niedziela, 24 stycznia 2016

Ścigacz okrętów podwodnych typu Niezłomny 1933 (3 szt.)



Ścigacz okrętów podwodnych typu Niezłomny 1933 (3 szt.)

Pierwszy okręcik zbudowany na bazie projektu PU-300. Jednostka przeznaczona jest do działań w zasadzie wyłącznie na Bałtyku, choć jak na swą wielkość wykazuje bardzo dobrą dzielność morską.
O szczegółach technicznych rozpisywać się nie będę – wszystko znajdziecie w raporcie. Co do urody sylwetki, to nie wiem, czy duży wznos dziobu nadaje jednostce wygląd zawadiacki, czy raczej pretensjonalny – ocenicie sami.
Jak zwykle w przypadku pierwszego okrętu z projektu uniwersalnego, proszę o uwagi, które będę mógł ewentualnie wykorzystać przy następnych jednostkach z tej samej rodziny.




Niezłomny, Poland Submarine chaser laid down 1933

Displacement:
            271 t light; 279 t standard; 300 t normal; 317 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (168,04 ft / 164,04 ft) x 20,51 ft x (7,22 / 7,49 ft)
            (51,22 m / 50,00 m) x 6,25 m  x (2,20 / 2,28 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,618 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,  plus diesel motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 653 shp / 2 725 Kw = 22,50 kts
            Range 2 900nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 38 tons

Complement:
            35 - 46

Cost:
            £0,124 million / $0,496 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 14 tons, 4,6%
               - Guns: 6 tons, 1,9%
               - Weapons: 8 tons, 2,8%
            Machinery: 106 tons, 35,4%
            Hull, fittings & equipment: 151 tons, 50,2%
            Fuel, ammunition & stores: 29 tons, 9,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              352 lbs / 160 Kg = 27,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,40

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,433 / 0,441
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,03 kts
            Power going to wave formation at top speed: 69 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      11,23 ft / 3,42 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 120,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 131,5%
            Waterplane Area: 2 198 Square feet or 204 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 130%
            Structure weight / hull surface area: 29 lbs/sq ft or 144 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,77
                        - Longitudinal: 10,53
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Niezłomny (1933)
Nieugięty (1933)
Nieustępliwy (1933)

Przebudowa krążownika lekkiego typu Łuck na okręt szkolny typu Strzybóg 1933 (1 szt.)



Przebudowa krążownika lekkiego typu Łuck na okręt szkolny typu Strzybóg 1933 (1 szt.)

Użytkowany dotychczas przez elewów Podoficerskich Szkół MW (POMW) okręt szkolny Świętowit musiał z powodu złego stanu technicznego zostać skreślony z listy jednostek floty. Przypomnę, że była to przebudowana w roku 1921, a pochodząca z roku 1903 kanonierka typu Gryf (GB-1).
Aby nie pozbawiać przyszłych podoficerów możliwości szkolenia praktycznego, przebudowano z kolei na okręt szkolny lekki krążownik Łuck (CL-14 1915). Przebudowa objęła:
- całkowitą wymianę uzbrojenia;
- dodanie pasa górnego pancerza burtowego i grodzi przeciwtorpedowych;
- całkowitą wymianę napędu;
- prawie całkowitą zmianę architektury ponad pokładami głównym i górnym.
Przeprowadzone zmiany spowodowały nieznaczne zmniejszenie wyporności o ok. 350 t i zanurzenia o 0,15 m. Ponieważ zakres zmian był duży, z trudem zmieszczono się w 40% kosztu okrętu nowego tego typu (39,9%).
Zgodnie z utrwaloną już dla okrętów szkolnych tradycją, zastosowano napęd kombinowany: kotły i turbiny parowe oraz silniki diesla. Komentując sylwetkę okrętu szkolnego Swaróg (TRS-3 1913/1931), niektórzy Koledzy byli zdegustowani widokiem dwu kominów o mocno zróżnicowanej wielkości. Teraz spróbowałem tego uniknąć, instalując obydwa kominy we wspólnej konstrukcji. Czy efekt jest lepszy? Montaż taki nie oznacza oczywiście, że kotły i diesle znajdują się w jednym przedziale. Przy układzie (licząc od dziobu) kotłownie-diesle-turbiny, „podciągnięto” jedynie rury wydechowe diesli o ok. 10-15 m w stronę dziobu.
Również zgodnie z tradycją, okręt został wyposażony w zróżnicowany zestaw uzbrojenia z wiadomych powodów. Martwią mnie trochę niezbyt korzystne sektory ostrzału działek 40 mm, ale w końcu nie jest to okręt stricte bojowy, więc...Tory na rufie mogą być używane zamiennie dla min lub bg; na rysunku przedstawiono „kombinowane” ich wykorzystanie.
Jako, że dla okrętu tego przewidziano na czas wojny ograniczone funkcje bojowe, nie widziałem celu w znacznym obniżaniu jego pierwotnej prędkości; zwiększyłem za to zasięg do 9 000 Mm.
Okręt może w normalnych warunkach zabrać na pokład prócz załogi stałej i instruktorów ok. 100 elewów różnych specjalności.


 Strzybóg, Poland Training ship laid down 1933


Displacement:
            4 744 t light; 4 938 t standard; 5 615 t normal; 6 158 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (495,61 ft / 492,13 ft) x 49,21 ft x (16,73 / 17,92 ft)
            (151,06 m / 150,00 m) x 15,00 m  x (5,10 / 5,46 m)

Armament:
      5 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 100,09lbs / 45,40kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1925 Model
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
              1 x Triple mount on centreline, aft deck aft
      4 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on sides amidships 2 raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 644 lbs / 292 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,786 t each, 7,144 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      1 - 1 433,01 lbs / 650,00 kg mine + 15 reloads - 10,236 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      1 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charge + 12 reloads - 2,431 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,870 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           344,49 ft / 105,00 m   9,84 ft / 3,00 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,97" / 50 mm 167,32 ft / 51,00 m     7,55 ft / 2,30 m
              Main Belt covers 108% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 344,49 ft / 105,00 m   7,87 ft / 2,40 m
            Beam between torpedo bulkheads 42,65 ft / 13,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   2,95" / 75 mm 0,98" / 25 mm             2,95" / 75 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,  plus diesel motors,
            Geared drive, 4 shafts, 34 412(3 060) shp / 25 671(2 283) Kw = 27,50 kts
            Range 9 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 220 tons

Complement:
            323 - 421

Cost:
            £0,724 million / $2,897 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 221 tons, 3,9%
               - Guns: 189 tons, 3,4%
               - Weapons: 33 tons, 0,6%
            Armour: 1 474 tons, 26,2%
               - Belts: 654 tons, 11,7%
               - Torpedo bulkhead: 198 tons, 3,5%
               - Armament: 87 tons, 1,6%
               - Armour Deck: 495 tons, 8,8%
               - Conning Towers: 40 tons, 0,7%
            Machinery: 1 003 tons, 17,9%
            Hull, fittings & equipment: 1 946 tons, 34,7%
            Fuel, ammunition & stores: 871 tons, 15,5%
            Miscellaneous weights: 100 tons, 1,8%
               - Hull below water: 70 tons
               - Hull above water: 30 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 875 lbs / 4 025 Kg = 82,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 2,2 ft / 0,7 m
            Roll period: 14,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,32
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,485 / 0,496
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 22,18 kts
            Power going to wave formation at top speed: 52 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Forward deck:       20,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:    50,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  12,47 ft / 3,80 m
               - Quarter deck:        15,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  12,47 ft / 3,80 m
               - Average freeboard:                      15,35 ft / 4,68 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 85,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 132,5%
            Waterplane Area: 15 920 Square feet or 1 479 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 130%
            Structure weight / hull surface area: 81 lbs/sq ft or 393 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,98
                        - Longitudinal: 1,24
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily