czwartek, 28 listopada 2024

Przebudowa (ex-niemieckiego Bremse, ex-brytyjskiego) australijskiego krążownika minowego Desperate, na szybki transportowiec militarnej drobnicy 1940 (1 jednostka)

Przebudowa (ex-niemieckiego Bremse, ex-brytyjskiego) australijskiego krążownika minowego Desperate, na szybki transportowiec militarnej drobnicy 1940 (1 jednostka)

Po dłuższej przerwie, projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Jest on również autorem legendy i ogólnych założeń technicznych.
Niemieckie lekkie krążowniki minowe Bremse i Brummer, które zasiliły skład Hochseeflotte w połowie 1916 r., były okrętami bardzo udanymi, a ich udział w końcowej fazie działań PWS także należy ocenić jako duży sukces. Po zawarciu rozejmu okręty zostały internowane w Scapa Flow, gdzie uległy samozatopieniu w dniu 21.06.1919 r. W przypadku Bremse Brytyjczykom udało się przeszkodzić w całkowitym zatopieniu okrętu i gdyby dowódca niszczyciela Venetia zdecydował się na nieco wcześniejsze podjęcie próby odholowania tonącego okrętu, to akcja taka miała wszelkie widoki pełnego powodzenia. Załóżmy więc, że tak się zdarzyło i w rezultacie Bremse osiadł na równej stępce, na płytkiej wodzie. Brytyjczycy uznali próbę zatopienia okrętu za naruszenie litery umowy rozejmowej i faktyczne wznowienie przez niemiecki okręt działań wojennych. W następstwie takiej wykładni zdarzeń krążownik został uznany za pryz i już następnego dnia wcielony formalnie do służby w RN pod nową nazwą Desperate, zwolnioną przez anulowanie 26.11.1918 r. zamówienia na kolejny krążownik klasy D. Faktycznie służba okrętu, po remoncie i wymianie uzbrojenia na standardowe (armaty 152 mm i 76 mm oraz wyrzutnie torped 533 mm i brytyjskie typy min), rozpoczęła się 19.11.1919 r. Doświadczenia zebrane w toku eksploatacji okrętu skłoniły dowództwo RN do zaniechania w 1922 r. planów budowy krążownika minowego Adventure. Zamiast tego postanowiono znacząco zmodernizować Desperate, przekazując go jednocześnie flocie australijskiej. Wykonawcą modernizacji była miejscowa stocznia Cockatoo DYd, która wywiązała się ze swego zadania w okresie od  12.01.1923 r. do 24.11.1924 r. Spokojna służba okrętu zakończyła się 12.07.1940 r., decyzją o jego detaszowaniu na Morze Śródziemne. Krążownik, z racji obszernych ładowni minowych, został zaadaptowany na szybki transportowiec zaopatrzenia i odegrał znaczącą rolę w dostawach uzbrojenia, amunicji i sprzętu na obleganą Maltę. Dotychczasowe uzbrojenie zostało wymienione na działa uniwersalne i przeciwlotnicze, co nie zapobiegło jednak zatopieniu okrętu przez lotnictwo niemieckie w dniu 28.02.1942 r., w trakcie rutynowego rejsu, 45 mil morskich od La Valetty.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Zewnętrznie bez zmian. W trakcie modernizacji w latach 1923-24, częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba, zwłaszcza w rejonie urządzeń napędowych. W trakcie przebudowy w roku 1940, przebudowano ładownie minowe na ładownie dla militarnej drobnicy.
Napęd
W trakcie modernizacji w latach 1923-24, istniejące urządzenia napędowe zdemontowano. Zastąpione zostały przez sześć kotłów olejowych Yarrow oraz dwa zestawy turbin parowych Parsons z przekładniami. Pierwszy od dziobu komin zdemontowano, a drugi poszerzono tak, aby mógł przyjąć spaliny z czterech kotłów.
Uzbrojenie
W trakcie remontu jednostki w roku 1919, dokonano także jej przezbrojenia. Całość istniejącego uzbrojenia zdemontowano, a w jego miejsce zainstalowano:
- 4xIx6"/45 (15.2 cm) BL Mark XII,
- 2xIx12-pdr [3"/45 (76.2 cm)] 20cwt QF HA Mark I,
- 2xIxwt21" (53.3 cm) Mark IV.
W czasie modernizacji w latach 1923-24, wyrzutnie torpedowe zdjęto, a w ich miejscu zamontowano 2xIx2-pdr [4 cm/39 (1.575")] QF Mark II.
Ponownie przezbrojono okręt w trakcie jego przebudowy w roku 1940. Istniejące uzbrojenie (w tym minowe) zdemontowano w całości i zastąpiono przez:
- 3xIIx102 mm L/45 QF Mk XVI, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 15,98 kg wynosi 18150 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11900 m;
- 4xIVx2-pdr [4 cm/39 (1.575")] QF Mark VIII, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE LV 0,91 kg wynosi 3500 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3000 m;
- 2xIVx0.50"/62 (12.7 mm) MG Mark III, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0376 kg wynosi 4550 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2950 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalmierze optyczne o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
W roku 1924, na śródokręciu zwiększono grubość pokładu pancernego (ochronnego) z 15 do 25 mm na części płaskiej i do 38 mm na skosach. Opancerzenie burtowe oraz pokład pancerny na dziobie pozostawiono bez zmian. Reszta danych w raporcie.
Uwaga: wykazana w raporcie grubość pokładu pancernego (ochronnego) 29 mm, jest średnią ważoną grubości części płaskiej i skosów.
Inne

W trakcie modernizacji w latach 1923-24, całkowicie przebudowano nadbudówki i maszty oraz zastąpiono dwa pierwsze od dziobu kominy jednym, o większym przekroju. W czasie przebudowy w roku 1940, dodano dwa żurawie ładunkowe na rufie. Od dnia 19.11.1940 r., okręt był w stanie przewieźć do 440 t zaopatrzenia, w tym do 16 t ładunków wielkogabarytowych na pokładzie (np. dwa czołgi lekkie Tetrarch Mk VII) i do 40 osób.

Okręt wyposażono w sześć radiostacji, radionamiernik oraz radar kontroli przestrzeni powietrznej, z możliwością kierowania ogniem plot, Type 280. W roku 1941, radar Type 280 zastąpiono radarem kontroli przestrzeni powietrznej i powierzchni wody Type 286, a ponadto dodano dwa radary kierowania ogniem plot Type 282.

W wyniku przebudowy oraz wcześniejszej modernizacji (w stosunku do projektu oryginalnego):

- moc napędu zwiększyła się z 33000 do 40000 KM;

- prędkość maksymalna zwiększyła się z 28,00 do 29,42 w,

- zasięg zwiększył się z 5800 Mm przy 12 w, do 6900 Mm przy 14 w,

- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna) zmniejszył się ze 181,2 do 104,1 kg.

Koszt ostatniej (1940) przebudowy wyniósł 12,1% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Uwaga: rysunek i raport przedstawiają okręt wg stanu na dzień 19.11.1940 r.


Desperate, Australia cargo cruiser laid down 1915, launched 1916, completed 1916, renovated 1919, modernized 1924, rebuilt 1940 (engine 1924)

Displacement:
            3 716 t light; 3 892 t standard; 4 385 t normal; 4 779 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (458,46 ft / 442,91 ft) x 43,31 ft x (17,06 / 18,17 ft)
            (139,74 m / 135,00 m) x 13,20 m  x (5,20 / 5,54 m)

Armament:
      6 - 4,02" / 102 mm 45,0 cal guns - 38,25lbs / 17,35kg shells, 400 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1934 Model
              3 x Twin mounts on centreline ends, majority aft
                        1 raised mount aft - superfiring
      16 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 2,01lbs / 0,91kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1923 Model
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,08lbs / 0,04kg shells, 4 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1926 Model
              2 x 4 row quad mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 246 lbs / 112 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)        Length (avg)             Height (avg)
            Main:           1,57" / 40 mm     323,16 ft / 98,50 m     8,86 ft / 2,70 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 112% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                     -
   - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,14" / 29 mm
            Forecastle:            0,59" / 15 mm    Quarter deck: 0,00" / 0 mm
   - Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 40 000 shp / 29 840 Kw = 29,42 kts
            Range 6 900nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 493 tons, at max displacement = 887 tons

Complement:
            269 - 350

Cost:
            £0,112 million / $0,448 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 37 tons, 0,8%
               - Guns: 37 tons, 0,8%
            Armour: 395 tons, 9,0%
               - Belts: 181 tons, 4,1%
               - Armament: 4 tons, 0,1%
               - Armour Deck: 199 tons, 4,5%
               - Conning Tower: 12 tons, 0,3%
            Machinery: 1 318 tons, 30,0%
            Hull, fittings & equipment: 1 523 tons, 34,7%
            Fuel, ammunition & stores: 669 tons, 15,2%
            Miscellaneous weights: 444 tons, 10,1%
               - Hull below water: 270 tons
               - Hull above water: 158 tons
               - On freeboard deck: 16 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 143 lbs / 1 880 Kg = 127,9 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
            Roll period: 12,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,37

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a ram bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,469 / 0,480
            Length to Beam Ratio: 10,23 : 1
            'Natural speed' for length: 21,05 kts
            Power going to wave formation at top speed: 58 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,80 degrees
            Stern overhang: 7,55 ft / 2,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            17,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Forward deck:       11,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  22,64 ft / 6,90 m
               - Aft deck:                45,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        27,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Average freeboard:                      16,87 ft / 5,14 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 112,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 140,4%
            Waterplane Area: 12 432 Square feet or 1 155 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 122%
            Structure weight / hull surface area: 67 lbs/sq ft or 327 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,94
                        - Longitudinal: 2,06
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily