Wiadomości z floty nr 34/2/1934
Okręty.
Sprzedano
do Turcji trzy niszczyciele: Huragan,
Orkan i Tajfun (typ Huragan DD-13 1916) za kwotę łączną 1
925 tys. zł.
Kolonie.
Trwają prace nad rozbudową baz morskich w
Philipsburgu i Oranjestad oraz rozpoczęły się drobne prace modernizacyjne w
bazie Marigot na Antylach.
Rozpoczęto budowę wielkiej rafinerii ropy
naftowej na wyspie św. Marcina, będzie ona przerabiać ropę wenezuelską z Zatoki
Maracaibo (a może także meksykańską?), rozszerzając nasze źródła zaopatrzenia w
produkty naftowe.
Na wydzierżawioną od Francji wyspę Clipperton
wysłano okręt hydrograficzny Atlantyk,
celem wykonania inwentaryzacji hydrograficznej, oznakowania nawigacyjnego oraz
skartowania wyspy. Rozpoczęto również przygotowania do przekopania kanału
wejściowego na lagunę i wytyczenia kotwicowisk oraz torów wodnych na samej
lagunie. Przystąpiono także do budowy zaplecza
mieszkalno-gospodarczo-technicznego dla ekip mających realizować na atolu
wszelkie zaplanowane prace. Zaplecze to w przyszłości będzie wykorzystane przez
powstającą właśnie bazę. Do czasu zakończenia budowy ww. zaplecza, bazą dla
wszelkich działań na wyspie będzie meksykański port Acapulco. Proponuję
zapamiętać nazwę „Clipperton”, powtórzy się ona jeszcze nie raz.
Inne.
Realizując
porozumienia z Wenezuelą i Meksykiem, wysłano do tych krajów misje morskie,
mające za zadanie pomoc w modernizacji ich flot, szczególnie pod względem organizacji,
wyszkolenia oraz budownictwa okrętowego.
Trwają
kompleksowe badania przejętych wysp antylskich.
Budżet.
Upływający
rok zaznaczył się rekordową ilością zrealizowanych projektów (11). Ponieważ
projekty te dotyczyły głównie jednostek niewielkich lub modernizacji, mimo
zwiększenia nakładów na płace i lotnictwo, budżet wykazał jednak nadwyżkę w
wysokości 22 895 tys. zł., co stanowi ok. 0,45% założonego planu. Nadwyżka ta
zostanie przeniesiona na rok przyszły.
Plany.
Na
rok 1935 planuje się:
-
budowę pewnej ilości średnich oraz małych okrętów desantowych różnego
przeznaczenia;
-
budowę dalszych 8 niszczycieli typu Samum;
-
budowę nieokreślonej jeszcze liczby ścigaczy torpedowych i artyleryjskich po
ok. 100 t;
-
budowę 3 patrolowców po ok. 450 t (projekt PU-450b);
-
budowę 6 eskortowców po ok. 600 t (projekt PU-600);
-
budowę dalszych 8 kutrów trałowych typu KT-1;
-
budowę 6 okrętów podwodnych po ok. 1 100 t;
-
budowę 4 torpedowców po ok. 800 t.
Plany
zweryfikuje… itd.
A mojego wielkiego krążownika ni ma :C
OdpowiedzUsuńBędą duże krążowniki, będą... Dotychczas ich budowę blokowały ograniczenia traktatowe; wprawdzie najprawdopodobniej od roku 1936 przestaną obowiązywać, ale takich okrętów nie buduje się "na kolanie" w kilka miesięcy.
UsuńJKS
Tak sobie myślę.. czy nie zaoferować Francji, Wlk. Brytanii i USA licencji/analizy projektu PU-600.
OdpowiedzUsuńCzy dobre pamiętam że istnieje projekt PU-900?
Kpt.G
Sojusznikom i pomniejszym (niegroźnym w najbliższych latach) krajom neutralnym owszem, ale Brytania jest naszym wrogiem (a przynajmniej rywalem), USA dość niepewne.
UsuńCzy istnieją plany na wypadek wojny z Anglią, w sensie polepszenie stosunków z Japonią, aby zająć czymś Royal Navy na obszarze Pacyficznym
UsuńGr. Adm. Thrawn
Wymienione państwa mają własny świetnie rozwinięty przemysł okrętowy i naszych projektów nie potrzebują. O nowych projektach uniwersalnych niedawno pisałem; postaram się niebawem przedstawić ich aktualne zestawienie.
UsuńPróbowaliśmy - jak już pisałem - poprawić stosunki z Japonią, ale bezskutecznie. Japończycy nie mogą strawić naszej pomocy dla Chin.
Stosunki z Anglią ostatnio nieco się poprawiły; Anglicy przyjęli do wiadomości nasza mocarstwowość na morzach i na razie nie traktują nas jako zagrożenie dla swojej pozycji.
JKS