wtorek, 13 września 2016

Wiadomości z floty nr 43/1/1939



Wiadomości z floty nr 43/1/1939

Okręty.
Wprowadzono do służby dieslowskie wersje ścigaczy artyleryjskich typu SA-15 (MGB-15 1938) i torpedowych ST-53 (MTB-53 1938). Ich nazwy to: dla ścigaczy artyleryjskich SA-18 i SA-19, a dla torpedowych ST-65ST-72. Ponieważ od wersji benzynowej różnią się praktycznie jedynie większym o 50 Mm zasięgiem, nie uznałem za konieczne przedstawianie ich w osobnym poście.
Sprzedano Litwie 3 ścigacze OP typu Śmiały (SC-1 1919); Śmiały, Zuchwały i Odważny za kwotę łączną 197 tys. zł.
Wenezuela zamówiła w naszych stoczniach krążownik minowy typu Okeanos (CM-5
Uzbrojenie.
Prace projektowo-wdrożeniowe nowych dział DP 105 mm przedłużają się. Powodem problemy z uzyskaniem zakładanych parametrów techniczno-taktycznych i ogólnoużytkowych.
Wprowadzono do uzbrojenia denną minę magnetyczną. Przy masie całkowitej 800 kg ładunek wybuchowy ma masę 460 kg. Mina ta może być teoretycznie stawiana na akwenach o głębokości do 30 m, ale stosunku do dużych okrętów jest skuteczna wybuchając nie niżej, niż 5 m pod stępką. Stąd praktyczna głębokość stawiania tych min to 10-15 m. Planuje się opracowanie wersji przeznaczonej do stawiania przez OP, zarówno te minowe, jak i klasyczne (przez wt).
Inne.
Na przejętym archipelagu karolińskim trwają prace pomiarowe, kartograficzne i ogólnobadawcze. Wciąż przebywają tam okręty hydrograficzne Pacyfik i Adriatyk oraz okręty badawcze Mikołaj Kopernik i Jan Heweliusz.
Uruchomiono kolejną stocznię MW w Świnoujściu. Aktualny potencjał produkcyjny wszystkich stoczni MW to ok. 125 000 tn rocznie.
Na wykonującym na północ od Helu pierwsze po modernizacji ćwiczenia pancerniku Władysław Łokietek doszło do pożaru w jednej z kotłowni. Jak się później okazało, przyczyną był spowodowany niedbalstwem pracowników stoczni wyciek z instalacji oleju napędowego. Gaszenie pożaru trwało kilka godzin, a oprócz okrętowych służb awaryjnych brał w nim udział holownik Mamut. Poszkodowanych zostało 21 marynarzy (w tym jeden oficer), niestety w dwu przypadkach nie udało się ludzkiego życia uratować. Okręt wrócił do stoczni na remont, a winni zaniedbań zostali ukarani. To właśnie wydarzenie ma odzwierciedlenie w uwidocznionym na rysunku pancernika zestawie flag sygnałowych.