środa, 4 marca 2015

Zaopatrzeniowiec typu Pemba 1924 (1 szt.)



Zaopatrzeniowiec typu Pemba 1924 (1 szt.)

Duży, szybki i silnie uzbrojony okręt zaopatrzeniowy. Głównym jego zadaniem jest dostarczanie zaopatrzenia do naszych posiadłości zamorskich.
Jednostka jest w stanie przewieźć ok. 3 500 t zaopatrzenia (broń i amunicja, żywność, części zamienne, materiały eksploatacyjne i budowlane, wyposażenie kwatermistrzowskie itp.) dowolną trasą do najbardziej oddalonej od metropolii kolonii bez tankowania po drodze. Pomiędzy ładowniami znajdują się wzmocnione strefy pokładu dla transportu ładunków wielkogabarytowych, niemieszczących się w lukach ładowni (np. potrójna wieża 203 mm). Znaczna powierzchnia wolnego pokładu pozwala zabrać dodatkowy ładunek np. drewno, prefabrykaty betonowe, czy paliwo lotnicze w beczkach. Bardzo silne – jak na jednostkę „niebojową” – uzbrojenie, predestynuje okręt do ewentualnej roli krążownika pomocniczego. Dobre właściwości żeglugowe pozwalają mu działać niezależnie od pogody.
Uprzedzając spodziewane pytania o treści „po co?, po co? i po co?”, odpowiadam:
- Duża szybkość pozwala w razie niespodziewanego wybuchu wojny szybko dostarczyć niezbędne zaopatrzenie do kolonii; np. czas dotarcia na Belitung przy standardowej prędkości marszowej 10 w wynosi ok. 39 dni (przez Kanał Sueski), Pemba dotrze tam w ciągu 28 dni; 11 dni w początkowym okresie wojny często robi różnicę.
- Silne uzbrojenie artyleryjskie czyni z tego okrętu bardzo wartościowy krążownik pomocniczy. Zainstalowany dalmierz optyczny oraz usytuowanie wszystkich dział artylerii głównej na jednym poziomie, zwiększają celność ognia. Siła ognia jest porównywalna z małym lekkim krążownikiem, a „solidne” kształty kadłuba zwiększają odporność na trafienia. Myślę, że ten okręt mógłby powtórzyć wyczyn niemieckiego HSK Kormoran z IIWS, oczywiście nie tonąc przy okazji!


- Dwie podwodne wyrzutnie torpedowe (+4 torpedy zapasowe) pozwalają zaoszczędzić amunicji, nie tak łatwo jest zatopić statek o wyporności np. 10 000 t tylko ogniem artylerii 152 mm.
Nauczony na własnych błędach, zastosowałem dwie pary masztów ładunkowych, teraz nie ma problemu z zasięgiem bomów. Każda para masztów jest połączona poprzeczną konstrukcją dla usztywnienia zładu, tworzy to coś w rodzaju bramy. 
Skorygowałem liczbę załogi, program wyliczył tu zupełnie fantastyczne wartości.
Myślę, że w przyszłości, korzystając z tego kadłuba i napędu dałoby się zbudować duży okręt desantowy, a dokładniej okręt-matkę barek desantowych.
Zdaję sobie sprawę z tego, że jako autor projektu nie mogę być obiektywny, ale dla mnie ten okręt to rewelacja! Co koleżanki(!) i koledzy na to?



Pemba, Poland Replenishment ship laid down 1924

Displacement:
            7 456 t light; 7 698 t standard; 9 886 t normal; 11 636 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (483,80 ft / 472,44 ft) x 59,06 ft x (17,72 / 20,46 ft)
            (147,46 m / 144,00 m) x 18,00 m  x (5,40 / 6,23 m)

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1917 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread 2 raised mounts
      2 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1923 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 900 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward 2 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 800 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on side ends, evenly spread
      Weight of broadside 437 lbs / 198 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,589 t each, 3,178 t total
            submerged bow tubes

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 32 538 shp / 24 273 Kw = 24,00 kts
            Range 18 750nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 938 tons

Complement:
            248 - 322

Cost:
            £1,426 million / $5,704 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 150 tons, 1,5%
               - Guns: 144 tons, 1,5%
               - Weapons: 6 tons, 0,1%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 1 072 tons, 10,8%
            Hull, fittings & equipment: 2 722 tons, 27,5%
            Fuel, ammunition & stores: 2 430 tons, 24,6%
            Miscellaneous weights: 3 511 tons, 35,5%
               - Hull below water: 2 000 tons
               - Hull above water: 1 511 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              16 135 lbs / 7 319 Kg = 144,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,44
            Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
            Roll period: 12,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,59

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,700 / 0,714
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 21,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 6,00 degrees
            Stern overhang: 8,53 ft / 2,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Forward deck:       37,50%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:    37,50%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        10,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Average freeboard:                      20,07 ft / 6,12 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 155,3%
            Waterplane Area: 22 362 Square feet or 2 078 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 161%
            Structure weight / hull surface area: 83 lbs/sq ft or 407 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 1,56
                        - Overall: 1,04
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather