sobota, 22 sierpnia 2020

Królewiec – ostatni krążownik pancerny polskiej floty bałtyckiej.

Dziś projekt kolegi H_Babbocka. Ponieważ ostatnio cierpię na niedobory czasowe, pozwoli on na utrzymanie jako takiej ciągłości ukazywania się postów, za co Autorowi projektu dziękuję.

JKS

Królewiec – ostatni krążownik pancerny polskiej floty bałtyckiej.

Historia powstania okrętu była długa. Program dla polskiej floty Bałtyckiej (o sytuacji Polski – więcej w nocie na końcu) zatwierdzony w 1904 roku, przewidywał budowę dwóch pancerników oraz dwóch silnych krążowników pancernych (określanych jako „powiększony Garibaldi”). Jednak projekty pancerników ewoluowały pod wpływem doniesień z zagranicy – szczególnie z sojuszniczej Wielkiej Brytanii. Ostatecznie budowa pancerników zaczęła się w latach 1906 i 1907 jako pierwszych polskich drednotów. Koszty ich były znacznie większe niż pierwotnie planowanych pancerników, tak więc budowa krążowników musiała zostać odłożona. Ostatecznie stępkę pod pierwszy krążownik, nazwany Królewiec, położono 1908. Także ten projekt znacznie przekraczał oryginalne założenia, więc budowę drugiego okrętu odłożono na 1910 r. Wówczas jednak, w związku z pojawieniem się niemieckich krążowników liniowych, projekt uznano za nieadekwatny i budowę anulowano.

Założenia konstrukcji. Okręt planowano jako pogromcę krążowników pancernych. Tak więc pancerz zaplanowano jako wystarczający do walki z krążownikami pancernymi. Obrona przeciwpodwodna jest niestety płytka (co było wadą wielu ówczesnych konstrukcji).

Nacisk położono na prędkość okrętu. Paliwo jest jak na brytyjskich okrętach: węgiel + ropa do zraszania węgla. Okręt był przeznaczony do działań na Bałtyku - stąd mały zasięg i ograniczona dzielność morska.

Uzbrojenie oczywiście w całości pochodzi z krajowych fabryk i jest zgodne naszą „linijką” kalibrów. Artylerię „drugą” traktowano jako przeznaczoną do walki z krążownikami, stąd dodatkowa bateria 3-go kalibru, przeciw torpedowcom. Oryginalnym rozwiązaniem na polskich okrętach było umieszczenie (podobnie jak na naszych predrednotach) części artylerii średniej w wieżach. Dzięki temu uzyskano możliwość prowadzenia ognia z 3 luf praktycznie w każdym kierunku (przy zastosowaniu wyłącznie kazamat wymagało by to aż 12 dział).

Drugim charakterystycznym elementem jest czteronożny „wieżo-maszt” zapewniający wygodne podparcie pod stanowiska obserwacyjne.

Notka dla zainteresowanych

Na początku XX w. Polska jest monarchią konstytucyjną (Królestwo Polskie nazywane także Rzeczpospolitą Narodów). Jej obszar wyznaczają na północy granica z Estonią (należącą do Szwecji), dalej brzeg Bałtyku (Prusy i cześć Pomorza zachodniego podbite zostały w XVI w.). Na zachodzie granica idzie od Kołobrzegu na południe, dalej cały Śląsk (w tym Cieszyński) jest w granicach Polski (zdobyte na przełomie XVII i XVIII w.). Poza tym granica południowa w Karpatach jest zgodna z historyczną. Cała Ukraina wraz z Krymem należą do Polski, wraz z lewym brzegiem Wołgi i terenami do Morza Kaspijskiego i częścią Kaukazu. Dalej jest polski protektorat – Królestwo Gruzji. Pozostała granica  wschodnia jest bardziej przesunięta na wschód niż przed III rozbiorem.

Otoczenie: Austro-Węgry i Niemcy są nieco słabsze niż w realu. Szwecja obejmuje min Finlandię i Estonię, ale nie odgrywa istotnej roli. Rosja (dużo mniejsza i mniej ludna) jest trochę jak Hiszpania – zacofany, biedny, mało znaczący kraj na obrzeżach Europy.

Polska jest gospodarczo silniejsza niż Austro-Węgry, choć nieco podobna – położenie spowodowało, że Polska mniej intensywnie uczestniczyła w rozwoju w XIX w. niż kraje zachodu. Do tego problemem jest wielonarodowść monarchii.

Polityka międzynarodowa - Polska odgrywa mniej więcej tę rolę jaką w realu miała Rosja.

Więcej szczegółów na ten temat mogę wysłać prywatnie. 

Krolewiec, Poland Armored cruiser laid down 1908

 

Displacement:

            14 303 t light; 15 047 t standard; 15 638 t normal; 16 111 t full load

 

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (563,74 ft / 557,74 ft) x 72,18 ft x (26,25 / 26,85 ft)

            (171,83 m / 170,00 m) x 22,00 m  x (8,00 / 8,18 m)

 

Armament:

      6 - 12,01" / 305 mm 45,0 cal guns - 873,07lbs / 396,02kg shells, 100 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1903 Model

              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread

              1 x 2-gun mount on centreline, forward deck centre

      4 - 5,51" / 140 mm 45,0 cal guns - 84,44lbs / 38,30kg shells, 250 per gun

              Quick firing guns in casemate mounts, 1904 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 hull mounts in casemates- Limited use in all but light seas

      4 - 5,51" / 140 mm 45,0 cal guns - 84,44lbs / 38,30kg shells, 250 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1904 Model

              2 x 2-gun mounts on sides, forward deck centre

      10 - 3,74" / 95,0 mm 50,0 cal guns - 27,69lbs / 12,56kg shells, 300 per gun

              Quick firing guns in casemate mounts, 1904 Model

              10 x Single mounts on sides, evenly spread

                        8 hull mounts in casemates- Limited use in all but light seas

      Weight of broadside 6 191 lbs / 2 808 kg

      2nd Torpedoes

      3 - 17,7" / 450 mm, 17,06 ft / 5,20 m torpedoes - 0,790 t each, 2,370 t total

            submerged side tubes

 

Armour:

   - Belts:                    Width (max)  Length (avg)             Height (avg)

            Main:  7,87" / 200 mm         327,00 ft / 99,67 m   16,00 ft / 4,88 m

            Ends: 3,94" / 100 mm         200,00 ft / 60,96 m   8,00 ft / 2,44 m

              30,74 ft / 9,37 m Unarmoured ends

            Upper:            3,94" / 100 mm         179,00 ft / 54,56 m   8,00 ft / 2,44 m

              Main Belt covers 90% of normal length

              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

 

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        0,98" / 25 mm           328,00 ft / 99,97 m   23,00 ft / 7,01 m

            Beam between torpedo bulkheads 65,55 ft / 19,98 m

 

   - Gun armour:       Face (max)    Other gunhouse (avg)       Barbette/hoist (max)

            Main:  8,86" / 225 mm         3,94" / 100 mm                     8,86" / 225 mm

            2nd:    3,94" / 100 mm               -                                  -

            3rd:     3,94" / 100 mm         2,76" / 70 mm                       3,94" / 100 mm

            4th:     1,97" / 50 mm                 -                                  -

 

   - Protected deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 2,36" / 60 mm

            Forecastle: 0,98" / 25 mm  Quarter deck: 0,98" / 25 mm

 

   - Conning towers: Forward 9,84" / 250 mm, Aft 3,94" / 100 mm

 

Machinery:

            Coal and oil fired boilers, steam turbines,

            Direct drive, 4 shafts, 60 000 shp / 44 760 Kw = 27,00 kts

            Range 2 700nm at 11,00 kts

            Bunker at max displacement = 1 064 tons (80% coal)

 

Complement:

            698 - 908

 

Cost:

            £1,510 million / $6,040 million

 

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 1 360 tons, 8,7%

               - Guns: 1 355 tons, 8,7%

               - Weapons: 5 tons, 0,0%

            Armour: 4 724 tons, 30,2%

               - Belts: 2 287 tons, 14,6%

               - Torpedo bulkhead: 275 tons, 1,8%

               - Armament: 940 tons, 6,0%

               - Armour Deck: 1 036 tons, 6,6%

               - Conning Towers: 186 tons, 1,2%

            Machinery: 3 268 tons, 20,9%

            Hull, fittings & equipment: 4 937 tons, 31,6%

            Fuel, ammunition & stores: 1 335 tons, 8,5%

            Miscellaneous weights: 15 tons, 0,1%

               - Hull below water: 15 tons

 

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              14 156 lbs / 6 421 Kg = 16,4 x 12,0 " / 305 mm shells or 2,2 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,01

            Metacentric height 3,2 ft / 1,0 m

            Roll period: 17,1 seconds

            Steadiness   - As gun platform (Average = 50 %): 72 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,75

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,00

 

Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a ram bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,518 / 0,522

            Length to Beam Ratio: 7,73 : 1

            'Natural speed' for length: 23,62 kts

            Power going to wave formation at top speed: 53 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 72

            Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,00 degrees

            Stern overhang: 1,00 ft / 0,30 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,      Aft end

               - Forecastle:          24,00%,  22,00 ft / 6,71 m19,00 ft / 5,79 m

               - Forward deck:     41,40%,  19,00 ft / 5,79 m19,00 ft / 5,79 m

               - Aft deck:   17,30%,  11,00 ft / 3,35 m11,00 ft / 3,35 m

               - Quarter deck:      17,30%,  11,00 ft / 3,35 m11,00 ft / 3,35 m

               - Average freeboard:                   16,52 ft / 5,04 m

            Ship tends to be wet forward

 

Ship space, strength and comments:

            Space            - Hull below water (magazines/engines, low = better): 111,1%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 121,2%

            Waterplane Area: 27 269 Square feet or 2 533 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 95%

            Structure weight / hull surface area: 138 lbs/sq ft or 674 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,96

                        - Longitudinal: 1,44

                        - Overall: 1,00

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform