Chińskie okręty podwodne typu Lu Ci 1929 (3 jednostki)
Ciąg dalszy rozbudowy chińskiej marynarki wojennej. Przypomnę, że pomysłodawcą cyklu jest kolega Hrotgar, chociaż ten projekt nie był z Nim konsultowany (mea culpa Kolego L).
Pomysł zasilenia chińskiej
floty przez okręty podwodne zrodził się już w roku 1924, lecz nie mógł być
wtedy zrealizowany, przede wszystkim, z uwagi na brak odpowiednio wyszkolonych
chińskich kadr. Aby temu zaradzić, w roku 1925 wdrożono program praktyk dla chińskich
oficerów (a później także podoficerów) na amerykańskich okrętach podwodnych
typów R i S. Do połowy roku 1927 przeszkolono w pływaniu podwodnym 15
oficerów i 18 podoficerów chińskiej MW. W następnych dwu latach, w programie
uczestniczyło dodatkowo 4 oficerów i 6 podoficerów. Z tej grupy, 12 oficerów i 9
podoficerów zostało w roku 1927 oddelegowanych do amerykańskiej stoczni Lake,
Bridgeport, gdzie powstawały zamówione przez chińską MW okręty typu Lu Ci. Ponadto, przy Szkole Marynarki
Wojennej w Tiencinie zorganizowano w roku 1927 teoretyczny kurs pływania
podwodnego dla podoficerów i marynarzy-specjalistów. Do połowy roku 1929 udało
się na nim przeszkolić 30 podoficerów i 63 marynarzy. Tak więc, w chwili
wejścia do służby OP Lu Ci, chińska
MW posiadała kadrę podwodnego pływania złożoną z 19 oficerów, 54 podoficerów i
63 marynarzy. Wystarczało to do pełnego obsadzenia okrętów nowoutworzonego
dywizjonu OP oraz dawało rezerwę 6 oficerów, 18 podoficerów i 21 marynarzy na
załogę zapasową i dowództwo dywizjonu. Kurs pływania podwodnego w Tiencinie był
kontynuowany, celem zapewnienia kwalifikowanej kadry dla planowanych nowych OP.
Projekt okrętów tego typu był rozwinięciem
amerykańskiego projektu OP typu R, a
dokładniej podtypu R-21 (tzw. Lake project)
z roku 1919. Poniżej lista zmian w stosunku do oryginalnego projektu R-21:
- wzmocniono konstrukcję kadłuba
sztywnego;
- przeprofilowano zbiorniki balastowe
oraz częściowo kadłub lekki;
- przebudowano kiosk,
- zastosowano śruby o większej sprawności;
- zwiększono pojemność baterii
akumulatorów o 1/8;
- zamieniono wt 450 na wt 533 mm;
- zamieniono działo 76,2/50 Mk 6 na
model 76,2/23 Mk 9 oraz dodano nkm 12,7 mm;
- unowocześniono wyposażenie
radio-nawigacyjne.
W efekcie powyższych zmian:
- prędkość nawodna wzrosła z 14,0 do
14,5 w, a podwodna z 11,0 do 11,4 w;
- zasięg nawodny zmienił się z 4700 Mm
przy 6 w, do 4500 Mm przy 7 w, a zasięg podwodny wzrósł ze 100 do 125 Mm przy 5
w;
- operacyjna głębokość zanurzenia
wzrosła z 60 do 68 m.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
Okręt posiada konstrukcję
dwukadłubową, z zewnętrznymi zbiornikami balastowymi.
Napęd
Dwa wały śrubowe. Do pływania
nawodnego dwa silniki wysokoprężne Busch-Sulzer po 500 KM każdy, do pływania
podwodnego dwa silniki elektryczne po 400 KM każdy.
Uzbrojenie
- 1xIx3"/23 (7.62 cm) Mark 9, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 5,90 kg wynosi
8050 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa
pociskiem AA 5,90 kg wynosi 5490 m;
- 1xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;
- 4xwt533 mm z łącznym zapasem 8 torped.
Inne
Okręt jest wyposażony w radiostację średniego
zasięgu oraz szumonamiernik.
Uważam,
że chińska MW otrzymała stosunkowo wartościowe jednostki, mogące pełnić funkcję
zarówno przybrzeżnych, jak i pełnomorskich (lecz nie oceanicznych) okrętów
podwodnych. Dla okrętów tego typu przewiduje się obszary operacyjne oddalone
nie więcej niż 1000-1500 Mm od wybrzeża.
Poniżej wizualizacja nazw okrętów w
tradycyjnym piśmie chińskim oraz ich tłumaczenie na język polski:
- Lu Ci – 鸕鶿 – Kormoran
- Hai
Ou – 海鷗 – Mewa
- Yan Ou – 燕鷗 – Rybitwa
Lu Ci, China submarine laid down 1927, launched 1928, completed 1929
(engine 1928)
Displacement:
478 t light; 489 t
standard; 510(597) t normal; 528 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(175,85 ft / 174,87 ft)
x 16,73 ft x (14,44 / 14,76 ft)
(53,60 m / 53,30 m) x
5,10 m x (4,40 / 4,50 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1913 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
forward
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,762 t each, 7,048 t total
submerged bow tubes + 4
reload torpedoes
Machinery:
Diesel Internal
combustion engines plus batteries,
Geared drive, 2 shafts,
1 000(800) shp / 746(597) Kw = 14,50(11,40) kts
Range 4 500(125)nm
at 7,00(5,00) kts
Bunker at max
displacement = 39 tons
Complement:
30
Cost:
£0,156 million / $0,626
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 15 tons, 3,0%
- Guns: 1 tons, 0,2%
- Weapons: 14 tons, 2,8%
Machinery: 32 tons,
6,2%
Hull, fittings &
equipment: 330 tons, 64,6%
Fuel, ammunition &
stores: 33 tons, 6,4%
Miscellaneous weights:
101 tons, 19,8%
- Hull below water: 14 tons
- Hull void weights: 87 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 053 lbs / 477 Kg = 11,3 x 3,0 " /
76 mm shells or 0,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,08
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 11,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 53 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,06
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,423 / 0,427
Length to Beam Ratio:
10,45 : 1
'Natural speed' for
length: 13,22 kts
Power going to wave
formation at top speed: 40 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 8,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 6,56 ft /
2,00 m, 5,58 ft / 1,70 m
- Forward deck: 28,00%, 5,58 ft / 1,70
m, 5,58 ft / 1,70 m
- Aft deck: 28,00%, 5,58 ft / 1,70 m, 5,58 ft / 1,70 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,58 ft / 1,70
m, 0,66 ft / 0,20 m
- Average freeboard: 5,18 ft / 1,58 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 39,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 36,6%
Waterplane Area:
1 828 Square feet or 170 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 305%
Structure weight / hull
surface area: 81 lbs/sq ft or 394 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 2,57
-
Longitudinal: 6,92
- Overall:
2,83
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Extremely poor
accommodation and workspace room
Operational diving depth - 68 m
Emergency diving depth - 109 m
Crush diving depth - 170 m
Lu Ci (1929)
Hai Ou (1929)
Yan Ou (1929)