Budowa kolumbijskiego transportowca wojska typu Mariscal Sucre 1938 (1 jednostka)
Kto czytał ostatni biuletyn
informacyjny (03.12.2025) ten wie, że wycofany ze służby i złomowany został stary, mały transportowiec wojska Mariscal Sucre (dawna hiszpańska kanonierka Isla
de Cuba 1887). Zdolności przewozowe tej jednostki były znikome (do 300
żołnierzy w mocno niezadowalających warunkach), a jej stan techniczny z dnia na
dzień gorszy. Ponieważ jednak, kolumbijskie potrzeby w zakresie transportu
wojska są coraz większe, już w roku 1935, Admiralicja zdecydowała o budowie
następcy wysłużonego staruszka.
Nowy Mariscal
Sucre jest transportowcem średniej wielkości, ponieważ jednak nie jest
jednostką adaptowaną, a od początku projektowaną i budowaną dla wyznaczonych
zadań, jego zdolności przewozowe są stosunkowo wysokie. Obejmują one 3 190
żołnierzy z pełnym uzbrojeniem i oporządzeniem oraz 2 280 t zaopatrzenia.
W rejsach nie dłuższych niż 48 godz, zdolność przewozowa okrętu wzrasta do ok. 6 000
żołnierzy. Warunki, w jakich przewożone jest wojsko przy standardowym
załadowaniu, są niemal komfortowe; lepsze niż na mniejszym Mariscal Castilla
i zupełnie nieporównywalne do tych ze starego Mariscal Sucre. Uzbrojenie
okrętu służy do samoobrony, głównie plot, ale w czasie operacji desantowej, cztery
działa 127 mm też nie są do pogardzenia.
Obydwa, wchodzące w
skład kolumbijskiej MW transportowce wojska (ten i wspomniany wyżej Mariscal Castilla), są w stanie
przewieźć kompletną brygadę piechoty z zaopatrzeniem na 5-6 miesięcy. Jeśli dołączy
do nich zaopatrzeniowiec Huiracocha, to zaopatrzenia starczy na 7-8 miesięcy.
Już po oddaniu transportowca do służby,
w kolumbijskiej prasie specjalistycznej pojawiła się krytyka dotycząca zbyt małej
ilości szalup ratunkowych. Admiralicja uznała ją za zasadną; zaraz po
dziewiczym rejsie, okręt został skierowany do stoczni macierzystej, gdzie w
ciągu miesiąca dokonano przeróbek, zwiększających ilość 46-osobowych szalup
(28-stopowych) z 8 do 12.
Transportowiec zbudowała stocznia Construcción
Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł
krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Dość typowy dla statków pasażerskich tego okresu.
Napęd
Sześć kotłów olejowych White-Forster/CNPM w trzech kotłowniach i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania CNPM w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx127
mm/51 BS/HM M1931, przy elewacji
maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 19480 m;
- 4xIIx37
mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
-
6xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200
m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym
pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostkę wyposażono w sześć
radiostacji i radionamiernik.
Mariscal Sucre, Great Colombia troopship laid down 1936, launched 1937, completed 1938 (engine 1937)
Displacement:
8 227 t light;
8 498 t standard; 12 101 t normal; 14 983 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(540,62 ft / 521,00 ft)
x 68,57 ft x (23,95 / 28,21 ft)
(164,78 m / 158,80 m) x
20,90 m x (7,30 / 8,60 m)
Armament:
4 - 5,00" / 127 mm 51,0
cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1931 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
8 - 1,46" / 37,0 mm
57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
12 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
6 double
raised mounts
Weight of broadside 214 lbs
/ 97 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,51" / 25 mm -
0,51" / 25 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
27 000 ihp / 20 142 Kw = 22,82 kts
Range 10 500nm at
20,00 kts
Bunker normal = 3 603
tons, at max displacement = 6 486 tons
Complement:
288 - 375
Cost:
£2,786 million /
$11,145 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 70 tons, 0,6%
- Guns: 70 tons, 0,6%
Armour: 3 tons, 0,0%
- Armament: 3 tons, 0,0%
Machinery: 1 501
tons, 12,4%
Hull, fittings &
equipment: 4 036 tons, 33,4%
Fuel, ammunition &
stores: 3 874 tons, 32,0%
Miscellaneous weights:
2 617 tons, 21,6%
- Hull below water: 1 570 tons
- Hull above water: 999 tons
- On freeboard deck: 30 tons
- Above deck: 18 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 016 lbs / 3 636 Kg = 128,2 x 5,0 " /
127 mm shells or 2,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,54
Metacentric height 5,9
ft / 1,8 m
Roll period: 11,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,495 / 0,520
Length to Beam Ratio:
7,60 : 1
'Natural speed' for
length: 22,83 kts
Power going to wave
formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 35
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 13,10 degrees
Stern overhang: 12,14
ft / 3,70 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 14,00%, 32,15 ft /
9,80 m, 28,54 ft / 8,70 m
- Forward deck: 36,00%, 28,54 ft / 8,70
m, 27,56 ft / 8,40 m
- Aft deck: 42,00%, 27,56 ft / 8,40 m, 27,56 ft / 8,40 m
- Quarter deck: 8,00%, 27,56 ft / 8,40
m, 27,89 ft / 8,50 m
- Average freeboard: 28,09 ft / 8,56 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 66,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 217,7%
Waterplane Area:
23 695 Square feet or 2 201 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 205%
Structure weight / hull
surface area: 92 lbs/sq ft or 452 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 3,59
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
