Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 17 1936 (8 jednostek) oraz kutry artyleryjskie typu Kuai 101 1936 (5 jednostek)
Ciąg dalszy rozbudowy chińskiej marynarki wojennej wg ogólnej koncepcji kolegi Hrotgara.
Prezentowane poniżej kutry zostały
zbudowane na identycznych kadłubach i posiadają ten sam napęd, różnią się tylko
uzbrojeniem i częściowo wyposażeniem radionawigacyjnym. Kutry artyleryjskie są nowością w chińskiej MW. Ich głównym
zadaniem jest wsparcie ogniowe kutrów torpedowych, z którymi tworzą dywizjony w
składzie czterech MTB i jednego MGB. Poza tą strukturą pozostają cztery
najstarsze kutry torpedowe typu Kuai 1
(post z dnia 5.04.2021), których kasacja przewidziana jest na rok 1939. Kutry
artyleryjskie mogą działać także samodzielnie; ich zadaniem jest wówczas
patrolowanie akwenów przybrzeżnych oraz odstraszanie wrogich okrętów
podwodnych; tylko odstraszanie, bo do ich skutecznego zwalczania mają niewystarczająco silne
uzbrojenie pop. Trzeba podkreślić, że wszystkie te jednostki zostały zbudowane
w stoczniach chińskich; tylko projekt oraz dostawy napędu i uzbrojenia
obciążały stronę amerykańską. Teraz krótki opis techniczny.
Kadłub
O dość nowoczesnych kształtach, z
podcięciem dziobowej części kadłuba i podwójnym redanem.
Napęd
Trzy wały śrubowe. Centralny napędzany
silnikiem benzynowym o mocy 375 KM służy do zapewnienia prędkości marszowej, a
dwa skrajne napędzane silnikami benzynowymi o mocach po 750 KM, dają prędkość szczytową.
Uzbrojenie
Kuter torpedowy:
- 3xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xIxwt533 mm.
Kuter artyleryjski:
- 1xIx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność
pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;
- 3xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xwbg z zapasem 8 bg.
Inne
Obydwa typy wyposażone są w radiostację krótkiego zasięgu oraz
radionamiernik. Kutry artyleryjskie posiadają dodatkowo szumonamiernik.
Poniżej rysunki i raporty omawianych jednostek.
Kuai 17,
China motor torpedo boat laid down 1935, launched 1935, completed 1936 (engine
1935)
Displacement:
36 t light; 37 t standard; 43 t
normal; 47 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(90,56 ft / 86,94 ft) x 16,57 ft x
(3,44 / 3,63 ft)
(27,60 m / 26,50 m) x 5,05 m x (1,05 / 1,11 m)
Armament:
3 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns -
0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft
1 x Single mount on centreline, forward deck forward
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm, 11,69 ft / 3,56
m torpedoes - 0,870 t each, 1,740 t total
In 2 sets of deck mounted
carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Geared drive, 3 shafts, 1 875
shp / 1 399 Kw = 39,66 kts
Range 400nm at 18,00 kts
Bunker at max displacement = 10 tons
Complement:
7 - 10
Cost:
£0,023 million / $0,094 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 5,7%
- Guns: 0 tons, 0,6%
- Weapons: 2 tons, 5,1%
Machinery: 23 tons, 54,4%
Hull, fittings & equipment: 8
tons, 19,7%
Fuel, ammunition & stores: 7
tons, 16,0%
Miscellaneous weights: 2 tons, 4,1%
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
10 lbs / 4 Kg = 38,8 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,40
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 8,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 34 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,23
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient (normal/deep):
0,300 / 0,316
Length to Beam Ratio: 5,25 : 1
'Natural speed' for length: 11,79
kts
Power going to wave formation at top
speed: 83 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 15,30 degrees
Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 7,22 ft / 2,20 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Forward deck: 29,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 27,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 18,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 6,63
ft / 2,02 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 178,6%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 149,8%
Waterplane Area: 880 Square feet or
82 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 39%
Structure weight / hull surface
area: 6 lbs/sq ft or 29 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,19
- Longitudinal: 2,91
- Overall: 0,25
Cramped machinery, storage,
compartmentation space
Excellent accommodation and
workspace room
Kuai 17 - Kuai 24 (1936)
Displacement:
35 t light; 37 t
standard; 43 t normal; 47 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(89,97 ft / 86,94 ft) x
16,57 ft x (3,44 / 3,63 ft)
(27,42 m / 26,50 m) x
5,05 m x (1,05 / 1,11 m)
Armament:
1 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal gun - 0,92lbs / 0,42kg shells, 1 000 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1929 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
3 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 2 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
Weight of broadside 1 lbs /
1 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 99,21 lbs / 45,00 kg
Depth Charges + 8 reloads - 0,443 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Petrol Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
1 875 shp / 1 399 Kw = 39,66 kts
Range 400nm at 18,00
kts
Bunker at max displacement
= 10 tons
Complement:
7 - 10
Cost:
£0,024 million / $0,096
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 3,0%
- Guns: 1 tons, 1,7%
- Weapons: 1 tons, 1,3%
Machinery: 23 tons,
54,6%
Hull, fittings &
equipment: 10 tons, 24,0%
Fuel, ammunition &
stores: 7 tons, 17,4%
Miscellaneous weights:
0 tons, 1,0%
- On freeboard deck: 0 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
11 lbs / 5 Kg = 5,2 x 1,1 " / 28 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,33
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 9,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,21
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,316
Length to Beam Ratio:
5,25 : 1
'Natural speed' for
length: 11,79 kts
Power going to wave
formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 23,70 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length of
deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 6,89 ft /
2,10 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Forward deck: 29,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 27,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 18,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 6,60 ft / 2,01 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 182,4%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 157,1%
Waterplane Area: 880
Square feet or 82 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 39%
Structure weight / hull
surface area: 7 lbs/sq ft or 37 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
- Cross-sectional:
0,24
-
Longitudinal: 3,58
- Overall:
0,31
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Kuai 101 - Kuai 105 (1936)