Ciężki krążownik typu Lwów 1931-1932 (2 szt.)
Niejako w
roli „suplementu” do lekkich krążowników typu Płock, wprowadzamy do służby ich cięższych „kuzynów” Planuje się
użycie ich w ramach dwu eskadr w składzie 1 x Lwów + 2 x Płock.
Przyznaję,
że dość mocno „żyłowałem” ten projekt, aby zmieścić się w ograniczeniach
traktatowych (9 990 ts przy 10 000 ts dopuszczalnych!). Udało mi się
jednak – jak sądzę – w tych granicach uzyskać
wartościową jednostkę w ramach swojej klasy.
Jak
widać, okręt jest dość mocno uzbrojony, szczególnie w zakresie plot
(przepraszam, ŁK :)) i
opancerzony zgodnie z przyjętymi przeze mnie standardami (50-75 mm dla lekkich,
a 100-125 dla ciężkich krążowników).
Prócz
opancerzenia burt, pokładu i grodzi przeciwtorpedowych, żywotność okrętu
zwiększyć powinna separacja urządzeń napędowych (8 kotłowni i 4 maszynownie)
oraz rezygnacja z iluminatorów burtowych w istotnych dla żywotności strefach
okrętu. Dlatego też przykro zaskoczył mnie raport Springsharpa (wystarczyć ma
tylko 1,8 torpedy do zatopienia); to chyba efekt wspomnianego wcześniej
„wyżyłowania” konstrukcji – nie ma darmowych obiadków!
Spory
zasięg i niezła prędkość umożliwia planowaną współpracę z krążownikami np. typu
Płock; a właściwości morskie są
również co najmniej zadowalające.
Zastosowanie
pokładowej katapulty pozwoliło (mimo istnienia hangaru) zaoszczędzić sporo
miejsca oraz ogólnie obniżyć sylwetkę okrętu.
Jest i
nowinka; jednostka ta jako pierwsza w naszej flocie jest wyposażona w
radionamiernik (radiopelengator), umożliwiający wykrycie źródeł fal radiowych
pochodzących zarówno z własnych, jak i obcych okrętów.
Dla nie
znających kodu sygnałowego; na flaglince dziobowego masztu widnieją dwie flagi
tego kodu; Q i Z. Oznaczają one: „na okręcie wszyscy zdrowi” i „potrzebuję
holownika”; standardowy zestaw przed wejściem do obcego portu.
A poza
tym, niech mnie kule biją; niech mnie dunder świśnie i niech wali we mnie sto
par kartaczy, … mówcie, co chcecie, mnie się ten okręt podoba!
Lwów, Poland Heavy cruiser laid down 1931
Displacement:
9 499
t light; 9 990 t standard; 10 975 t normal; 11 762 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(626,57
ft / 620,08 ft) x 68,90 ft x (20,67 / 21,66 ft)
(190,98
m / 189,00 m) x 21,00 m x (6,30 / 6,60
m)
Armament:
9
- 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 262,50lbs / 119,07kg shells, 125 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1920 Model
3 x Triple mounts on centreline ends,
majority forward 1 raised mount - superfiring
10 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 500
per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread 4
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised mount
8
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Quad mounts on sides, forward deck aft 2
raised mounts
10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck Centre
1 raised mount
Weight
of broadside 2 574 lbs / 1 166 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 27,72 ft / 8,45 m torpedoes - 1,801 t each, 10,807 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 3,94" / 100 mm 403,54 ft / 123,00 m 5,25
ft / 1,60 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,97" / 50 mm 187,01 ft / 57,00 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Main Belt covers 100% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 403,54 ft / 123,00 m 12,14 ft / 3,70 m
Beam
between torpedo bulkheads 62,34 ft / 19,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm 2,95"
/ 75 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 1,97" / 50 mm
-
Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 74 264 shp / 55 401 Kw = 32,00 kts
Range
9 200nm at 13,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 772 tons
Complement:
535
- 696
Cost:
£4,097
million / $16,390 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
731 tons, 6,7%
- Guns: 709 tons, 6,5%
- Weapons: 22 tons, 0,2%
Armour:
2 037 tons, 18,6%
- Belts: 487 tons, 4,4%
- Torpedo bulkhead: 357 tons, 3,3%
- Armament: 295 tons, 2,7%
- Armour Deck: 835 tons, 7,6%
- Conning Towers: 63 tons, 0,6%
Machinery:
2 221 tons, 20,2%
Hull,
fittings & equipment: 4 502 tons, 41,0%
Fuel,
ammunition & stores: 1 476 tons, 13,4%
Miscellaneous
weights: 8 tons, 0,1%
- Hull below water: 6 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
16 330 lbs / 7 407 Kg = 64,0 x 8,0
" / 203 mm shells or 1,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,12
Metacentric
height 3,5 ft / 1,1 m
Roll
period: 15,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,445
Length
to Beam Ratio: 9,00 : 1
'Natural
speed' for length: 28,91 kts
Power
going to wave formation at top speed: 54 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,10 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 25,92 ft / 7,90 m
- Forward deck: 30,00%, 25,92 ft / 7,90
m, 25,92 ft / 7,90 m
- Aft deck: 35,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Quarter deck: 15,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Average freeboard: 22,14 ft / 6,75 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 100,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 210,3%
Waterplane
Area: 27 964 Square feet or 2 598 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 118%
Structure
weight / hull surface area: 122 lbs/sq ft or 596 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,94
-
Longitudinal: 1,67
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
1 x catapult
1 x CZL-16HR
Lwów (1931)
Toruń (1932)