Dziś autorski projekt kolegi H_Babbocka, który był tak uprzejmy, że dał mi trochę oddechu w tworzeniu nowych postów.
Szybkie pancerniki typu Podlasie (4 sztuki)
To trzecia
odsłona okrętów polskiej marynarki wojennej w alternatywnej historii. Więcej
informacji na ten temat można znaleźć we wpisach z 22-08-2020 (https://jksbattleship.blogspot.com/2020/08/krolewiec-ostatni-krazownik-pancerny.html#comment-form,
tam też krótka informacja o historii Rzeczypospolitej) oraz 1-10-2020 (https://jksbattleship.blogspot.com/2020/10/szybkie-pancerniki-typu-krym-2-szt.html#comment-form).
W 1911 roku
sytuacja dla obu flot polskich (bałtyckiej i czarnomorskiej) nie wyglądała
najlepiej. Na Bałtyku zakładano aktywną obronę wobec przeważających sił
niemieckich, jednak mała liczba nowoczesnych okrętów (dwa małe drednoty po
4xIIx305 oraz krążownik Królewiec 3xIIx305) dawała małe możliwości działań poza
wodami przybrzeżnymi. Na Morzu Czarnym, Polska miała w budowie dwa pancerniki
typu Krym (3xIIIx305, ukończone 1913 i 1914) plus starsze okręty. Wobec
zamówień tureckich (dwa superdrednoty 5xIIx343), sytuacja wymagała pilnej
interwencji. Ostatecznie, po długich sporach i dyskusjach, Sejm zaakceptował
wydatki dla marynarki. Przewidywały one rozbudowę pochylni w stoczniach,
zakończenie prac projektowych i uruchomienie produkcji nowych dział 365mm, oraz co
najważniejsze, budowę aż czterech (po dwa dla każdej floty) nowych pancerników.
Wymagania dla
okrętów bałtyckich. Prędkość wyraźnie większa niż pancerników wroga, tak, aby
móc uniknąć z nimi starć. Siła ognia i pancerz miał zapewnić silną pozycję (jeśli nie przewagę) nad niemieckimi krążownikami liniowymi.
Wymagania dla
okrętów na Morze Czarne. Siła ognia i pancerz miał zapewnić przewagę nad
tureckimi drednotami. Oczekiwano także znacznej prędkości, nie tylko w celu
współpracy z okrętami typu Krym, ale przede wszystkim w celu sparaliżowania
możliwości wypadów sił wroga.
Założono, że
budując relatywnie małą liczbę okrętów, trzeba zbudować okręty naprawdę silne
(a w konsekwencji duże) tak, aby spełniały wszystkie oczekiwania.
Postanowiono
połączyć te cechy w jednym, wspólnym projekcie dla obu flot.
Uwagi
techniczne – okręty mają skromny zasięg, raczej mały zapas amunicji i
przeciętną dzielność morską – ale na zamknięte morza są to parametry
akceptowalne.
Nowością jest
zastosowanie wyłącznie paliwa płynnego.
W konstrukcji
okrętów rozwijano dotychczasową praktykę, w tym nadbudówka przednia oparta o
czteronożny maszt oraz artyleria średnia w wieżach.
Schemat
opancerzenia jest rozwinięciem tego z Krymu. Główne zmiany to:
- rezygnacja
z opancerzenia dziobu i rufy (czyli przyjęcie schematu all-or-nothing – z
wyjątkiem maszynki sterowej),
- pancerz
burtowy jest nieco grubszy niż na okręcie Krym (310 mm wobec 300 mm), ale też
niższy. Gdyby zastosowano w tym układzie skosy pancerza, to pocisk wroga,
padający pod odpowiednim kątem, mógłby uderzyć w pancerz górny 150mm i
następnie w skos 60 mm pod kątami około dwadzieścia kilka stopni – i w efekcie
sforsować całą ochronę cytadeli. Dlatego zrezygnowano ze skosów pancerza
pokładowego, zakładając, że układ prostopadle ułożonych płyt 150 mm (burta) i
60 mm (pokład) da dostateczną ochronę. Likwidacja skosów osłabia jednak osłonę
burt na ogień „płaski”, ale uznano to za akceptowalne, przy zamontowanym pancerzu
310 mm.
Pancerz
burtowy w części podwodnej cienieje – stąd podana na rysunku wysokość pancerza
uwzględnia ten efekt.
Zastosowano
układ gładkopokładowy, co spowodowało, że na śródokręciu pancerz główny jest
poziomy, ale pokład „-1”
ma zmienną wysokość – od 2,44 m przy wieży nr 4 do 3,36 m przy wieży nr 1.
