wtorek, 9 grudnia 2025

Budowa kolumbijskiego transportowca wojska typu Mariscal Sucre 1938 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego transportowca wojska typu Mariscal Sucre 1938 (1 jednostka)

Kto czytał ostatni biuletyn informacyjny (03.12.2025) ten wie, że wycofany ze służby i  złomowany został stary, mały transportowiec wojska Mariscal Sucre (dawna hiszpańska kanonierka Isla de Cuba 1887). Zdolności przewozowe tej jednostki były znikome (do 300 żołnierzy w mocno niezadowalających warunkach), a jej stan techniczny z dnia na dzień gorszy. Ponieważ jednak, kolumbijskie potrzeby w zakresie transportu wojska są coraz większe, już w roku 1935, Admiralicja zdecydowała o budowie następcy wysłużonego staruszka.
Nowy Mariscal Sucre jest transportowcem średniej wielkości, ponieważ jednak nie jest jednostką adaptowaną, a od początku projektowaną i budowaną dla wyznaczonych zadań, jego zdolności przewozowe są stosunkowo wysokie. Obejmują one 3 190 żołnierzy z pełnym uzbrojeniem i oporządzeniem oraz 2 280 t zaopatrzenia. W rejsach nie dłuższych niż 48 godz, zdolność przewozowa okrętu wzrasta do ok. 6 000 żołnierzy. Warunki, w jakich przewożone jest wojsko przy standardowym załadowaniu, są niemal komfortowe; lepsze niż na mniejszym Mariscal Castilla i zupełnie nieporównywalne do tych ze starego Mariscal Sucre. Uzbrojenie okrętu służy do samoobrony, głównie plot, ale w czasie operacji desantowej, cztery działa 127 mm też nie są do pogardzenia.
Obydwa, wchodzące w skład kolumbijskiej MW transportowce wojska (ten i wspomniany wyżej  Mariscal Castilla), są w stanie przewieźć kompletną brygadę piechoty z zaopatrzeniem na 5-6 miesięcy. Jeśli dołączy do nich zaopatrzeniowiec Huiracocha, to zaopatrzenia starczy na 7-8 miesięcy.
Już po oddaniu transportowca do służby, w kolumbijskiej prasie specjalistycznej pojawiła się krytyka dotycząca zbyt małej ilości szalup ratunkowych. Admiralicja uznała ją za zasadną; zaraz po dziewiczym rejsie, okręt został skierowany do stoczni macierzystej, gdzie w ciągu miesiąca dokonano przeróbek, zwiększających ilość 46-osobowych szalup (28-stopowych) z 8 do 12.
Transportowiec zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla statków pasażerskich tego okresu.
Napęd
Sześć kotłów olejowych White-Forster/CNPM w trzech kotłowniach i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania CNPM w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx127 mm/51 BS/HM M1931, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 19480 m;
- 4xIIx37 mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 6xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostkę wyposażono w sześć radiostacji i radionamiernik. 

Mariscal Sucre, Great Colombia troopship laid down 1936, launched 1937, completed 1938 (engine 1937)

Displacement:
            8 227 t light; 8 498 t standard; 12 101 t normal; 14 983 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (540,62 ft / 521,00 ft) x 68,57 ft x (23,95 / 28,21 ft)
            (164,78 m / 158,80 m) x 20,90 m  x (7,30 / 8,60 m)

Armament:
      4 - 5,00" / 127 mm 51,0 cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1931 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 1,46" / 37,0 mm 57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      12 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              6 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        6 double raised mounts
      Weight of broadside 214 lbs / 97 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 25 mm                    -                            0,51" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 27 000 ihp / 20 142 Kw = 22,82 kts
            Range 10 500nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 3 603 tons, at max displacement = 6 486 tons

Complement:
            288 - 375

Cost:
            £2,786 million / $11,145 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 70 tons, 0,6%
               - Guns: 70 tons, 0,6%
            Armour: 3 tons, 0,0%
               - Armament: 3 tons, 0,0%
            Machinery: 1 501 tons, 12,4%
            Hull, fittings & equipment: 4 036 tons, 33,4%
            Fuel, ammunition & stores: 3 874 tons, 32,0%
            Miscellaneous weights: 2 617 tons, 21,6%
               - Hull below water: 1 570 tons
               - Hull above water: 999 tons
               - On freeboard deck: 30 tons
               - Above deck: 18 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 016 lbs / 3 636 Kg = 128,2 x 5,0 " / 127 mm shells or 2,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,54
            Metacentric height 5,9 ft / 1,8 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,495 / 0,520
            Length to Beam Ratio: 7,60 : 1
            'Natural speed' for length: 22,83 kts
            Power going to wave formation at top speed: 45 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,10 degrees
            Stern overhang: 12,14 ft / 3,70 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  32,15 ft / 9,80 m,  28,54 ft / 8,70 m
               - Forward deck:       36,00%,  28,54 ft / 8,70 m,  27,56 ft / 8,40 m
               - Aft deck:                42,00%,  27,56 ft / 8,40 m,  27,56 ft / 8,40 m
               - Quarter deck:          8,00%,  27,56 ft / 8,40 m,  27,89 ft / 8,50 m
               - Average freeboard:                      28,09 ft / 8,56 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 217,7%
            Waterplane Area: 23 695 Square feet or 2 201 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 205%
            Structure weight / hull surface area: 92 lbs/sq ft or 452 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 3,59
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather