Chińskie kutry torpedowe typu Kuai 17 1936 (8 jednostek) oraz kutry artyleryjskie typu Kuai 101 1936 (5 jednostek)
Ciąg dalszy rozbudowy chińskiej marynarki wojennej wg ogólnej koncepcji kolegi Hrotgara.
Prezentowane poniżej kutry zostały
zbudowane na identycznych kadłubach i posiadają ten sam napęd, różnią się tylko
uzbrojeniem i częściowo wyposażeniem radionawigacyjnym. Kutry artyleryjskie są nowością w chińskiej MW. Ich głównym
zadaniem jest wsparcie ogniowe kutrów torpedowych, z którymi tworzą dywizjony w
składzie czterech MTB i jednego MGB. Poza tą strukturą pozostają cztery
najstarsze kutry torpedowe typu Kuai 1
(post z dnia 5.04.2021), których kasacja przewidziana jest na rok 1939. Kutry
artyleryjskie mogą działać także samodzielnie; ich zadaniem jest wówczas
patrolowanie akwenów przybrzeżnych oraz odstraszanie wrogich okrętów
podwodnych; tylko odstraszanie, bo do ich skutecznego zwalczania mają niewystarczająco silne
uzbrojenie pop. Trzeba podkreślić, że wszystkie te jednostki zostały zbudowane
w stoczniach chińskich; tylko projekt oraz dostawy napędu i uzbrojenia
obciążały stronę amerykańską. Teraz krótki opis techniczny.
Kadłub
O dość nowoczesnych kształtach, z
podcięciem dziobowej części kadłuba i podwójnym redanem.
Napęd
Trzy wały śrubowe. Centralny napędzany
silnikiem benzynowym o mocy 375 KM służy do zapewnienia prędkości marszowej, a
dwa skrajne napędzane silnikami benzynowymi o mocach po 750 KM, dają prędkość szczytową.
Uzbrojenie
Kuter torpedowy:
- 3xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xIxwt533 mm.
Kuter artyleryjski:
- 1xIx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność
pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;
- 3xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xwbg z zapasem 8 bg.
Inne
Obydwa typy wyposażone są w radiostację krótkiego zasięgu oraz
radionamiernik. Kutry artyleryjskie posiadają dodatkowo szumonamiernik.
Poniżej rysunki i raporty omawianych jednostek.
Kuai 17,
China motor torpedo boat laid down 1935, launched 1935, completed 1936 (engine
1935)
Displacement:
36 t light; 37 t standard; 43 t
normal; 47 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(90,56 ft / 86,94 ft) x 16,57 ft x
(3,44 / 3,63 ft)
(27,60 m / 26,50 m) x 5,05 m x (1,05 / 1,11 m)
Armament:
3 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns -
0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft
1 x Single mount on centreline, forward deck forward
Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm, 11,69 ft / 3,56
m torpedoes - 0,870 t each, 1,740 t total
In 2 sets of deck mounted
carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol Internal combustion motors,
Geared drive, 3 shafts, 1 875
shp / 1 399 Kw = 39,66 kts
Range 400nm at 18,00 kts
Bunker at max displacement = 10 tons
Complement:
7 - 10
Cost:
£0,023 million / $0,094 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 5,7%
- Guns: 0 tons, 0,6%
- Weapons: 2 tons, 5,1%
Machinery: 23 tons, 54,4%
Hull, fittings & equipment: 8
tons, 19,7%
Fuel, ammunition & stores: 7
tons, 16,0%
Miscellaneous weights: 2 tons, 4,1%
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
10 lbs / 4 Kg = 38,8 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00):
1,40
Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
Roll period: 8,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 34 %
- Recoil
effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,23
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient (normal/deep):
0,300 / 0,316
Length to Beam Ratio: 5,25 : 1
'Natural speed' for length: 11,79
kts
Power going to wave formation at top
speed: 83 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 15,30 degrees
Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 7,22 ft / 2,20 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Forward deck: 29,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 27,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 18,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 6,63
ft / 2,02 m
Ship tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 178,6%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 149,8%
Waterplane Area: 880 Square feet or
82 Square metres
Displacement factor (Displacement /
loading): 39%
Structure weight / hull surface
area: 6 lbs/sq ft or 29 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,19
- Longitudinal: 2,91
- Overall: 0,25
Cramped machinery, storage,
compartmentation space
Excellent accommodation and
workspace room
Kuai 17 - Kuai 24 (1936)
Displacement:
35 t light; 37 t
standard; 43 t normal; 47 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(89,97 ft / 86,94 ft) x
16,57 ft x (3,44 / 3,63 ft)
(27,42 m / 26,50 m) x
5,05 m x (1,05 / 1,11 m)
Armament:
1 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal gun - 0,92lbs / 0,42kg shells, 1 000 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1929 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
3 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 2 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
Weight of broadside 1 lbs /
1 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 99,21 lbs / 45,00 kg
Depth Charges + 8 reloads - 0,443 t total
in Stern depth charge
racks
Machinery:
Petrol Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
1 875 shp / 1 399 Kw = 39,66 kts
Range 400nm at 18,00
kts
Bunker at max displacement
= 10 tons
Complement:
7 - 10
Cost:
£0,024 million / $0,096
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 3,0%
- Guns: 1 tons, 1,7%
- Weapons: 1 tons, 1,3%
Machinery: 23 tons,
54,6%
Hull, fittings &
equipment: 10 tons, 24,0%
Fuel, ammunition &
stores: 7 tons, 17,4%
Miscellaneous weights:
0 tons, 1,0%
- On freeboard deck: 0 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
11 lbs / 5 Kg = 5,2 x 1,1 " / 28 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,33
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 9,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 32 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,21
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,316
Length to Beam Ratio:
5,25 : 1
'Natural speed' for
length: 11,79 kts
Power going to wave
formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 23,70 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length of
deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 6,89 ft /
2,10 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Forward deck: 29,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Aft deck: 27,00%, 6,56 ft / 2,00 m, 6,56 ft / 2,00 m
- Quarter deck: 18,00%, 6,56 ft / 2,00
m, 6,56 ft / 2,00 m
- Average freeboard: 6,60 ft / 2,01 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 182,4%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 157,1%
Waterplane Area: 880
Square feet or 82 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 39%
Structure weight / hull
surface area: 7 lbs/sq ft or 37 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
- Cross-sectional:
0,24
-
Longitudinal: 3,58
- Overall:
0,31
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Kuai 101 - Kuai 105 (1936)
Sympatyczne okręty i raczej trzymające realia epoki. Osobiście dałbym im jednak napęd dieslowski, nawet za cenę niewielkiego spadku prędkości maksymalnej. Ten rodzaj silników był już stosowany ówcześnie na niemieckich ścigaczach klasy "S-7", a warto pamiętać, że Chiny realnie zleciły budowę podobnych okrętów w tej samej, niemieckiej stoczni Lürssen w Vegesack.
OdpowiedzUsuńŁK
To jest jednak projekt amerykański, a ich (amerykańskie) kutry do końca IIWS napędzane były silnikami benzynowymi.
UsuńJKS
Szkoda, że wbrew realiom, zakładasz jedynie amerykański rodowód chińskich okrętów. Przed DWS światowym liderem, w zakresie budowy nowoczesnych ścigaczy torpedowych był właśnie niemiecki Lürssen Vegesack, który realnie zbudował dla Chin serię Yue 22, choć akurat były to okręty z silnikami niskoprężnymi. Myślę też, że dla ścigaczy artyleryjskich lepszym argumentem byłoby działko 40 mm L/39 Vickersa, które również występowało w ówczesnej flocie chińskiej (a nawet stare 37 mm L/30 Maxima-Nordenfelta, bardzo licznie występujące na pokładach chińskich okrętów). Użycie tego typu broni, na realnie niewielkich dystansach, nie przekraczających zapewne maksimum 2000 m, dałoby znaczący wzrost siły ognia.
UsuńŁK
Jest jeszcze jeden aspekt budowy w USA kutrów torpedowych. Tutaj zaprezentowane jednostki zbudowano w 1935r. Według Navipedii kutry torpedowe w USA powstawały dopiero od 1940r, a i to na licencji brytyjskiej. Tak więc, budowa w USA kutrów już w 1935, bez żadnego doświadczenia, jest wątpliwa.
UsuńH_Babbock
Biorąc pod uwagę że to jest "zakrzywienie" rzeczywistości, podobnie jak mój faworyt czyli 1x28mm, wydają się dopuszczalne.
UsuńJakby była potrzeba stworzenia projektu okrętu, którego w USA nie ma , by go potem sprzedać za solidne pieniądze, to na pewno takie coś byłoby zrobione. Dopiero wymówka: "nie mamy czegoś na ten moment, nie chce nam się robić więc spadajcie panie, niepotrzebne są nam wasze tysiące dolarów."
UsuńOdsyłam do wspomnianego w opisie posta z 5.04.2021. Pierwsze kutry dla Chin były budowane w USA na podstawie projektu brytyjskiego, ale już następne wg amerykańskiego.
UsuńJKS
Rzeczywiście zapomniałem. Czyli w tym zakresie (budownictwo okrętowe w USA) alternatywa też jest zmienion względem rzeczywistości.
UsuńH_Bbabock
Bardzo ciekawe.
OdpowiedzUsuńPo co im przekładnie w napędzie?. Przeciez to strata masy. Bardziej praktyczny byłby direct. Zresztą w benzynówce gdzie im "głębiej" wciśniesz gaz tym szybciej jedziesz/płyniesz. Więc przekładnie to trochę fanaberia na wyrost.
W kutrach artyleryjskich aż się prosi o 28-kę na dziobie. Przy ataku, w osłonie MTB daje większy argument niż 12,7mm. Zaś 12,7mm, jeśli przeciwnik dostał, są wystarczające do osłony po ataku. Ponadto na dziobie są znacznie bardziej przydatne w trakcie pościgu za czymkolwiek. Np. "odstraszonym" op który musiał się wynużyć. Albo za piratami:). Ponadto te burtowe to też trochę fanaberia i mnie nie przekonują.
Bardzo, przy okazji, cieszy mnie powrót do stanowiska 1x28mm. W mojej ocenie, max jako 2x28mm, były by doskonałe. Wręcz, zaryzykuję, nie gorsze od stanowisk 2x40mm.
Ad pojedyncze działko 28mm. Na górze sterczą z niego dwa magazynki. Po bokach stoją dwaj ładowniczowie, co chwila zmieniający każdy „swój” magazynek. Gdzie widzisz stanowisko celowniczego?
UsuńZestaw IIx28 ma już wady takie jak zestawy IVx28 – dostęp do „wewnętrznych magazynków w „II” jest tak kiepski jak na „IV”. I to samo pytanie o celowniczego.
H_Babbock
Świetne. Jednak prawdziwe.
UsuńA jeśli odpowiem koledze że JKS nie przewidział?. Proszę powiększyć rysunki. Miejsca dla celowniczego brak.
W wersji 2x to by było jak szwedzkie 25mm jak sądzę.
Ps. Sam też powiększyłem.
UsuńChyba że po prawej ale nie bardzo to widzę.
@JKS.
Co to za coś żółte wystaje za rufę w rzucie bocznym a nie ma tego w rzucie od góry?.
To światło rufowe, jakoś mi z rzutu uciekło :).
UsuńJKS
Aha.
UsuńCoś więcej o 1x28mm w kwestii pytań kol. H_Babbock?.
Nic, czekam na odpowiedzi w kwestii celowniczego.
UsuńH_Babbock
Nie widzę w tej kwestii żadnego problemu. Obsługa działka na tym okręciku jest tylko dwuosobowa; to bardzo mała jednostka, nie ma miejsca dla licznej obsługi, a ogień z działka jest prowadzony w raczej krótkich sekwencjach. Celowniczy zajmuje miejsce po prawej stronie, a ładowniczy po lewej i nieco bardziej z tyłu.
UsuńJKS
Zgoda. Tylko zważywszy na „…ogień z działka jest prowadzony w raczej krótkich sekwencjach…” po co skomplikowany mechanizm podwójnego zasilania. Raz że niepotrzebny, dwa, że nie będzie mógł być wykorzystany z racji skąpej obsługi. Dla takich celów powinna powstać uproszczona wersja z tylko jednym magazynkiem i bez chłodzenia wodnego.
UsuńH_Babbock
Działka 28 mm nie były projektowane specjalnie dla kutrów tego typu. Zdajesz sobie chyba sprawę z tego, że Twój postulat skonstruowania dla nich specjalnej wersji jest dość absurdalny.
UsuńJKS
A mnie się te cholery w wersji x1 strasznie podobają.
UsuńJednak 1 ładowniczy wydaje się za mało. Po 5min. "ognia sekwencyjnego" ręce mu odpadną i ładowanie ustanie.
Skoro kolega zbudował "alternatywne" 1x28mm to może warto pomyśleć nad "alternatywnym" zasilaniem ala Oerlikon?.
Ładujący mogą się zmieniać. Jest w zasadzie regułą, że w akcji bojowej wolni od służby załoganci z innych działów (np. palacze, maszyniści, stersygnaliści, kucharze, stewardzi, ministranci itp.) wzmacniają obsługi artylerii, zajmując się głównie transportem amunicji na stanowiska tam, gdzie nie jest to zautomatyzowane. Na tym okręciku załoga jest nieliczna, ale niektóre funkcje są zdublowane, mamy np. dwu motorzystów. Jeden z nich może w akcji bojowej pomagać ładowniczemu.
UsuńAlternatywna jest tu jedynie podstawa, działko jest identyczne do tego z podstaw poczwórnych.
JKS