poniedziałek, 2 listopada 2015

Okręt podwodny typu Łosoś 1929-1930 (6 szt.)



Okręt podwodny typu Łosoś 1929-1930 (6 szt.)

Dla zastąpienia mocno już zużytych okrętów podwodnych typu Gorbusza (SS-13 1915-16), zbudowano sześć jednostek prezentowanego typu. Są to małe okręty, przeznaczone do działań w zasadzie wyłącznie na Bałtyku.
Łososie są uzbrojone m.in. w 4 zlokalizowane na dziobie wyrzutnie torpedowe z 2 torpedami zapasowymi. Prędkości – jak na okręcik tej wielkości – są zadowalające, a zasięg wystarczający dla planowanego obszaru operacyjnego. Warte podkreślenia są dobre właściwości morskie, co w przypadku OP, szczególnie takich rozmiarów, nie jest zbyt częste.
Obecnie posiadamy 28 okrętów podwodnych przeznaczonych wyłącznie lub głównie do działań na Morzu Bałtyckim (plus dwa podwodne stawiacze min), co wydaje się być ilością wystarczającą. Wobec tego przez najbliższe lata skupimy się na budowie OP pełnomorskich.

 

Łosoś, Poland Submarine laid down 1929

Displacement:
            391 t light; 400 t standard; 424(530) t normal; 442 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (180,09 ft / 177,17 ft) x 17,72 ft x (11,81 / 12,15 ft)
            (54,89 m / 54,00 m) x 5,40 m  x (3,60 / 3,70 m)

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal gun - 5,89lbs / 2,67kg shells, 300 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 800 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      Weight of broadside 6 lbs / 3 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,770 t each, 7,080 t total
            submerged bow tubes + 2 torpedoes reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 1 068(505) shp / 797(377) Kw = 15,50(8,00) kts
            Range 4 500(85)nm at 8,00(5,00) kts
            Bunker at max displacement = 42 tons

Complement:
            30

Cost:
            £0,150 million / $0,600 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 16 tons, 3,8%
               - Guns: 2 tons, 0,4%
               - Weapons: 14 tons, 3,3%
            Machinery: 33 tons, 7,7%
            Hull, fittings & equipment: 232 tons, 54,8%
            Fuel, ammunition & stores: 33 tons, 7,8%
            Miscellaneous weights: 110 tons, 25,9%
               - Hull below water: 4 tons
               - Hull void weights: 106 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              787 lbs / 357 Kg = 65,0 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,400 / 0,406
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 13,31 kts
            Power going to wave formation at top speed: 43 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       35,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    35,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        15,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  0,98 ft / 0,30 m
               - Average freeboard:                      5,60 ft / 1,71 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 50,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 47,2%
            Waterplane Area: 1 932 Square feet or 179 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 236%
            Structure weight / hull surface area: 60 lbs/sq ft or 293 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,97
                        - Longitudinal: 4,52
                        - Overall: 2,14
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Extremely poor accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Operational diving depth - 64 m
Emergency diving depth - 102 m
Crush diving depth - 160 m

Łosoś (1929)
Lipień (1929)
Głowacica (1929)
Pstrąg (1930)
Sieja (1930)
Sielawa (1930)

Wiadomości z floty nr 23/1/1929



Wiadomości z floty nr 23/1/1929

Okręty.
Zdecydowano o budowie ośmiu dodatkowych niszczycieli eskortowych typu Mazury (DE-1 1927); cztery (Polesie, Wołyń, Podole, Pokucie) wejdą do służby jeszcze w tym roku, a cztery dalsze w roku przyszłym.
Wybudowano również trzy następne trałowce typu San (MSC-18 1924), ich nazwy to: Wieprz, Brda, Prosna.
Kolonie.
W Namibii trwają prace nad modernizacją i rozbudową bazy morskiej Beniowski (Walfischbucht, Walvis Bay).
Inne.
Po zakończeniu rozbudowy i modernizacji (przy udziale naszych specjalistów) stoczni w Tiencinie, podjęto w niej budowę pierwszego nowoczesnego chińskiego okrętu; będzie to mały lekki krążownik (4 500 t, 32 w, 5x152 mm). Projekt jednostki jest wspólnym polsko-chińskim opracowaniem, a w samej budowie biorą udział polscy inżynierowie i technicy. Urządzenia napędowe, uzbrojenie i część wyposażenia (optyka, radiotechnika) dostarcza Polska, pozostałe dostawy zapewniają Chińczycy. Zakłada się, że w najbliższych latach w stoczni tej (a także w modernizowanej stoczni w Kantonie) będą budowane dalsze okręty, początkowo wg polskich projektów, lecz z malejącym udziałem polskich stoczniowców.