czwartek, 15 maja 2025

Budowa kolumbijskich holowników rzecznych typu T-1 1927 (2 jednostki)

Budowa kolumbijskich holowników rzecznych typu T-1 1927 (2 jednostki)

Przedstawiając rzeczne pływające baterie artyleryjskie typu Volcán (post z dnia 09.04.2025) napisałem, że do rejonu walki okręty są holowane przez inne jednostki” Do momentu oddania do służby prezentowanych holowników, tą „inną jednostką” mogła być każda, z napędem o mocy pow. 250 KM. Teraz powstały okręciki specjalnie desygnowane do tego zadania.
Ktoś spyta: napisałeś powyżej, że potrzeba > 250 KM, a T-1 ma tylko 180. Jest to – podobnie jak w przypadku samochodowych skrzyń biegów – kwestia przełożenia mocy, czyli zmiany momentu napędowego. Na holownikach stosuje się przełożenia preferujące moc na wale (a więc i uciąg na palu), a nie prędkość. T-1 ma uciąg ok. 2 T, co umożliwia holowanie okrętów o wyporności do ok. 2000 tn.
Oczywiście, zadania prezentowanych holowników nie ograniczają się do holowania pływających baterii. Przewiduje się także holowanie jednostek bez własnego napędu (barki, krypy, hulki, szalandy itp.) oraz tych, które wprawdzie napęd posiadają, ale utraciły zdolność do ruchu, np. na skutek awarii lub uszkodzeń w walce. Całkiem dodatkowo, okręciki mogą, po wyładowaniu sprzętu holowniczego, przewieźć do 4 t ładunku.
Uzbrojenie okręciku jest symboliczne, mające zaakcentować jego przynależność do MW.
Obydwie jednostki zbudowała stocznia Astillero Fluvial w Iquitos. Wszystkie główne dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

Typowy dla małych holowników, lecz o małym zanurzeniu.
Napęd
Dwa olejowo-węglowe kotły AFI w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe potrójnego rozprężania AFI w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 1xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Inne
Holownik wyposażono w jedną radiostację krótkiego zasięgu.

T-1, Great Colombia river tugboat laid down 1927, launched 1927, completed 1927 (engine 1927)

Displacement:
            28 t light; 29 t standard; 36 t normal; 42 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (58,58 ft / 57,09 ft) x 14,44 ft x (2,46 / 2,81 ft)
            (17,86 m / 17,40 m) x 4,40 m  x (0,75 / 0,86 m)

Armament:
      1 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Coal and oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 180 ihp / 134 Kw = 10,03 kts
            Range 3 500nm at 8,00 kts
            Bunker normal = 8 tons, at max displacement = 14 tons (50% coal)

Complement:
            6 - 9

Cost:
            £0,009 million / $0,037 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,3%
               - Guns: 0 tons, 0,3%
            Machinery: 11 tons, 29,9%
            Hull, fittings & equipment: 13 tons, 35,6%
            Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 23,2%
            Miscellaneous weights: 4 tons, 11,0%
               - Hull below water: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 lbs / 6 Kg = 213,1 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,57
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 7,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,82

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,625 / 0,640
            Length to Beam Ratio: 3,95 : 1
            'Natural speed' for length: 7,56 kts
            Power going to wave formation at top speed: 74 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 90
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,30 degrees
            Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,             Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  5,02 ft / 1,53 m,  4,49 ft / 1,37 m
               - Forward deck:       30,00%,  4,49 ft / 1,37 m,  4,00 ft / 1,22 m
               - Aft deck:                30,00%,  4,00 ft / 1,22 m,  4,00 ft / 1,22 m
               - Quarter deck:        20,00%,  4,00 ft / 1,22 m,  4,49 ft / 1,37 m
               - Average freeboard:                      4,27 ft / 1,30 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 110,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 80,8%
            Waterplane Area: 617 Square feet or 57 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 139%
            Structure weight / hull surface area: 16 lbs/sq ft or 76 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 4,21
                        - Overall: 1,06
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

T-1 (1927)
T-2 (1927)