środa, 1 marca 2023

Przebudowa amerykańskiego krążownika pancernego Missoula (ex-Apurimac, ex-Montana) 1942 (1 jednostka)

Przebudowa amerykańskiego krążownika pancernego Missoula (ex-Apurimac, ex-Montana) 1942 (1 jednostka)

Projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Jest On też autorem legendy i założeń do opisu technicznego, reszta pracy moja.
Krążownik pancerny Montana należał do typu Tennessee, ostatniego typu okrętów tej klasy, które zasiliły US Navy na początku XX wieku. Od czerwca 1920 r. okręt nazywał się Missoula, dla zwolnienia imienia dla projektowanego pancernika. W połowie lat 20-tych, w trakcie prac nad projektem krążowników ciężkich typu Pensacola, rozważano przez pewien czas poddanie okrętu (wraz z jednostkami siostrzanymi) przebudowie w kierunku krążowników typu CA, z czego jednak zrezygnowano, gdyż zbliżały się one już do wieku 20 lat służby. W przypadku Missouli sprawdziło się jednak stare powiedzenie: „co się odwlecze – to nie uciecze” J Ale zacznijmy po kolei… Od lipca 1930 r. jednostka została skreślona z listy floty, a następnie kupiona 18.09.1930 r., po cenie złomu, przez Marina de Guerra del Peru. Przez kolejnych 5 lat okręt służył, jako pancernik obrony wybrzeża, pod nazwą Apurimac, jedynie po przeprowadzeniu doraźnego remontu siłowni. Po wojnie o „Trójkąt Leticii”, dowództwo floty peruwiańskiej postanowiło jednak poddać go kardynalnej przebudowie, wracając do koncepcji rozważanej o całą dekadę wcześniej. Modernizację, w wyniku procedur przetargowych, powierzono renomowanej stoczni Bethlehem w San Francisco i rozpoczęła się ona 12.02.1936 r. Z uwagi na sukcesywnie występujące zatory płatnicze inwestora, ciągnęła się niemiłosiernie długo. Zakończono ją ostatecznie dopiero niemal w przededniu wybuchu wojny amerykańsko-japońskiej, 24.11.1941 r. Z uwagi na ogromny wzrost napięcia pomiędzy obydwoma krajami, rząd amerykański postanowił jednak wstrzymać się czasowo z przekazaniem okrętu Peruwiańczykom, a 12.12.1941 r. podjął decyzję o jego rekwizycji jako krążownika ciężkiego II klasy Missoula. Okręt wyposażono ekspresowo w instalację radarową i natychmiast skierowano do obrony zaatakowanych przez Japończyków Filipin. Missoula uczestniczyła w kampanii filipińskiej  aż do jej końca, odnosząc jednak poważne uszkodzenia w wyniku ataków lotnictwa japońskiego i to mimo posiadania bezprecedensowo silnej artylerii przeciwlotniczej. Po niezbędnym remoncie i dalszemu dozbrojeniu, okręt skierowano niezwłocznie 08.10.1942 r. do składu amerykańskiej eskadry operującej w pobliżu Guadalcanal. Mimo, że charakterystyki prędkościowe ograniczały możliwość współdziałania z nowoczesnymi krążownikami, Missoula została dołączona ad hoc do krążowników  San Francisco i Portland, które prowadziły intensywne operacje wojenne pomiędzy północnym brzegiem Guadalcanalu a wysepką Savo. Tam 13.11.1942 r. skutecznie wsparła ona obydwa wspomniane okręty w decydującym starciu z eskadrą japońską. Zwłaszcza po ciężkim uszkodzeniu pierwszego (San Francisco) „staruszka” przejęła główny ciężar walki z krążownikiem liniowym Hiei, osiągając 9 trafień pociskami 254 mm i 5 pociskami 152 mm. Mimo odniesionych uszkodzeń (w tym boju okręt otrzymał 3 trafienia pociskami 356 mm, a w toku dalszych walk dodatkowo 4 bombami lotniczymi) zachowała zdolność operacyjną i uczestniczyła w walkach do końca kampanii, zakończonej ostatecznie wygaśnięciem walk i wyparciem Japończyków 09.02.1943 r. W końcowej fazie zmagań na Guadalcanal stary krążownik wspierał ogniem swej artylerii walczące na lądzie oddziały marines i kilkakrotnie uczestniczył w odpieraniu kontruderzeń lotnictwa japońskiego. Dopiero potem nastąpiła kompleksowa naprawa uszkodzeń i dozbrojenie, które wyłączyły okręt ze służby aż do 19.11.1943 r. W pewnym momencie, w lipcu 1943 r., zaczęto nawet kwestionować zasadność dalszego prowadzenia prac  remontowych, ale ich zaawansowanie przesądziło pozytywnie o dalszym istnieniu okrętu jako jednostki bojowej. Od tego momentu, aż do końca wojny, USS Missoula uczestniczyła we wszystkich wielkich operacjach desantowych na Pacyfiku, kończąc swój udział w wojnie na bitwie o Okinawę, 16.06.1945 r. Okręt poddano następnie finalnemu remontowi i przekazano 18.11.1945 r. prawowitym właścicielom. W ramach rekompensaty za rekwizycję, na Apurimac pozostawiono gratisowo całe nowoczesne uzbrojenie przeciwlotnicze i wyposażenie elektroniczne. Okręt powędrował na złom dopiero po spisaniu go ze stanu floty w dniu 31.12.1959 r., czyli bezpośrednio po wprowadzeniu do służby krążownika lekkiego Almirante Grau (II).
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Kadłub przecięto na śródokręciu i wstawiono sekcję o długości 15,0 m. Zlikwidowano skrajne burtowe kazamaty dział 152 mm i wszystkie 76,2 mm, wyrównując linię burt. Zlikwidowano także pokładową cytadelę z całością umieszczonej w niej artylerii. Ponadto, przebudowano część dziobową i częściowo zmieniono podział wewnętrzny.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano urządzenia napędowe będące połową napędu krążowników typu Pensacola, czyli cztery kotły olejowe White-Forster w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin parowych Parsons z przekładniami w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Zdemontowano 8 dział 152 mm oraz wszystkie 76,2, 47 i 37 mm.Usunięto wyrzutnie torped. Dodano z zapasu mobilizacyjnego trzecią wieżę 254 mm. Zarówno ta nowa, jak i istniejące zostały poddane modernizacji, polegającej na instalacji dalmierzy optycznych, zwiększeniu elewacji do 40o oraz wymianie układu dosyłania i ładowania. Szybkostrzelność wzrosła do 4 strz./min. Zwiększono elewację kazamatowych dział 152 mm do 30o. Zainstalowano nowe działa DP 76,2 oraz działka 28 mm i nkm-y 12,7 mm. Zamontowano nowe systemy kierowania ogniem. W efekcie tych zmian, układ uzbrojenia przedstawiał się tak:
- 3xIIx10”/40 (25,4 cm) Mark 3, przy elewacji maksymalnej 40o donośność pociskiem AP 231,3 kg wynosi 23570 m;
- 8xIx6”/50 (15,2 cm) Mark 8, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 47,70 kg wynosi 20630 m;
- 8xIx3”/50 (7,62 cm) Mark 10, przy elewacji 43o donośność pociskiem HC 5,90 kg wynosi 13350 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 9270 m;
- 6xIVx1,1”/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 40,9o donośność pociskiem HE-T 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 110o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 8xIx0.5”/90 (12.7 mm) M1924.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa radiodalocelowniki o bazie 6,6 m, trzy dalocelowniki plot o bazie 4,4 m. Ponadto, wieże 254 mm zostały wyposażone w dalmierze optyczne o bazie 7,5 m.
W październiku 1942 roku dodano 4xIVx1,1”/75. W listopadzie 1943 roku wszystkie stanowiska 28 mm wymieniono na IVx40 mm/56 Mark 2, a 8 nkm-ów 12,7 mm na 14xIx20 mm/70 Mark 3.
Opancerzenie
Zamontowano opancerzenie wstawionej sekcji kadłuba. Na całej długości główny burtowy pas pancerny pogrubiono o 51 mm, a poziomą część pokładu pancernego o 25 mm. Dodano grodzie ptorp o grubości 64 mm. Pozostałe dane w raporcie i na rysunku.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano osiem radiostacji o zróżnicowanym zasięgu, dwa radionamierniki, radar kontroli przestrzeni powietrznej SC oraz radar nawigacyjny i kontroli powierzchni wody SG.
W wyniku przebudowy, w stosunku do projektu oryginalnego:
- długość na KLW wzrosła ze 153,8 do 168,65 m, a zanurzenie zmniejszyło się z 7,62 do 7,47 m;
- wyporność normalna zwiększyła się z 14500 do 15587 t;
- moc napędu zwiększyła się z 23000 do 53500 KM;
- prędkość maksymalna zwiększyła się z 22,00 do 27,29 w;
- zasięg wzrósł z 6500 Mm przy 10 w. do 9800 Mm przy 15 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna i średnia) wzrósł z 1307 do 1579 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 43,5% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Rysunek i raport przedstawiają okręt z lipca 1942 roku.

