sobota, 26 listopada 2022

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T1 1927 (4 jednostki)

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T1 1927 (4 jednostki)

Pierwsze kutry torpedowe dla niderlandzkiej MW. Ponieważ – jako prototypy klasy – niezależnie od normalnej służby, użyte będą do testowania rozwiązań konstrukcyjnych oraz wypracowywania swoistej dla tej klasy jednostek taktyki, zdecydowano się na krótką, niejako informacyjną serię.
Kutry – jak na II. połowę lat 20-stych są dość duże, lecz niezbyt mocno dociążone uzbrojeniem. Słabe właściwości morskie ograniczają ich możliwości operacyjne do akwenów przybrzeżnych, w dobrych warunkach pogodowych.
Wszystkie jednostki powstały w stoczni Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie.
Opis techniczny.
Kadłub
Stosunkowo mocno wydłużony, o niskiej wolnej burcie.
Napęd
Trzy wały napędowe. Silniki diesla DAF; 1x450 KM dla prędkości marszowej i 2x600 KM dla prędkości szczytowej. Na samym dieslu marszowym okręt osiąga prędkość maksymalną 22,81 w.
Uzbrojenie
- 1xIx13,2/78 FN P1919;
- 2xIxwt450.
Inne
Okręt został wyposażony w jedną radiostację. 


T1, Netherlands motor torpedo boat laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)

Displacement:
            31 t light; 31 t standard; 36 t normal; 39 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (79,71 ft / 78,74 ft) x 13,45 ft x (3,94 / 4,13 ft)
            (24,30 m / 24,00 m) x 4,10 m  x (1,20 / 1,26 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mounts, 1927 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 17,7" / 450 mm, 12,63 ft / 3,85 m torpedoes - 0,680 t each, 1,359 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 1 650 shp / 1 231 Kw = 37,44 kts
            Range 250nm at 20,00 kts
            Bunker at max displacement = 8 tons
              Caution: Delicate, lightweight machinery

Complement:
            6 - 9 

Cost:
            £0,014 million / $0,057 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 5,0%
               - Guns: 0 tons, 0,2%
               - Weapons: 2 tons, 4,8%
            Machinery: 20 tons, 56,7%
            Hull, fittings & equipment: 9 tons, 23,9%
            Fuel, ammunition & stores: 5 tons, 14,4%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              4 lbs / 5 Kg = 47,9 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,43
            Metacentric height 0,5 ft / 0,1 m
            Roll period: 8,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 28 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,16

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,314
            Length to Beam Ratio: 5,85 : 1
            'Natural speed' for length: 11,07 kts
            Power going to wave formation at top speed: 83 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,20 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            26,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Forward deck:       24,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Aft deck:    32,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Quarter deck:        18,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      4,92 ft / 1,50 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 184,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 95,2%
            Waterplane Area: 647 Square feet or 60 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 34%
            Structure weight / hull surface area: 8 lbs/sq ft or 40 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,31
                        - Longitudinal: 2,87
                        - Overall: 0,39
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has quick, lively roll, not a steady gun platform
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability