Przebudowa amerykańskiego krążownika pancernego Missoula (ex-Apurimac, ex-Montana) 1942 (1 jednostka)
Projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Jest On
też autorem legendy i założeń do opisu technicznego, reszta pracy moja.
Krążownik
pancerny Montana należał do typu Tennessee, ostatniego typu okrętów tej
klasy, które zasiliły US Navy na początku XX wieku. Od czerwca 1920 r. okręt
nazywał się Missoula, dla zwolnienia
imienia dla projektowanego pancernika. W połowie lat 20-tych, w trakcie prac
nad projektem krążowników ciężkich typu Pensacola,
rozważano przez pewien czas poddanie okrętu (wraz z jednostkami siostrzanymi)
przebudowie w kierunku krążowników typu CA, z czego jednak zrezygnowano, gdyż
zbliżały się one już do wieku 20 lat służby. W przypadku Missouli sprawdziło się jednak stare powiedzenie: „co się odwlecze
– to nie uciecze” J Ale zacznijmy po kolei… Od lipca 1930 r. jednostka
została skreślona z listy floty, a następnie kupiona 18.09.1930 r., po cenie
złomu, przez Marina de Guerra del Peru. Przez kolejnych 5 lat okręt służył,
jako pancernik obrony wybrzeża, pod nazwą Apurimac,
jedynie po przeprowadzeniu doraźnego remontu siłowni. Po wojnie o „Trójkąt
Leticii”, dowództwo floty peruwiańskiej postanowiło jednak poddać go
kardynalnej przebudowie, wracając do koncepcji rozważanej o całą dekadę
wcześniej. Modernizację, w wyniku procedur przetargowych, powierzono
renomowanej stoczni Bethlehem w San Francisco i rozpoczęła się ona 12.02.1936
r. Z uwagi na sukcesywnie występujące zatory płatnicze inwestora, ciągnęła się
niemiłosiernie długo. Zakończono ją ostatecznie dopiero niemal w przededniu
wybuchu wojny amerykańsko-japońskiej, 24.11.1941 r. Z uwagi na ogromny wzrost
napięcia pomiędzy obydwoma krajami, rząd amerykański postanowił jednak
wstrzymać się czasowo z przekazaniem okrętu Peruwiańczykom, a 12.12.1941 r.
podjął decyzję o jego rekwizycji jako krążownika ciężkiego II klasy Missoula. Okręt wyposażono ekspresowo w
instalację radarową i natychmiast skierowano do obrony zaatakowanych przez
Japończyków Filipin. Missoula
uczestniczyła w kampanii filipińskiej aż do jej końca, odnosząc
jednak poważne uszkodzenia w wyniku ataków lotnictwa japońskiego i to mimo
posiadania bezprecedensowo silnej artylerii przeciwlotniczej. Po niezbędnym
remoncie i dalszemu dozbrojeniu, okręt skierowano niezwłocznie 08.10.1942 r. do
składu amerykańskiej eskadry operującej w pobliżu Guadalcanal. Mimo, że
charakterystyki prędkościowe ograniczały możliwość współdziałania z
nowoczesnymi krążownikami, Missoula
została dołączona ad hoc do
krążowników San Francisco i Portland, które prowadziły intensywne operacje wojenne pomiędzy
północnym brzegiem Guadalcanalu a wysepką Savo. Tam 13.11.1942 r. skutecznie
wsparła ona obydwa wspomniane okręty w decydującym starciu z eskadrą japońską.
Zwłaszcza po ciężkim uszkodzeniu pierwszego (San Francisco) „staruszka” przejęła główny ciężar walki z
krążownikiem liniowym Hiei, osiągając
9 trafień pociskami 254 mm i 5 pociskami 152 mm. Mimo odniesionych uszkodzeń (w
tym boju okręt otrzymał 3 trafienia pociskami 356 mm, a w toku dalszych walk
dodatkowo 4 bombami lotniczymi) zachowała zdolność operacyjną i uczestniczyła w
walkach do końca kampanii, zakończonej ostatecznie wygaśnięciem walk i
wyparciem Japończyków 09.02.1943 r. W końcowej fazie zmagań na Guadalcanal
stary krążownik wspierał ogniem swej artylerii walczące na lądzie oddziały marines
i kilkakrotnie uczestniczył w odpieraniu kontruderzeń lotnictwa japońskiego.
