niedziela, 6 września 2020

Modernizacja dla polskiej MW francuskiego krążownika lekkiego typu Thionville (ex-austro-węgierskiego typu Saïda) 1932 (1 szt.)

Modernizacja dla polskiej MW francuskiego krążownika lekkiego typu Thionville (ex-austro-węgierskiego typu Saïda) 1932 (1 szt.)

Post ten jest, niejako kontynuacją tego z dnia 03.08.2020. Co w tym przypadku chyba oczywiste, pomysłodawcą jest kolega mb81.

Były austro-węgierski lekki krążownik Novara (typ Saïda 1915) został, w ramach reparacji wojennych,  przejęty przez Marine Nationale w roku 1920 i przemianowany na Thionville. Od roku 1922 służył on na Morzu Śródziemnym w charakterze szkolnego okrętu artyleryjsko-torpedowego, przewidywano jego skreślenie z listy floty i złomowanie na rok 1932. Starania polskiej dyplomacji (głównie polskiego ataszatu morskiego przy polskiej ambasadzie we Francji) sprawiły, że okręt ten, wzorem krążownika Mulhouse – po modernizacji – zasilił polską MW. Modernizację przeprowadziła stocznia CNF w Caen w latach 1929-32. Długi czas modernizacji spowodowany był perturbacjami związanymi z Wielkim Kryzysem. Na temat zamontowanego na okręcie zestawu uzbrojenia pisał nie będę; sądzę, że wyczerpująco wyjaśniłem jego sens, opisując modernizację Kircholma (ex-Mulhouse) i w związanych z tym komentarzach.

Teraz czas na bardziej szczegółowy opis prac modernizacyjnych.

Kadłub

Przebudowano dziobnicę, przy okazji, lekko wznosząc pokład dziobowy. 

Napęd

Istniejący zdemontowano w całości. Zastosowano nowy napęd identyczny do użytego na krążowniku Kircholm, a wzorowany na francuskich niszczycielach typu Bourasque. Szczegóły można sprawdzić w poście z dnia 03.08.2020.

Uzbrojenie

Istniejące uzbrojenie artyleryjskie zdemontowano w całości. Nowy zestaw składał się z:

- 2xII+2xIx138,6 mm/50 (5,46") Model 1929, przy maksymalnym podniesieniu 30o, donośność pociskiem HE 40,6 kg wynosiła 20000 m;

- 2xIx75 mm/50 (2,95") Model 1924, przy podniesieniu 40o donośność pociskiem HE 5,93 kg wynosiła 14100 m, a przy maksymalnym podniesieniu 90o, donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 8000 m;

- 4xIx13.2 mm/76 (0.52") Model 1929, przy podniesieniu 45o donośność pociskiem 0,051 kg wynosiła 7200 m, a przy maksymalnym podniesieniu 90o, donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 4200 m.

Kierowanie ogniem było realizowane za pomocą dalocelownika o bazie 5,3 m oraz dalmierza optycznego o bazie 2,9 m.

Wymieniono istniejące uzbrojenie torpedowe na 2xII+1xIVx550 mm. Zainstalowano uzbrojenie minowe w ilości 40 min.

Opancerzenie

W zasadzie pozostawiono bez zmian, przedłużając jedynie pas burtowy do wysokości skrajnych stanowisk 138,6 mm.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radio-nawigacyjne, m.in. jedną radiostację dalekiego i dwie krótkiego/średniego zasięgu.

W wyniku modernizacji:

- długość na linii wodnej zmniejszyła się ze 129,7 do 129,1 m, a zanurzenie wzrosło z 5,30 do 5,45 m;

- wyporność normalna wzrosła z 3500 do 3583 tn;

- prędkość maksymalna wzrosła z 27,0 do 30,5 w,

- zasięg maksymalny zmienił się z 1600 Mm przy 24 w, do 6700 Mm przy 14 w.

Koszt modernizacji wyniósł ok. 42% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Dzielność morska okrętu – jak na jego wielkość – jest bardzo dobra. Stateczność i stabilność tylko zadowalające.

Jak sądzę, żywą dyskusję wzbudzi sylwetka okrętu, a w szczególności układ „przyklejonych kominów” in via Iaponica. Przyznaję, że delikatnie mówiąc, nie byłem i nie jestem zwolennikiem tego pomysłu. Niemniej, Pomysłodawca naciskał na takie rozwiązanie a ja, jako skromny konstruktor, muszę robić, co mi każą J.


Kłuszyn, Poland light cruiser laid down 1912, launched 1913, completed 1915, modernized 1932 (engine 1931)

 Displacement:

            3 046 t light; 3 184 t standard; 3 583 t normal; 3 902 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (431,04 ft / 423,56 ft) x 41,99 ft x (17,88 / 18,91 ft)

            (131,38 m / 129,10 m) x 12,80 m  x (5,45 / 5,76 m)

 Armament:

      6 - 5,46" / 139 mm 50,0 cal guns - 89,51lbs / 40,60kg shells, 200 per gun

              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1929 Model

              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

              2 x Single mounts on centreline, aft evenly spread

                        2 raised mounts

      2 - 2,95" / 75,0 mm 50,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 400 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1924 Model

              2 x Single mounts on sides amidships

                        2 raised mounts

     4 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1929 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 550 lbs / 250 kg

      Main Torpedoes

      4 - 21,7" / 550 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,842 t each, 7,366 t total

            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

      2nd Torpedoes

      4 - 21,7" / 550 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,842 t each, 7,366 t total

            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes

      Mines

      2 - 1 168,45 lbs / 530,00 kg mines + 40 reloads - 21,908 t total

            in Above water - Stern racks/rails

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   2,36" / 60 mm 301,18 ft / 91,80 m     7,87 ft / 2,40 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 109% of normal length

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   1,57" / 40 mm       -                                  -

    - Armoured deck - single deck:

            For and Aft decks: 0,79" / 20 mm

    - Conning towers: Forward 2,36" / 60 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 33 000 shp / 24 618 Kw = 30,47 kts

            Range 6 700nm at 14,00 kts

            Bunker at max displacement = 718 tons

 Complement:

            231 - 301

 Cost:

            £0,126 million / $0,505 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 216 tons, 6,0%

               - Guns: 160 tons, 4,5%

               - Weapons: 57 tons, 1,6%

            Armour: 392 tons, 11,0%

               - Belts: 225 tons, 6,3%

               - Armament: 18 tons, 0,5%

               - Armour Deck: 137 tons, 3,8%

               - Conning Tower: 12 tons, 0,3%

            Machinery: 987 tons, 27,5%

            Hull, fittings & equipment: 1 413 tons, 39,4%

            Fuel, ammunition & stores: 537 tons, 15,0%

            Miscellaneous weights: 37 tons, 1,0%

               - Hull below water: 11 tons

               - On freeboard deck: 26 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              3 955 lbs / 1 794 Kg = 48,7 x 5,5 " / 139 mm shells or 0,7 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13

            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m

            Roll period: 13,5 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,55

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,36

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,394 / 0,406

            Length to Beam Ratio: 10,09 : 1

            'Natural speed' for length: 20,58 kts

            Power going to wave formation at top speed: 55 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees

            Stern overhang: 3,61 ft / 1,10 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            16,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Forward deck:       15,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  20,67 ft / 6,30 m

               - Aft deck:    56,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,45 ft / 4,10 m

               - Quarter deck:        13,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  14,11 ft / 4,30 m

               - Average freeboard:                      15,78 ft / 4,81 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 105,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 110,4%

            Waterplane Area: 10 907 Square feet or 1 013 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 122%

            Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,91

                        - Longitudinal: 2,38

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily