niedziela, 28 grudnia 2014

Porozumienie polsko-chińskie cz. II - finalizacja



Porozumienie polsko-chińskie cz. II - finalizacja

Po ok. dwumiesięcznych negocjacjach podpisano polsko-chińskie porozumienie o współpracy na płaszczyźnie wojskowej. 

Treść porozumienia:
1. Strona Polska udziela Stronie Chińskiej 14-letniego kredytu w wysokości 215 mln zł (ok. 9,348 mln £) z oprocentowaniem w wysokości 5,5% rocznie.
2. Strona Polska dopuszcza częściowe spłacanie kredytu w chińskich towarach eksportowych (ryż, herbata, jedwab, bawełna), podstawą rozliczeń będą w tym przypadku ceny tych dóbr notowane na giełdzie nowojorskiej.
3. W ramach udzielonego kredytu Strona Polska sprzeda Stronie Chińskiej okręty, tak nowe, jak i używane; lista okrętów podlegających sprzedaży będzie uwzględniała potrzeby Strony Chińskiej, jednakże ostateczna decyzja o sprzedaży będzie należeć do Strony Polskiej.
4. Na wymienionych w pkt 3. warunkach Strona Polska sprzeda Stronie Chińskiej działa morskie okrętowe i artylerii nadbrzeżnej.
5. Przy zakupie dóbr wymienionych w pkt  3. i 4., Strona Polska udzieli Stronie Chińskiej rabatu w wysokości 20% dla okrętów i dział nowych oraz 30% dla okrętów i dział używanych;
6. Strona Polska wyśle na koszt własny misje wojskowe, morskie i lotnicze w łącznej ilości co najmniej 200 osób (w tym 160 oficerów), których zadaniem będzie szkolenie chińskiego personelu wojskowego oraz pomoc w organizacji ośrodków szkoleniowych wszystkich rodzajów sił zbrojnych.
7. Strona Polska przyjmie corocznie na 6-miesięczny staż 70 oficerów chińskich wg proporcji: armia lądowa 40 osób, marynarka 20 osób, lotnictwo 10 osób.
8. Strona Polska przyjmie corocznie do swoich oficerskich szkół wojskowych wszystkich specjalności 14 kandydatów chińskich wg proporcji: armia lądowa 8 osób, marynarka 4 osoby, lotnictwo 2 osoby.
9. Strona Polska przyjmie corocznie do swojej Akademii Wojskowej 2 kandydatów chińskich.
10. Osoby wymienione w pkt 7., 8. i 9. będą musiały wykazać się znajomością języka polskiego (nauka na koszt Strony Polskiej oraz wykształceniem ogólnym i wojskowym odpowiednim do obowiązujących w Polsce standardów.
11. Strona Chińska oddaje Stronie Polskiej w dzierżawę na lat 25 (z opcją przedłużenia) tereny w miejscowościach Szantou (Shantou) oraz Hangczou (Hangzhou) i zezwala na  budowę na nich baz morskich i lotniczych.
12. W wymienionych w pkt 11 bazach, Strona Polska ma prawo do stacjonowania personelu wojskowego niezbędnego do obsługi i obrony tych baz.
13. Dodatkowo Strona Chińska udostępnia dla okrętów wojennych Strony Polskiej port Czyfu (Zhifu, Yantai); port będzie traktowany jako sojusznicza baza zaopatrzeniowa, a Strona Polska nie będzie miała prawa do budowy w nim żadnej infrastruktury.
14. Na obszarach dzierżawionych przez Stronę Polską (Szantou i Hangczou) obywatele polscy podlegać będą jurysdykcji polskiej, a obywatele chińscy jurysdykcji chińskiej; w przypadku wystąpienia sprzeczności, decydujące będą regulacje prawa polskiego.
15. Realizacja zapisów punktów 11., 12. i 13.  nie będzie ograniczać ogólnej suwerenności Państwa Chińskiego na objętych porozumieniem terytoriach.
16. Szczegóły dotyczące realizacji niniejszego porozumienia zostaną określone w dodatkowych protokołach parafowanych przez obydwie układające się Strony.
17. Obydwie układające się Strony wyrażają chęć kontynuowania i ewentualnego rozszerzenia współpracy w przyszłości, jeśli taka będzie ich wola.

Opis objętych porozumieniem baz i portu.
Szantou:
- port nad Morzem Południowochińskim w prowincji Kanton (Guangdong),
- obszar ok. 4 km2 położony na południowym brzegu ujścia rzeki Rong w odległości ok. 8 km na południowy wschód od centrum miasta Szantou, na terenie dzisiejszej dzielnicy Hougang,
- obejmować będzie port morski, lotnisko i bazę wodnosamolotów.
Hangczou:
- port nad Morzem Wschodniochińskim w prowincji Zhejiang,
- obszar ok. 6 km2 położony na południowym brzegu ujścia rzeki Qiantang w odległości ok. 70 km na wschód od centrum miasta Hangczou, na terenie dzisiejszej dzielnicy Jiuyqiu miasta Shaoxing,
- obejmować będzie port morski, lotnisko i bazę wodnosamolotów.
Czyfu:
- port nad Morzem Żółtym w prowincji Szantung (Shandong),
- dostępna dla polskich okrętów część portu mieści się na południowym wybrzeżu wyspy Czyfu (dziś półwysep Zhifu w granicach miasta Yantai).

W Japonii zawarcie polsko-chińskiego porozumienia potraktowano jako prowokację, a tamtejsze MSZ w dość ostrym tonie zażądało od strony polskiej wyjaśnień. Polskie MSZ wydało oświadczenie stwierdzające, że porozumienie nie jest skierowane przeciwko żadnemu państwu, a lokalizacja baz ma na celu jedynie zwalczanie piractwa na morzach chińskich oraz zapewnienie ogólnej ochrony interesów polskich w Azji Wschodniej.
Jednocześnie polskie MSZ wystąpiło do państw mających istotne interesy w rejonie (Wielka Brytania, USA, Japonia, Rosja, Niemcy Północne, Francja, Holandia i Chiny) z propozycją zawarcia wielostronnej konwencji w sprawie zwalczania piractwa na obszarze Azji Wschodniej i Południowo-wschodniej. 
W Japonii odpowiedź polską potraktowano jako niewystarczającą, w związku z czym odwołano japońskiego ambasadora w Warszawie „na konsultacje” Dodatkowo Japonia w tonie ultymatywnym zażądała od Chin zgody na przekształcenie japońskiej eksterytorialnej koncesji handlowej w Szanghaju na bazę morską i lotniczą, na warunkach nie gorszych niż wynegocjowane w polsko-chińskim porozumieniu. Polska próbuje nakłonić Chiny do wyrażenia zgody na japońskie żądania, prokurując nieoficjalnie „wyciek” informacji o tych działaniach do wiadomości publicznej.
Dla załagodzenia konfliktu, Polska przekazała Japonii drogą nieoficjalną gotowość do wyrzeczenia się prawa do wykorzystywania chińskich baz przez okręty liniowe i podwodne, co ma na celu podkreślenie nieofensywnego charakteru tych baz. W tym samym celu rozpowszechnia się kanałami pozadyplomatycznymi informacje o zamiarze zawarcia z Japonią traktatu o nieagresji. Polskie MSZ wystąpiło również z prośbą o mające zażegnać konflikt mediacje do Francji, Holandii i USA.
Ponieważ w chwili obecnej Polska nie szuka starcia zbrojnego z Japonią (i z nikim innym), w przypadku braku pozytywnych skutków mediacji oraz utrzymywania się nieprzejednanego stanowiska Japonii, możliwe są ze strony polskiej dalsze ustępstwa (jednakże nie w samym meritum polsko-chińskiego porozumienia).
Zgodnie z zasadą „kochaj pokój, ale licz się z wojną”, przygotowano (ale jeszcze nie wysłano) dodatkowe kontyngenty wojskowe dla wzmocnienia obrony Belitung, Nauru i Wyspy Bougainville’a. Istniejące na tych wyspach bazy i garnizony zostały postawione w ukryty stan podwyższonej gotowości. Z przebazowaniem okrętów w zagrożony rejon także  jeszcze się wstrzymano, nie chcąc zaogniać sytuacji i deklarując w ten sposób wiarę w pokojowe rozstrzygnięcie sporu. Z drugiej strony uzyskano oficjalne zapewnienie ze strony Francji udzielenia pomocy zbrojnej w przypadku ataku Japonii na polskie posiadłości zamorskie.
Poniżej zaktualizowana mapka polskich posiadłości i baz zamorskich.


Okręt podwodny typu Żarłacz 1921 (3 szt.)



Okręt podwodny typu Żarłacz 1921 (3 szt.)

Dosłownie „rzutem na taśmę” udało się jeszcze w tym roku oddać do użytku planowany na rok 1922 pierwszy z serii trzech okrętów podwodnych typu Żarłacz. Możliwe to było dzięki korzystnej sytuacji budżetowej i zintensyfikowaniu prac stoczniowych.
Jest to pierwszy w naszej flocie naprawdę oceaniczny okręt podwodny. Wykazuje się bardzo dobrymi – ale realnymi – parametrami szybkościowymi oraz silnym uzbrojeniem torpedowym i artyleryjskim.
Miejscem stacjonowania jednostek tego typu będzie na razie Belitung, a po ukończeniu prac nad rozbudową bazy na Pembie, ta właśnie baza.
Opierając się na dotychczasowych doświadczeniach, zmodyfikowałem zalecenia dotyczącej OP „nakładki” na Springsharpa. Jestem bardzo zadowolony, bo uzyskane w ten sposób parametry są bardzo zbliżone do realiów. Mam oczywiście zamiar kontynuować tę praktykę. Wskaźniki odporności - tak jak w ostatnim projekcie – zostały już przeze mnie skorygowane i tak będę czynił w przyszłości. Wprowadziłem także do raportu dodatkowe informacje istotne dla OP i ta tradycja też będzie kontynuowana. Jak zwykle skorygowałem też ilość osób załogi oraz koszt okrętu.



Żarłacz, Poland Submarine laid down 1921

Displacement:
            850 t light; 873 t standard; 1 007 t normal; 1 115 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (251,60 ft / 249,34 ft) x 22,31 ft x (15,09 / 16,18 ft)
            (76,69 m / 76,00 m) x 6,80 m  x (4,60 / 4,93 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 45,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 120 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward 1 raised mount
      Weight of broadside 34 lbs / 16 kg
      Main Torpedoes
      8 - 21,0" / 533 mm, 24,61 ft / 7,50 m torpedoes - 1,577 t each, 12,617 t total
            submerged bow & stern tubes (8 reload torpedoes)

Machinery:
            Diesel Internal combustion engines plus batteries,
            Electric cruising motors plus geared drives, 2 shafts, 2 900(1 800) shp / 2 164(1 343)
            Kw = 18,00(9,00) kts
            Range 9 000nm at 10,00 kts (145nm at 5,00 kts)
            Bunker at max displacement = 242 tons

Complement:
            51

Cost:
            £0,232 million / $0,928 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 32 tons, 3,2%
               - Guns: 7 tons, 0,7%
               - Weapons: 25 tons, 2,5%
            Machinery: 100 tons, 9,9%
            Hull, fittings & equipment: 503 tons, 49,9%
            Fuel, ammunition & stores: 158 tons, 15,6%
            Miscellaneous weights: 215 tons, 21,3%
               - Hull below water: 215 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 054 lbs / 478 Kg = 14,8 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,07

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,420 / 0,434
            Length to Beam Ratio: 11,18 : 1
            'Natural speed' for length: 15,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 42 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 66
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Aft deck:    30,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Quarter deck:        20,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  0,33 ft / 0,10 m
               - Average freeboard:                      6,31 ft / 1,92 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 86,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 51,1%
            Waterplane Area: 3 468 Square feet or 322 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 233%
            Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 362 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,92
                        - Longitudinal: 3,15
                        - Overall: 2,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Operational diving depth: 67 m
Emergency diving depth: 107 m
Crush diving depth: 168 m

Żarłacz (1921)
Koleń (1922)
Kosogon (1922)