niedziela, 24 stycznia 2016

Ścigacz okrętów podwodnych typu Niezłomny 1933 (3 szt.)



Ścigacz okrętów podwodnych typu Niezłomny 1933 (3 szt.)

Pierwszy okręcik zbudowany na bazie projektu PU-300. Jednostka przeznaczona jest do działań w zasadzie wyłącznie na Bałtyku, choć jak na swą wielkość wykazuje bardzo dobrą dzielność morską.
O szczegółach technicznych rozpisywać się nie będę – wszystko znajdziecie w raporcie. Co do urody sylwetki, to nie wiem, czy duży wznos dziobu nadaje jednostce wygląd zawadiacki, czy raczej pretensjonalny – ocenicie sami.
Jak zwykle w przypadku pierwszego okrętu z projektu uniwersalnego, proszę o uwagi, które będę mógł ewentualnie wykorzystać przy następnych jednostkach z tej samej rodziny.




Niezłomny, Poland Submarine chaser laid down 1933

Displacement:
            271 t light; 279 t standard; 300 t normal; 317 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (168,04 ft / 164,04 ft) x 20,51 ft x (7,22 / 7,49 ft)
            (51,22 m / 50,00 m) x 6,25 m  x (2,20 / 2,28 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 14 lbs / 6 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,618 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,366 t total
            in Depth charge throwers

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,  plus diesel motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 653 shp / 2 725 Kw = 22,50 kts
            Range 2 900nm at 10,00 kts
            Bunker at max displacement = 38 tons

Complement:
            35 - 46

Cost:
            £0,124 million / $0,496 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 14 tons, 4,6%
               - Guns: 6 tons, 1,9%
               - Weapons: 8 tons, 2,8%
            Machinery: 106 tons, 35,4%
            Hull, fittings & equipment: 151 tons, 50,2%
            Fuel, ammunition & stores: 29 tons, 9,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              352 lbs / 160 Kg = 27,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,17
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,40

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,433 / 0,441
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,03 kts
            Power going to wave formation at top speed: 69 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       30,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Average freeboard:                      11,23 ft / 3,42 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 120,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 131,5%
            Waterplane Area: 2 198 Square feet or 204 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 130%
            Structure weight / hull surface area: 29 lbs/sq ft or 144 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,77
                        - Longitudinal: 10,53
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Niezłomny (1933)
Nieugięty (1933)
Nieustępliwy (1933)

5 komentarzy:

  1. Moim zdaniem, z tym zadartym noskiem, wygląda dziecinnie. Ale podwodniacy nieprzyjaciela nie będą myśleć "jak on wygląda?", tylko "jak może nam przywalić?". Nie mam zastrzeżeń.

    OdpowiedzUsuń
  2. Architektura jednostki jest typowa dla preferowanego przez Ciebie stylu, który mnie również, generalnie, odpowiada. Realistyczne, dla epoki, jest uzbrojenie (o, jak miło!).
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie razi nieproporcjonalnie wysoki kadłub, przy nadbudówce jest to 4,57m. Dla porównania tej samej długości "Generał Haller" miał 4 m wysokości burty,podobnie sporo większy "Mazur", a 48 metrowa Jaskółka miała przy nadbudówce 2,5m! Dla mnie też jak taką łupinę nieproporcjonalnie szeroki jest komin.
    W całości, szczególnie w porównaniu z Jaskółką ścigacz wygląda "ciężko", zabrakło smukłości. Aczkolwiek sam "nos" dla mnie mógłby być jeszcze bardziej podniesiony.
    W rzucie z góry widać, że pokład na dziobie jest wąski, nie rozszerza się tutaj tak jak na Jaskółce. A szkoda bo szeroki pokład na dziobie znakomicie poprawia żeglugę w falach.
    Jako okręt pop pod względem parametrów wydaje się optymalny jak na swoją wyporność. Aczkolwiek należy brać pod uwagę, że 1x75mm to może nie starczyć jeśli uszkodzony op zdecyduje się na walkę. A 28bg to w istocie zapas na +/- ataków - wydaje się niewiele. Tak więc akcje pop powinien prowadzić raczej w zespole, bo samodzielnie to zbyt duże ryzyko.
    H_Babbock
    PS czy głośność diesla w ogóle umożliwiała pracę szumonamiernika?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za błąd - miało być
      "A 28bg to w istocie zapas na +/- 5 ataków - wydaje się niewiele. Tak więc akcje pop powinien prowadzić raczej w zespole, bo samodzielnie to zbyt duże ryzyko"
      H_Babbock

      Usuń
    2. Działanie szumonamiernika najmocniej zakłóca praca własnych śrub, hałasy z wnętrza okrętu nie są większym problemem.

      JKS

      Usuń