wtorek, 2 czerwca 2020

Modernizacja chilijskiego krążownika typu Esmeralda 1931 (1 szt.)

Modernizacja chilijskiego krążownika typu Esmeralda 1931 (1 szt.)

Autorem pomysłu jest kolega ŁK. Oto „legenda” dla tego okrętu.

Przez cały okres międzywojenny Armada de Chile (marynarka chilijska) odczuwała dotkliwy brak nowoczesnych krążowników. Problem ten zaostrzył się w roku 1927, kiedy  to – tradycyjnie rywalizująca z nią – Armada de la Republica Argentina (tzw. ARA czyli marynarka argentyńska) zamówiła 2 nowoczesne krążowniki „półciężkie”, dysponujące znaczną przewagą siły ognia w stosunku do każdego z ówczesnych, klasycznych, krążowników lekkich. Prezydent Chile, wobec braku środków budżetowych, zdecydował się wtedy na ogłoszenie publicznej zbiórki pieniędzy, której celem było zgromadzenie funduszy na obszerną modernizację krążownika pancernego Esmeralda. Narodowa kolekta szybko przyniosła nadspodziewanie dobry efekt. W jej rezultacie, najpierw zlecono opracowanie planów, a już na początku 1929 r. podjęto prace stoczniowe. Przebudowa została zrealizowana oszczędnościowo, z możliwie najszerszym, ponownym wykorzystaniem starych systemów uzbrojenia, które były dostępne we flocie chilijskiej. Esmeralda była pięknym okrętem (typu określanego popularnie jako Elswick), o dość długim i smukłym kadłubie, będąc swoistą hybrydą krążownika pancernego i pancernopokładowego. Można przyjąć taką klasyfikację z uwagi na bardzo wąski pas pancerza na burcie. Plany modernizacji opracowali, na zlecenie rządu chilijskiego inżynierowie z renomowanej brytyjskiej stoczni Armstrong w Newcastle, która w końcu XIX wieku zbudowała ten okręt, a teraz miała przeprowadzić jego modernizację.  Roboty ruszyły 03.02.1929 r. i zakończyły się 21.08.1931 r., kiedy to okręt powrócił do służby czynnej i podjął powrotny rejs na wody chilijskie. Zmodernizowany okręt przetrwał w służbie czynnej niemal 15 lat, nie przechodząc już dalszych zmian uzbrojenia. 31.12.1945 r. został skreślony z listy jednostek bojowych floty, przyjmując funkcję stacjonarnego hulku szkolnego, którą pełnił do 31.12.1964 r. Zdemontowana z okrętu artyleria trafiła do baterii artylerii nadbrzeżnej. Przed pocięciem na złom uchroniła krążownik decyzja parlamentu chilijskiego o przekształceniu go w okręt muzealny. Został zakotwiczony na stałe w porcie wojennym Valparaiso, gdzie znajduje się po dziś dzień, będąc jednym z najstarszych, zachowanych na świecie, przedstawicieli klasy krążowników pancernych.  

Kadłub

Przebudowano „taranową” dziobnicę. Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.

Napęd

Wymieniony w całości. Nowy zestaw składa się z sześciu kotłów olejowych Yarrow w dwu kotłowniach oraz dwu zestawów turbin parowych z przekładniami w dwu maszynowniach.

Uzbrojenie

Skonstruowano od podstaw nowe, dwudziałowe stanowiska 152 mm w maskach z urządzeniami podnośnymi, z wykorzystaniem zdemontowanych z okrętu dział. Pozostałe uzbrojenie zdemontowano.  Aktualnie zestaw uzbrojenia wygląda następująco:

- 5xIIx6"/40 (15.2 cm) QF, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami HE i CPC 45,3 kg wynosi 12710 m;

- 6xIx4"/45 (10.2 cm) QF; przy elewacji 45o donośność pociskiem SAP 15,20 kg wynosi 14950 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pociskiem HE 14,06 kg wynosi 8760 m;

- 8xIx40 mm/39 Vickers 2-pdr QF, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2200 m;

- 4xIIx7,7 mm/94;

- 2xIIxwt533mm;

- 120 min type T.

Zainstalowano dalocelownik o bazie 5,9 m oraz dalmierz optyczny o bazie 3,2 m

Opancerzenie

Dodano, niejako, górny poziom cytadeli pancernej, z pasem burtowym 76 mm i górnym pokładem pancernym 25 mm.

