niedziela, 22 czerwca 2025

Budowa kolumbijskich kutrów rzecznych typu No 13 1928 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich kutrów rzecznych typu No 13 1928 (2 jednostki)

Dotychczas, za wyjątkiem Panamy, Wenezuela była jedyną republiką związkową nieposiadającą okrętów rzecznych; „zaniedbanie” to właśnie zostało naprawione.
Ponieważ aktualnie trudno sobie wyobrazić konflikt zbrojny obejmujący swym zasięgiem sieć rzeczną Wenezueli, zadania prezentowanych kutrów będą miały charakter głównie policyjny. Zasadniczo, operować będą w dorzeczu Orinoko, nie wyklucza się jednak ich użycia na także jeziorze Maracaibo.
Sylwetka kutrów może być uznana za dość pokraczną, ale przemytnikom, rabusiom ryb i innym rzecznym rzezimieszkom, wcale nie będzie na ich widok do śmiechu.
Obydwa kutry zbudowała stocznia Astillero Baranquilla. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

Drewniany na stalowym szkielecie. Za wyjątkiem podziału wewnętrznego, identyczny do kadłubów kutrów typów No 5 i No 10.
Napęd
Dwa siniki diesla o mocy 60 KM każdy.
Do prędkości maksymalnej zastosowano współczynnik zwiększający 1,67.
Uzbrojenie
Na okrętach zamontowano:
- 1xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 1xIIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Kutry zostały wyposażone w jedną radiostację krótkiego zasięgu.

No 13, Great Colombia river craft laid down 1928, launched 1928, completed 1928 (engine 1928)

Displacement:
            14 t light; 14 t standard; 18 t normal; 20 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (58,70 ft / 57,41 ft) x 11,48 ft x (1,97 / 2,17 ft)
            (17,89 m / 17,50 m) x 3,50 m  x (0,60 / 0,66 m)

Armament:
      1 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal gun - 1,43lbs / 0,65kg shells, 500 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 1 lbs / 1 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,31" / 8 mm                     -                                    -
            2nd:             0,24" / 6 mm                     -                                    -
   - Conning towers: Forward 0,31" / 8 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 120 shp / 90 Kw = 20,18 kts
            Range 1 650nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 3 tons, at max displacement = 6 tons

Complement:
            3 - 5

 Cost:
            £0,004 million / $0,018 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 1 tons, 3,5%
               - Guns: 1 tons, 3,5%
            Armour: 1 tons, 5,6%
               - Armament: 1 tons, 5,3%
               - Conning Tower: 0 tons, 0,3%
            Machinery: 4 tons, 21,3%
            Hull, fittings & equipment: 8 tons, 47,5%
            Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 22,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              15 lbs / 7 Kg = 9,7 x 1,5 " / 37 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
            Metacentric height 0,2 ft / 0,1 m
            Roll period: 11,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 58 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,61

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,475 / 0,493
            Length to Beam Ratio: 5,00 : 1
            'Natural speed' for length: 8,46 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,40 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  5,02 ft / 1,53 m,  4,00 ft / 1,22 m
               - Forward deck:       27,00%,  4,00 ft / 1,22 m,  3,51 ft / 1,07 m
               - Aft deck:                27,00%,  3,51 ft / 1,07 m,  3,51 ft / 1,07 m
               - Quarter deck:        21,00%,  3,51 ft / 1,07 m,  3,51 ft / 1,07 m
               - Average freeboard:                      3,80 ft / 1,16 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 101,4%
            Waterplane Area: 440 Square feet or 41 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 175%
            Structure weight / hull surface area: 14 lbs/sq ft or 69 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,88
                        - Longitudinal: 3,94
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

No 13  (1928)
No 14 (1928)