Modernizacja chilijskiego krążownika typu Esmeralda 1931 (1 szt.)
Autorem pomysłu jest kolega ŁK. Oto „legenda” dla tego
okrętu.
Przez cały okres międzywojenny Armada de Chile (marynarka
chilijska) odczuwała dotkliwy brak nowoczesnych krążowników. Problem ten
zaostrzył się w roku 1927, kiedy to – tradycyjnie rywalizująca z nią –
Armada de la Republica Argentina (tzw. ARA czyli marynarka argentyńska)
zamówiła 2 nowoczesne krążowniki „półciężkie”, dysponujące znaczną przewagą
siły ognia w stosunku do każdego z ówczesnych, klasycznych, krążowników
lekkich. Prezydent Chile, wobec braku środków budżetowych, zdecydował się wtedy
na ogłoszenie publicznej zbiórki pieniędzy, której celem było zgromadzenie
funduszy na obszerną modernizację krążownika pancernego Esmeralda. Narodowa kolekta szybko przyniosła nadspodziewanie dobry
efekt. W jej rezultacie, najpierw zlecono opracowanie planów, a już na początku
1929 r. podjęto prace stoczniowe. Przebudowa została zrealizowana
oszczędnościowo, z możliwie najszerszym, ponownym wykorzystaniem starych
systemów uzbrojenia, które były dostępne we flocie chilijskiej. Esmeralda była pięknym okrętem (typu
określanego popularnie jako Elswick),
o dość długim i smukłym kadłubie, będąc swoistą hybrydą krążownika pancernego i
pancernopokładowego. Można przyjąć taką klasyfikację z uwagi na bardzo wąski
pas pancerza na burcie. Plany modernizacji opracowali, na zlecenie rządu
chilijskiego inżynierowie z renomowanej brytyjskiej stoczni Armstrong w
Newcastle, która w końcu XIX wieku zbudowała ten okręt, a teraz miała
przeprowadzić jego modernizację. Roboty ruszyły 03.02.1929 r. i
zakończyły się 21.08.1931 r., kiedy to okręt powrócił do służby czynnej i
podjął powrotny rejs na wody chilijskie. Zmodernizowany okręt przetrwał w
służbie czynnej niemal 15 lat, nie przechodząc już dalszych zmian uzbrojenia.
31.12.1945 r. został skreślony z listy jednostek bojowych floty, przyjmując
funkcję stacjonarnego hulku szkolnego, którą pełnił do 31.12.1964 r. Zdemontowana
z okrętu artyleria trafiła do baterii artylerii nadbrzeżnej. Przed pocięciem na
złom uchroniła krążownik decyzja parlamentu chilijskiego o przekształceniu go w
okręt muzealny. Został zakotwiczony na stałe w porcie wojennym Valparaiso,
gdzie znajduje się po dziś dzień, będąc jednym z najstarszych, zachowanych na
świecie, przedstawicieli klasy krążowników pancernych.
Kadłub
Przebudowano
„taranową” dziobnicę. Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Wymieniony
w całości. Nowy zestaw składa się z sześciu kotłów olejowych Yarrow w dwu
kotłowniach oraz dwu zestawów turbin parowych z przekładniami w dwu
maszynowniach.
Uzbrojenie
Skonstruowano
od podstaw nowe, dwudziałowe stanowiska 152 mm w maskach z urządzeniami podnośnymi,
z wykorzystaniem zdemontowanych z okrętu dział. Pozostałe uzbrojenie
zdemontowano. Aktualnie zestaw
uzbrojenia wygląda następująco:
- 5xIIx6"/40
(15.2 cm) QF, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami HE i
CPC 45,3 kg wynosi 12710 m;
- 6xIx4"/45
(10.2 cm) QF; przy elewacji 45o donośność pociskiem SAP 15,20 kg
wynosi 14950 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pociskiem
HE 14,06 kg wynosi 8760 m;
-
8xIx40 mm/39 Vickers
2-pdr QF, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3480
m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi
2200 m;
-
4xIIx7,7 mm/94;
-
2xIIxwt533mm;
- 120
min type T.
Zainstalowano
dalocelownik o bazie 5,9 m oraz dalmierz optyczny o bazie 3,2 m
Opancerzenie
Dodano,
niejako, górny poziom cytadeli pancernej, z pasem burtowym 76 mm i górnym
pokładem pancernym 25 mm.
Zainstalowano
gródź przeciwtorpedową o grubości 38 mm.
Inne
Nadbudówki
i maszty przebudowano w całości. Maszt rufowy przesunięto w2 stronę dziobu, a, na
obydwu zamontowano kapy.
Na
skutek modernizacji:
-
prędkość maksymalna wzrosła z 22,2 do 28,1 w;
-
zasięg wzrósł z 5500 Mm przy 10 w. do 7700 Mm przy 12 w.
Koszt
modernizacji wyniósł 30,2% wartości identycznego okrętu nowego.
Esmeralda, Chile light cruiser laid down 1893, launched 1894, completed
1896, modernized 1931 (engine 1930)
Displacement:
6 244 t light;
6 509 t standard; 7 000 t normal; 7 393 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(466,26 ft / 462,27 ft)
x 53,15 ft x (20,24 / 21,09 ft)
(142,12 m / 140,90 m) x
16,20 m x (6,17 / 6,43 m)
Armament:
10 - 5,98" / 152 mm
40,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1888 Model
5 x
Twin mounts on centreline, evenly spread
3 raised
mounts
6 - 4,02" / 102 mm 45,0
cal guns - 33,51lbs / 15,20kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1913 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
8 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
8 - 0,30" / 7,7 mm 94,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1912 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
Weight of broadside 1 106
lbs / 457 kg
Main Torpedoes
4 - 21,0" / 533 mm,
27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,047 t each, 4,186 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Mines
2 - 1 181,68 lbs /
536,00 kg mines + 120 reloads - 64,359 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 5,98" / 152 mm 328,74 ft / 100,20 m 6,89
ft / 2,10 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,99" / 76 mm 328,74 ft / 100,20 m 8,53 ft
/ 2,60 m
Main Belt covers 109% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
1,50"
/ 38 mm 328,74 ft / 100,20 m 17,39 ft / 5,30 m
Beam between torpedo
bulkheads 44,29 ft / 13,50 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm 2,01"
/ 51 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
-
- Protected deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
2,99" / 76 mm
- Conning towers: Forward
5,98" / 152 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
40 000 shp / 29 840 Kw = 28,11 kts
Range 7 700nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 884 tons
Complement:
382 - 497
Cost:
£0,146 million / $,0,584
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 319 tons,
4,6%
- Guns: 230 tons, 3,3%
- Weapons: 89 tons, 1,3%
Armour: 2 067
tons, 29,5%
- Belts: 898 tons, 12,8%
- Torpedo bulkhead: 316 tons, 4,5%
- Armament: 62 tons, 0,9%
- Armour Deck: 743 tons, 10,6%
- Conning Tower: 47 tons, 0,7%
Machinery: 1 212
tons, 17,3%
Hull, fittings &
equipment: 2 577 tons, 36,8%
Fuel, ammunition &
stores: 756 tons, 10,8%
Miscellaneous weights:
69 tons, 1,0%
- Hull below water: 43 tons
- On freeboard deck: 26 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
11 744 lbs / 5 327 Kg = 109,6 x 6,0
" / 152 mm shells or 1,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,14
Metacentric height 2,5
ft / 0,8 m
Roll period: 14,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,56
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,42
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,493 / 0,499
Length to Beam Ratio:
8,70 : 1
'Natural speed' for
length: 21,50 kts
Power going to wave
formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 10,00 degrees
Stern overhang: -2,49
ft / -0,76 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 22,64 ft /
6,90 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 32,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 34,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,37 ft / 5,60 m
-
Quarter deck: 16,00%, 18,37 ft / 5,60 m, 19,36 ft / 5,90 m
- Average freeboard: 19,16 ft / 5,84 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 85,2%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 144,8%
Waterplane Area:
16 261 Square feet or 1 511 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 128%
Structure weight / hull
surface area: 95 lbs/sq ft or 464 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,27
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily