Chińskie kutry patrolowe typu Mei Gui 1932 (12 jednostek)
Kontynuacja rozbudowy wirtualnej chińskiej MW, wg ogólnego pomysłu kolegi Hrotgara.
Jednostki zostały
pomyślane jako pewne uzupełnienie – prezentowanych niedawno (19.05.2021) –
kanonierek rzeczno-morskich. Podobnie jak w przypadku kanonierek, ich obszarem
operacyjnym są wody przybrzeżne oraz dolne biegi większych rzek. Również
stawiane przed nimi zadania są niemal identyczne; w czasie pokoju policyjne
(zwalczanie piractwa i kontrabandy), a w czasie wojny patrolowanie i
eskortowanie żeglugi kabotażowej. Pomimo niewielkich rozmiarów, okręciki są
silnie uzbrojone, a nawet lekko opancerzone. Ponieważ służba quasi-policyjna często
wymaga szybkich reakcji, zrezygnowano tu z silników parowych, na rzecz silników
diesla.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
Dość typowy dla jednostek tej
wielkości.
Napęd
Dwa silniki diesla we wspólnej
maszynowni.
Uzbrojenie
-
1xIx3"/23 (7.62 cm) Mark 9,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 5,90 kg wynosi 8050 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa pociskiem AA 5,90 kg
wynosi 5490 m;
-
1xIx1-pdr 1.46"/30 (37 mm) Mark 7, przy
elewacji 40o
donośność pociskiem 0,48 kg wynosi 3200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o
donośność tym samym pociskiem wynosi 1920 m;
- 2xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xwbg z zapasem 8 bg.
Brak urządzeń kierowania ogniem.
Opancerzenie
Jak w raporcie; ma chronić przed ogniem broni maszynowej oraz lekkiej
artylerii, np. działek o kalibrze do 37 mm.
Inne
Jedna
radiostacja krótkiego zasięgu.
Poniżej wizualizacja nazw okrętów w
tradycyjnym piśmie chińskim oraz ich tłumaczenie na język polski:
- Mei Gui – 玫瑰 – Róża,
- Ju Hua – 菊花 – Chryzantema,
- Cui Ju – 翠菊 – Aster,
- Zi Se – 紫色 – Fiołek,
- Ding Xiang Hua – 丁香花 – Goździk,
- Bai He – 百合 – Lilia,
- Mu Dan – 牡丹 – Piwonia,
- Yu Jin Xiang – 鬱金香 – Tulipan,
- Yu Lan – 玉蘭 – Magnolia,
- Ying Shan Hong – 映山紅 – Azalia,
- Hong Mo – 虹膜 – Irys,
- Jin Kui – 錦葵 – Malwa.
Mei Gui, China patrol craft laid down 1931, launched 1931, completed
1932 (engine 1931)
Displacement:
106 t light; 111 t
standard; 122 t normal; 130 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(109,32 ft / 106,30 ft)
x 17,72 ft x (3,94 / 4,15 ft)
(33,32 m / 32,40 m) x
5,40 m x (1,20 / 1,26 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 250 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 1,46" / 37,0 mm
30,0 cal gun - 1,06lbs / 0,48kg shells, 1 000 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1885 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 - 0,50" / 12,7 mm 90,0
cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Breech loading guns in deck mounts, 1921
Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
Weight of broadside 14 lbs /
6 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 99,21 lbs / 45,00 kg
Depth Charges + 8 reloads - 0,443 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 0,98" / 25 mm 59,38 ft / 18,10 m 7,87 ft / 2,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 86% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
0,51" / 13 mm
- Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
700 shp / 522 Kw = 15,56 kts
Range 2 200nm at
10,00 kts
Bunker at max
displacement = 19 tons
Complement:
17 - 23
Cost:
£0,031 million / $0,124
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 1,8%
- Guns: 2 tons, 1,3%
- Weapons: 1 tons, 0,5%
Armour: 33 tons, 26,7%
- Belts: 21 tons, 17,3%
- Armament: 1 tons, 0,9%
- Armour Deck: 10 tons, 8,0%
- Conning Tower: 1 tons, 0,4%
Machinery: 21 tons,
17,2%
Hull, fittings &
equipment: 50 tons, 41,3%
Fuel, ammunition &
stores: 15 tons, 12,7%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,4%
- On freeboard deck: 0 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
359 lbs / 163 Kg = 22,1 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,24
Metacentric height 0,5
ft / 0,2 m
Roll period: 10,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and small transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,575 / 0,583
Length to Beam Ratio:
6,00 : 1
'Natural speed' for
length: 11,29 kts
Power going to wave
formation at top speed: 66 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 7,50 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 10,50 ft /
3,20 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Forward deck: 16,00%, 10,17 ft / 3,10
m, 10,17 ft / 3,10 m
- Aft deck: 40,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 7,64 ft / 2,33 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 62,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 110,1%
Waterplane Area:
1 379 Square feet or 128 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 154%
Structure weight / hull
surface area: 22 lbs/sq ft or 107 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,83
-
Longitudinal: 6,02
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
Mei Gui (1932)
Ju Hua (1932)
Cui Ju (1932)
Zi Se (1932)
Ding Xiang Hua (1932)
Bai He (1932)
Mu Dan (1932)
Yu Jin Xiang (1932)
Yu Lan (1932)
Ying Shan Hong (1932)
Hong Mo (1932)
Jin Kui (1932)