Budowa kolumbijskich kutrów rzecznych typu No 13 1928 (2 jednostki)
Dotychczas, za wyjątkiem Panamy,
Wenezuela była jedyną republiką związkową nieposiadającą okrętów rzecznych;
„zaniedbanie” to właśnie zostało naprawione.
Ponieważ aktualnie trudno sobie
wyobrazić konflikt zbrojny obejmujący swym zasięgiem sieć rzeczną Wenezueli,
zadania prezentowanych kutrów będą miały charakter głównie policyjny. Zasadniczo,
operować będą w dorzeczu Orinoko, nie wyklucza się jednak ich użycia na także jeziorze Maracaibo.
Sylwetka kutrów może być uznana za
dość pokraczną, ale przemytnikom, rabusiom ryb i innym rzecznym rzezimieszkom,
wcale nie będzie na ich widok do śmiechu.
Obydwa kutry zbudowała stocznia Astillero Baranquilla. Wszystkie główne dostawy
zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Drewniany na stalowym szkielecie. Za
wyjątkiem podziału wewnętrznego, identyczny do kadłubów kutrów typów No 5 i No 10.
Napęd
Dwa siniki diesla o mocy 60 KM każdy.
Do prędkości maksymalnej zastosowano
współczynnik zwiększający 1,67.
Uzbrojenie
Na okrętach zamontowano:
- 1xIx37/51
COW/FNA M1918, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m.
Inne
Kutry zostały wyposażone w jedną
radiostację krótkiego zasięgu.
No 13, Great Colombia river craft laid down 1928, launched 1928, completed 1928 (engine 1928)
Displacement:
14 t light; 14 t
standard; 18 t normal; 20 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(58,70 ft / 57,41 ft) x
11,48 ft x (1,97 / 2,17 ft)
(17,89 m / 17,50 m) x
3,50 m x (0,60 / 0,66 m)
Armament:
1 - 1,46" / 37,0 mm
51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck aft
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
Weight of broadside 1 lbs /
1 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,31" / 8 mm - -
2nd: 0,24" / 6 mm - -
- Conning towers: Forward
0,31" / 8 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
120 shp / 90 Kw = 20,18 kts
Range 1 650nm at
10,00 kts
Bunker normal = 3 tons,
at max displacement = 6 tons
Complement:
3 - 5
Cost:
£0,004 million / $0,018
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 1 tons, 3,5%
- Guns: 1 tons, 3,5%
Armour: 1 tons, 5,6%
- Armament: 1 tons, 5,3%
- Conning Tower: 0 tons, 0,3%
Machinery: 4 tons,
21,3%
Hull, fittings &
equipment: 8 tons, 47,5%
Fuel, ammunition &
stores: 4 tons, 22,2%
Miscellaneous weights: 0
tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 lbs / 7 Kg = 9,7 x 1,5 " / 37 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,03
Metacentric height 0,2
ft / 0,1 m
Roll period: 11,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 58 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,61
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and small transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,475 / 0,493
Length to Beam Ratio:
5,00 : 1
'Natural speed' for
length: 8,46 kts
Power going to wave
formation at top speed: 68 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 14,40 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 5,02 ft /
1,53 m, 4,00 ft / 1,22 m
- Forward deck: 27,00%, 4,00 ft / 1,22
m, 3,51 ft / 1,07 m
- Aft deck: 27,00%, 3,51 ft / 1,07 m, 3,51 ft / 1,07 m
- Quarter deck: 21,00%, 3,51 ft / 1,07
m, 3,51 ft / 1,07 m
- Average freeboard: 3,80 ft / 1,16 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 80,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 101,4%
Waterplane Area: 440
Square feet or 41 Square metres
Displacement factor (Displacement
/ loading): 175%
Structure weight / hull
surface area: 14 lbs/sq ft or 69 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,88
-
Longitudinal: 3,94
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
No 13 (1928)
No 14 (1928)