Jacht królewski typu Aquila Alba 1939 (1 szt.)
Stosując
się do (niezobowiązującego wprawdzie) życzenia naszego miłościwie nam
panującego Bolesława IV, zbudowano nowy jacht królewski. Choć jednostka została
sklasyfikowana jako „uzbrojony jacht królewski”, to różni się zdecydowanie od
swojej poprzedniczki. Pomimo zachowanego epitetu „uzbrojony”, okręt ten zupełnie
nie ma charakteru jednostki bojowej, a całe uzbrojenie sprowadza się do dwu
działek salutacyjnych 40 mm.
Ogólnie
rzecz biorąc, jest to duży, luksusowy jacht motorowo-żaglowy z tym, że
ożaglowanie pełni tu bardziej rolę dekoracji, niż rzeczywistego pędnika. Stąd
też wynika dość nietypowy - a może nawet dziwaczny - układ ożaglowania.
Teoretycznie jest to brygantyna (szkunerbryg), jednakże znaczna odległość
pomiędzy masztami oraz konieczność zrównoważenia żaglowego sprawiły, że do klasycznej
brygantyny okręt ten nie jest zbyt podobny. Powierzchnia żagli wynosi ok. 1 040
m2 i umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 8,5 w (przy średnich warunkach
wiatrowych 5,5-6,0 w). Stosunkowo niewielka powierzchnia ożaglowania względem
wyporności powoduje, że postawienie żagli przy uruchomionych dieslach nie
wpływa zasadniczo na prędkość osiąganą wyłącznie na maszynach (góra 1,0-1,5 w
ponad 24 w).
„Luksusowość”
jachtu sprowadza się do: izolacji antywibracyjnej i akustycznej maszynowni,
aktywnego (żyroskopowego) systemu stabilizacji przeciwprzechyłowej, dużej
powierzchni pomieszczeń mieszkalno-recepcyjnych i rekreacyjnych, ogólnego wysokiego
standardu wykończenia, a także obecności odkrytego basenu na pokładzie
łodziowym.
Znaczna
prędkość maksymalna na silnikach, duży zasięg, bardzo dobre własności morskie i
ogólny komfort, umożliwiają Monarsze wraz z jego świtą (ok. 80 osób) odbywanie dalekich
podróży bez zbytecznej straty czasu oraz sił.
Zrezygnowałem
świadomie z wyposażenia lotniczego okrętu; gęstość rozmieszczenia naszych baz
zamorskich, umożliwia w razie potrzeby, wezwanie drogą radiową wodnosamolotu,
który wodując przy burcie dostarczy lub odbierze kogo, lub co będzie potrzeba.
Katapulta na pokładzie odebrałaby jednostce swoisty charakter, o oszpeceniu
sylwetki już nie wspominając.
Jeżeli
w czasie wojny zajdzie taka potrzeba, okręt może być dość łatwo i szybko
zaadaptowany do roli okrętu szpitalnego, oczywiście po zdjęciu takielunku
żaglowego, uzbrojenia i demontażu basenu.
Dotychczas
używany przez nasze głowy koronowane krążownik/jacht Korona (ARY-1 1922) został skierowany do stoczni, gdzie będzie niebawem
przebudowany na okręt dowodzenia (nowa w naszej flocie klasa – kod „CS”).
Pominąłem
na rysunku w zasadzie całe olinowanie ruchome; uwzględnienie go w Paincie zamieniłoby
obrazek w całkowicie nieczytelną pajęczynę pikseli. Prezentowany rysunek jest
mocno „zaludniony” Prócz marynarzy, można tam odnaleźć dyplomatę w stroju „roboczym”,
przedstawiciela generalicji, a nawet Najjaśniejszego Monarchę z Małżonką :).
Nieznających
łaciny informuję, że Aquila Alba
znaczy po polsku Orzeł Biały.
Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/6a1e44506989919
Aquila Alba, Poland Royal yacht laid down 1939
Displacement:
3 149
t light; 3 236 t standard; 4 262 t normal; 5 083 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(405,12
ft / 393,70 ft) x 52,49 ft x (14,44 / 16,52 ft)
(123,48
m / 120,00 m) x 16,00 m x (4,40 / 5,04
m)
Armament:
2
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
Weight of broadside 4 lbs / 2 kg
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 19 255 shp / 14 364 Kw = 24,00 kts
Range
12 500nm at 16,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 847 tons
Complement:
263
- 342
Cost:
£1,096
million / $4,384 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
1 tons, 0,0%
- Guns: 1 tons, 0,0%
Machinery:
515 tons, 12,1%
Hull,
fittings & equipment: 2 138 tons, 50,2%
Fuel,
ammunition & stores: 1 113 tons, 26,1%
Miscellaneous
weights: 495 tons, 11,6%
- Hull below water: 226 tons
- Hull above water: 15 tons
- On freeboard deck: 104 tons
- Above deck: 150 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 510 lbs / 6 128 Kg = 4 581,8
x 1,6 " / 40 mm shells or 2,0 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,31
Metacentric
height 3,1 ft / 0,9 m
Roll
period: 12,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,51
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,521
Length
to Beam Ratio: 7,50 : 1
'Natural
speed' for length: 19,84 kts
Power
going to wave formation at top speed: 55 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,00 degrees
Stern
overhang: 4,49 ft / 1,37 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 22,64 ft /
6,90 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Forward deck: 30,00%, 18,04 ft / 5,50
m, 17,06 ft / 5,20 m
- Aft deck: 35,00%, 17,06 ft / 5,20 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Quarter deck: 15,00%, 17,06 ft /
5,20 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Average freeboard: 17,85 ft / 5,44 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 46,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 172,4%
Waterplane
Area: 13 770 Square feet or 1 279 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 279%
Structure
weight / hull surface area: 100 lbs/sq ft or 486 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 1,40
-
Longitudinal: 2,93
-
Overall: 1,51
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sail area - 1 040 m2
Sensors:
1 x RN-2
1 x RWN-P-1