Dziś projekt kolegi H_Babbocka. Ponieważ ostatnio cierpię na niedobory czasowe, pozwoli on na utrzymanie jako takiej ciągłości ukazywania się postów, za co Autorowi projektu dziękuję.
JKS
Królewiec – ostatni krążownik pancerny polskiej floty bałtyckiej.
Historia powstania okrętu była długa. Program dla polskiej floty Bałtyckiej (o sytuacji Polski – więcej w nocie na końcu) zatwierdzony w 1904 roku, przewidywał budowę dwóch pancerników oraz dwóch silnych krążowników pancernych (określanych jako „powiększony Garibaldi”). Jednak projekty pancerników ewoluowały pod wpływem doniesień z zagranicy – szczególnie z sojuszniczej Wielkiej Brytanii. Ostatecznie budowa pancerników zaczęła się w latach 1906 i 1907 jako pierwszych polskich drednotów. Koszty ich były znacznie większe niż pierwotnie planowanych pancerników, tak więc budowa krążowników musiała zostać odłożona. Ostatecznie stępkę pod pierwszy krążownik, nazwany Królewiec, położono 1908. Także ten projekt znacznie przekraczał oryginalne założenia, więc budowę drugiego okrętu odłożono na 1910 r. Wówczas jednak, w związku z pojawieniem się niemieckich krążowników liniowych, projekt uznano za nieadekwatny i budowę anulowano.
Założenia konstrukcji. Okręt planowano jako pogromcę krążowników pancernych. Tak więc pancerz zaplanowano jako wystarczający do walki z krążownikami pancernymi. Obrona przeciwpodwodna jest niestety płytka (co było wadą wielu ówczesnych konstrukcji).
Nacisk
położono na prędkość okrętu. Paliwo jest jak na brytyjskich okrętach: węgiel +
ropa do zraszania węgla. Okręt był przeznaczony do działań na Bałtyku - stąd
mały zasięg i ograniczona dzielność morska.
Uzbrojenie
oczywiście w całości pochodzi z krajowych fabryk i jest zgodne naszą „linijką”
kalibrów. Artylerię „drugą” traktowano jako przeznaczoną do walki z
krążownikami, stąd dodatkowa bateria 3-go kalibru, przeciw torpedowcom.
Oryginalnym rozwiązaniem na polskich okrętach było umieszczenie (podobnie jak
na naszych predrednotach) części artylerii średniej w wieżach. Dzięki temu
uzyskano możliwość prowadzenia ognia z 3 luf praktycznie w każdym kierunku
(przy zastosowaniu wyłącznie kazamat wymagało by to aż 12 dział).
Drugim
charakterystycznym elementem jest czteronożny „wieżo-maszt” zapewniający
wygodne podparcie pod stanowiska obserwacyjne.
Notka dla zainteresowanych
Na
początku XX w. Polska jest monarchią konstytucyjną (Królestwo Polskie nazywane
także Rzeczpospolitą Narodów). Jej obszar wyznaczają na północy granica z
Estonią (należącą do Szwecji), dalej brzeg Bałtyku (Prusy i cześć Pomorza
zachodniego podbite zostały w XVI w.). Na zachodzie granica idzie od Kołobrzegu
na południe, dalej cały Śląsk (w tym Cieszyński) jest w granicach Polski
(zdobyte na przełomie XVII i XVIII w.). Poza tym granica południowa w Karpatach
jest zgodna z historyczną. Cała Ukraina wraz z Krymem należą do Polski, wraz z
lewym brzegiem Wołgi i terenami do Morza Kaspijskiego i częścią Kaukazu. Dalej
jest polski protektorat – Królestwo Gruzji. Pozostała granica wschodnia jest bardziej przesunięta na wschód
niż przed III rozbiorem.
Otoczenie:
Austro-Węgry i Niemcy są nieco słabsze niż w realu. Szwecja obejmuje min
Finlandię i Estonię, ale nie odgrywa istotnej roli. Rosja (dużo mniejsza i
mniej ludna) jest trochę jak Hiszpania – zacofany, biedny, mało znaczący kraj
na obrzeżach Europy.
Polska
jest gospodarczo silniejsza niż Austro-Węgry, choć nieco podobna – położenie
spowodowało, że Polska mniej intensywnie uczestniczyła w rozwoju w XIX w. niż
kraje zachodu. Do tego problemem jest wielonarodowść monarchii.
Polityka
międzynarodowa - Polska odgrywa mniej więcej tę rolę jaką w realu miała Rosja.
Więcej szczegółów na ten temat mogę wysłać prywatnie.
Displacement:
14 303 t light; 15 047 t
standard; 15 638 t normal; 16 111 t full load
Dimensions:
Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(
(
Armament:
6 - 12,01" /
Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1903 Model
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
1 x 2-gun mount on centreline, forward deck centre
4 - 5,51" /
Quick firing guns in casemate mounts, 1904 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 hull mounts in
casemates- Limited use in all but light seas
4 - 5,51" /
Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1904 Model
2 x 2-gun mounts on sides, forward deck centre
10 - 3,74" /
Quick firing guns in casemate mounts, 1904 Model
10 x Single mounts on sides, evenly spread
8 hull mounts in
casemates- Limited use in all but light seas
Weight of broadside
2nd Torpedoes
3 - 17,7" /
submerged side tubes
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Ends: 3,94" /
Upper: 3,94" /
Main Belt covers 90% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional damage
containing bulkheads:
0,98" /
Beam between torpedo bulkheads
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
2nd: 3,94"
/
3rd: 3,94"
/
4th: 1,97"
/
- Protected deck - multiple decks:
For and Aft decks: 2,36" /
Forecastle: 0,98" /
- Conning towers: Forward 9,84" /
Machinery:
Coal and oil fired boilers, steam
turbines,
Direct drive, 4 shafts, 60 000
shp / 44 760 Kw = 27,00 kts
Range 2 700nm at 11,00 kts
Bunker at max displacement =
1 064 tons (80% coal)
Complement:
698 - 908
Cost:
£1,510 million / $6,040 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 1 360 tons, 8,7%
- Guns: 1 355 tons, 8,7%
- Weapons: 5 tons, 0,0%
Armour: 4 724 tons, 30,2%
- Belts: 2 287 tons, 14,6%
- Torpedo bulkhead: 275 tons, 1,8%
- Armament: 940 tons, 6,0%
- Armour Deck: 1 036 tons, 6,6%
- Conning Towers: 186 tons, 1,2%
Machinery: 3 268 tons, 20,9%
Fuel, ammunition & stores:
1 335 tons, 8,5%
Miscellaneous weights: 15 tons, 0,1%
-
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
Stability (Unstable if below 1.00):
1,01
Metacentric height
Roll period: 17,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
- Recoil effect
(Restricted arc if above 1.00): 0,75
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,00
a ram bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep):
0,518 / 0,522
Length to Beam Ratio: 7,73 : 1
'Natural speed' for length: 23,62
kts
Power going to wave formation at top
speed: 53 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 72
Bow angle (Positive = bow angles
forward): -10,00 degrees
Stern overhang:
Freeboard (% = length of deck as a
percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%,
- Forward deck: 41,40%,
- Aft deck: 17,30%,
- Quarter deck: 17,30%,
- Average freeboard:
Ship tends to be wet forward
Ship
space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better):
111,1%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 121,2%
Waterplane Area:
Displacement factor (Displacement /
loading): 95%
Structure weight / hull surface
area: 138 lbs/sq ft or 674 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal: 1,44
- Overall: 1,00
Adequate machinery, storage,
compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow,
easy roll, a good, steady gun platform