładowego, zakładając, że układ prostopadle ułożonych płyt 150 mm (burta) i 60 mm (pokład) da dostateczną ochronę. Likwidacja skosów osłabia jednak osłonę burt na ogień „płaski”, ale uznano to za akceptowalne, przy zamontowanym pancerzu 310 mm.
Pancerz burtowy w części podwodnej cienieje – stąd podana na rysunku wysokość pancerza uwzględnia ten efekt.
Zastosowano układ gładkopokładowy, co spowodowało, że na śródokręciu pancerz główny jest poziomy, ale pokład „-1” ma zmienną wysokość – od 2,44 m przy wieży nr 4 do 3,36 m przy wieży nr 1. Dlatego opancerzenie „upper” ma podaną średnią wysokość. Podane w raporcie opancerzenie pokładowe rufy (20 mm) ma być ekwiwalentem opancerzenia maszynki sterowej na rufie.
W efekcie powstały okręty „pomiędzy”. Przy wyporności takiej jak typ QE, są szybsze, choć słabiej uzbrojone oraz (trochę) słabiej opancerzone.
Z drugiej strony są nieznacznie większe, nieco silniej opancerzone, ale i wolniejsze od typu Derfflinger. Za to biją je na głowę siłą ognia.
Tak więc są to najszybsze pancerniki, albo najsilniejsze krążowniki liniowe (choć prędkością trochę odstają od typowych KL).

Podlasie, Poland Battleship laid down 1913

Displacement:
            25 478 t light; 26 816 t standard; 27 786 t normal; 28 562 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (682,41 ft / 682,41 ft) x 96,78 ft x (28,87 / 29,48 ft)
            (208,00 m / 208,00 m) x 29,50 m  x (8,80 / 8,99 m)

Armament:
      8 - 14,37" / 365 mm 42,5 cal guns - 1 443,79lbs / 654,89kg shells, 100 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1913 Model
              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      12 - 5,51" / 140 mm 45,0 cal guns - 84,44lbs / 38,30kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1904 Model
              6 x 2-gun mounts on sides, evenly spread
      Weight of broadside 12 564 lbs / 5 699 kg
      2nd Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 22,64 ft / 6,90 m torpedoes - 1,429 t each, 5,716 t total
            submerged side tubes
Armour:
   - Belts:                    Width (max)  Length (avg)             Height (avg)
            Main:  12,2" / 310 mm         403,00 ft / 122,83 m            13,50 ft / 4,11 m
            Ends: Unarmoured
            Upper:            5,91" / 150 mm         250,00 ft / 76,20 m   9,50 ft / 2,90 m
              Main Belt covers 91% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,57" / 40 mm           403,00 ft / 122,83 m            30,50 ft / 9,30 m
            Beam between torpedo bulkheads 68,90 ft / 21,00 m
    - Gun armour:       Face (max)    Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)
            Main:  12,2" / 310 mm         5,91" / 150 mm                     12,2" / 310 mm
            2nd:    5,91" / 150 mm         2,95" / 75 mm                       5,91" / 150 mm
    - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm
            Forecastle: 0,00" / 0 mm  Quarter deck: 0,79" / 20 mm
    - Conning towers: Forward 12,20" / 310 mm, Aft 5,91" / 150 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Direct drive, 4 shafts, 70 000 shp / 52 220 Kw = 26,06 kts
            Range 3 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 745 tons

Complement:
            1 075 - 1 398

Cost:
            £2,606 million / $10,425 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 550 tons, 9,2%
               - Guns: 2 538 tons, 9,1%
               - Weapons: 11 tons, 0,0%
            Armour: 9 851 tons, 35,5%
               - Belts: 3 577 tons, 12,9%
               - Torpedo bulkhead: 716 tons, 2,6%
               - Armament: 2 623 tons, 9,4%
               - Armour Deck: 2 576 tons, 9,3%
               - Conning Towers: 358 tons, 1,3%
            Machinery: 2 743 tons, 9,9%
            Hull, fittings & equipment: 10 334 tons, 37,2%
            Fuel, ammunition & stores: 2 308 tons, 8,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              34 510 lbs / 15 654 Kg = 23,3 x 14,4 " / 365 mm shells or 6,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,00
            Metacentric height 4,7 ft / 1,4 m
            Roll period: 18,7 seconds
            Steadiness   - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,67
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,10

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,510 / 0,513
            Length to Beam Ratio: 7,05 : 1
            'Natural speed' for length: 26,12 kts
            Power going to wave formation at top speed: 47 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 64
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: -3,00 ft / -0,91 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,      Aft end
               - Forecastle:          23,00%,  25,50 ft / 7,77 m18,00 ft / 5,49 m
               - Forward deck:     29,50%,  18,00 ft / 5,49 m16,50 ft / 5,03 m
               - Aft deck:   29,50%,  16,50 ft / 5,03 m15,00 ft / 4,57 m
               - Quarter deck:      18,00%,  15,00 ft / 4,57 m16,00 ft / 4,88 m
               - Average freeboard:                   17,36 ft / 5,29 m
            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:
            Space            - Hull below water (magazines/engines, low = better): 97,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 129,8%
            Waterplane Area: 44 410 Square feet or 4 126 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 107%
            Structure weight / hull surface area: 191 lbs/sq ft or 934 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,98
                        - Longitudinal: 1,16
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Baltic Fleet
Podlasie 1913-1915
Śląsk 1914-1917

Black See fleet
Małopolska 1913-1916
Podole 1914 - not finished