czwartek, 15 lipca 2021

Japońskie krążowniki torpedowe typu Ishikari 1939-1940 (4 jednostki)

Japońskie krążowniki torpedowe typu Ishikari 1939-1940 (4 jednostki)

W grudniu ubiegłego roku, koledzy ŁK, H_Babbock i Stonk rozważali temat japońskiego krążownika torpedowego. Poprosiłem więc kolegę Stonka o ogólne założenia do tego projektu i je otrzymałem. Mam nadzieję, że koledzy ŁK i H_Babbock nie poczują się urażeni pominięciem Ich, ale z doświadczenia wiem, że uzgodnienie czegoś z trzema osobami jednocześnie jest bardzo trudne. W najlepszym wypadku, dwie osoby dochodzą do porozumienia, a trzecia pozostaje ze swoim votum separatum (a często dodatkowo obrażona).

Podstawowym założeniem była budowa okrętów przeznaczonych głównie do wykonywania zmasowanych ataków torpedowych na linię bojową wroga. Aby zapewnić możliwość takich akcji, projektowana jednostka winna charakteryzować się:

- wypornością średniej wielkości krążownika, w granicach 5000-7500 tn;

- dużą prędkością maksymalną, najlepiej powyżej 35 w;

- znaczną zwrotnością;

- posiadaniem co najmniej 40 wyrzutni torped;

- artylerią główną circa 6”;

- opancerzeniem chroniącym przed pociskami kalibru do 5”;

- stosunkowo niską sylwetką;

- właściwościami morskimi umożliwiającymi operowanie również w trudnych warunkach pogodowych.

Ponieważ, postulaty dużej prędkości i dobrych właściwości morskich trudno pogodzić, dla prezentowanego okrętu zastosowano rozwiązanie kompromisowe; zarówno prędkość maksymalna, jak i dzielność morska są nieznacznie niższe od zakładanych.

Teraz opis techniczny okrętu.

Kadłub

Rozmieszczenie wyrzutni torpedowych warunkowało minimalną szerokość kadłuba, aby nie zwiększać wyporności ponad wartości założone, przyjęto niezbyt wielkie wydłużenie kadłuba. Wysoka wolna burta zapewnia akceptowalną dzielność morską.

Napęd

Cztery wały śrubowe, osiem kotłów olejowych Kampon w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych Kampon w czterech maszynowniach.

Uzbrojenie

- 3xIIx14 cm/50 (5.5") 3rd Year Type (Model 1914), przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 38,0 kg wynosi 20570 m;

- 1xIIx8 cm/60 (3.0") Type 98 (Model 1938), przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,99 kg wynosi 13600 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 9100 m;

- 6xIx25 mm/60 (1") Type 96 (Model 1936), przy elewacji 50o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 7500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 5500 m;

- 12xIVxwt610 mm Type 90 (Model 1930).

Dla kierowania ogniem zainstalowano prosty dalocelownik optyczny o bazie 5,3 m.

Opancerzenie

Prosty układ „pudełka”. Ponieważ, w trakcie ataku i odwrotu okręt jest zwrócony do wroga przeważnie albo dziobem, albo rufą, istnieje dużo większe prawdopodobieństwo trafienia w pokład, niż w burty. Stąd opancerzenie poziome jest silniejsze od pionowego.

Inne

Okręt został wyposażony w trzy radiostacje  o zróżnicowanym zasięgu oraz radionamiernik.

Nazwy okrętów nawiązują do rzek na Hokkaido. 


Ishikari, Japan torpedo cruiser laid down 1936, launched 1937, completed 1939 (engine 1938)

 Displacement:

            6 690 t light; 6 879 t standard; 7 373 t normal; 7 768 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (572,32 ft / 564,30 ft) x 56,43 ft x (17,06 / 17,73 ft)

            (174,44 m / 172,00 m) x 17,20 m  x (5,20 / 5,40 m)

 Armament:

      6 - 5,51" / 140 mm 50,0 cal guns - 83,78lbs / 38,00kg shells, 120 per gun

              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1914 Model

              3 x Twin mounts on centreline ends, majority forward

                        1 raised mount - superfiring

      2 - 3,00" / 76,2 mm 60,0 cal guns - 13,21lbs / 5,99kg shells, 250 per gun

              Dual purpose guns in deck mount, 1938 Model

              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft

                        1 raised mount

      6 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 2 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model

              6 x Single mounts on sides, evenly spread

                        6 raised mounts

      Weight of broadside 531 lbs / 241 kg

      Main Torpedoes

      48 - 24,0" / 610 mm, 31,56 ft / 9,62 m torpedoes - 2,625 t each, 126,015 t total

            In 12 sets of deck mounted side rotating tubes

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   0,98" / 25 mm 406,17 ft / 123,80 m   7,87 ft / 2,40 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 111% of normal length

              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm

            2nd:     0,79" / 20 mm       -                                  -

    - Armoured deck - single deck:

            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm

    - Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 92 000 shp / 68 632 Kw = 34,84 kts

            Range 5 600nm at 14,00 kts

            Bunker at max displacement = 889 tons

 Complement:

            397 - 517

Cost:

            £3,402 million / $13,608 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 386 tons, 5,2%

               - Guns: 134 tons, 1,8%

               - Weapons: 252 tons, 3,4%

            Armour: 656 tons, 8,9%

               - Belts: 127 tons, 1,7%

               - Armament: 11 tons, 0,2%

               - Armour Deck: 501 tons, 6,8%

               - Conning Tower: 16 tons, 0,2%

            Machinery: 2 519 tons, 34,2%

            Hull, fittings & equipment: 3 002 tons, 40,7%

            Fuel, ammunition & stores: 683 tons, 9,3%

            Miscellaneous weights: 126 tons, 1,7%

               - On freeboard deck: 126 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              7 463 lbs / 3 385 Kg = 84,7 x 5,5 " / 140 mm shells or 0,8 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,17

            Metacentric height 2,9 ft / 0,9 m

            Roll period: 14,0 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,16

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,482

            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1

            'Natural speed' for length: 23,76 kts

            Power going to wave formation at top speed: 59 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 61

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            16,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  21,00 ft / 6,40 m

               - Forward deck:       36,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  19,69 ft / 6,00 m

               - Aft deck:    36,00%,  19,69 ft / 6,00 m,  19,69 ft / 6,00 m

               - Quarter deck:        12,00%,  19,69 ft / 6,00 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Average freeboard:                      20,44 ft / 6,23 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 118,2%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 189,6%

            Waterplane Area: 20 748 Square feet or 1 928 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 116%

            Structure weight / hull surface area: 89 lbs/sq ft or 434 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,95

                        - Longitudinal: 1,66

                        - Overall: 1,01

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

 Ishikari (1939)

Teshio (1939)

Shimanto (1940)

Abashiri (1940)