sobota, 23 października 2021

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 17 1936 (8 jednostek) oraz kutry artyleryjskie typu Kuai 101 1936 (5 jednostek)

Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 17 1936 (8 jednostek) oraz kutry artyleryjskie typu Kuai 101 1936 (5 jednostek)

Ciąg dalszy rozbudowy chińskiej marynarki wojennej wg ogólnej koncepcji kolegi Hrotgara.

Prezentowane poniżej kutry zostały zbudowane na identycznych kadłubach i posiadają ten sam napęd, różnią się tylko uzbrojeniem i częściowo wyposażeniem radionawigacyjnym. Kutry artyleryjskie są nowością w chińskiej MW. Ich głównym zadaniem jest wsparcie ogniowe kutrów torpedowych, z którymi tworzą dywizjony w składzie czterech MTB i jednego MGB. Poza tą strukturą pozostają cztery najstarsze kutry torpedowe typu Kuai 1 (post z dnia 5.04.2021), których kasacja przewidziana jest na rok 1939. Kutry artyleryjskie mogą działać także samodzielnie; ich zadaniem jest wówczas patrolowanie akwenów przybrzeżnych oraz odstraszanie wrogich okrętów podwodnych; tylko odstraszanie, bo do ich skutecznego zwalczania mają niewystarczająco silne uzbrojenie pop. Trzeba podkreślić, że wszystkie te jednostki zostały zbudowane w stoczniach chińskich; tylko projekt oraz dostawy napędu i uzbrojenia obciążały stronę amerykańską. Teraz krótki opis techniczny.

Kadłub

O dość nowoczesnych kształtach, z podcięciem dziobowej części kadłuba i podwójnym redanem.

Napęd

Trzy wały śrubowe. Centralny napędzany silnikiem benzynowym o mocy 375 KM służy do zapewnienia prędkości marszowej, a dwa skrajne napędzane silnikami benzynowymi o mocach po 750 KM, dają prędkość szczytową.

Uzbrojenie

Kuter torpedowy:

- 3xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xIxwt533 mm.

Kuter artyleryjski:

- 1xIx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;

- 3xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 2xwbg z zapasem 8 bg.

Inne

Obydwa typy wyposażone są w radiostację krótkiego zasięgu oraz radionamiernik. Kutry artyleryjskie posiadają dodatkowo szumonamiernik.

Poniżej rysunki i raporty omawianych jednostek. 

Kuai 17, China motor torpedo boat laid down 1935, launched 1935, completed 1936 (engine 1935)

Displacement:

            36 t light; 37 t standard; 43 t normal; 47 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (90,56 ft / 86,94 ft) x 16,57 ft x (3,44 / 3,63 ft)

            (27,60 m / 26,50 m) x 5,05 m  x (1,05 / 1,11 m)

Armament:

      3 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

      Main Torpedoes

      2 - 21,0" / 533 mm, 11,69 ft / 3,56 m torpedoes - 0,870 t each, 1,740 t total

            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:

            Petrol Internal combustion motors,

            Geared drive, 3 shafts, 1 875 shp / 1 399 Kw = 39,66 kts

            Range 400nm at 18,00 kts

            Bunker at max displacement = 10 tons

Complement:

            7 - 10

Cost:

            £0,023 million / $0,094 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 tons, 5,7%

               - Guns: 0 tons, 0,6%

               - Weapons: 2 tons, 5,1%

            Machinery: 23 tons, 54,4%

            Hull, fittings & equipment: 8 tons, 19,7%

            Fuel, ammunition & stores: 7 tons, 16,0%

            Miscellaneous weights: 2 tons, 4,1%

               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              10 lbs / 4 Kg = 38,8 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,40

            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m

            Roll period: 8,9 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 34 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,23

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,316

            Length to Beam Ratio: 5,25 : 1

            'Natural speed' for length: 11,79 kts

            Power going to wave formation at top speed: 83 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,30 degrees

            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            26,00%,  7,22 ft / 2,20 m,  6,56 ft / 2,00 m

               - Forward deck:       29,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m

               - Aft deck:    27,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m

               - Quarter deck:        18,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m

               - Average freeboard:                      6,63 ft / 2,02 m

            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 178,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 149,8%

            Waterplane Area: 880 Square feet or 82 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 39%

            Structure weight / hull surface area: 6 lbs/sq ft or 29 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,19

                        - Longitudinal: 2,91

                        - Overall: 0,25

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

 Kuai 17 - Kuai 24 (1936)


Kuai 101, China motor gun boat laid down 1935, launched 1936 (engine 1936)

Displacement:

            35 t light; 37 t standard; 43 t normal; 47 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (89,97 ft / 86,94 ft) x 16,57 ft x (3,44 / 3,63 ft)

            (27,42 m / 26,50 m) x 5,05 m  x (1,05 / 1,11 m)

Armament:

      1 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal gun - 0,92lbs / 0,42kg shells, 1 000 per gun

              Anti-air gun in deck mount, 1929 Model

              1 x Single mount on centreline, aft deck aft

      3 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 2 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

              2 x Single mounts on sides, forward deck aft

      Weight of broadside 1 lbs / 1 kg

      Main DC/AS Mortars

      2 - 99,21 lbs / 45,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 0,443 t total

            in Stern depth charge racks

 Machinery:

            Petrol Internal combustion motors,

            Geared drive, 3 shafts, 1 875 shp / 1 399 Kw = 39,66 kts

            Range 400nm at 18,00 kts

            Bunker at max displacement = 10 tons

Complement:

            7 - 10

Cost:

            £0,024 million / $0,096 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 1 tons, 3,0%

               - Guns: 1 tons, 1,7%

               - Weapons: 1 tons, 1,3%

            Machinery: 23 tons, 54,6%

            Hull, fittings & equipment: 10 tons, 24,0%

            Fuel, ammunition & stores: 7 tons, 17,4%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 1,0%

               - On freeboard deck: 0 tons

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              11 lbs / 5 Kg = 5,2 x 1,1 " / 28 mm shells or 0,1 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33

            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m

            Roll period: 9,3 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 32 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,21

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,316

            Length to Beam Ratio: 5,25 : 1

            'Natural speed' for length: 11,79 kts

            Power going to wave formation at top speed: 83 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,70 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            26,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m

               - Forward deck:       29,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m

               - Aft deck:    27,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m

               - Quarter deck:        18,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m

               - Average freeboard:                      6,60 ft / 2,01 m

            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 182,4%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 157,1%

            Waterplane Area: 880 Square feet or 82 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 39%

            Structure weight / hull surface area: 7 lbs/sq ft or 37 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,24

                        - Longitudinal: 3,58

                        - Overall: 0,31

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room      

Kuai 101 - Kuai 105 (1936)