Niderlandzkie niszczyciele typu De Jonge 1939 (3 jednostki)
Największe i najsilniej uzbrojone
niszczyciele niderlandzkiej MW. Trójnożne maszty oraz masywne nadbudówki
(szczególnie pomost), mogą sprawić, że z dużej odległości, lub przy
ograniczonej widzialności, okręty te mogą zostać błędnie rozpoznane przez wroga,
jako krążowniki.
Są to pierwsze niszczyciele
niderlandzkiej floty, na których zainstalowano burtowe miotacze bg, a także niedawno
wprowadzone do uzbrojenia działka 40 mm P1937 i 20 mm P1938. Ogólnie, zwraca
uwagę silne uzbrojenie plot tych okrętów, zwłaszcza na tle, budowanych w tym
czasie i porównywalnych wielkością, niszczycieli innych flot.
Niszczyciele te mogą operować łącznie „we
własnym gronie”, jako 8.Eskadra Niszczycieli, albo czasowo detaszowane w roli
przewodników, po jednym dla trzech istniejących flotylli niszczycieli. Dla
umożliwienia realizacji tej drugiej roli, zaprojektowano – wspomniany wyżej –
obszerny pomost oraz przewidziano kabiny/kubryki dla dodatkowych 27 osób (w tym
11 oficerów) ze składu dowództwa i sztabu flotylli.
Wszystkie trzy jednostki zostały zbudowane
w stoczni Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen. Ogólny ich przydział,
to Dowództwo Sił Operacyjnych.
Opis techniczny okrętu.
Kadłub
O typowym dla niszczycieli wydłużeniu
i średnim dla tej klasy współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa wały śrubowe, cztery kotły olejowe
Burgerhout w dwu kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych Werkspoor z
przekładniami w dwu maszynowniach.
Jako okręt porównawczy, przyjęto
realny polski niszczyciel typu Grom (1937).
Przy mocy napędu 54000 KM, jego realna prędkość wynosiła 39,00 w. Springsharp
wyliczył ją na 35,60 w. 39,00 / 35,60 = 1,096. Taki też współczynnik zwiększający
przyjęto do prędkości maksymalnej w tym projekcie.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 4xIIx120/45
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 17640 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
-
3xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93
kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 1xII+4xIx20/60 Madsen/Westoever
P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg
wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3050 m;
-
2xIVxwt533 mm;
-
2xwbg z zapasem 36 bg,
-
2xmbg z zapasem 36 bg.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik
z funkcją plot o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Inne
Okręt został wyposażony w cztery
radiostacje, radionamiernik oraz szumonamiernik.
De Jonge, Netherlands destroyer laid down 1938, launched 1938, completed 1939 (engine 1938)
Displacement:
2 100 t light;
2 198 t standard; 2 405 t normal; 2 571 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(411,21 ft / 403,22 ft)
x 38,39 ft x (12,80 / 13,37 ft)
(125,34 m / 122,90 m) x
11,70 m x (3,90 / 4,08 m)
Armament:
8 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 53,17lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
4 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
6 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck
forward
1 raised
mount
4 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 double
raised mount
2 - 0,79" / 20,0 mm
60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 435 lbs
/ 196 kg
Main Torpedoes
8 - 21,0" / 533 mm,
23,56 ft / 7,18 m torpedoes - 1,583 t each, 12,665 t total
In 2 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
in Stern depth charge
racks
2nd DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
in Depth charge
throwers
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 13 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
40 000 shp / 29 840 Kw = 36,61 kts
Range 3 600nm at
15,00 kts
Bunker normal = 207 tons, at max
displacement = 373 tons
Complement:
171 - 223
Cost:
£1,399 million / $5,594
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 113 tons,
4,7%
- Guns: 69 tons, 2,9%
- Weapons: 44 tons, 1,8%
Armour: 5 tons, 0,2%
- Armament: 5 tons, 0,2%
Machinery: 1 095
tons, 45,5%
Hull, fittings &
equipment: 897 tons, 37,3%
Fuel, ammunition &
stores: 304 tons, 12,7%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 022 lbs / 464 Kg = 19,4 x 4,7 " /
120 mm shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,18
Metacentric height 1,6
ft / 0,5 m
Roll period: 12,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,33
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,00
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,425 / 0,435
Length to Beam Ratio:
10,50 : 1
'Natural speed' for
length: 23,05 kts
Power going to wave
formation at top speed: 64 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 70
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,20 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 22,64 ft /
6,90 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 26,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 19,36 ft / 5,90 m
- Aft deck: 46,00%, 11,48 ft / 3,50 m, 11,48 ft / 3,50 m
- Quarter deck: 12,00%, 11,48 ft /
3,50 m, 11,48 ft / 3,50 m
- Average freeboard: 15,15 ft / 4,62 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 156,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 130,8%
Waterplane Area:
10 054 Square feet or 934 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 100%
Structure weight / hull
surface area: 53 lbs/sq ft or 258 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,77
-
Longitudinal: 1,91
- Overall:
0,84
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
De Jonge (1939)
Van der Goes (1939)
Swartenhondt (1939)