Nordycki lekki krążownik typu Helsingfors
1916-18 (4 szt.)
Następny okręt dla
marynarki fikcyjnej Unii Nordyckiej. Moje rozmowy z pomysłodawcą, czyli kolegą
Stonkiem, pozwalają przypuszczać, że nie jest to ostatnia jednostka dla tej
Marynarki.
Ogólny układ okrętu jest
dość podobny do brytyjskich krążowników lekkich z lat 1916-18 i trochę mniej do
japońskich z lat 1919-22. Głównymi założeniami były:
- jednolita
kalibrowo, zamontowana wyłącznie w osi okrętu artyleria główna;
- prędkość maksymalna
w granicach 29-30 w i zasięg maksymalny nieprzekraczający 4 500 mm.
Na rysunku i raporcie
uwidocznione jest uzbrojenie minowe, nie jest to jednak standardowe wyposażenie
okrętu; jednostka przyjmuje na pokład miny wyłącznie w przypadku, kiedy (raczej
rzadko) otrzymuje zadanie minowania.
Główne zadania
okrętów tego typu to:
- osłona własnych
ciężkich jednostek (np. Sverige) przed
atakami torpedowymi wrogich torpedowców i niszczycieli,
- wspieranie
podobnych ataków jednostek własnych.
Podobnie, jak w
przypadku pancernika Sverige,
postaram się porównać siłę okrętu do potencjalnych jego przeciwników. Można do
nich zaliczyć niemieckie: Karlsruhe i
Graudenz (1914), Pillau (1914) i Wiesbaden
(1915), Königsberg (1916) i Cöln (1918) oraz z lekkim przymrużeniem
oka rosyjski Swietłana (1918).
Uważam, że nasz krążownik co najmniej nie ustępuje przeciwnikom, ponieważ:
- albo posiada
artylerię większego kalibru (niemieckie 105 i rosyjskie 130 mm),
- albo w przypadku
podobnego niemieckiego kalibru 149 mm, ma ją cała zgrupowaną w osi okrętu. Np. w
przypadku najsilniejszego z przeciwników (Cöln 1918), na burtę
strzelać może tylko 5 z 8 dział 149 mm (w przypadku Swietłany 8 z 15 dział 130 mm). Helsingfors jest również
najszybszy spośród przywołanych wyżej potencjalnych przeciwników, a także nie
ustępuje im opancerzeniem.
Ogólnie okręt uważam za udany i posiadający spory potencjał modernizacyjny.
Helsingfors, Nordic Union light cruiser laid
down 1914, launched 1915, completed 1916
Displacement:
4 089
t light; 4 246 t standard; 4 632 t normal; 4 941 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(487,75
ft / 484,25 ft) x 47,24 ft x (14,76 / 15,49 ft)
(148,67
m / 147,60 m) x 14,40 m x (4,50 / 4,72
m)
Armament:
6 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 113,45lbs / 51,46kg shells, 150
per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1912 Model
6 x Single mounts on centreline, evenly
spread
4
raised mounts
8 - 2,24" / 57,0 mm 55,0 cal guns - 6,11lbs / 2,77kg shells, 300
per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1914 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8
raised mounts
4 - 0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells,
2 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1902 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 705 lbs / 320 kg
Main Torpedoes
8 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,718 t each,
13,744 t total
In
4 sets of deck mounted side rotating tubes
Mines
20 - 559,97 lbs / 254,00 kg mines - 5,000 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 1,97" / 50 mm 347,77 ft / 106,00 m 7,87
ft / 2,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 1,97" / 50 mm 167,32 ft / 51,00 m 7,87 ft / 2,40 m
Main Belt covers 110% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: -
- 0,98" /
25 mm
- Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 0,98" / 25 mm
-
Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 41 077 shp / 30 643 Kw = 29,60 kts
Range
4 250nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 695 tons
Complement:
279
- 364
Cost:
£0,707
million / $2,828 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
247 tons, 5,3%
- Guns: 213 tons, 4,6%
- Weapons: 34 tons, 0,7%
Armour:
593 tons, 12,8%
- Belts: 335 tons, 7,2%
- Armament: 2 tons, 0,0%
- Armour Deck: 238 tons, 5,1%
- Conning Towers: 18 tons, 0,4%
Machinery:
1 530 tons, 33,0%
Hull,
fittings & equipment: 1 719 tons, 37,1%
Fuel,
ammunition & stores: 543 tons, 11,7%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping
ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 728 lbs / 1 691 Kg = 34,8 x 6,0
" / 152 mm shells or 0,6 torpedoes 533 mm
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric
height 1,9 ft / 0,6 m
Roll
period: 14,4 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,05
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,480 / 0,488
Length
to Beam Ratio: 10,25 : 1
'Natural
speed' for length: 22,01 kts
Power
going to wave formation at top speed: 55 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 8,30 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 18,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 54,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 12,00%, 12,14 ft / 3,70
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 15,07 ft / 4,59 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 122,1%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 137,9%
Waterplane
Area: 14 972 Square feet or 1 391 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 106%
Structure
weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 382 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,98
-
Longitudinal: 1,19
-
Overall: 1,00
Cramped
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Helsingfors (1916)
Reval (1917)
Riga (1917)
Reykjavik (1918)