Krążownik liniowy typu Leszek Biały 1930 (1 szt.)
Oto
zapowiadany wcześniej mały krążownik liniowy, jeżeli nie okaże się
„niewypałem”, to doczeka się jeszcze dwu braci. Jak już pisałem, w czasie
pokoju okręty tego typu stanowiłyby trzon naszych sił zamorskich (wsparcie
lżejszych jednostek i prestiż!), a w czasie wojny pełniłyby wymiennie dwie
funkcje: szybkiego eskortowca lotniskowców i/lub klasycznego „rajdera”,
zwalczającego nieprzyjacielską żeglugę. Poza tym ich charakterystyka predestynuje
je do roli „cruiserkillerów”
Po raz
pierwszy zamontowano na polskim okręcie produkowane od roku 1917 w Szwecji
działa kalibru 283 mm, dotychczas były używane jedynie w naszej artylerii
nadbrzeżnej. Z uwagi na dużą prędkość początkową i znaczną masę pocisku,
posiadają one wysoką – jak na swój kaliber – zdolność przebijania pancerza i na
mniejszych odległościach mogą być groźne nawet dla pancerników. Na okręcie jest
wystarczająco dużo miejsca dla zamontowania dodatkowych działek 40 i 25 mm, co
w przyszłości zapewne okaże się koniecznością.
Opancerzenie
jest w założeniu odporne na trafienia pocisków kalibru 203 mm na średnich dystansach.
Przed okrętami o większym kalibrze artylerii nasz Leszek będzie mógł w razie potrzeby po prostu uciec. Ucieczkę tę
umożliwia prędkość maksymalna przekraczająca w zasadzie prędkość wszystkich
nieprzyjacielskich okrętów liniowych. Prędkość ta pozwala również towarzyszyć
zespołom szybkich lotniskowców np. typu Hetman
Kamieniecki. Do zasięgu tych lotniskowców jest również „dopasowany” zasięg Leszka; zasięg ten zresztą przyda się
też w momencie pełnienia przez ten okręt(y) roli „rajdera” Na marginesie; taka
„nieokrągła” wartość prędkości jest świadectwem mojej porażki w „starciu” ze
Springsharpem, pragnąłem uzyskać 32 w., ale okazało się to niemożliwe przy
zachowaniu innych pożądanych parametrów, m.in. dzielności morskiej. Łączna moc
maszyn „pobiła” niedawny rekord Hetmana
Kamienieckiego.
Na okręcie zastosowano wbudowaną w pokład katapultę dla
wodnosamolotu, co było praktykowane również na niektórych okrętach brytyjskich.
Umożliwiło to znaczne obniżenie sylwetki na śródokręciu.
Ponieważ jednostkę tę z uwagi na swoją wielkość można by
zaliczyć do okrętów liniowych „II klasy”, nazwa nie odwołuje się do
„regularnych” polskich władców, lecz tylko do książąt dzielnicowych. Mimo
swojego „niewyrośnięcia”, okręt te należy uważać koniecznie za krążownik
liniowy; jako „najcięższy krążownik” przekraczałby ponad dwukrotnie
ograniczenia traktatowe.
Leszek Biały, Poland Battlecruiser laid down
1930
Displacement:
20 355
t light; 21 540 t standard; 24 868 t normal; 27 530 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(715,96
ft / 711,94 ft) x 83,66 ft x (27,89 / 30,18 ft)
(218,23
m / 217,00 m) x 25,50 m x (8,50 / 9,20
m)
Armament:
8
- 11,14" / 283 mm 45,0 cal guns - 672,41lbs / 305,00kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1917 Model
4 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts - superfiring
12 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 600
per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread 6
raised mounts
12 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells,
1 200 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward 2
raised mounts
2 x Quad mounts on centreline ends, evenly
spread 2 double raised mounts
14 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread 6
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, forward deck
aft 1 raised mount
Weight of broadside 5 722 lbs / 2 595 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 27,72 ft / 8,45 m torpedoes - 1,797 t each, 10,783 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 7,87" / 200 mm 472,44 ft / 144,00 m 11,15
ft / 3,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 3,94" / 100 mm 183,73 ft / 56,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 102% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
2,95"
/ 75 mm 472,44 ft / 144,00 m 17,72 ft / 5,40 m
Beam
between torpedo bulkheads 77,10 ft / 23,50 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,87" / 200 mm 3,94" / 100 mm 7,87"
/ 200 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 3,94" / 100 mm
-
Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 140 270 shp / 104 642 Kw = 31,90 kts
Range
17 750nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 5 991 tons
Complement:
989
- 1 287
Cost:
£7,957
million / $31,829 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
1 214 tons, 4,9%
- Guns: 1 192 tons, 4,8%
- Weapons: 22 tons, 0,1%
Armour:
6 811 tons, 27,4%
- Belts: 2 020 tons, 8,1%
- Torpedo bulkhead: 914 tons, 3,7%
- Armament: 1 234 tons, 5,0%
- Armour Deck: 2 425 tons, 9,8%
- Conning Towers: 217 tons, 0,9%
Machinery:
4 251 tons, 17,1%
Hull,
fittings & equipment: 8 047 tons, 32,4%
Fuel,
ammunition & stores: 4 512 tons, 18,1%
Miscellaneous
weights: 33 tons, 0,1%
- Hull below water: 6 tons
- Hull above water: 25 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
34 638 lbs / 15 712 Kg = 50,1 x
11,1 " / 283 mm shells or 3,6 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric
height 4,5 ft / 1,4 m
Roll
period: 16,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,67
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,20
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,524 / 0,536
Length
to Beam Ratio: 8,51 : 1
'Natural
speed' for length: 26,68 kts
Power
going to wave formation at top speed: 55 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 32,50%, 23,95 ft / 7,30
m, 23,95 ft / 7,30 m
- Aft deck: 32,50%, 23,95 ft / 7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Quarter deck: 15,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Average freeboard: 24,19 ft / 7,37 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 85,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 183,8%
Waterplane
Area: 40 571 Square feet or 3 769 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 118%
Structure
weight / hull surface area: 151 lbs/sq ft or 738 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,47
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
1 x catapult
1 x CZL-16HR