Dlatego opancerzenie „upper” ma podaną średnią wysokość. Podane w raporcie opancerzenie pokładowe rufy (20 mm) ma być ekwiwalentem opancerzenia maszynki sterowej na
rufie.
W efekcie
powstały okręty „pomiędzy”. Przy wyporności takiej jak typ QE, są szybsze, choć
słabiej uzbrojone oraz (trochę) słabiej opancerzone.
Z drugiej
strony są nieznacznie większe, nieco silniej opancerzone, ale i wolniejsze od
typu Derfflinger. Za to biją je na głowę siłą ognia.
Tak więc są
to najszybsze pancerniki, albo najsilniejsze krążowniki liniowe (choć
prędkością trochę odstają od typowych KL).
Displacement:
25 478 t light; 26 816 t
standard; 27 786 t normal; 28 562 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(682,41 ft / 682,41 ft ) x 96,78 ft x (28,87 / 29,48 ft )
(208,00 m / 208,00 m ) x 29,50 m x (8,80 / 8,99 m )
Armament:
8 - 14,37" / 365 mm 42,5 cal guns -
1 443,79lbs / 654,89kg shells, 100 per gun
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1913 Model
4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
2 raised mounts -
superfiring
12 - 5,51" / 140 mm 45,0 cal guns - 84,44lbs /
38,30kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1904 Model
6 x 2-gun mounts on sides, evenly spread
Weight of broadside 12 564 lbs / 5 699 kg
2nd Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm , 22,64 ft / 6,90 m torpedoes - 1,429 t
each, 5,716 t total
submerged side tubes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Ends: Unarmoured
Upper: 5,91" / 150 mm 250,00 ft / 76,20 m 9,50 ft / 2,90 m
Main Belt covers 91% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional damage
containing bulkheads:
1,57" / 40 mm 403,00
ft / 122,83
m 30,50 ft / 9,30 m
Beam between torpedo bulkheads 68,90 ft / 21,00 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
2nd: 5,91"
/ 150 mm 2,95" / 75 mm 5,91" / 150 mm
- Protected deck - multiple decks:
For and Aft decks: 3,94" / 100 mm
Forecastle: 0,00" / 0 mm Quarter deck: 0,79" / 20 mm
- Conning towers: Forward 12,20" / 310 mm , Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil fired boilers, steam turbines,
Direct drive, 4 shafts, 70 000
shp / 52 220 Kw = 26,06 kts
Range 3 000nm at 14,00 kts
Bunker at max displacement =
1 745 tons
Complement:
1 075 - 1 398
Cost:
£2,606 million / $10,425 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 2 550 tons, 9,2%
- Guns: 2 538 tons, 9,1%
- Weapons: 11 tons, 0,0%
Armour: 9 851 tons, 35,5%
- Belts: 3 577 tons, 12,9%
- Torpedo bulkhead: 716 tons, 2,6%
- Armament: 2 623 tons, 9,4%
- Armour Deck: 2 576 tons, 9,3%
- Conning Towers: 358 tons, 1,3%
Machinery: 2 743 tons, 9,9%
Fuel, ammunition & stores:
2 308 tons, 8,3%
Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
Stability (Unstable if below 1.00):
1,00
Metacentric height 4,7 ft / 1,4 m
Roll period: 18,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,67
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,10
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep):
0,510 / 0,513
Length to Beam Ratio: 7,05 : 1
'Natural speed' for length: 26,12
kts
Power going to wave formation at top
speed: 47 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 64
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 0,00 degrees
Stern overhang: -3,00 ft / -0,91 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 23,00%, 25,50 ft / 7,77 m , 18,00 ft / 5,49 m
- Forward deck: 29,50%, 18,00 ft / 5,49 m , 16,50 ft / 5,03 m
- Aft deck: 29,50%, 16,50 ft / 5,03 m , 15,00 ft / 4,57 m
- Quarter deck: 18,00%, 15,00 ft / 4,57 m , 16,00 ft / 4,88 m
- Average freeboard: 17,36 ft / 5,29 m
Ship tends to be wet forward
Ship
space, strength and comments:
Space - Hull
below water (magazines/engines, low = better): 97,6%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 129,8%
Waterplane Area: 44 410 Square feet
or 4 126
Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 107%
Structure weight / hull surface area:
191 lbs/sq ft or 934 Kg/sq metre
- Cross-sectional: 0,98
- Longitudinal: 1,16
- Overall: 1,00
Adequate machinery, storage,
compartmentation space
Excellent accommodation and
workspace room
Ship has slow, easy roll, a good,
steady gun platform
Baltic
Fleet
Podlasie
1913-1915
Śląsk
1914-1917
Black
See fleet
Małopolska 1913-1916
Podole 1914 -
not finished