środa, 28 września 2016

Jacht królewski typu Aquila Alba 1939 (1 szt.)



Jacht królewski typu Aquila Alba  1939 (1 szt.)

Stosując się do (niezobowiązującego wprawdzie) życzenia naszego miłościwie nam panującego Bolesława IV, zbudowano nowy jacht królewski. Choć jednostka została sklasyfikowana jako „uzbrojony jacht królewski”, to różni się zdecydowanie od swojej poprzedniczki. Pomimo zachowanego epitetu „uzbrojony”, okręt ten zupełnie nie ma charakteru jednostki bojowej, a całe uzbrojenie sprowadza się do dwu działek salutacyjnych 40 mm.
Ogólnie rzecz biorąc, jest to duży, luksusowy jacht motorowo-żaglowy z tym, że ożaglowanie pełni tu bardziej rolę dekoracji, niż rzeczywistego pędnika. Stąd też wynika dość nietypowy - a może nawet dziwaczny - układ ożaglowania. Teoretycznie jest to brygantyna (szkunerbryg), jednakże znaczna odległość pomiędzy masztami oraz konieczność zrównoważenia żaglowego sprawiły, że do klasycznej brygantyny okręt ten nie jest zbyt podobny. Powierzchnia żagli wynosi ok. 1 040 m2 i umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 8,5 w (przy średnich warunkach wiatrowych 5,5-6,0 w). Stosunkowo niewielka powierzchnia ożaglowania względem wyporności powoduje, że postawienie żagli przy uruchomionych dieslach nie wpływa zasadniczo na prędkość osiąganą wyłącznie na maszynach (góra 1,0-1,5 w ponad 24 w).
„Luksusowość” jachtu sprowadza się do: izolacji antywibracyjnej i akustycznej maszynowni, aktywnego (żyroskopowego) systemu stabilizacji przeciwprzechyłowej, dużej powierzchni pomieszczeń mieszkalno-recepcyjnych i rekreacyjnych, ogólnego wysokiego standardu wykończenia, a także obecności odkrytego basenu na pokładzie łodziowym.
Znaczna prędkość maksymalna na silnikach, duży zasięg, bardzo dobre własności morskie i ogólny komfort, umożliwiają Monarsze wraz z jego świtą (ok. 80 osób) odbywanie dalekich podróży bez zbytecznej straty czasu oraz sił.
Zrezygnowałem świadomie z wyposażenia lotniczego okrętu; gęstość rozmieszczenia naszych baz zamorskich, umożliwia w razie potrzeby, wezwanie drogą radiową wodnosamolotu, który wodując przy burcie dostarczy lub odbierze kogo, lub co będzie potrzeba. Katapulta na pokładzie odebrałaby jednostce swoisty charakter, o oszpeceniu sylwetki już nie wspominając.
Jeżeli w czasie wojny zajdzie taka potrzeba, okręt może być dość łatwo i szybko zaadaptowany do roli okrętu szpitalnego, oczywiście po zdjęciu takielunku żaglowego, uzbrojenia i demontażu basenu.
Dotychczas używany przez nasze głowy koronowane krążownik/jacht Korona (ARY-1 1922) został skierowany do stoczni, gdzie będzie niebawem przebudowany na okręt dowodzenia (nowa w naszej flocie klasa – kod „CS”).
Pominąłem na rysunku w zasadzie całe olinowanie ruchome; uwzględnienie go w Paincie zamieniłoby obrazek w całkowicie nieczytelną pajęczynę pikseli. Prezentowany rysunek jest mocno „zaludniony” Prócz marynarzy, można tam odnaleźć dyplomatę w stroju „roboczym”, przedstawiciela generalicji, a nawet Najjaśniejszego Monarchę z Małżonką :).
Nieznających łaciny informuję, że Aquila Alba znaczy po polsku Orzeł Biały.


Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/6a1e44506989919

Aquila Alba, Poland Royal yacht laid down 1939

Displacement:
            3 149 t light; 3 236 t standard; 4 262 t normal; 5 083 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (405,12 ft / 393,70 ft) x 52,49 ft x (14,44 / 16,52 ft)
            (123,48 m / 120,00 m) x 16,00 m  x (4,40 / 5,04 m)

Armament:
      2 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 4 lbs / 2 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 19 255 shp / 14 364 Kw = 24,00 kts
            Range 12 500nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 847 tons

Complement:
            263 - 342

Cost:
            £1,096 million / $4,384 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 0,0%
               - Guns: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 515 tons, 12,1%
            Hull, fittings & equipment: 2 138 tons, 50,2%
            Fuel, ammunition & stores: 1 113 tons, 26,1%
            Miscellaneous weights: 495 tons, 11,6%
               - Hull below water: 226 tons
               - Hull above water: 15 tons
               - On freeboard deck: 104 tons
               - Above deck: 150 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 510 lbs / 6 128 Kg = 4 581,8 x 1,6 " / 40 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
            Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
            Roll period: 12,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,51

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,521
            Length to Beam Ratio: 7,50 : 1
            'Natural speed' for length: 19,84 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
            Stern overhang: 4,49 ft / 1,37 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  22,64 ft / 6,90 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       30,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:    35,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Quarter deck:        15,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      17,85 ft / 5,44 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 46,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 172,4%
            Waterplane Area: 13 770 Square feet or 1 279 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 279%
            Structure weight / hull surface area: 100 lbs/sq ft or 486 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,40
                        - Longitudinal: 2,93
                        - Overall: 1,51
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sail area - 1 040 m2

Sensors:
1 x RN-2
1 x RWN-P-1