wtorek, 22 kwietnia 2025

Budowa kolumbijskich okrętów podwodnych typu Áquila 1926-1927 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich okrętów podwodnych typu Áquila 1926-1927 (3 jednostki)

Jak z Biuletynu nr 12/2/1924 i późniejszej dyskusji już wiecie, zamówiono w USA budowę trzech okrętów podwodnych, na bazie nieznacznie zmienionego projektu amerykańskich jednostek typu S (podtyp S42). Właśnie został ukończony i wprowadzony do służby pierwszy z nich.
Zmiany w projekcie polegały na:
- zastosowaniu silników diesla i elektrycznych produkcji krajowej (licencyjnej),
- zamianie działa 102 mm na 76,2 mm,
- niewielkim zmianom kształtu kiosku,
- możliwym, dzięki wynikającym z ww. zmian oszczędnościom ciężarowym, wzmocnieniu konstrukcji kadłuba.
Otrzymano stosunkowo nowoczesne, pełnomorskie okręty podwodne średniej wielkości. Prędkość i zasięg nawodny nie powalają, ale – biorąc pod uwagę najbardziej prawdopodobny teatr ewentualnej wojny morskiej, czyli zachodnie wybrzeża Ameryki Południowej – są wystarczające. Nie do pogardzenia jest wzrost (w stosunku do projektu oryginalnego) operacyjnej głębokości zanurzenia.
Okręty powstają w amerykańskiej stoczni Bethlehem Steel Quincy. W adaptacji projektu i budowie uczestniczy rotacyjnie grupa kilkunastu inżynierów i techników z Kolumbii. Przemysł krajowy zapewnił dostawy m.in. urządzeń napędowych, wt i torped oraz wyposażenia kwatermistrzowskiego.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt jednokadłubowy.
Napęd
Dwa silniki diesla Gray/JSFM o mocy 600 KM każdy i dwa silniki elektryczne GM/JSFM o identycznej z dieslami mocy.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 4xIxwt 533 mm z zapasem 12 torped.
Inne
Okręt został wyposażony w dwie radiostacje i szumonamiernik.

Tu zazwyczaj znajduje się rysunek okrętu. Ponieważ jednak, zewnętrznie Áquila od pierwowzoru niewiele się różni, z rysowania zrezygnowałem. Zainteresowanych odsyłam do obrazka po linkiem https://www.shipbucket.com/drawings/7069.
Uwaga: rysunek ten zawiera błędy. Głównym jest, widoczne na nim działko (jakie?), chociaż w roku 1925 (tak datowany jest rysunek) US Navy niczym podobnym nie dysponowała.

Áquilla, Great Colombia submarine laid down 1925, launched 1925, completed 1926 (engine 1925)

Displacement:
            778 t light; 796 t standard; 864(1148) t normal; 919 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (225,39 ft / 225,39 ft) x 20,67 ft x (16,08 / 16,74 ft)
            (68,70 m / 68,70 m) x 6,30 m  x (4,90 / 5,10 m)

Armament:
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      Weight of broadside 13 lbs / 6 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,252 t each, 5,009 t total
            submerged bow tubes
            12 torpedoes reload

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Geared drive, 2 shafts, 1 200(1200) shp / 895(895) Kw = 14,34(10,9) kts
            Range 5 000(90)nm at 10,00(5,00) kts
            Bunker normal = 68 tons, at max displacement = 123 tons

Complement:
            42

Cost:
            £0,432 million / $1,728 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 11 tons, 1,3%
               - Guns: 1 tons, 0,1%
               - Weapons: 10 tons, 1,2%
            Machinery: 39 tons, 4,5%
            Hull, fittings & equipment: 523 tons, 60,5%
            Fuel, ammunition & stores: 86 tons, 10,0%
            Miscellaneous weights: 205 tons, 23,7%
               - Hull below water: 15 tons
               - Hull void weights: 190 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              345 lbs / 157 Kg = 25,6 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 64 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,16

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, low quarterdeck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,404 / 0,412
            Length to Beam Ratio: 10,90 : 1
            'Natural speed' for length: 15,01 kts
            Power going to wave formation at top speed: 32 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            37,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Forward deck:       40,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Aft deck:                  2,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        21,00%,  1,97 ft / 0,60 m,  2,62 ft / 0,80 m
               - Average freeboard:                      6,68 ft / 2,04 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 21,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 54,2%
            Waterplane Area: 2 874 Square feet or 267 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 302%
            Structure weight / hull surface area: 84 lbs/sq ft or 411 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,23
                        - Longitudinal: 5,25
                        - Overall: 2,43
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room

Operational diving depth - 73 m
Emergency diving depth - 117 m
Crush diving depth - 183 m

Áquilla (1926)
Busardo (1927)
Gavilán (1927)