Budowa kolumbijskich holowników rzecznych typu T-1 1927 (2 jednostki)
Przedstawiając rzeczne pływające baterie artyleryjskie typu Volcán (post z dnia 09.04.2025) napisałem, że „do
rejonu walki okręty są holowane przez inne jednostki” Do momentu oddania do
służby prezentowanych holowników, tą „inną jednostką” mogła być każda, z
napędem o mocy pow. 250 KM. Teraz powstały okręciki specjalnie desygnowane do
tego zadania.
Ktoś spyta: napisałeś powyżej, że potrzeba > 250 KM, a T-1 ma tylko 180. Jest to – podobnie jak
w przypadku samochodowych skrzyń biegów – kwestia przełożenia mocy, czyli
zmiany momentu napędowego. Na holownikach stosuje się przełożenia preferujące
moc na wale (a więc i uciąg na palu), a nie prędkość. T-1 ma uciąg ok. 2 T, co umożliwia holowanie okrętów o wyporności
do ok. 2000 tn.
Oczywiście, zadania prezentowanych holowników nie ograniczają
się do holowania pływających baterii. Przewiduje się także holowanie jednostek
bez własnego napędu (barki, krypy, hulki, szalandy itp.) oraz tych, które
wprawdzie napęd posiadają, ale utraciły zdolność do ruchu, np. na skutek awarii
lub uszkodzeń w walce. Całkiem
dodatkowo, okręciki mogą, po wyładowaniu sprzętu holowniczego, przewieźć do 4 t
ładunku.
Uzbrojenie okręciku jest symboliczne,
mające zaakcentować jego przynależność do MW.
Obydwie jednostki zbudowała stocznia Astillero
Fluvial w Iquitos. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla małych holowników, lecz o małym zanurzeniu.
Napęd
Dwa olejowo-węglowe kotły AFI w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe
potrójnego rozprężania AFI w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx12,7
mm/90 Browning/FNA M1921, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2800 m.
Inne
Holownik wyposażono w jedną
radiostację krótkiego zasięgu.
T-1, Great Colombia river tugboat laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)
Displacement:
28 t light; 29 t
standard; 36 t normal; 42 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(58,58 ft / 57,09 ft) x
14,44 ft x (2,46 / 2,81 ft)
(17,86 m / 17,40 m) x
4,40 m x (0,75 / 0,86 m)
Armament:
1 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1921 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Machinery:
Coal and oil fired
boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
180 ihp / 134 Kw = 10,03 kts
Range 3 500nm at
8,00 kts
Bunker normal = 8 tons,
at max displacement = 14 tons (50% coal)
Complement:
6 - 9
Cost:
£0,009 million / $0,037
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,3%
- Guns: 0 tons, 0,3%
Machinery: 11 tons,
29,9%
Hull, fittings &
equipment: 13 tons, 35,6%
Fuel, ammunition &
stores: 8 tons, 23,2%
Miscellaneous weights:
4 tons, 11,0%
- Hull below water: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 lbs / 6 Kg = 213,1 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,57
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 7,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,82
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,625 / 0,640
Length to Beam Ratio:
3,95 : 1
'Natural speed' for
length: 7,56 kts
Power going to wave
formation at top speed: 74 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 90
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 11,30 degrees
Stern overhang: 0,49 ft
/ 0,15 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 5,02 ft /
1,53 m, 4,49 ft / 1,37 m
- Forward deck: 30,00%, 4,49 ft / 1,37
m, 4,00 ft / 1,22 m
- Aft deck: 30,00%, 4,00 ft / 1,22 m, 4,00 ft / 1,22 m
- Quarter deck: 20,00%, 4,00 ft / 1,22
m, 4,49 ft / 1,37 m
- Average freeboard: 4,27 ft / 1,30 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 110,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 80,8%
Waterplane Area: 617
Square feet or 57 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 139%
Structure weight / hull
surface area: 16 lbs/sq ft or 76 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 4,21
- Overall:
1,06
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
T-1 (1927)
T-2 (1927)