sobota, 21 marca 2015

Ścigacz okrętów podwodnych typu Gniewny 1924 (3 szt.)



Ścigacz okrętów podwodnych typu Gniewny 1924 (3 szt.)

No i mamy następny typ okrętów z „rodziny” projektu PU-450. Tym razem jest to typowy ścigacz okrętów podwodnych.
Informacja dla Kolegów, którzy postulowali połączenie klas patrolowca i ścigacza OP; zadaniem tych wysoce wyspecjalizowanych jednostek nie jest bierne patrolowanie wyznaczonego obszaru, lecz aktywne poszukiwanie i zwalczanie nieprzyjacielskich OP w polskiej strefie odpowiedzialności na Bałtyku. Planuję przedstawić Kolegom podział tego morza na ww. strefy odpowiedzialności w najbliższym czasie.
Okręt posiada wystarczającą prędkość do ścigania OP zarówno w położeniu pod- jak i nawodnym. Bardzo silne – jak na jednostkę tej wielkości – uzbrojenie pop, a także eksperymentalnie, pierwszy raz w naszej flocie zastosowany sonar aktywny (polska nazwa ASWOP), czyni z niego prawdziwego „killera” OP. 
Właściwości morskie nie są może imponujące, ale pozwalają okrętom tego typu operowanie na Bałtyku przy umiarkowanie ciężkim stanie morza. Dodatkową ich cechą jest wzmocniona stewa dziobowa, umożliwiająca taranowanie OP bez większej własnej szkody.
W porównaniu do pierwotnych założeń, zamieniłem pojedyncze działko 40 mm na podwójne. Miejsce się znalazło; szybki ogień zdwojonej 40-stki do wynurzającego się OP może być decydujący o sukcesie, a i przeciwko samolotom lepiej się sprawdzi.
Mam nadzieję, że teraz wszyscy Koledzy zrozumieją, dlaczego uparcie nie godzę się na łączenie patrolowców ze ścigaczami OP.


Gniewny, Poland Submarine chaser laid down 1924

Displacement:
            382 t light; 395 t standard; 450 t normal; 494 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (198,84 ft / 196,85 ft) x 24,61 ft x (7,38 / 7,87 ft)
            (60,61 m / 60,00 m) x 7,50 m  x (2,25 / 2,40 m)

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 180 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 900 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 17 lbs / 8 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
            in Depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 5 325 shp / 3 973 Kw = 23,50 kts
            Range 3 900nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 99 tons

Complement:
            48 - 63

Cost:
            £0,121 million / $0,485 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 19 tons, 4,2%
               - Guns: 5 tons, 1,1%
               - Weapons: 14 tons, 3,1%
            Machinery: 175 tons, 39,0%
            Hull, fittings & equipment: 188 tons, 41,7%
            Fuel, ammunition & stores: 68 tons, 15,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              438 lbs / 199 Kg = 34,0 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 11,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,02

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,453
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 67 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      10,09 ft / 3,07 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 129,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,5%
            Waterplane Area: 3 136 Square feet or 291 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 124%
            Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 166 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 3,64
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Gniewny (1924)
Groźny (1924)
Srogi (1924)