Japońskie krążowniki torpedowe typu Ishikari 1939-1940 (4 jednostki)
Podstawowym założeniem była budowa okrętów
przeznaczonych głównie do wykonywania zmasowanych ataków torpedowych na linię
bojową wroga. Aby zapewnić możliwość takich akcji, projektowana jednostka winna
charakteryzować się:
- wypornością średniej wielkości krążownika,
w granicach 5000-7500 tn;
- dużą prędkością maksymalną,
najlepiej powyżej 35 w;
- znaczną zwrotnością;
- posiadaniem co najmniej 40 wyrzutni
torped;
- artylerią główną circa 6”;
- opancerzeniem chroniącym przed
pociskami kalibru do 5”;
- stosunkowo niską sylwetką;
-
właściwościami morskimi umożliwiającymi operowanie również w trudnych warunkach
pogodowych.
Ponieważ,
postulaty dużej prędkości i dobrych właściwości morskich trudno pogodzić, dla
prezentowanego okrętu zastosowano rozwiązanie kompromisowe; zarówno prędkość
maksymalna, jak i dzielność morska są nieznacznie niższe od zakładanych.
Teraz opis
techniczny okrętu.
Kadłub
Rozmieszczenie wyrzutni torpedowych warunkowało minimalną
szerokość kadłuba, aby nie zwiększać wyporności ponad wartości założone,
przyjęto niezbyt wielkie wydłużenie kadłuba. Wysoka wolna burta zapewnia
akceptowalną dzielność morską.
Napęd
Cztery wały śrubowe, osiem kotłów olejowych Kampon w czterech
kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych Kampon w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
- 3xIIx14
cm/50 (5.5") 3rd Year Type (Model 1914), przy elewacji maksymalnej 35o donośność
pociskiem HE 38,0 kg wynosi 20570 m;
-
1xIIx8 cm/60 (3.0") Type 98 (Model 1938), przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,99
kg wynosi 13600 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym
pociskiem wynosi 9100 m;
-
6xIx25 mm/60 (1") Type 96 (Model 1936), przy elewacji 50o donośność pociskiem HE 0,25
kg wynosi 7500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym
pociskiem wynosi 5500 m;
-
12xIVxwt610 mm Type 90 (Model 1930).
Dla kierowania ogniem zainstalowano
prosty dalocelownik optyczny o bazie 5,3 m.
Opancerzenie
Prosty układ „pudełka”. Ponieważ, w
trakcie ataku i odwrotu okręt jest zwrócony do wroga przeważnie albo dziobem,
albo rufą, istnieje dużo większe prawdopodobieństwo trafienia w pokład, niż w
burty. Stąd opancerzenie poziome jest silniejsze od pionowego.
Inne
Okręt został wyposażony w trzy
radiostacje o zróżnicowanym zasięgu oraz
radionamiernik.
Nazwy okrętów nawiązują do rzek na Hokkaido.
Ishikari, Japan torpedo cruiser laid down 1936, launched 1937, completed
1939 (engine 1938)
6 690 t light;
6 879 t standard; 7 373 t normal; 7 768 t full load
(572,32 ft / 564,30 ft)
x 56,43 ft x (17,06 / 17,73 ft)
(174,44 m / 172,00 m) x
17,20 m x (5,20 / 5,40 m)
6 - 5,51" / 140 mm 50,0
cal guns - 83,78lbs / 38,00kg shells, 120 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1914 Model
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
forward
1 raised
mount - superfiring
2 - 3,00" / 76,2 mm
60,0 cal guns - 13,21lbs / 5,99kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mount, 1938 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
6 - 0,98" / 25,0 mm
60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 raised
mounts
Weight of broadside 531 lbs
/ 241 kg
Main Torpedoes
48 - 24,0" / 610 mm,
31,56 ft / 9,62 m torpedoes - 2,625 t each, 126,015 t total
In 12 sets of deck
mounted side rotating tubes
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 0,98" / 25 mm 406,17 ft / 123,80 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 111% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
Main: 0,98" / 25 mm - 0,98" / 25 mm
2nd: 0,79" / 20 mm - -
For and Aft decks:
1,50" / 38 mm
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
92 000 shp / 68 632 Kw = 34,84 kts
Range 5 600nm at
14,00 kts
Bunker at max
displacement = 889 tons
397 - 517
Cost:
£3,402 million /
$13,608 million
Armament: 386 tons,
5,2%
- Guns: 134 tons, 1,8%
- Weapons: 252 tons, 3,4%
Armour: 656 tons, 8,9%
- Belts: 127 tons, 1,7%
- Armament: 11 tons, 0,2%
- Armour Deck: 501 tons, 6,8%
- Conning Tower: 16 tons, 0,2%
Machinery: 2 519
tons, 34,2%
Hull, fittings &
equipment: 3 002 tons, 40,7%
Fuel, ammunition &
stores: 683 tons, 9,3%
Miscellaneous weights:
126 tons, 1,7%
- On freeboard deck: 126 tons
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 463 lbs / 3 385 Kg = 84,7 x 5,5
" / 140 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,17
Metacentric height 2,9
ft / 0,9 m
Roll period: 14,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,16
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,475 / 0,482
Length to Beam Ratio:
10,00 : 1
'Natural speed' for
length: 23,76 kts
Power going to wave
formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 61
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,40 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 25,59 ft /
7,80 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 36,00%, 21,00 ft / 6,40
m, 19,69 ft / 6,00 m
- Aft deck: 36,00%, 19,69 ft / 6,00 m, 19,69 ft / 6,00 m
- Quarter deck: 12,00%, 19,69 ft /
6,00 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 20,44 ft / 6,23 m
Ship tends to be wet
forward
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 118,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 189,6%
Waterplane Area:
20 748 Square feet or 1 928 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 116%
Structure weight / hull
surface area: 89 lbs/sq ft or 434 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,66
- Overall:
1,01
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Teshio (1939)
Shimanto (1940)
Abashiri (1940)