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/e7a5baf9a408c5e262620904950c75c3.html

Missoula, USA heavy cruiser laid down 1905, launched 1906, completed 1908, modernized 1941, 1942 (engine 1937)

Displacement:
            13 279 t light; 14 053 t standard; 15 587 t normal; 16 814 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (564,46 ft / 553,31 ft) x 72,83 ft x (24,51 / 26,03 ft)
            (172,05 m / 168,65 m) x 22,20 m  x (7,47 / 7,93 m)

Armament:
      6 - 10,00" / 254 mm 40,0 cal guns - 509,93lbs / 231,30kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1904 Model
              3 x 2-gun mounts on centreline, evenly spread
      8 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 105,16lbs / 47,70kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in casemate mounts, 1898 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      8 - 3,00" / 76,2 mm 50,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 600 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
      24 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,93lbs / 0,42kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
              4 x 4 row quad mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              2 x 4 row quad mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 double raised mounts
      8 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 5 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
6 double raised mounts
      Weight of broadside 3 547 lbs / 1 609 kg

Armour:
   - Belts:                         Width (max)                Length (avg)                   Height (avg)
            Main:               7,01" / 178 mm           369,75 ft / 112,70 m       17,06 ft / 5,20 m
            Ends:               2,99" / 76 mm             183,40 ft / 55,90 m         8,53 ft / 2,60 m
            Upper:             5,00" / 127 mm           305,12 ft / 93,00 m         8,53 ft / 2,60 m
              Main Belt covers 103% of normal length
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                    2,52" / 64 mm             369,75 ft / 112,70 m       25,92 ft / 7,90 m
            Beam between torpedo bulkheads 50,20 ft / 15,30 m
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:           9,02" / 229 mm           5,00" / 127 mm                      7,99" / 203 mm
            2nd:             5,00" / 127 mm                 -                                              -
            3rd:              0,98" / 25 mm                   -                                              -
    - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 4,02" / 102 mm
   - Conning towers: Forward 9,02" / 229 mm, Aft 5,00" / 127 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 53 500 shp / 39 911 Kw = 27,29 kts
            Range 9 800nm at 15,00 kts
            Bunker normal 1 534 tons, at max displacement = 2 762 tons

Complement:
            696 - 906

Cost:
            £1,356 million / $5,426 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 917 tons, 5,9%
               - Guns: 917 tons, 5,9%
            Armour: 6 146 tons, 39,4%
               - Belts: 2 612 tons, 16,8%
               - Torpedo bulkhead: 893 tons, 5,7%
               - Armament: 795 tons, 5,1%
               - Armour Deck: 1 658 tons, 10,6%
               - Conning Towers: 188 tons, 1,2%
            Machinery: 1 483 tons, 9,5%
            Hull, fittings & equipment: 4 732 tons, 30,4%
            Fuel, ammunition & stores: 2 308 tons, 14,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            29 294 lbs / 13 287 Kg = 58,6 x 10,0 " / 254 mm shells or 5,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 4,4 ft / 1,3 m
            Roll period: 14,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,45
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,38

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,552 / 0,561
            Length to Beam Ratio: 7,60 : 1
            'Natural speed' for length: 23,52 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 22,50 degrees
            Stern overhang: -4,49 ft / -1,37 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Forward deck:       31,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Aft deck:                31,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Quarter deck:        19,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      20,86 ft / 6,36 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 153,8%
            Waterplane Area: 28 187 Square feet or 2 619 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 131%
            Structure weight / hull surface area: 123 lbs/sq ft or 600 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,72
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily