piątek, 30 sierpnia 2024

Niderlandzkie transportowce desantowe typu Potvis 1941 (2 jednostki)

Niderlandzkie transportowce desantowe typu Potvis 1941 (2 jednostki)

W poście dotyczącym kutrów desantowych (06.08.2024), wspomniałem o budowie transportowców desantowych, na których kutry te będą przewożone; właśnie pierwszy z nich został oddany do służby.
W operacji desantowej, jednostki te mają wykonać następujące zadania:
- przewóz kutrów desantowych oraz ich „ładunku” (żołnierze, uzbrojenie, sprzęt, zaopatrzenie) na pozycję wyjściową desantu;
- wodowanie kutrów, zapełnienie ich „ładunkiem” i wyekspediowanie na atakowany brzeg (w miarę możliwości wielokrotnie);
- wsparcie ogniowe oraz obrona plot desantu.
Dla zapewnienia wykonania tych zadań, każdy z transportowców zabiera na pokład:
- 12 kutrów desantowych typu ILV1,
- 4 kutry desantowe typu VLV1,
- 700 żołnierzy (w przypadku przejścia na pozycję wyjściową desantu krótszego niż 48 godzin 1400),
- do 4200 t uzbrojenia (jak niżej), sprzętu (jak niżej) i zaopatrzenia (amunicja, w tym saperska, paliwo w beczkach, żywność i woda pitna, materiały opatrunkowe, medykamenty, umundurowanie, sprzęt kwatermistrzowski, materiały i narzędzia saperskie itp.).
Uzbrojenie obejmuje: 4 lekkie czołgi (9 t), 6 działek ppanc 37 mm, 6 moździerzy 75 mm, 12 nkm plot, 12 ckm oraz zapasową indywidualną broń strzelecką i granaty.
Sprzęt to: 8 samochodów terenowych, 6 półciężarówek, 4 ciężarówki, 2 małe buldożery.
Cięższe uzbrojenie i sprzęt przewożone są w ładowni rufowej, a „drobnica” w dziobowej.
Stosunkowo wysokie prędkości maksymalna i marszowa, mają na celu skrócenie czasu podróży tak, aby na miejsce desantu wojsko dotarło w możliwie dobrej formie.
Transportowce są przystosowane do funkcji okrętu dowodzenia desantem. Posiadają również szpital okrętowy z dwoma salami operacyjnymi. Umożliwia to zapewnienie pomocy medycznej tym ciężko rannym, których stan wymaga natychmiastowych zabiegów operacyjnych.
Obydwie jednostki zbudowała stocznia Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie; trafią one do Dowództwa Sił Amfibijnych.
Opis techniczny.
Kadłub
O znacznym wydłużeniu, z obniżonym śródokręciem.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor o mocy po 4800 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 17640 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 4xIIx40/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1937, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,93 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 4xIIx20/60 Madsen/Westoever P1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,16 kg wynosi 4700 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalocelownik z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt został wyposażony w sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz radionamiernik.

Potvis, Netherlands landing craft carrier laid down 1940, launched 1940, completed 1941 (engine 1940 

Displacement:
            7 740 t light; 7 983 t standard; 9 157 t normal; 10 096 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (507,28 ft / 490,16 ft) x 54,46 ft x (20,18 / 21,87 ft)
            (154,62 m / 149,40 m) x 16,60 m  x (6,15 / 6,67 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 46,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1937 Model
              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread
                        2 raised Mount
  2 x Twin mounts on side, forward deck aft
                        2 raised Mount
      8 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,35lbs / 0,16kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 226 lbs / 102 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                      -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 9 600 shp / 7 162 Kw = 17,92 kts
            Range 12 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 174 tons, at max displacement = 2 113 tons

Complement:
            467 - 608

Cost:
            £1,915 million / $7,662 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 40 tons, 0,4%
               - Guns: 40 tons, 0,4%
            Armour: 3 tons, 0,0%
               - Armament: 3 tons, 0,0%
            Machinery: 257 tons, 2,8%
            Hull, fittings & equipment: 2 819 tons, 30,8%
            Fuel, ammunition & stores: 1 417 tons, 15,5%
            Miscellaneous weights: 4 622 tons, 50,5%
               - Hull below water: 3 800 tons
               - Hull above water: 540 tons
               - On freeboard deck: 282 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 036 lbs / 3 645 Kg = 152,4 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49
            Metacentric height 4,0 ft / 1,2 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,595 / 0,605
            Length to Beam Ratio: 9,00 : 1
            'Natural speed' for length: 22,14 kts
            Power going to wave formation at top speed: 35 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,25 degrees
            Stern overhang: 12,14 ft / 3,70 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            9,00%,  27,56 ft / 8,40 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Forward deck:       25,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Aft deck:    47,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        19,00%,  25,92 ft / 7,90 m,  25,92 ft / 7,90 m
               - Average freeboard:                      22,28 ft / 6,79 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 63,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 164,7%
            Waterplane Area: 19 433 Square feet or 1 805 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 174%
            Structure weight / hull surface area: 81 lbs/sq ft or 394 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 2,48
                        - Overall: 1,10
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

12 x ILV1
4 x VLV1

Potvis (1941)
Vinvis (1941)