poniedziałek, 14 sierpnia 2023

Przebudowa japońskiego krążownika pancernego typu Azuma na transportowiec kutrów desantowych 1935 (1 jednostka)

Przebudowa japońskiego krążownika pancernego typu Azuma na transportowiec kutrów desantowych 1935 (1 jednostka)

Dziś projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Jego autorstwa jest legenda (z moimi zmianami i uzupełnieniami dotyczącymi losów okrętu do roku 1933) i ogólne założenia do przebudowy.
Krążownik pancerny Azuma, w przeciwieństwie do reszty tzw. „asamoidów”, był okrętem zbudowanym we Francji, w stoczni A C de la Loire w St. Nazaire. Nietypowo rozmieszczone kominy wyróżniały ten okręt, dodając mu swoistego uroku. Okręt brał aktywny udział w wojnie rosyjsko-japońskiej 1904-1905. Od roku 1914 służył jako transportowiec wojska, a w roku 1921 został zdeklasowany do roli okrętu obrony wybrzeża 1. klasy. Jego prędkość maksymalna w początku lat 30-tych nie przekraczała już 15 węzłów. Dość niespodziewanie okręt ten stał się w 1932 r. obiektem zainteresowania komandora Satoshi Warity – oficera odpowiedzialnego w dowództwie Floty Cesarskiej za zagadnienia związane z prowadzeniem operacji desantowych. Warita bowiem, jeszcze jako młody porucznik, miał okazję być obserwatorem w 1915 r. w operacji desantowej na Gallipoli i widzieć na własne oczy spektakularną klęskę floty i wojsk alianckich. Przyczyny klęski tkwiły, zdaniem oficera, w zbyt skromnych siłach i środkach, którymi Ententa chciała „wypchnąć” z wojny Imperium Otomańskie. Japończyk zwrócił uwagę na pojawienie się  nowego rodzaju okrętów, w postaci brytyjskich jednostek desantowych klas X i Y. Jednocześnie brakowało w tej operacji  wyspecjalizowanych okrętów, zdolnych do udzielenia bezpośredniego wsparcia ogniowego lądującym oddziałom. Okręty takie powinny być zarazem (w miarę możliwości!) odporne na kontruderzenia artylerii obrony wybrzeża, a więc posiadać „wymierne” opancerzenie. Aż do początku lat 30-tych zagadnienia prowadzenia operacji desantowych nie cieszyły się jednak we Flocie Cesarskiej wysokim priorytetem.  Dopiero zhołdowanie Mandżurii i rosnące apetyty na dalsze rozkawałkowanie Chin uświadomiły Japończykom nieuchronną (choć jeszcze dość odległą czasowo!) konfrontację z Białymi Mocarstwami, a do prowadzenia takiej wojny konieczne było posiadanie licznych i nowoczesnych okrętów i kutrów desantowych, wśród których winny znajdować się okręty „szturmowe”, zdolne do atakowania umocnionych punktów obrony nieprzyjacielskiego wybrzeża. Naturalnym rozwiązaniem problemu wydawał się silnie opancerzony okręt typu krążownika, posiadający zarazem zdolność przewiezienia na pokładzie kutrów desantowych dla wysadzenia na ląd specjalnych oddziałów szturmowych piechoty morskiej i środków wsparcia w postaci lekkich pojazdów pancernych i artylerii.  I tu dochodzimy do koncepcji obszernej przebudowy (wspomnianego na wstępie) starego krążownika. Została ona rozpoczęta 18.01.1933 r. i zakończona 28.11.1935 r., równolegle z wejściem do służby pierwszych kutrów desantowych Daihatsu 14m A1. Parę słów o tych okręcikach. Miały wyporność około 20 tn, napędzane dieslem o mocy 60 KM, który pozwalał na rozwinięcie prędkości 7,5 węzłów. Uzbrojenie własne składało się początkowo z 2 ckm-ów 7,7 mm, a zdolności przewozowe wynosiły  10 - 12 t ładunku lub 70 uzbrojonych i wyposażonych żołnierzy lub czołg lekki o masie 7,5 t. Po zakończonej modernizacji okręt podjął bardzo aktywną służbę we flocie cesarskiej, uczestnicząc od 1937 r. w wojnie z Chinami (w tym desancie na Hajnan w 1939 r.), a od schyłku 1941 r. w pełnowymiarowej konfrontacji z siłami Mocarstw Zachodnich. W toku walk o Filipiny Azumę opuściła, długo jej sprzyjająca, wojenna fortuna. W dniu 05.05.1942 r., okręt prowadząc operację desantową na Corregidorze dostał się pod celny ogień baterii 305 mm z Fortu Mills. Na nieszczęście dla amerykańskich obrońców stało się to już po skutecznym wysadzeniu desantu. Tym niemniej stary ex-krążownik został trafiony 11 ciężkimi pociskami i osiadł na skałach. Po zakończonej kampanii inspekcja wykazała nieopłacalność odbudowy silnie uszkodzonego kadłuba. Okręt po rozładowaniu i prowizorycznym uszczelnieniu kadłuba został przeholowany do Innoshimy i pocięty na złom w stoczni Hitachi Zosen Corporation, w okresie do 25.04.1943 r.
Jeszcze uwaga ode mnie (JKS); sklasyfikowałem jednostkę jako transportowiec kutrów desantowych niemniej, nazwanie go desantowcem szturmowym, też nie będzie błędem.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przebudowano jego część dziobową oraz zlikwidowano galeryjkę rufową i kadłubowe kazamaty, wyrównując linię burt i pokładu. Istotnie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości (ponieważ nasza alternatywa nie uwzględnia realnej wymiany kotłów w roku 1930, dotyczy to 24 kotłów węglowych Belleville oraz dwu maszyn parowych). Zainstalowano dwa silniki diesla Mitsubishi po 7600 KM każdy, w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Z pierwotnego uzbrojenia pozostawiono jedynie artylerię główną 203 mm; pozostałe istniejące uzbrojenie zdemontowano, dodając nowe. W roku 1935 zestaw uzbrojenia wyglądał następująco:
- 2xIIx8"/45 (20.3 cm) EOC Pattern U, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 113,4 kg wynosi 18000 m;
- 4xIx12 cm/45 (4.7”) 10th Year Type, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 20,40 kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10000 m;
- 4xIx40 mm/62 (1.575") BI(HI) Type 91, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 5800 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4000 m (japońskie oznaczenie „62” odnosi się do długości całego działka, rzeczywista długość lufy to 39 kal.);
- 4xIx13 mm/76 (0.52") Type 93, przy elewacji 50o donośność pociskiem AP 0,05 kg wynosi 6500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4500 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa dalocelowniki optyczne Type 14 o bazie 6,0 m.
W roku 1939 stanowiska Ix40 mm zastąpiono stanowiskami IIx25 mm, a stanowiska Ix13,2 mm stanowiskami Ix25 mm. Ponadto dodano: 2xIIx25 mm na pokładzie rufowym i 2xIx25 mm w miejsce reflektorów na najniższych skrzydłach pomostu.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku. Uwaga: na przekroju kadłuba, linią kropkowaną zaznaczono lokalizację, normalnie niewidocznych na tym przekroju, elementów opancerzenia poziomego.
Inne
Nadbudówki maszty i kominy przebudowano w całości.
Okręt wyposażono w trzy radiostacje oraz radionamiernik.
Standardowo, jednostka może przewieźć i wysadzić na ląd za pomocą kutrów, wzmocniony batalion piechoty morskiej. Skład tego batalionu to: 895 żołnierzy, 4 czołgi Type 95 Ha-Go, 6 armat 70 mm Type 92 i 4 armaty ppanc 37 mm Type 94 (od roku 1936). Ponadto, w ładowniach i zbiornikach mieści się do 1650 t ładunku (amunicja, paliwo, żywność i woda pitna, medykamenty, sprzęt saperski i kwatermistrzowski itp.).
W wyniku przebudowy, w stosunku do projektu oryginalnego:
- moc napędu obniżyła się z 17000 do 15200 KM;
- prędkość maksymalna obniżyła się z 20,00 do 19,54 w;
- zasięg wzrósł z 7000 Mm przy 10 w. do 8000 Mm przy 12 w;
- ciężar salwy burtowej obniżył się z 769 kg do 496 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 45,2% wartości porównywalnego okrętu nowego (bez wartości kutrów desantowych).
Uwaga: na rysunku czerwonymi strzałkami zaznaczono miejsce wykonania przekroju kadłuba. 

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/a3788bbddae794da5f2de4ae1c9bc947.html

Azuma, Japan landing craft carrier laid down 1898, launched 1899, completed 1900, rebuilt 1935 (engine 1934) 

Displacement:
            8 454 t light; 8 739 t standard; 9 307 t normal; 9 762 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (452,43 ft / 452,43 ft) x 68,57 ft x (23,65 / 24,46 ft)
            (137,90 m / 137,90 m) x 20,90 m  x (7,21 / 7,46 m 

Armament:
      4 - 7,99" / 203 mm 45,0 cal guns - 250,00lbs / 113,40kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1898 Model
              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 44,75lbs / 20,30kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1923 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 094 lbs / 496 kg 

Armour:
   - Belts:                     Width (max)                Length (avg)                 Height (avg)
            Main:           7,01" / 178 mm           298,23 ft / 90,90 m         6,89 ft / 2,10 m
            Ends:           3,50" / 89 mm             153,87 ft / 46,90 m         6,89 ft / 2,10 m
            Upper:         5,00" / 127 mm           209,97 ft / 64,00 m         6,89 ft / 2,10 m
              Main Belt covers 101% of normal length
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                2,01" / 51 mm             298,23 ft / 90,90 m         21,98 ft / 6,70 m
            Beam between torpedo bulkheads 41,67 ft / 12,70 m
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   5,98" / 152 mm               2,99" / 76 mm                     5,98" / 152 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm                           -                                          -
   - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 2,48" / 63 mm
   - Conning towers: Forward 7,01" / 178 mm, Aft 5,98" / 152 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 15 200 shp / 11 339 Kw = 19,54 kts
            Range 8 000nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 568 tons, at max displacement = 1 023 tons

Complement:
            473 - 615

Cost:
            £0,657 million / $2,791 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 331 tons, 3,6%
               - Guns: 331 tons, 3,6%
            Armour: 2 778 tons, 29,8%
               - Belts: 1 073 tons, 11,5%
               - Torpedo bulkhead: 567 tons, 6,1%
               - Armament: 251 tons, 2,7%
               - Armour Deck: 774 tons, 8,3%
               - Conning Towers: 114 tons, 1,2%
            Machinery: 426 tons, 4,6%
            Hull, fittings & equipment: 2 924 tons, 31,4%
            Fuel, ammunition & stores: 853 tons, 9,2%
            Miscellaneous weights: 1 995 tons, 21,4%
               - Hull below water: 1 650 tons
               - Hull above water: 213 tons
               - On freeboard deck: 132 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              10 562 lbs / 4 791 Kg = 41,4 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,33
            Metacentric height 4,7 ft / 1,4 m
            Roll period: 13,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,444 / 0,450
            Length to Beam Ratio: 6,60 : 1
            'Natural speed' for length: 21,27 kts
            Power going to wave formation at top speed: 43 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): -11,55 degrees
            Stern overhang: -8,53 ft / -2,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Forward deck:       34,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:                36,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Quarter deck:        14,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Average freeboard:                      17,97 ft / 5,48 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 139,1%
            Waterplane Area: 19 691 Square feet or 1 829 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 140%
            Structure weight / hull surface area: 103 lbs/sq ft or 504 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,94
                        - Longitudinal: 2,16
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

10 x Daihatsu 14 m A1