Modernizacja krążownika liniowego typu Leszek Biały 1947-1949 (3 szt.)
Zobligowany
przez kolegę Rafała, zabrałem się w końcu za modernizację, pochodzących jeszcze
z poprzedniej odsłony bloga, krążowników liniowych typu Leszek Biały (BC-3 1930). Przygotowując założenia do modernizacji,
przyjąłem tezę, że po roku 1945, starcia artyleryjskie okrętów pancernych są
„melodią przeszłości”, a główną siłą dużych flot jest lotnictwo zaokrętowane,
czyli lotniskowce.
W
ramach modernizacji wykonano:
-
przebudowę dziobowej części kadłuba;
-
wymianę kotłów oraz remont główny turbin parowych;
-
demontaż wieży artylerii głównej z rufowej superpozycji oraz przebudowę wież pozostałych;
-
całkowitą wymianę artylerii średniej i małokalibrowej;
-
demontaż wyrzutni torpedowych;
-
demontaż wyposażenia lotniczego;
-
wymianę wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem;
-
likwidację górnego burtowego pasa pancernego;
-
montaż dodatkowego, górnego pokładu pancernego;
-
przebudowę grodzi przeciwtorpedowych;
-
całkowitą przebudowę nadbudówek i masztów (jedynie charakterystyczny, masywny
komin pozostał bez zmian).
Koszt
modernizacji wyniósł ok. 38% kosztu identycznego okrętu nowego.
Na
skutek modernizacji:
-
zanurzenie okrętu zmniejszyło się z 8,50 do 8,35 m, a wyporność obniżyła z 24 868
do 24 429 tn;
-
prędkość maksymalna wzrosła z 31,9 do 32,6 w, a zasięg zmalał z 17 750 do
17 500 Mm;
- zwiększyła się szybkostrzelność dział 283 mm z 3 do 4 strzałów/min;
-
poprawiły się właściwości morskie oraz zmniejszono ciasnotę w pomieszczeniach
napędu i magazynach.
Pewną nowością są znane już automatyczne działa 57/65 wz.1944, ale tu na podstawach stabilizowanych w dwu płaszczyznach.
W
ogólnym rezultacie, otrzymano okręt słabszy ogniowo, ale lepiej
przystosowany do nowych zadań, o czym niżej.
Głównym
zadaniem zmodernizowanych jednostek jest eskortowanie zespołów lotniskowców,
przy czym, okręty te będą trzonem tej eskorty, a jednocześnie okrętami
dowodzenia całych zespołów. Aktualnie (1947), prócz prezentowanych jednostek, w
skład eskorty wchodzić będą głównie niszczyciele typu Szkwał (DD-144 1945) i Burza
(DD-108 1942) oraz krążowniki plot typu Skarżysko
(CLA-8 1940). W najbliższych latach,
planuje się budowę dalszych niszczycieli typu Szkwał (lub ich rozwinięcia) oraz znacznej liczby dużych, szybkich
eskortowców (korwet, fregat?), które zastąpią w tej roli niszczyciele typu Burza.
Ponieważ
– jak wspomniano wyżej – zmodernizowane okręty będą okrętami dowodzenia
zespołów lotniskowców, zapewniono im obszerne pomieszczenia dowódczo-sztabowe
oraz bogaty zestaw wyposażenia radionawigacyjnego (m.in. 9 radiostacji różnego
zasięgu).
Jak
widać w opisie rysunku, przeklasyfikowałem krążowniki liniowe na krążowniki
najcięższe. Wiąże się to tak ze zmianą ich zadań, jak i ogólnych zmian w doktrynie
wojennomorskiej. Nie przewiduje się dla nich walki artyleryjskiej w linii
własnych okrętów pancernych, a więc nazwa krążownik „liniowy” stała się już
anachronizmem.
Dla porównania wklejam rysunek okrętu przed modernizacją.
Przed modernizacją.
Po modernizacji.
Dla porównania wklejam rysunek okrętu przed modernizacją.
Przed modernizacją.
Po modernizacji.
Link
do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/28cdbebac2c8acf9b5763e1535703ec0.html
Leszek Biały, Poland heaviest cruiser laid down 1928,
launched 1929, completed 1930, modernised 1947
Displacement:
20 425
t light; 21 633 t standard; 24 429 t normal; 26 666 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(721,93
ft / 711,94 ft) x 83,66 ft x (27,40 / 29,32 ft)
(220,05
m / 217,00 m) x 25,50 m x (8,35 / 8,94
m)
Armament:
6
- 11,14" / 283 mm 45,0 cal guns - 672,41lbs / 305,00kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1930 Model
3 x Twin mounts on centreline ends, majority
forward
1
raised mount - superfiring
16 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 900
per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1939 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
18 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells,
1 800 per gun
Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1944
Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
1
double raised mount
24 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1944 Model
6 x Quad mounts on sides, evenly spread
6
double raised mounts
Weight of broadside 4 358 lbs / 1 977 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 7,87" / 200 mm 472,44 ft / 144,00 m 11,15
ft / 3,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 102% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,95"
/ 75 mm 472,44 ft / 144,00 m 23,29 ft / 7,10 m
Beam
between torpedo bulkheads 70,54 ft / 21,50 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 7,87" / 200 mm 3,94" / 100 mm 7,87"
/ 200 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
3rd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 4,92" / 125 mm
-
Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 3,94" / 100 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 151 462 shp / 112 991 Kw = 32,60 kts
Range
17 500nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 5 033 tons
Complement:
976
- 1 270
Cost:
£12,513
million / $50,051 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
977 tons, 4,0%
- Guns: 977 tons, 4,0%
Armour:
7 083 tons, 29,0%
- Belts: 1 723 tons, 7,1%
- Torpedo bulkhead: 1 202 tons, 4,9%
- Armament: 913 tons, 3,7%
- Armour Deck: 3 031 tons, 12,4%
- Conning Towers: 214 tons, 0,9%
Machinery:
3 742 tons, 15,3%
Hull,
fittings & equipment: 8 622 tons, 35,3%
Fuel,
ammunition & stores: 4 004 tons, 16,4%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
40 033 lbs / 18 159 Kg = 57,9 x
11,1 " / 283 mm shells or 3,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric
height 4,8 ft / 1,5 m
Roll
period: 16,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,50
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,22
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,524 / 0,534
Length
to Beam Ratio: 8,51 : 1
'Natural
speed' for length: 26,68 kts
Power
going to wave formation at top speed: 56 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,60 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 31,50 ft /
9,60 m, 24,61 ft / 7,50 m
- Forward deck: 32,50%, 24,61 ft / 7,50
m, 24,61 ft / 7,50 m
- Aft deck: 32,50%, 24,61 ft / 7,50 m, 24,61 ft / 7,50 m
- Quarter deck: 15,00%, 24,61 ft /
7,50 m, 24,61 ft / 7,50 m
- Average freeboard: 25,16 ft / 7,67 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 83,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 194,8%
Waterplane
Area: 40 571 Square feet or 3 769 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 128%
Structure
weight / hull surface area: 144 lbs/sq ft or 701 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,52
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
2 x RDC-M-7
3 x RDC-P-4
2 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-3
1 x RWN-P-2
1 x RWN-M-1
Leszek Biały (1947)
Henryk Brodaty (1948)
Henryk
Pobożny (1949)