środa, 6 marca 2019

Informacje różne.

Informacje różne.

1. Informuję, że następnym tematem, który się pojawi na blogu będzie modernizacja tureckiego pancernika typu Torgud Reis (ex-niemiecki Weißenburg) pomysłu kolegi ŁK. W najbliższym czasie skontaktuję się z pomysłodawcą w celu uszczegółowienia założeń.

2. Przepraszam za praktyczny brak mojego udziału w dyskusjach blogowych. Jak pewnie pamiętacie, niedawno wymieniłem sprzęt, a wraz z nim system operacyjny. Windows 10 ma jakieś - niezrozumiałe dla mnie - problemy z odczytaniem ustawień bloga, na skutek czego w przypadku większości wejść na bloga nie rozpoznaje mnie jako właściciela, czy autora. Nie chce również traktować mnie jako anonimowego użytkownika. W efekcie większość moich komentarzy jest ignorowana i nie zapisywana. Aktualnie walczę z problemem i mam nadzieję, że w końcu jakoś sobie poradzę.

Pozdrawiam -

JKS
 

Nordycki lekki krążownik typu Helsingfors 1916-18 (4 szt.)


Nordycki lekki krążownik typu Helsingfors 1916-18 (4 szt.)

Następny okręt dla marynarki fikcyjnej Unii Nordyckiej. Moje rozmowy z pomysłodawcą, czyli kolegą Stonkiem, pozwalają przypuszczać, że nie jest to ostatnia jednostka dla tej Marynarki.
Ogólny układ okrętu jest dość podobny do brytyjskich krążowników lekkich z lat 1916-18 i trochę mniej do japońskich z lat 1919-22. Głównymi założeniami były:
- jednolita kalibrowo, zamontowana wyłącznie w osi okrętu artyleria główna;
- prędkość maksymalna w granicach 29-30 w i zasięg maksymalny nieprzekraczający 4 500 mm.
Na rysunku i raporcie uwidocznione jest uzbrojenie minowe, nie jest to jednak standardowe wyposażenie okrętu; jednostka przyjmuje na pokład miny wyłącznie w przypadku, kiedy (raczej rzadko) otrzymuje zadanie minowania.
Główne zadania okrętów tego typu to:
- osłona własnych ciężkich jednostek (np. Sverige) przed atakami torpedowymi wrogich torpedowców i niszczycieli,
- wspieranie podobnych ataków jednostek własnych.
Podobnie, jak w przypadku pancernika Sverige, postaram się porównać siłę okrętu do potencjalnych jego przeciwników. Można do nich zaliczyć niemieckie: Karlsruhe i Graudenz (1914), Pillau (1914) i Wiesbaden (1915), Königsberg (1916) i Cöln (1918) oraz z lekkim przymrużeniem oka rosyjski Swietłana (1918). Uważam, że nasz krążownik co najmniej nie ustępuje przeciwnikom, ponieważ:
- albo posiada artylerię większego kalibru (niemieckie 105 i rosyjskie 130 mm),
- albo w przypadku podobnego niemieckiego kalibru 149 mm, ma ją cała zgrupowaną w osi okrętu. Np. w przypadku najsilniejszego z przeciwników (Cöln 1918), na burtę strzelać może tylko 5 z 8 dział 149 mm (w przypadku Swietłany 8 z 15 dział 130 mm). Helsingfors jest również najszybszy spośród przywołanych wyżej potencjalnych przeciwników, a także nie ustępuje im opancerzeniem.
Ogólnie okręt uważam za udany i posiadający spory potencjał modernizacyjny.
 






Helsingfors, Nordic Union light cruiser laid down 1914, launched 1915, completed 1916

Displacement:
         4 089 t light; 4 246 t standard; 4 632 t normal; 4 941 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
         (487,75 ft / 484,25 ft) x 47,24 ft x (14,76 / 15,49 ft)
         (148,67 m / 147,60 m) x 14,40 m  x (4,50 / 4,72 m)

Armament:
      6 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 113,45lbs / 51,46kg shells, 150 per gun
           Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1912 Model
           6 x Single mounts on centreline, evenly spread
                   4 raised mounts
      8 - 2,24" / 57,0 mm 55,0 cal guns - 6,11lbs / 2,77kg shells, 300 per gun
           Quick firing guns in deck mounts, 1914 Model
           8 x Single mounts on sides, evenly spread
                   8 raised mounts
      4 - 0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
           Machine guns in deck mounts, 1902 Model
           4 x Single mounts on sides, evenly spread
                   4 double raised mounts
      Weight of broadside 705 lbs / 320 kg
      Main Torpedoes
      8 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,718 t each, 13,744 t total
         In 4 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      20 - 559,97 lbs / 254,00 kg mines - 5,000 t total
         in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Belts:                Width (max)  Length (avg)           Height (avg)
         Main:  1,97" / 50 mm         347,77 ft / 106,00 m 7,87 ft / 2,40 m
         Ends:  Unarmoured
         Upper:          1,97" / 50 mm         167,32 ft / 51,00 m  7,87 ft / 2,40 m
           Main Belt covers 110% of normal length
           Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:      Face (max)    Other gunhouse (avg)        Barbette/hoist (max)
         Main:        -                  -                     0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
         For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
         Oil fired boilers, steam turbines,
         Geared drive, 2 shafts, 41 077 shp / 30 643 Kw = 29,60 kts
         Range 4 250nm at 14,00 kts
         Bunker at max displacement = 695 tons

Complement:
         279 - 364

Cost:
         £0,707 million / $2,828 million

Distribution of weights at normal displacement:
         Armament: 247 tons, 5,3%
            - Guns: 213 tons, 4,6%
            - Weapons: 34 tons, 0,7%
         Armour: 593 tons, 12,8%
            - Belts: 335 tons, 7,2%
            - Armament: 2 tons, 0,0%
            - Armour Deck: 238 tons, 5,1%
            - Conning Towers: 18 tons, 0,4%
         Machinery: 1 530 tons, 33,0%
         Hull, fittings & equipment: 1 719 tons, 37,1%
         Fuel, ammunition & stores: 543 tons, 11,7%
         Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
         Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
           3 728 lbs / 1 691 Kg = 34,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,6 torpedoes 533 mm
         Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
         Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
         Roll period: 14,4 seconds
         Steadiness     - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                            - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,51
         Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,05

Hull form characteristics:
         Hull has rise forward of midbreak,
           a normal bow and a cruiser stern
         Block coefficient (normal/deep): 0,480 / 0,488
         Length to Beam Ratio: 10,25 : 1
         'Natural speed' for length: 22,01 kts
         Power going to wave formation at top speed: 55 %
         Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
         Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,30 degrees
         Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
         Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                      Fore end,      Aft end
            - Forecastle:         16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  20,01 ft / 6,10 m
            - Forward deck:    18,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
            - Aft deck:  54,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
            - Quarter deck:     12,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
            - Average freeboard:                15,07 ft / 4,59 m
         Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
         Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 122,1%
                   - Above water (accommodation/working, high = better): 137,9%
         Waterplane Area: 14 972 Square feet or 1 391 Square metres
         Displacement factor (Displacement / loading): 106%
         Structure weight / hull surface area: 78 lbs/sq ft or 382 Kg/sq metre
         Hull strength (Relative):
                   - Cross-sectional: 0,98
                   - Longitudinal: 1,19
                   - Overall: 1,00
         Cramped machinery, storage, compartmentation space
         Excellent accommodation and workspace room
         Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Helsingfors (1916)
Reval (1917)
Riga (1917)
Reykjavik (1918)