Zainstalowano gródź przeciwtorpedową o grubości 38 mm.

Inne

Nadbudówki i maszty przebudowano w całości. Maszt rufowy przesunięto w2 stronę dziobu, a, na obydwu zamontowano kapy.

Na skutek modernizacji:

- prędkość maksymalna wzrosła z 22,2 do 28,1 w;

- zasięg wzrósł z 5500 Mm przy 10 w. do 7700 Mm przy 12 w.

Koszt modernizacji wyniósł 30,2% wartości identycznego okrętu nowego.


Esmeralda, Chile light cruiser laid down 1893, launched 1894, completed 1896, modernized 1931 (engine 1930)

 

Displacement:

            6 244 t light; 6 509 t standard; 7 000 t normal; 7 393 t full load

 

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (466,26 ft / 462,27 ft) x 53,15 ft x (20,24 / 21,09 ft)

            (142,12 m / 140,90 m) x 16,20 m  x (6,17 / 6,43 m)

 

Armament:

      10 - 5,98" / 152 mm 40,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun

              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1888 Model

              5 x Twin mounts on centreline, evenly spread

                        3 raised mounts

      6 - 4,02" / 102 mm 45,0 cal guns - 33,51lbs / 15,20kg shells, 250 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1913 Model

              6 x Single mounts on sides, evenly spread

      8 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              8 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      8 - 0,30" / 7,7 mm 94,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1912 Model

              4 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

      Weight of broadside 1 106 lbs / 457 kg

      Main Torpedoes

      4 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,047 t each, 4,186 t total

            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

      Mines

      2 - 1 181,68 lbs / 536,00 kg mines + 120 reloads - 64,359 t total

            in Above water - Stern racks/rails

 

Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   5,98" / 152 mm           328,74 ft / 100,20 m   6,89 ft / 2,10 m

            Ends:   Unarmoured

            Upper: 2,99" / 76 mm 328,74 ft / 100,20 m   8,53 ft / 2,60 m

              Main Belt covers 109% of normal length

 

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,50" / 38 mm 328,74 ft / 100,20 m   17,39 ft / 5,30 m

            Beam between torpedo bulkheads 44,29 ft / 13,50 m

 

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm             2,01" / 51 mm

            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

 

   - Protected deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 2,99" / 76 mm

 

   - Conning towers: Forward 5,98" / 152 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 

Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 40 000 shp / 29 840 Kw = 28,11 kts

            Range 7 700nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 884 tons

 

Complement:

            382 - 497

 

Cost:

            £0,146 million / $,0,584 million

 

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 319 tons, 4,6%

               - Guns: 230 tons, 3,3%

               - Weapons: 89 tons, 1,3%

            Armour: 2 067 tons, 29,5%

               - Belts: 898 tons, 12,8%

               - Torpedo bulkhead: 316 tons, 4,5%

               - Armament: 62 tons, 0,9%

               - Armour Deck: 743 tons, 10,6%

               - Conning Tower: 47 tons, 0,7%

            Machinery: 1 212 tons, 17,3%

            Hull, fittings & equipment: 2 577 tons, 36,8%

            Fuel, ammunition & stores: 756 tons, 10,8%

            Miscellaneous weights: 69 tons, 1,0%

               - Hull below water: 43 tons

               - On freeboard deck: 26 tons

 

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              11 744 lbs / 5 327 Kg = 109,6 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,14

            Metacentric height 2,5 ft / 0,8 m

            Roll period: 14,2 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,56

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,42

 

Hull form characteristics:

            Hull has raised forecastle,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,493 / 0,499

            Length to Beam Ratio: 8,70 : 1

            'Natural speed' for length: 21,50 kts

            Power going to wave formation at top speed: 56 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,00 degrees

            Stern overhang: -2,49 ft / -0,76 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            18,00%,  22,64 ft / 6,90 m,  20,67 ft / 6,30 m

               - Forward deck:       32,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  18,04 ft / 5,50 m

               - Aft deck:    34,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,37 ft / 5,60 m

               - Quarter deck:        16,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  19,36 ft / 5,90 m

               - Average freeboard:                      19,16 ft / 5,84 m

            Ship tends to be wet forward

 

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 85,2%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 144,8%

            Waterplane Area: 16 261 Square feet or 1 511 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 128%

            Structure weight / hull surface area: 95 lbs/sq ft or 464 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,92

                        - Longitudinal: 2,27

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily