Nordycki patrolowiec typu Gotland 1933-1935 (12 szt.)
Niezbyt imponujący – ale mam nadzieję
ciekawy – przykład nordyckiego budownictwa okrętowego. Jednostki były budowane
w stoczniach: Örlogsvarvet Karlskrona, Kockums, Malmö, MV Horten i Orlogsværftets København,
po trzy jednostki w każdej.
Do zadań prezentowanych okrętów należą:
-
w
czasie pokoju, zwalczanie kontrabandy, ochrona łowisk i ogólna ochrona granic
morskich;
-
w
czasie wojny, dodatkowo zwalczanie nieprzyjacielskich OP oraz eskortowanie
statków i konwojów.
Obszarem operacyjnym tych patrolowców
są morza: Północne, Norweskie, Barentsa i Grenlandzkie. Na Bałtyku podobną
służbę pełnią mniejsze jednostki, które być może kiedyś zaprezentuję. Bazy
operacyjne znajdują się w portach: Esbjerg, Ålesund, Tromsø i
Rejkiavik, po trzy okręty w każdej.
Do prędkości
raportowej dodano współczynnik zwiększający 1,02, wyliczony na bazie realnych
okrętów podobnych (np. Jägaren).
Zwracać
uwagę może mocno zróżnicowane – jak na okręt tej wielkości – uzbrojenie
artyleryjskie. Spowodowane jest to różnymi – czasem nawet lekko sprzecznymi – zadaniami
jednostek tego typu. O ile do zwalczania kontrabandy wystarczą działka
małokalibrowe, to walka z OP wymaga już większych kalibrów.
Okręty charakteryzują się bardzo
dobrymi właściwościami morskimi, co umożliwia im służbę nawet w czasie bardzo trudnych
warunków pogodowych (o co na morzach północnych nie trudno). Dodatkowo – operujące często w rejonach
czasowego zlodzenia morza –
jednostki mają wzmocnione dzioby. Autonomiczność tych okrętów, czyli zdolność do operacji bez uzupełniania zapasów żywności i wody pitnej, wynosi trzy tygodnie.
„Uroda” tych patrolowców jest
wątpliwa, ale priorytet funkcjonalności pozwala się tym nie przejmować.
Uprzedzając fakty informuję, że w
latach 1937-1938 nastąpi przezbrojenie Gotlandów;
pojedyncze działka 40/43 zostaną zastąpione przez podwójne 40/60, liczba bg
wzrośnie do 72, a także zamontowane zostanie nowe wyposażenie radiowe (w tym radionamiernik)
i kierowania ogniem (dalocelownik). Wszystko to kosztem zasięgu, który
zmniejszy się do 4800 mm.
Gotland, Nordic Union patrol boat laid down 1932, launched 1933,
completed 1933 (engine 1932)
Displacement:
377
t light; 392 t standard; 468 t normal; 529 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x
draught (normal/deep)
(200,26
ft / 196,85 ft) x 21,65 ft x (10,83 / 11,63 ft)
(61,04
m / 60,00 m) x 6,60 m x (3,30 / 3,54 m)
Armament:
1 -
4,13" / 105 mm 50,0 cal gun - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1932 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 -
1,57" / 40,0 mm 43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
2 -
0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,52lbs / 0,24kg shells, 2 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2
raised mounts
2 -
0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1932 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
Weight
of broadside 38 lbs / 17 kg
Main
DC/AS Mortars
2 -
396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
in
stern depth charge racks
2nd
DC/AS Mortars
2 -
396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,606 t total
in
depth charge throwers
Armour:
- Gun
armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,98" / 25 mm 0,59" / 15 mm -
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 5 000 shp / 3 730 Kw = 24,24 kts
Range
5 200nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 137 tons
Complement:
49
- 65
Cost:
£0,164
million / $0,657 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
24 tons, 5,2%
- Guns: 9 tons, 1,9%
- Weapons: 15 tons, 3,3%
Armour:
4 tons, 0,8%
- Armament: 4 tons, 0,8%
Machinery:
148 tons, 31,5%
Hull,
fittings & equipment: 190 tons, 40,5%
Fuel,
ammunition & stores: 91 tons, 19,5%
Miscellaneous
weights: 11 tons, 2,4%
- Hull below water: 8 tons
- Hull above water: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
531 lbs / 241 Kg = 15,0 x 4,1 " / 105 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,24
Metacentric
height 0,7 ft / 0,2 m
Roll
period: 10,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,33
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,355 / 0,373
Length
to Beam Ratio: 9,09 : 1
'Natural
speed' for length: 16,50 kts
Power
going to wave formation at top speed: 62 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,40 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 15,52 ft /
4,73 m, 13,52 ft / 4,12 m
- Forward deck: 30,00%, 13,52 ft / 4,12
m, 13,52 ft / 4,12 m
- Aft deck: 34,00%, 5,51 ft / 1,68 m, 5,51 ft / 1,68 m
- Quarter deck: 16,00%, 5,51 ft / 1,68
m, 5,51 ft / 1,68 m
- Average freeboard: 9,67 ft / 2,95 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 110,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 95,5%
Waterplane
Area: 2 651 Square feet or 246 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 141%
Structure
weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 166 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,85
-
Longitudinal: 5,12
-
Overall: 1,01
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Adequate
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Gotland (1933)
Fyn (1933)
Hinnøya (1933)
Öland (1933)
Sjælland (1934)
Senja (1934)
Ösel (1934)
Bornholm (1934)
Dagö (1935)
Langøya (1935)
Lolland (1935)
Moon (1935)