Modernizacja dla polskiej MW francuskiego krążownika lekkiego typu Thionville (ex-austro-węgierskiego typu Saïda) 1932 (1 szt.)
Post ten jest, niejako kontynuacją tego z dnia
03.08.2020. Co w tym przypadku chyba oczywiste, pomysłodawcą jest kolega mb81.
Były
austro-węgierski lekki krążownik Novara
(typ Saïda 1915) został, w ramach
reparacji wojennych, przejęty przez
Marine Nationale w roku 1920 i przemianowany na Thionville. Od roku 1922 służył on na Morzu Śródziemnym w
charakterze szkolnego okrętu artyleryjsko-torpedowego, przewidywano jego
skreślenie z listy floty i złomowanie na rok 1932. Starania polskiej dyplomacji
(głównie polskiego ataszatu morskiego przy polskiej ambasadzie we Francji)
sprawiły, że okręt ten, wzorem krążownika Mulhouse
– po modernizacji – zasilił polską MW. Modernizację przeprowadziła stocznia CNF
w Caen w latach 1929-32. Długi czas modernizacji spowodowany był perturbacjami
związanymi z Wielkim Kryzysem. Na temat zamontowanego na okręcie zestawu
uzbrojenia pisał nie będę; sądzę, że wyczerpująco wyjaśniłem jego sens, opisując
modernizację Kircholma (ex-Mulhouse) i w związanych z tym
komentarzach.
Teraz czas na bardziej szczegółowy opis prac
modernizacyjnych.
Kadłub
Przebudowano dziobnicę, przy okazji, lekko wznosząc
pokład dziobowy.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zastosowano nowy
napęd identyczny do użytego na krążowniku Kircholm,
a wzorowany na francuskich niszczycielach typu Bourasque. Szczegóły można sprawdzić w poście z dnia 03.08.2020.
Uzbrojenie
Istniejące
uzbrojenie artyleryjskie zdemontowano w całości. Nowy zestaw składał się z:
- 2xII+2xIx138,6
mm/50 (5,46") Model 1929, przy maksymalnym podniesieniu 30o, donośność
pociskiem HE 40,6 kg wynosiła 20000 m;
- 2xIx75
mm/50 (2,95") Model 1924, przy podniesieniu 40o donośność
pociskiem HE 5,93 kg wynosiła 14100 m, a przy maksymalnym podniesieniu 90o,
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 8000 m;
- 4xIx13.2
mm/76 (0.52") Model 1929, przy podniesieniu 45o donośność
pociskiem 0,051 kg wynosiła 7200 m, a przy maksymalnym podniesieniu 90o,
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 4200 m.
Kierowanie
ogniem było realizowane za pomocą dalocelownika o bazie 5,3 m oraz dalmierza
optycznego o bazie 2,9 m.
Wymieniono
istniejące uzbrojenie torpedowe na 2xII+1xIVx550 mm. Zainstalowano uzbrojenie minowe
w ilości 40 min.
Opancerzenie
W
zasadzie pozostawiono bez zmian, przedłużając jedynie pas burtowy do wysokości
skrajnych stanowisk 138,6 mm.
Inne
Całkowicie
przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radio-nawigacyjne,
m.in. jedną radiostację dalekiego i dwie krótkiego/średniego zasięgu.
W
wyniku modernizacji:
- długość
na linii wodnej zmniejszyła się ze 129,7 do 129,1 m, a zanurzenie wzrosło z 5,30
do 5,45 m;
- wyporność
normalna wzrosła z 3500 do 3583 tn;
- prędkość
maksymalna wzrosła z 27,0 do 30,5 w,
-
zasięg maksymalny zmienił się z 1600 Mm przy 24 w, do 6700 Mm przy 14 w.
Koszt
modernizacji wyniósł ok. 42% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Dzielność
morska okrętu – jak na jego wielkość – jest bardzo dobra. Stateczność i
stabilność tylko zadowalające.
Jak
sądzę, żywą dyskusję wzbudzi sylwetka okrętu, a w szczególności układ „przyklejonych
kominów” in via Iaponica.
Przyznaję, że delikatnie mówiąc, nie byłem i nie jestem zwolennikiem tego pomysłu.
Niemniej, Pomysłodawca naciskał na takie rozwiązanie a ja, jako skromny
konstruktor, muszę robić, co mi każą J.
Kłuszyn, Poland light cruiser laid down 1912, launched 1913, completed
1915, modernized 1932 (engine 1931)
3 046 t light;
3 184 t standard; 3 583 t normal; 3 902 t full load
(431,04 ft / 423,56 ft)
x 41,99 ft x (17,88 / 18,91 ft)
(131,38 m / 129,10 m) x
12,80 m x (5,45 / 5,76 m)
6 - 5,46" / 139 mm 50,0
cal guns - 89,51lbs / 40,60kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1929 Model
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 x Single mounts on centreline, aft evenly
spread
2 raised
mounts
2 - 2,95" / 75,0 mm
50,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 400 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1924 Model
2 x Single mounts on sides amidships
2 raised
mounts
4 -
0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1929 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 550 lbs
/ 250 kg
Main Torpedoes
4 - 21,7" / 550 mm,
27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,842 t each, 7,366 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
2nd Torpedoes
4 - 21,7" / 550 mm,
27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,842 t each, 7,366 t total
In 1 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Mines
2 - 1 168,45 lbs /
530,00 kg mines + 40 reloads - 21,908 t total
in Above water - Stern
racks/rails
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 2,36" / 60 mm 301,18 ft / 91,80 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 109% of normal length
Main: 1,57" / 40 mm -
-
For and Aft decks:
0,79" / 20 mm
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
33 000 shp / 24 618 Kw = 30,47 kts
Range 6 700nm at
14,00 kts
Bunker at max
displacement = 718 tons
231 - 301
£0,126 million / $0,505
million
Armament: 216 tons,
6,0%
- Guns: 160 tons, 4,5%
- Weapons: 57 tons, 1,6%
Armour: 392 tons, 11,0%
- Belts: 225 tons, 6,3%
- Armament: 18 tons, 0,5%
- Armour Deck: 137 tons, 3,8%
- Conning Tower: 12 tons, 0,3%
Machinery: 987 tons,
27,5%
Hull, fittings &
equipment: 1 413 tons, 39,4%
Fuel, ammunition &
stores: 537 tons, 15,0%
Miscellaneous weights:
37 tons, 1,0%
- Hull below water: 11 tons
- On freeboard deck: 26 tons
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 955 lbs / 1 794 Kg = 48,7 x 5,5
" / 139 mm shells or 0,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,13
Metacentric height 1,7
ft / 0,5 m
Roll period: 13,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,55
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,36
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,394 / 0,406
Length to Beam Ratio:
10,09 : 1
'Natural speed' for
length: 20,58 kts
Power going to wave
formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 51
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 10,00 degrees
Stern overhang: 3,61 ft
/ 1,10 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 15,00%, 21,00 ft / 6,40
m, 20,67 ft / 6,30 m
- Aft deck: 56,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Quarter deck: 13,00%, 13,45 ft /
4,10 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Average freeboard: 15,78 ft / 4,81 m
Ship tends to be wet
forward
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 105,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 110,4%
Waterplane Area:
10 907 Square feet or 1 013 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 122%
Structure weight / hull
surface area: 74 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,38
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily