piątek, 26 lutego 2021

Chińskie okręty podwodne typu Lu Ci 1929 (3 jednostki)

Chińskie okręty podwodne typu Lu Ci 1929 (3 jednostki)

Ciąg dalszy rozbudowy chińskiej marynarki wojennej. Przypomnę, że pomysłodawcą cyklu jest kolega Hrotgar, chociaż ten projekt nie był z Nim konsultowany (mea culpa Kolego L).

Pomysł zasilenia chińskiej floty przez okręty podwodne zrodził się już w roku 1924, lecz nie mógł być wtedy zrealizowany, przede wszystkim, z uwagi na brak odpowiednio wyszkolonych chińskich kadr. Aby temu zaradzić, w roku 1925 wdrożono program praktyk dla chińskich oficerów (a później także podoficerów) na amerykańskich okrętach podwodnych typów R i S. Do połowy roku 1927 przeszkolono w pływaniu podwodnym 15 oficerów i 18 podoficerów chińskiej MW. W następnych dwu latach, w programie uczestniczyło dodatkowo 4 oficerów i 6 podoficerów. Z tej grupy, 12 oficerów i 9 podoficerów zostało w roku 1927 oddelegowanych do amerykańskiej stoczni Lake, Bridgeport, gdzie powstawały zamówione przez chińską MW okręty typu Lu Ci. Ponadto, przy Szkole Marynarki Wojennej w Tiencinie zorganizowano w roku 1927 teoretyczny kurs pływania podwodnego dla podoficerów i marynarzy-specjalistów. Do połowy roku 1929 udało się na nim przeszkolić 30 podoficerów i 63 marynarzy. Tak więc, w chwili wejścia do służby OP Lu Ci, chińska MW posiadała kadrę podwodnego pływania złożoną z 19 oficerów, 54 podoficerów i 63 marynarzy. Wystarczało to do pełnego obsadzenia okrętów nowoutworzonego dywizjonu OP oraz dawało rezerwę 6 oficerów, 18 podoficerów i 21 marynarzy na załogę zapasową i dowództwo dywizjonu. Kurs pływania podwodnego w Tiencinie był kontynuowany, celem zapewnienia kwalifikowanej kadry dla planowanych nowych OP.

Projekt okrętów tego typu był rozwinięciem amerykańskiego projektu OP typu R, a dokładniej podtypu R-21 (tzw. Lake project) z roku 1919. Poniżej lista zmian w stosunku do oryginalnego projektu R-21:

- wzmocniono konstrukcję kadłuba sztywnego;

- przeprofilowano zbiorniki balastowe oraz częściowo kadłub lekki;

- przebudowano kiosk,

- zastosowano śruby o większej sprawności;

- zwiększono pojemność baterii akumulatorów o 1/8;

- zamieniono wt 450 na wt 533 mm;

- zamieniono działo 76,2/50 Mk 6 na model 76,2/23 Mk 9 oraz dodano nkm 12,7 mm;

- unowocześniono wyposażenie radio-nawigacyjne.

W efekcie powyższych zmian:

- prędkość nawodna wzrosła z 14,0 do 14,5 w, a podwodna z 11,0 do 11,4 w;

- zasięg nawodny zmienił się z 4700 Mm przy 6 w, do 4500 Mm przy 7 w, a zasięg podwodny wzrósł ze 100 do 125 Mm przy 5 w;

- operacyjna głębokość zanurzenia wzrosła z 60 do 68 m.

Poniżej opis techniczny okrętu.

Kadłub

Okręt posiada konstrukcję dwukadłubową, z zewnętrznymi zbiornikami balastowymi.

Napęd

Dwa wały śrubowe. Do pływania nawodnego dwa silniki wysokoprężne Busch-Sulzer po 500 KM każdy, do pływania podwodnego dwa silniki elektryczne po 400 KM każdy.

Uzbrojenie

- 1xIx3"/23 (7.62 cm) Mark 9, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 5,90 kg wynosi 8050 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa pociskiem AA 5,90 kg wynosi 5490 m;

- 1xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 4xwt533 mm z łącznym zapasem 8 torped.

Inne

Okręt jest wyposażony w radiostację średniego zasięgu oraz szumonamiernik.

Uważam, że chińska MW otrzymała stosunkowo wartościowe jednostki, mogące pełnić funkcję zarówno przybrzeżnych, jak i pełnomorskich (lecz nie oceanicznych) okrętów podwodnych. Dla okrętów tego typu przewiduje się obszary operacyjne oddalone nie więcej niż 1000-1500 Mm od wybrzeża.

Poniżej wizualizacja nazw okrętów w tradycyjnym piśmie chińskim oraz ich tłumaczenie na język polski:

- Lu Ci – 鸕鶿 Kormoran

- Hai Ou 海鷗 Mewa

- Yan Ou 燕鷗 – Rybitwa 

Lu Ci, China submarine laid down 1927, launched 1928, completed 1929 (engine 1928)

Displacement:

            478 t light; 489 t standard; 510(597) t normal; 528 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (175,85 ft / 174,87 ft) x 16,73 ft x (14,44 / 14,76 ft)

            (53,60 m / 53,30 m) x 5,10 m  x (4,40 / 4,50 m)

 Armament:

      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 150 per gun

              Quick firing gun in deck mount, 1913 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck centre

      1 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun

              Machine gun in deck mount, 1921 Model

              1 x Single mount on centreline, aft deck forward

      Weight of broadside 13 lbs / 6 kg

      Main Torpedoes

      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,762 t each, 7,048 t total

            submerged bow tubes + 4 reload torpedoes

 Machinery:

            Diesel Internal combustion engines plus batteries,

            Geared drive, 2 shafts, 1 000(800) shp / 746(597) Kw = 14,50(11,40) kts

            Range 4 500(125)nm at 7,00(5,00) kts

            Bunker at max displacement = 39 tons

 Complement:

            30

 Cost:

            £0,156 million / $0,626 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 15 tons, 3,0%

               - Guns: 1 tons, 0,2%

               - Weapons: 14 tons, 2,8%

            Machinery: 32 tons, 6,2%

            Hull, fittings & equipment: 330 tons, 64,6%

            Fuel, ammunition & stores: 33 tons, 6,4%

            Miscellaneous weights: 101 tons, 19,8%

               - Hull below water: 14 tons

               - Hull void weights: 87 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              1 053 lbs / 477 Kg = 11,3 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,2 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,08

            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m

            Roll period: 11,1 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 53 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,06

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,423 / 0,427

            Length to Beam Ratio: 10,45 : 1

            'Natural speed' for length: 13,22 kts

            Power going to wave formation at top speed: 40 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            24,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  5,58 ft / 1,70 m

               - Forward deck:       28,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m

               - Aft deck:    28,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m

               - Quarter deck:        20,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  0,66 ft / 0,20 m

               - Average freeboard:                      5,18 ft / 1,58 m

            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 39,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 36,6%

            Waterplane Area: 1 828 Square feet or 170 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 305%

            Structure weight / hull surface area: 81 lbs/sq ft or 394 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 2,57

                        - Longitudinal: 6,92

                        - Overall: 2,83

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Extremely poor accommodation and workspace room

Operational diving depth - 68 m

Emergency diving depth - 109 m

Crush diving depth - 170 m

Lu Ci (1929)

Hai Ou (1929)

Yan Ou (1929)