poniedziałek, 14 lipca 2025

Budowa kolumbijskiego rzecznego zaopatrzeniowca typu Illapa 1929 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego rzecznego zaopatrzeniowca typu Illapa 1929 (1 jednostka)

W ramach dyskusji pod Biuletynem Informacyjnym nr 19/1/1928, wyjaśniłem co to takiego rzeczna baza zaopatrzeniowa i do czego służy. Rozwijając zagadnienie informuję, że aktualnie istnieją dwie bazy zaopatrzeniowe dla flotylli rzecznych; główna w Iquitos i wysunięta w Puerto Nariño, obydwie nad Amazonką. Istnieje jednak duży problem; do Iquitos – mimo że jest jednym z większych miast Wielkiej Kolumbii (ok. 135 000 mieszkańców w roku 1929) – nie dociera ani linia kolejowa, ani bita droga kołowa (tak jest zresztą do dziś, choć miasto liczy już prawie pół miliona mieszkańców). Jest tam wprawdzie lotnisko, ale transport powietrzny i współcześnie nie jest ani wydajny, ani tani, a tym bardziej na przełomie lat 20- i 30-tych XX. w. Skąd więc bierze się w Iquitos zaopatrzenie? Otóż wyrusza z Limy/Callao koleją do La Oroya. Stamtąd transportem kołowym do Pucallpa nad Ucayali. Potem już drogą wodną, najpierw Ucayali, a po połączeniu z Marañon, Amazonką.
Przewóz zaopatrzenia na tym ostatnim, rzecznym odcinku, a także pomiędzy Iquitos i Puerto Nariño, jest właśnie głównym zadaniem prezentowanego okrętu. Jego zdolność przewozowa to maksymalnie 380 t ładunku, w skład którego mogą wchodzić: węgiel luzem, paliwa płynne i smary (olej opałowy, napędowy i smarny oraz benzyny) w beczkach, sprzęt artyleryjski, strzelecki i amunicja, urządzenia napędowe (silniki spalinowe) i pomocnicze, części zamienne, stal konstrukcyjna i pancerna, sprzęt elektro- i radiotechniczny, żywność, materiały opatrunkowe i medykamenty, wyposażenie kwatermistrzowskie i.in. Ładunek ten przewożony jest w dwu ładowniach, a elementy wielkogabarytowe na dwu wzmocnionych obszarach pokładu. Znaczne – jak na jednostkę rzeczną – zanurzenie i/lub niski stan wody, może uniemożliwić podejście do nabrzeży mniejszych portów i przystani na odległość zasięgu żurawi. Wtedy, do całkowitego lub częściowego rozładowania/załadowania, wykorzystuje się, przewożone na pokładzie, cztery małe, samobieżne lichtugi o nośności 5,2 t każda. Dodatkowo, niezależnie od ładunku, Illapa może przewieźć do 40 osób. W czasie ewentualnej wojny, nie wyklucza się użycia okrętu do zaopatrzenia desantu.
Uzbrojenie okrętu jest dość symboliczne i służy głównie do obrony plot.
Dość dynamiczny rozwój sił rzecznych Wielkiej Kolumbii, a także opisane wyżej trudności z ich zaopatrzeniem, wymuszą zapewne w niedalekiej przyszłości decyzję o budowie dalszych jednostek o tym przeznaczeniu.
Okręt powstał w stoczni Astillero Fluvial w Iquitos. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O pełnych kształtach i dużym współczynniku pełnotliwości.
Napęd
Dwa kotły węglowo-olejowe AFI, z możliwością opalania drewnem, w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AFI w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Jednostkę wyposażono w dwie radiostacje. 

Illapa, Great Colombia river suply vessel laid down 1928, launched 1929, completed 1929 (engine 1928)

Displacement:
            812 t light; 832 t standard; 913 t normal; 978 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (219,84 ft / 216,21 ft) x 35,43 ft x (6,00 / 6,38 ft)
            (67,01 m / 65,90 m) x 10,80 m  x (1,83 / 1,94 m)

Armament:
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 0,30" / 7,62 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 1 shaft, 780 ihp / 582 Kw = 12,21 kts
            Range 3 900nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 81 tons, at max displacement = 146 tons (40% coal)

Complement:
            41 - 54

Cost:
            £0,134 million / $0,538 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,1%
               - Guns: 1 tons, 0,1%
            Machinery: 46 tons, 5,1%
            Hull, fittings & equipment: 337 tons, 36,9%
            Fuel, ammunition & stores: 101 tons, 11,1%
            Miscellaneous weights: 428 tons, 46,9%
               - Hull below water: 150 tons
               - Hull above water: 234 tons
               - On freeboard deck: 44 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 178 lbs / 534 Kg = 762,1 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
            Roll period: 10,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,695 / 0,701
            Length to Beam Ratio: 6,10 : 1
            'Natural speed' for length: 14,70 kts
            Power going to wave formation at top speed: 38 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,10 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Forward deck:       36,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                38,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        12,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Average freeboard:                      12,16 ft / 3,71 m
            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 63,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 171,1%
            Waterplane Area: 6 068 Square feet or 564 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 175%
            Structure weight / hull surface area: 40 lbs/sq ft or 194 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,30
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather