Budowa kolumbijskich okrętów podwodnych typu Áquila 1926-1927 (3 jednostki)
Jak z Biuletynu nr 12/2/1924 i
późniejszej dyskusji już wiecie, zamówiono w USA budowę trzech okrętów
podwodnych, na bazie nieznacznie zmienionego projektu amerykańskich
jednostek typu S (podtyp S42). Właśnie został ukończony i
wprowadzony do służby pierwszy z nich.
Zmiany w projekcie polegały na:
- zastosowaniu silników diesla i
elektrycznych produkcji krajowej (licencyjnej),
- zamianie działa 102 mm na 76,2 mm,
- niewielkim zmianom kształtu kiosku,
- możliwym, dzięki wynikającym z ww.
zmian oszczędnościom ciężarowym, wzmocnieniu konstrukcji kadłuba.
Otrzymano stosunkowo nowoczesne,
pełnomorskie okręty podwodne średniej wielkości. Prędkość i zasięg nawodny nie powalają,
ale – biorąc pod uwagę najbardziej prawdopodobny teatr ewentualnej wojny
morskiej, czyli zachodnie wybrzeża Ameryki Południowej – są wystarczające. Nie
do pogardzenia jest wzrost (w stosunku do projektu oryginalnego) operacyjnej
głębokości zanurzenia.
Okręty powstają w amerykańskiej
stoczni Bethlehem Steel Quincy. W adaptacji projektu i budowie uczestniczy rotacyjnie
grupa kilkunastu inżynierów i techników z Kolumbii. Przemysł krajowy zapewnił dostawy m.in.
urządzeń napędowych, wt i torped oraz wyposażenia kwatermistrzowskiego.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt jednokadłubowy.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy
600 KM każdy i dwa silniki elektryczne GM/JSFM o identycznej z dieslami mocy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2
mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 5570 m;
- 4xIxwt
533 mm z zapasem 12 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie
radiostacje i szumonamiernik.
Tu zazwyczaj znajduje się
rysunek okrętu. Ponieważ jednak, zewnętrznie Áquila od pierwowzoru niewiele się różni, z rysowania zrezygnowałem.
Zainteresowanych odsyłam do obrazka po linkiem https://www.shipbucket.com/drawings/7069.
Uwaga: rysunek ten zawiera błędy.
Głównym jest, widoczne na nim działko (jakie?), chociaż w roku 1925 (tak
datowany jest rysunek) US Navy niczym podobnym nie dysponowała.
Áquilla, Great Colombia submarine laid down 1925, launched 1925, completed 1926 (engine 1925)
Displacement:
778 t light; 796 t
standard; 864(1148) t normal; 919 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(225,39 ft / 225,39 ft)
x 20,67 ft x (16,08 / 16,74 ft)
(68,70 m / 68,70 m) x
6,30 m x (4,90 / 5,10 m)
Armament:
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 100 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
Weight of broadside 13 lbs /
6 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,252 t each, 5,009 t total
submerged bow tubes
12 torpedoes reload
Machinery:
Diesel Internal
combustion engines plus batteries,
Geared drive, 2 shafts,
1 200(1200) shp / 895(895) Kw = 14,34(10,9) kts
Range 5 000(90)nm
at 10,00(5,00) kts
Bunker normal = 68
tons, at max displacement = 123 tons
Complement:
42
Cost:
£0,432 million / $1,728
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 11 tons, 1,3%
- Guns: 1 tons, 0,1%
- Weapons: 10 tons, 1,2%
Machinery: 39 tons,
4,5%
Hull, fittings &
equipment: 523 tons, 60,5%
Fuel, ammunition &
stores: 86 tons, 10,0%
Miscellaneous weights:
205 tons, 23,7%
- Hull below water: 15 tons
- Hull void weights: 190 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
345 lbs / 157 Kg = 25,6 x 3,0 " / 76 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,11
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 11,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 64 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,16
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak, low quarterdeck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,404 / 0,412
Length to Beam Ratio:
10,90 : 1
'Natural speed' for
length: 15,01 kts
Power going to wave
formation at top speed: 32 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: -1,97
ft / -0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 37,00%, 7,87 ft /
2,40 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Forward deck: 40,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 7,87 ft / 2,40 m
- Aft deck: 2,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Quarter deck: 21,00%, 1,97 ft / 0,60
m, 2,62 ft / 0,80 m
- Average freeboard: 6,68 ft / 2,04 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 21,9%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 54,2%
Waterplane Area:
2 874 Square feet or 267 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 302%
Structure weight / hull
surface area: 84 lbs/sq ft or 411 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 2,23
-
Longitudinal: 5,25
- Overall:
2,43
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation and workspace room
Operational diving depth - 73 m
Emergency diving depth - 117 m
Crush diving depth - 183 m
Áquilla (1926)
Busardo (1927)
Gavilán (1927)