niedziela, 6 marca 2016

Wiadomości z floty nr 34/2/1934



Wiadomości z floty nr 34/2/1934

Okręty.
Sprzedano do Turcji trzy niszczyciele: Huragan, Orkan i Tajfun (typ Huragan DD-13 1916) za kwotę łączną 1 925 tys. zł.
Kolonie.
Trwają prace nad rozbudową baz morskich w Philipsburgu i Oranjestad oraz rozpoczęły się drobne prace modernizacyjne w bazie Marigot na Antylach.
Rozpoczęto budowę wielkiej rafinerii ropy naftowej na wyspie św. Marcina, będzie ona przerabiać ropę wenezuelską z Zatoki Maracaibo (a może także meksykańską?), rozszerzając nasze źródła zaopatrzenia w produkty naftowe.
Na wydzierżawioną od Francji wyspę Clipperton wysłano okręt hydrograficzny Atlantyk, celem wykonania inwentaryzacji hydrograficznej, oznakowania nawigacyjnego oraz skartowania wyspy. Rozpoczęto również przygotowania do przekopania kanału wejściowego na lagunę i wytyczenia kotwicowisk oraz torów wodnych na samej lagunie. Przystąpiono także do budowy zaplecza mieszkalno-gospodarczo-technicznego dla ekip mających realizować na atolu wszelkie zaplanowane prace. Zaplecze to w przyszłości będzie wykorzystane przez powstającą właśnie bazę. Do czasu zakończenia budowy ww. zaplecza, bazą dla wszelkich działań na wyspie będzie meksykański port Acapulco. Proponuję zapamiętać nazwę „Clipperton”, powtórzy się ona jeszcze nie raz.
Inne.
Realizując porozumienia z Wenezuelą i Meksykiem, wysłano do tych krajów misje morskie, mające za zadanie pomoc w modernizacji ich flot, szczególnie pod względem organizacji, wyszkolenia oraz budownictwa okrętowego.
Trwają kompleksowe badania przejętych wysp antylskich.
Budżet.
Upływający rok zaznaczył się rekordową ilością zrealizowanych projektów (11). Ponieważ projekty te dotyczyły głównie jednostek niewielkich lub modernizacji, mimo zwiększenia nakładów na płace i lotnictwo, budżet wykazał jednak nadwyżkę w wysokości 22 895 tys. zł., co stanowi ok. 0,45% założonego planu. Nadwyżka ta zostanie przeniesiona na rok przyszły.
Plany.
Na rok 1935 planuje się:
- budowę pewnej ilości średnich oraz małych okrętów desantowych różnego przeznaczenia;
- budowę dalszych 8 niszczycieli typu Samum;
- budowę nieokreślonej jeszcze liczby ścigaczy torpedowych i artyleryjskich po ok. 100 t;
- budowę 3 patrolowców po ok. 450 t (projekt PU-450b);
- budowę 6 eskortowców po ok. 600 t (projekt PU-600);
- budowę dalszych 8 kutrów trałowych typu KT-1;
- budowę 6 okrętów podwodnych po ok. 1 100 t;
- budowę 4 torpedowców po ok. 800 t.
Plany zweryfikuje… itd.

Trałowce typu Prypeć 1934-1935 (6 szt.)



Trałowce typu Prypeć 1934-1935 (6 szt.)

Ponieważ małe trałowce typu Pregoła (MSC-7 1919-20) będą musiały być w najbliższych latach wycofane ze służby z powodu ich znacznego technicznego zużycia (to tacy cisi bohaterowie akcji rozminowywania po Wielkiej Wojnie!), pomyślano już o ich zastąpieniu. W tym celu zbudowano serię trochę większych okrętów tej klasy na bazie projektu uniwersalnego PU-300. Zresztą, trałowców na Bałtyku nigdy nie za wiele!
Jak łatwo zauważyć, trałowce te różnią się pod względem technicznym od pierwszych z tego PU ścigaczy OP typu Niezłomny (SC-10 1933) jedynie mocą maszyn i związanymi z nią osiągami oraz uzbrojeniem pop; wizualnie natomiast, tylko aranżacją rufy.
Jest to pierwszy od dawna „niewyżyłowany” okręt mojego projektu - hull strength overall większy od 1! Po prostu – co u mnie rzadkie - nie widziałem powodów do „dokładania” czegokolwiek (np. prędkości) poza to, co potrzebne. M.in. dzięki temu, niewielkie przecież okręciki, charakteryzują się wysoką dzielnością morską.
W miarę wycofywania trałowców typu Pregoła, ilość okrętów prezentowanego tu typu będzie ulegać zwiększeniu; docelowo myślę o 12 jednostkach.



Prypeć, Poland Minesweeper laid down 1934

Displacement:
            260 t light; 268 t standard; 300 t normal; 326 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (168,04 ft / 164,04 ft) x 20,51 ft x (7,22 / 7,62 ft)
            (51,22 m / 50,00 m) x 6,25 m  x (2,20 / 2,32 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 2 481 shp / 1 851 Kw = 20,00 kts
            Range 4 500nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 57 tons

Complement:
            35 - 46

Cost:
            £0,103 million / $0,411 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 6 tons, 1,9%
               - Guns: 6 tons, 1,9%
            Machinery: 71 tons, 23,8%
            Hull, fittings & equipment: 159 tons, 53,1%
            Fuel, ammunition & stores: 40 tons, 13,3%
            Miscellaneous weights: 24 tons, 8,0%
               - Hull below water: 12 tons
               - Hull above water: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              564 lbs / 256 Kg = 40,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 77 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,93

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,433 / 0,445
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,03 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      11,23 ft / 3,42 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 92,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 131,5%
            Waterplane Area: 2 198 Square feet or 204 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 163%
            Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 152 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 11,16
                        - Overall: 1,08
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Prypeć (1934)
Styr (1934)
Turia (1934)
Stochod (1935)
Smotrycz (1935)
Zbrucz (1935)