Ścigacz okrętów podwodnych typu Gniewny 1924 (3 szt.)
No i mamy
następny typ okrętów z „rodziny” projektu PU-450. Tym razem jest to typowy
ścigacz okrętów podwodnych.
Informacja
dla Kolegów, którzy postulowali połączenie klas patrolowca i ścigacza OP;
zadaniem tych wysoce wyspecjalizowanych jednostek nie jest bierne patrolowanie wyznaczonego obszaru, lecz
aktywne poszukiwanie i zwalczanie nieprzyjacielskich OP w polskiej strefie
odpowiedzialności na Bałtyku. Planuję przedstawić Kolegom podział tego morza na
ww. strefy odpowiedzialności w najbliższym czasie.
Okręt posiada wystarczającą prędkość do ścigania OP zarówno
w położeniu pod- jak i nawodnym. Bardzo silne – jak na jednostkę tej wielkości
– uzbrojenie pop, a także eksperymentalnie, pierwszy raz w naszej flocie
zastosowany sonar aktywny (polska nazwa ASWOP), czyni z niego prawdziwego
„killera” OP.
Właściwości morskie nie są może imponujące, ale pozwalają
okrętom tego typu operowanie na Bałtyku przy umiarkowanie ciężkim stanie morza.
Dodatkową ich cechą jest wzmocniona stewa dziobowa, umożliwiająca
taranowanie OP bez większej własnej szkody.
W porównaniu do pierwotnych założeń, zamieniłem pojedyncze
działko 40 mm na podwójne. Miejsce się znalazło; szybki ogień zdwojonej 40-stki
do wynurzającego się OP może być decydujący o sukcesie, a i przeciwko samolotom
lepiej się sprawdzi.
Mam nadzieję, że teraz wszyscy Koledzy zrozumieją, dlaczego
uparcie nie godzę się na łączenie patrolowców ze ścigaczami OP.
Gniewny, Poland Submarine chaser laid down
1924
Displacement:
382
t light; 395 t standard; 450 t normal; 494 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(198,84
ft / 196,85 ft) x 24,61 ft x (7,38 / 7,87 ft)
(60,61
m / 60,00 m) x 7,50 m x (2,25 / 2,40 m)
Armament:
1
- 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 180 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1923 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
2
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 900 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1
raised mount
2
- 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1918 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck Centre
2 raised mounts
Weight of broadside 17 lbs / 8 kg
Main
DC/AS Mortars
2
- 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
in
Depth charge throwers
2nd DC/AS Mortars
2
- 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,990 t total
in
Stern depth charge racks
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 5 325 shp / 3 973 Kw = 23,50 kts
Range
3 900nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 99 tons
Complement:
48
- 63
Cost:
£0,121
million / $0,485 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
19 tons, 4,2%
- Guns: 5 tons, 1,1%
- Weapons: 14 tons, 3,1%
Machinery:
175 tons, 39,0%
Hull,
fittings & equipment: 188 tons, 41,7%
Fuel,
ammunition & stores: 68 tons, 15,0%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
438 lbs / 199 Kg = 34,0 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,21
Metacentric
height 0,9 ft / 0,3 m
Roll
period: 11,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,02
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and small transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,453
Length
to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural
speed' for length: 15,29 kts
Power
going to wave formation at top speed: 67 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 30,00%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 30,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 20,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 10,09 ft / 3,07 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 129,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 124,5%
Waterplane
Area: 3 136 Square feet or 291 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 124%
Structure
weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 166 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 3,64
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Gniewny (1924)
Groźny (1924)
Srogi (1924)