Ścigacz okrętów podwodnych typu Niezłomny 1933 (3 szt.)
Pierwszy
okręcik zbudowany na bazie projektu PU-300. Jednostka przeznaczona jest do
działań w zasadzie wyłącznie na Bałtyku, choć jak na swą wielkość wykazuje
bardzo dobrą dzielność morską.
O
szczegółach technicznych rozpisywać się nie będę – wszystko znajdziecie w
raporcie. Co do urody sylwetki, to nie wiem, czy duży wznos dziobu nadaje
jednostce wygląd zawadiacki, czy raczej pretensjonalny – ocenicie sami.
Jak
zwykle w przypadku pierwszego okrętu z projektu uniwersalnego, proszę o uwagi,
które będę mógł ewentualnie wykorzystać przy następnych jednostkach z tej samej
rodziny.
Niezłomny, Poland Submarine chaser laid down
1933
Displacement:
271
t light; 279 t standard; 300 t normal; 317 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(168,04
ft / 164,04 ft) x 20,51 ft x (7,22 / 7,49 ft)
(51,22
m / 50,00 m) x 6,25 m x (2,20 / 2,28 m)
Armament:
1
- 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
Dual purpose gun in deck and hoist mount,
1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1
raised mount
2
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 raised mounts
Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,618 t total
in
Stern depth charge racks
2nd DC/AS Mortars
2
- 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
in
Depth charge throwers
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors, plus diesel
motors,
Geared
drive, 2 shafts, 3 653 shp / 2 725 Kw = 22,50 kts
Range
2 900nm at 10,00 kts
Bunker
at max displacement = 38 tons
Complement:
35
- 46
Cost:
£0,124
million / $0,496 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
14 tons, 4,6%
- Guns: 6 tons, 1,9%
- Weapons: 8 tons, 2,8%
Machinery:
106 tons, 35,4%
Hull,
fittings & equipment: 151 tons, 50,2%
Fuel,
ammunition & stores: 29 tons, 9,7%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
352 lbs / 160 Kg = 27,4 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric
height 0,5 ft / 0,2 m
Roll
period: 11,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,40
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,433 / 0,441
Length
to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural
speed' for length: 15,03 kts
Power
going to wave formation at top speed: 69 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 30,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 30,00%, 6,89 ft / 2,10 m, 6,89 ft / 2,10 m
- Quarter deck: 20,00%, 6,89 ft / 2,10
m, 6,89 ft / 2,10 m
- Average freeboard: 11,23 ft / 3,42 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 120,9%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 131,5%
Waterplane
Area: 2 198 Square feet or 204 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 130%
Structure
weight / hull surface area: 29 lbs/sq ft or 144 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,77
-
Longitudinal: 10,53
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
Niezłomny (1933)
Nieugięty (1933)
Nieustępliwy (1933)
Moim zdaniem, z tym zadartym noskiem, wygląda dziecinnie. Ale podwodniacy nieprzyjaciela nie będą myśleć "jak on wygląda?", tylko "jak może nam przywalić?". Nie mam zastrzeżeń.
OdpowiedzUsuńArchitektura jednostki jest typowa dla preferowanego przez Ciebie stylu, który mnie również, generalnie, odpowiada. Realistyczne, dla epoki, jest uzbrojenie (o, jak miło!).
OdpowiedzUsuńŁK
Mnie razi nieproporcjonalnie wysoki kadłub, przy nadbudówce jest to 4,57m. Dla porównania tej samej długości "Generał Haller" miał 4 m wysokości burty,podobnie sporo większy "Mazur", a 48 metrowa Jaskółka miała przy nadbudówce 2,5m! Dla mnie też jak taką łupinę nieproporcjonalnie szeroki jest komin.
OdpowiedzUsuńW całości, szczególnie w porównaniu z Jaskółką ścigacz wygląda "ciężko", zabrakło smukłości. Aczkolwiek sam "nos" dla mnie mógłby być jeszcze bardziej podniesiony.
W rzucie z góry widać, że pokład na dziobie jest wąski, nie rozszerza się tutaj tak jak na Jaskółce. A szkoda bo szeroki pokład na dziobie znakomicie poprawia żeglugę w falach.
Jako okręt pop pod względem parametrów wydaje się optymalny jak na swoją wyporność. Aczkolwiek należy brać pod uwagę, że 1x75mm to może nie starczyć jeśli uszkodzony op zdecyduje się na walkę. A 28bg to w istocie zapas na +/- ataków - wydaje się niewiele. Tak więc akcje pop powinien prowadzić raczej w zespole, bo samodzielnie to zbyt duże ryzyko.
H_Babbock
PS czy głośność diesla w ogóle umożliwiała pracę szumonamiernika?
Przepraszam za błąd - miało być
Usuń"A 28bg to w istocie zapas na +/- 5 ataków - wydaje się niewiele. Tak więc akcje pop powinien prowadzić raczej w zespole, bo samodzielnie to zbyt duże ryzyko"
H_Babbock
Działanie szumonamiernika najmocniej zakłóca praca własnych śrub, hałasy z wnętrza okrętu nie są większym problemem.
UsuńJKS