Niderlandzkie kutry torpedowe typu T1 1927 (4 jednostki)
Pierwsze kutry torpedowe dla niderlandzkiej
MW. Ponieważ – jako prototypy klasy – niezależnie od normalnej służby, użyte
będą do testowania rozwiązań konstrukcyjnych oraz wypracowywania swoistej dla
tej klasy jednostek taktyki, zdecydowano się na krótką, niejako informacyjną serię.
Kutry – jak na II. połowę lat 20-stych
są dość duże, lecz niezbyt mocno dociążone uzbrojeniem. Słabe właściwości
morskie ograniczają ich możliwości operacyjne do akwenów przybrzeżnych, w
dobrych warunkach pogodowych.
Wszystkie jednostki powstały w stoczni
Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie.
Opis techniczny.
Kadłub
Stosunkowo mocno wydłużony, o niskiej
wolnej burcie.
Napęd
Trzy wały napędowe. Silniki diesla
DAF; 1x450 KM dla prędkości marszowej i 2x600 KM dla prędkości szczytowej. Na
samym dieslu marszowym okręt osiąga prędkość maksymalną 22,81 w.
Uzbrojenie
- 1xIx13,2/78
FN P1919;
- 2xIxwt450.
Inne
Okręt został wyposażony w jedną
radiostację.
T1, Netherlands motor torpedo boat laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)
Displacement:
31 t light; 31 t
standard; 36 t normal; 39 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(79,71 ft / 78,74 ft) x
13,45 ft x (3,94 / 4,13 ft)
(24,30 m / 24,00 m) x
4,10 m x (1,20 / 1,26 m)
Armament:
1 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mounts, 1927 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 17,7" / 450 mm,
12,63 ft / 3,85 m torpedoes - 0,680 t each, 1,359 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
1 650 shp / 1 231 Kw = 37,44 kts
Range 250nm at 20,00
kts
Bunker at max
displacement = 8 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
6 - 9
Cost:
£0,014 million / $0,057
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 tons, 5,0%
- Guns: 0 tons, 0,2%
- Weapons: 2 tons, 4,8%
Machinery: 20 tons,
56,7%
Hull, fittings &
equipment: 9 tons, 23,9%
Fuel, ammunition &
stores: 5 tons, 14,4%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
4 lbs / 5 Kg = 47,9 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,43
Metacentric height 0,5
ft / 0,1 m
Roll period: 8,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 28 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,16
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,314
Length to Beam Ratio:
5,85 : 1
'Natural speed' for
length: 11,07 kts
Power going to wave
formation at top speed: 83 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 11,20 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 26,00%, 4,92 ft /
1,50 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Forward deck: 24,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
- Aft deck: 32,00%, 4,92 ft / 1,50 m, 4,92 ft / 1,50 m
- Quarter deck: 18,00%, 4,92 ft / 1,50
m, 4,92 ft / 1,50 m
-
Average freeboard: 4,92
ft / 1,50 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 184,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 95,2%
Waterplane Area: 647
Square feet or 60 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 34%
Structure weight / hull
surface area: 8 lbs/sq ft or 40 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,31
-
Longitudinal: 2,87
- Overall:
0,39
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has quick, lively
roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability