środa, 25 listopada 2015

Wiadomości z floty nr 24/2/1929



Wiadomości z floty nr 24/2/1929

Okręty.
Sprzedano do Turcji okręty podwodne Gorbusza i Koryfena (typ Gorbusza SS-13 i SS-14 1915) za łączną kwotę 312 tys. zł. Rolę szkolno-bojowych okrętów podwodnych przejęły Kulbin i Tasergal (typ Gorbusza SS-15 i SS-16 1916).
Uzbrojenie.
Wprowadzono do uzbrojenia nowy model torpedy lotniczej kalibru 457 mm. Torpeda waży 700 kg w tym ładunek wybuchowy 180 kg.
Kolonie.
W Namibii na ukończeniu są prace nad modernizacją i rozbudową bazy morskiej Beniowski. U wejścia do zatoki, nad którą leży baza zainstalowano jedną baterię nadbrzeżną 4x283 mm, jedną 6x105 mm, dwie baterie przeciwdesantowe 3x75 mm oraz cztery baterie plot 9x25-75 mm.
Inne.
Tak, jak się spodziewałem, „zaniepokojenie” Czytelników brakiem wypadków we flocie, wywołało „wilka z lasu” Ledwie Admiralicja zdążyła przeboleć utratę niszczyciela Zefir, a doszło do następnej tragedii. W czasie ćwiczeń w ostrym strzelaniu, w prawej, dziobowej pojedynczej wieży dział 254 mm krążownika Wrocław (typ Giżycko CA-5 1911) doszło do przedwczesnej eksplozji ładunku miotającego. Cała obsada wieży w liczbie 7 osób zginęła, a wieża doznała uszkodzeń wykluczających jej użytkowanie bez dokonania wymiany jej urządzeń. Utrudnione brakiem żyjących świadków śledztwo, przyjęło za najbardziej prawdopodobną przyczynę wypadku błąd ładowniczego. Nie stwierdzono zaniedbań ze strony personelu dowódczego okrętu. Ponieważ okręty typu Giżycko, a także działa 254 mm są przeznaczone do rychłego wycofania, zrezygnowano z remontu wieży.
Na Archipelag Króla Jerzego (dawniej Bismarcka) udała się na pokładzie Jana Heweliusza liczna ekipa naukowo-badawcza, mająca na celu kompleksowe zbadanie tej naszej nowej kolonii i określenie kierunków jej rozwoju.
Drugi nasz okręt badawczy Mikołaj Kopernik wypłynął na wyspy Bora-Bora. Badania obejmować będą przede wszystkim ślady kultury dawnych mieszkańców wysp oraz otaczające atol rafy koralowe.
Budżet.
Rok budżetowy 1929 zakończył się nadwyżką w wysokości 39 147 tys. zł., co stanowi ok. 1,25% założonego budżetu. Kwota ta zostanie przeniesiona na rok przyszły.
Plany.
Na rok 1930 planuje się:
- budowę dalszych 4 niszczycieli eskortowych typu Mazury (DE-1 1927);
- budowę dalszych 4 trałowców typu Nysa (MSC-24 1926);
- budowę 2 lotniskowców po ok. 24 000 t;
- budowę 6 kutrów trałowych po ok. 70 t;
- budowę 2 ciężkich krążowników po ok. 10 500 t.
Oczywiście przedstawione powyżej plany jak zwykle zweryfikuje budżet.

Kuter ochrony wybrzeża typu KP-31 1929 (6 szt.)



Kuter ochrony wybrzeża typu KP-31 1929 (6 szt.)

Zastanawiałem się, czy potrzebne są nam nowe kutry ochrony wybrzeża, a tu okazało się, że przejmujemy nowe terytorium zamorskie i kutry będą jak znalazł.
W porównaniu do poprzednich typów, prezentowane jednostki są nieco większe, i silniej uzbrojone, ale wolniejsze. Biorąc pod uwagę niełatwe, a czasami bardzo niebezpieczne warunki żeglugowe w rejonie zachodniej Melanezji, rezygnacja z większej szybkości na korzyść dzielności morskiej i większego zasięgu okazała się trafną decyzją. Dalszą konsekwencją tej decyzji była zmiana układu siłowni; dwa silniki benzynowe i jednego diesla zastąpiły dwa diesle. W zakresie uzbrojenia prócz zwiększenia kalibru działka dziobowego, pojawiło się nieistniejące wcześniej uzbrojenie pop. Składa się ono z dwu zrzutni lekkich bomb głębinowych nowego wzoru.
Kutry tego typu są pierwszym „dziełem” stoczni w Pontus Regius na Pembie. Przedsięwzięcie to udowodniło z jednej strony zdolność stoczni do samodzielnej budowy niewielkich jednostek, a z drugiej nieopłacalność tych działań (wszystkie materiały, urządzenia i uzbrojenie trzeba było dowieźć z zewnątrz). Dlatego też, w czasie pokoju stocznia ta skupi się na działalności remontowej, z wyłączeniem remontów głównych.


 KP-31, Poland Coast guard boat laid down 1929


Displacement:
            50 t light; 51 t standard; 54 t normal; 57 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (94,40 ft / 91,86 ft) x 13,12 ft x (5,25 / 5,36 ft)
            (28,77 m / 28,00 m) x 4,00 m  x (1,60 / 1,64 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 200 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 1 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward 1 raised mount
      Weight of broadside 2 lbs / 1 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 246,92 lbs / 112,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,102 t total
            in stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 1 091 shp / 814 Kw = 20,00 kts
            Range 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 5 tons

Complement:
            9 - 12

Cost:
            £0,023 million / $0,092 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 4,0%
               - Guns: 1 tons, 1,5%
               - Weapons: 1 tons, 2,5%
            Machinery: 27 tons, 50,0%
            Hull, fittings & equipment: 21 tons, 37,9%
            Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 8,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              26 lbs / 12 Kg = 13,2 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22
            Metacentric height 0,3 ft / 0,1 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,307
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 11,72 kts
            Power going to wave formation at top speed: 72 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Forward deck:       35,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Aft deck:    30,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Quarter deck:        15,00%,  3,94 ft / 1,20 m,  3,94 ft / 1,20 m
               - Average freeboard:                      6,18 ft / 1,88 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 165,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,4%
            Waterplane Area: 736 Square feet or 68 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 79%
            Structure weight / hull surface area: 13 lbs/sq ft or 66 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,54
                        - Longitudinal: 7,61
                        - Overall: 0,70
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

KP-31 - KP-36 (1929)




Zaopatrzeniowiec typu Togo 1929-1930 (2 szt.)



Zaopatrzeniowiec typu Togo 1929-1930 (2 szt.)

Wraz z rozwojem naszego „imperium” kolonialnego, wzrasta zapotrzebowanie na przewozy przede wszystkim pomiędzy koloniami, a macierzą, a także pomiędzy samymi koloniami. Wychodząc naprzeciw temu zapotrzebowaniu zbudowano dwa dość duże zaopatrzeniowce.
Okręty są w stanie zabrać i wyładować 3 650 t zaopatrzenia, a także w razie potrzeby ok. 130 osób.
Stosunkowo silne uzbrojenie umożliwia tym jednostkom objęcie w czasie wojny roli krążowników pomocniczych, choć nadal głównym ich zadaniem będzie zaopatrywanie. Tytułem wyjaśnienia; wyrzutnie torpedowe zlokalizowane są w zamykanych wnękach nie w celu ich ukrycia – to nie okręt-pułapka – lecz w celu ochrony przed „gwałtownością” morza i dla uzyskania „gładkiej” linii burt.
Szybkość i zasięg są na stosunkowo wysokim poziomie, zgodnie z moją zasadą: kto szybko dostarcza, dwa razy dostarcza, a bardzo dobre właściwości morskie nie są tu chyba żadnym zaskoczeniem.
Teraz, posiadając flotę sześciu dużych i szybkich zaopatrzeniowców, MW stała się całkowicie niezależna pod względem zaopatrywania od MH. Oczywiście statki handlowe udające się do kolonii nadal będą w ramach „wolnych mocy przewozowych” zabierać zaopatrzenie dla floty, lecz bardziej w celu uniknięcia „pustych przebiegów”, niż z konieczności.


Togo, Poland Replenishment ship laid down 1929

Displacement:
            6 139 t light; 6 322 t standard; 8 059 t normal; 9 449 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (429,97 ft / 419,95 ft) x 52,49 ft x (17,06 / 19,69 ft)
            (131,06 m / 128,00 m) x 16,00 m  x (5,20 / 6,00 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on centreline, evenly spread 2 raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides forward 2 raised mounts
      Weight of broadside 221 lbs / 100 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,803 t each, 7,212 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 14 754 shp / 11 007 Kw = 20,00 kts
            Range 17 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 127 tons

Complement:
            424 - 552

Cost:
            £0,909 million / $3,636 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 75 tons, 0,9%
               - Guns: 60 tons, 0,7%
               - Weapons: 14 tons, 0,2%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 453 tons, 5,6%
            Hull, fittings & equipment: 1 960 tons, 24,3%
            Fuel, ammunition & stores: 1 920 tons, 23,8%
            Miscellaneous weights: 3 650 tons, 45,3%
               - Hull below water: 1 825 tons
               - Hull above water: 1 825 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 545 lbs / 6 144 Kg = 256,9 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m
            Roll period: 12,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,08
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,750 / 0,762
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 20,49 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
            Stern overhang: 6,00 ft / 1,83 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:    35,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Quarter deck:        15,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  24,93 ft / 7,60 m
               - Average freeboard:                      18,69 ft / 5,70 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 71,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 128,4%
            Waterplane Area: 18 465 Square feet or 1 715 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 168%
            Structure weight / hull surface area: 70 lbs/sq ft or 341 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 1,62
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Togo (1929)
Namibia (1930)