sobota, 12 grudnia 2015

Ciężki krążownik typu Lwów 1931-1932 (2 szt.)



Ciężki krążownik typu Lwów 1931-1932 (2 szt.)

Niejako w roli „suplementu” do lekkich krążowników typu Płock, wprowadzamy do służby ich cięższych „kuzynów” Planuje się użycie ich w ramach dwu eskadr w składzie 1 x Lwów + 2 x Płock.
Przyznaję, że dość mocno „żyłowałem” ten projekt, aby zmieścić się w ograniczeniach traktatowych (9 990 ts przy 10 000 ts dopuszczalnych!). Udało mi się jednak – jak sądzę – w  tych granicach uzyskać wartościową jednostkę w ramach swojej klasy.
Jak widać, okręt jest dość mocno uzbrojony, szczególnie w zakresie plot (przepraszam, ŁK :)) i opancerzony zgodnie z przyjętymi przeze mnie standardami (50-75 mm dla lekkich, a 100-125 dla ciężkich krążowników).
Prócz opancerzenia burt, pokładu i grodzi przeciwtorpedowych, żywotność okrętu zwiększyć powinna separacja urządzeń napędowych (8 kotłowni i 4 maszynownie) oraz rezygnacja z iluminatorów burtowych w istotnych dla żywotności strefach okrętu. Dlatego też przykro zaskoczył mnie raport Springsharpa (wystarczyć ma tylko 1,8 torpedy do zatopienia); to chyba efekt wspomnianego wcześniej „wyżyłowania” konstrukcji – nie ma darmowych obiadków!
Spory zasięg i niezła prędkość umożliwia planowaną współpracę z krążownikami np. typu Płock; a właściwości morskie są również co najmniej zadowalające.
Zastosowanie pokładowej katapulty pozwoliło (mimo istnienia hangaru) zaoszczędzić sporo miejsca oraz ogólnie obniżyć sylwetkę okrętu.
Jest i nowinka; jednostka ta jako pierwsza w naszej flocie jest wyposażona w radionamiernik (radiopelengator), umożliwiający wykrycie źródeł fal radiowych pochodzących zarówno z własnych, jak i obcych okrętów.
Dla nie znających kodu sygnałowego; na flaglince dziobowego masztu widnieją dwie flagi tego kodu; Q i Z. Oznaczają one: „na okręcie wszyscy zdrowi” i „potrzebuję holownika”; standardowy zestaw przed wejściem do obcego portu.
A poza tym, niech mnie kule biją; niech mnie dunder świśnie i niech wali we mnie sto par kartaczy, … mówcie, co chcecie, mnie się ten okręt podoba!




Lwów, Poland Heavy cruiser laid down 1931

Displacement:
            9 499 t light; 9 990 t standard; 10 975 t normal; 11 762 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (626,57 ft / 620,08 ft) x 68,90 ft x (20,67 / 21,66 ft)
            (190,98 m / 189,00 m) x 21,00 m  x (6,30 / 6,60 m)

Armament:
      9 - 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 262,50lbs / 119,07kg shells, 125 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1920 Model
              3 x Triple mounts on centreline ends, majority forward 1 raised mount - superfiring
      10 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 500 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              4 x Twin mounts on sides, aft evenly spread 4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 raised mount
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on sides, forward deck aft 2 raised mounts
      10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck Centre 1 raised mount
      Weight of broadside 2 574 lbs / 1 166 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,72 ft / 8,45 m torpedoes - 1,801 t each, 10,807 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           403,54 ft / 123,00 m   5,25 ft / 1,60 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,97" / 50 mm 187,01 ft / 57,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 100% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 403,54 ft / 123,00 m   12,14 ft / 3,70 m
            Beam between torpedo bulkheads 62,34 ft / 19,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,95" / 75 mm 1,97" / 50 mm             2,95" / 75 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 74 264 shp / 55 401 Kw = 32,00 kts
            Range 9 200nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 772 tons

Complement:
            535 - 696

Cost:
            £4,097 million / $16,390 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 731 tons, 6,7%
               - Guns: 709 tons, 6,5%
               - Weapons: 22 tons, 0,2%
            Armour: 2 037 tons, 18,6%
               - Belts: 487 tons, 4,4%
               - Torpedo bulkhead: 357 tons, 3,3%
               - Armament: 295 tons, 2,7%
               - Armour Deck: 835 tons, 7,6%
               - Conning Towers: 63 tons, 0,6%
            Machinery: 2 221 tons, 20,2%
            Hull, fittings & equipment: 4 502 tons, 41,0%
            Fuel, ammunition & stores: 1 476 tons, 13,4%
            Miscellaneous weights: 8 tons, 0,1%
               - Hull below water: 6 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              16 330 lbs / 7 407 Kg = 64,0 x 8,0 " / 203 mm shells or 1,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,12
            Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
            Roll period: 15,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,60
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,445
            Length to Beam Ratio: 9,00 : 1
            'Natural speed' for length: 28,91 kts
            Power going to wave formation at top speed: 54 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,10 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Forward deck:       30,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Aft deck:    35,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        15,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      22,14 ft / 6,75 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 100,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 210,3%
            Waterplane Area: 27 964 Square feet or 2 598 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 118%
            Structure weight / hull surface area: 122 lbs/sq ft or 596 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,94
                        - Longitudinal: 1,67
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

1 x catapult
1 x CZL-16HR

Lwów (1931)
Toruń (1932)

Wiadomości z floty nr 27/1/1931



Wiadomości z floty nr 27/1/1931

Okręty.
Oddano do użytku dwa następne małe krążowniki liniowe typu Leszek Biały; BC-4 Henryk Brodaty i BC-5 Henryk Pobożny.
Krążownik ciężki Wrocław (typ Giżycko CA-5 1911), na którym dwa lata temu doszło do wewnętrznej eksplozji w wieży 254 mm, został przeznaczony na okręt-cel. Zdjęte z niego sprawne wieże artylerii głównej 254 mm zostaną zamontowane w charakterze artylerii nadbrzeżnej na Archipelagu Króla Jerzego (2xII w Rabaulu i 3xI w Kaviengu). W bazach tych zostaną również zamontowane na odkrytych stanowiskach zdemontowane z kazamat tego krążownika działa 152 mm (po 4 w każdej bazie).
Tego samego typu krążownik Poznań (typ Giżycko CA-6 1912) został sprzedany do Chin za kwotę 1 056 tys. zł.
Kolonie.
Trwają prace nad rozbudową bazy morskiej w Rabaulu. Rozpoczęła się również rozbudowa bazy w Kaviengu.
Inne.
Trwają prace naukowo-badawcze na Archipelagu Króla Jerzego, uczestniczą w nich aktualnie okręty badawcze Jan Heweliusz i Mikołaj Kopernik oraz okręt hydrograficzny Pacyfik.