niedziela, 16 lipca 2023

Niderlandzkie okręty podwodne typu O11 1932-1933 (6 jednostek)

Niderlandzkie okręty podwodne typu O11 1932-1933 (6 jednostek)

W związku z pogarszającym się stanem technicznym oraz niewielką obecnie wartością bojową, bazujących w Metropolii okrętów podwodnych typu O2, zdecydowano o budowie sześciu nowych jednostek. Mimo niewielkich rozmiarów, OP typu O11 posiadają stosunkowo duże zapasy paliwa, słodkiej wody i żywności, umożliwiające im długotrwałe przebywanie w morzu.
Nowe okręty stacjonować będą w Metropolii, a ich zasadniczym obszarem operacyjnym będzie Morze Północne i Kanał La Manche.
Po trzy jednostki zostały zbudowane w stoczniach Wlton-Fijenoord w Schiedam i Willemsoord Werf w Den Helder.
Opis techniczny.
Kadłub
Okręt dwukadłubowy, o typowych dla tych czasów kształtach.
Napęd
Dwa silniki diesla Westoever po 750 KM i dwa silniki elektryczne Philips po 360 KM.
Uzbrojenie
1xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 14670 m;
1xIIx13,2/62 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
5xIxwt533 mm z zapasem 11 torped.
Inne
Okręty zostały wyposażone w radiostację oraz szumonamiernik. 

O11, Netherlands submarine laid down 1931, launched 1932, completed 1932 (engine 1932)

Displacement:
            517 t light; 530 t standard; 568(708) t normal; 599 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (191,60 ft / 192,09 ft) x 18,70 ft x (12,47 / 12,94 ft)
            (58,40 m / 58,55 m) x 5,70 m  x (3,80 / 3,94 m) 

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal gun - 13,89lbs / 6,50kg shells, 100 per gun
              Quick firing gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1919 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      Weight of broadside 14 lbs / 7 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 23,70 ft / 7,23 m torpedoes - 1,564 t each, 6,255 t total
            submerged bow tubes
      2nd Torpedoes
      1 - 21,0" / 533 mm, 23,70 ft / 7,23 m torpedo - 1,564 t total
            submerged stern tube
            6 torpedoes reloads

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators plus batteries,
            Electric motors, 2 shafts, 1 500(720) shp / 1 119(537) Kw = 15,54(9,01) kts
            Range 5 000(75)nm at 9,00(5,00) kts
            Bunker normal = 38 tons, at max displacement = 69 ton 

Complement:
            33

Cost:
            £0,220 million / $0,884 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 19 tons, 3,3%
               - Guns: 3 tons, 0,6%
               - Weapons: 16 tons, 2,8%
            Machinery: 45 tons, 7,9%
            Hull, fittings & equipment: 297 tons, 52,2%
            Fuel, ammunition & stores: 51 tons, 8,9%
            Miscellaneous weights: 157 tons, 27,6%
               - Hull below water: 17 tons
               - Hull void weights: 140 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              455 lbs / 206 Kg = 35,4 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,11

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,445 / 0,452
            Length to Beam Ratio: 10,25 : 1
            'Natural speed' for length: 13,84 kts
            Power going to wave formation at top speed: 45 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 4,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            28,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Forward deck:       21,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Aft deck:                39,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  5,58 ft / 1,70 m
               - Quarter deck:        12,00%,  5,58 ft / 1,70 m,  1,97 ft / 0,60 m
               - Average freeboard:                      5,51 ft / 1,68 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 48,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 42,4%
            Waterplane Area: 2 276 Square feet or 211 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 222%
            Structure weight / hull surface area: 67 lbs/sq ft or 325 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,10
                        - Longitudinal: 3,93
                        - Overall: 2,23
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Extremely poor accommodation and workspace room

Operational diving depth 67 m
Emergency diving depth 105 m
Crush diving depth 167 m

O11 (1932)
O12 (1932)
O13 (1932)
O14 (1932)
O15 (1933)
O16 (1933)