Dopiero potem nastąpiła kompleksowa naprawa uszkodzeń i dozbrojenie, które
wyłączyły okręt ze służby aż do 19.11.1943 r. W pewnym momencie, w lipcu 1943
r., zaczęto nawet kwestionować zasadność dalszego prowadzenia prac remontowych,
ale ich zaawansowanie przesądziło pozytywnie o dalszym istnieniu okrętu jako
jednostki bojowej. Od tego momentu, aż do końca wojny, USS Missoula uczestniczyła we wszystkich wielkich operacjach
desantowych na Pacyfiku, kończąc swój udział w wojnie na bitwie o Okinawę,
16.06.1945 r. Okręt poddano następnie finalnemu remontowi i przekazano
18.11.1945 r. prawowitym właścicielom. W ramach rekompensaty za rekwizycję, na Apurimac pozostawiono gratisowo całe
nowoczesne uzbrojenie przeciwlotnicze i wyposażenie elektroniczne. Okręt
powędrował na złom dopiero po spisaniu go ze stanu floty w dniu 31.12.1959 r.,
czyli bezpośrednio po wprowadzeniu do służby krążownika lekkiego Almirante Grau (II).
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Kadłub przecięto na śródokręciu i
wstawiono sekcję o długości 15,0 m. Zlikwidowano skrajne burtowe kazamaty dział
152 mm i wszystkie 76,2 mm, wyrównując linię burt. Zlikwidowano także pokładową
cytadelę z całością umieszczonej w niej artylerii. Ponadto, przebudowano część
dziobową i częściowo zmieniono podział wewnętrzny.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości.
Zainstalowano urządzenia napędowe będące połową napędu krążowników typu Pensacola, czyli cztery kotły olejowe
White-Forster w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych Parsons z
przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Zdemontowano 8 dział 152 mm oraz
wszystkie 76,2, 47 i 37 mm.Usunięto wyrzutnie torped. Dodano z zapasu
mobilizacyjnego trzecią wieżę 254 mm. Zarówno ta nowa, jak i istniejące zostały
poddane modernizacji, polegającej na instalacji dalmierzy optycznych,
zwiększeniu elewacji do 40o oraz wymianie układu dosyłania i
ładowania. Szybkostrzelność wzrosła do 4 strz./min. Zwiększono elewację
kazamatowych dział 152 mm do 30o. Zainstalowano nowe działa DP 76,2
oraz działka 28 mm i nkm-y 12,7 mm. Zamontowano nowe systemy kierowania ogniem.
W efekcie tych zmian, układ uzbrojenia przedstawiał się tak:
- 3xIIx10”/40
(25,4 cm) Mark 3, przy elewacji maksymalnej 40o donośność
pociskiem AP 231,3 kg wynosi 23570 m;
- 8xIx6”/50
(15,2 cm) Mark 8, przy elewacji
maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 47,70 kg wynosi 20630 m;
- 8xIx3”/50
(7,62 cm) Mark 10, przy elewacji 43o donośność pociskiem HC 5,90
kg wynosi 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 9270 m;
- 6xIVx1,1”/75
(28 mm) Mark 1, przy elewacji 40,9o donośność pociskiem HE-T 0,416
kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 110o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 8xIx0.5”/90
(12.7 mm) M1924.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa
radiodalocelowniki o bazie 6,6 m, trzy dalocelowniki plot o bazie 4,4 m.
Ponadto, wieże 254 mm zostały wyposażone w dalmierze optyczne o bazie 7,5 m.
W październiku 1942 roku dodano 4xIVx1,1”/75.
W listopadzie 1943 roku wszystkie stanowiska 28 mm wymieniono na IVx40 mm/56
Mark 2, a 8 nkm-ów 12,7 mm na 14xIx20 mm/70 Mark 3.
Opancerzenie
Zamontowano opancerzenie wstawionej
sekcji kadłuba. Na całej długości główny burtowy pas pancerny pogrubiono o 51
mm, a poziomą część pokładu pancernego o 25 mm. Dodano grodzie ptorp o grubości
64 mm. Pozostałe dane w raporcie i na rysunku.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i kominy. Zainstalowano osiem radiostacji o zróżnicowanym zasięgu, dwa
radionamierniki, radar kontroli przestrzeni powietrznej SC oraz radar
nawigacyjny i kontroli powierzchni wody SG.
W wyniku przebudowy, w stosunku do
projektu oryginalnego:
- długość na KLW wzrosła ze 153,8 do
168,65 m, a zanurzenie zmniejszyło się z 7,62 do 7,47 m;
- wyporność normalna zwiększyła się z
14500 do 15587 t;
- moc napędu zwiększyła się z 23000 do
53500 KM;
- prędkość maksymalna zwiększyła się z
22,00 do 27,29 w;
- zasięg wzrósł z 6500 Mm przy 10 w.
do 9800 Mm przy 15 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko
artyleria główna i średnia) wzrósł z 1307 do 1579 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 43,5%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
Rysunek i raport przedstawiają okręt z
lipca 1942 roku.
Link
do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/e7a5baf9a408c5e262620904950c75c3.html
Missoula, USA heavy cruiser laid down 1905, launched 1906, completed 1908, modernized 1941, 1942 (engine 1937)
Displacement:
13 279 t light;
14 053 t standard; 15 587 t normal; 16 814 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(564,46 ft / 553,31 ft)
x 72,83 ft x (24,51 / 26,03 ft)
(172,05 m / 168,65 m) x
22,20 m x (7,47 / 7,93 m)
Armament:
6 - 10,00" / 254 mm
40,0 cal guns - 509,93lbs / 231,30kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1904 Model
3 x 2-gun mounts on centreline, evenly spread
8 - 5,98" / 152 mm 50,0
cal guns - 105,16lbs / 47,70kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in casemate mounts, 1898
Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 hull
mounts in casemates- Limited use in heavy seas
8 - 3,00" / 76,2 mm
50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
24 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal guns - 0,93lbs / 0,42kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
4 x 4 row quad mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
2 x 4 row quad mounts on centreline ends,
evenly spread
2 double
raised mounts
8 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 5 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
2 raised
mounts
6 double raised mounts
Weight of broadside 3 547
lbs / 1 609 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 7,01" / 178 mm 369,75 ft / 112,70 m 17,06
ft / 5,20 m
Ends: 2,99" / 76 mm 183,40 ft / 55,90 m 8,53 ft
/ 2,60 m
Upper: 5,00" / 127 mm 305,12 ft / 93,00 m 8,53
ft / 2,60 m
Main Belt covers 103% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
2,52"
/ 64 mm 369,75 ft / 112,70 m 25,92 ft / 7,90 m
Beam between torpedo
bulkheads 50,20 ft / 15,30 m
Main: 9,02" / 229 mm 5,00" / 127 mm 7,99"
/ 203 mm
2nd: 5,00" / 127 mm - -
3rd: 0,98" / 25 mm -
-
For and Aft decks:
4,02" / 102 mm
- Conning towers: Forward
9,02" / 229 mm, Aft 5,00" / 127 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
53 500 shp / 39 911 Kw = 27,29 kts
Range 9 800nm at
15,00 kts
Bunker normal 1 534 tons, at max
displacement = 2 762 tons
Complement:
696 - 906
Cost:
£1,356 million / $5,426
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 917 tons,
5,9%
- Guns: 917 tons, 5,9%
Armour: 6 146
tons, 39,4%
-
Belts: 2 612 tons, 16,8%
- Torpedo bulkhead: 893 tons, 5,7%
- Armament: 795 tons, 5,1%
- Armour Deck: 1 658 tons, 10,6%
- Conning Towers: 188 tons, 1,2%
Machinery: 1 483
tons, 9,5%
Hull, fittings &
equipment: 4 732 tons, 30,4%
Fuel, ammunition &
stores: 2 308 tons, 14,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
29 294 lbs / 13 287 Kg
= 58,6 x 10,0 " / 254 mm shells or 5,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,21
Metacentric height 4,4
ft / 1,3 m
Roll period: 14,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,38
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,552 / 0,561
Length to Beam Ratio:
7,60 : 1
'Natural speed' for
length: 23,52 kts
Power going to wave
formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 51
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 22,50 degrees
Stern overhang: -4,49
ft / -1,37 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 26,90 ft /
8,20 m, 21,65 ft / 6,60 m
- Forward deck: 31,00%, 21,65 ft / 6,60
m, 19,03 ft / 5,80 m
- Aft deck: 31,00%, 19,03 ft / 5,80 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 19,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Average freeboard: 20,86 ft / 6,36 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 153,8%
Waterplane Area:
28 187 Square feet or 2 619 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 131%
Structure weight / hull
surface area: 123 lbs/sq ft or 600 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,72
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily