Niderlandzki okręt warsztatowy typu Van Leeuvenhoek 1937 (1 jednostka)
W związku z dynamicznym rozwojem
niderlandzkiej floty i rozległością obszarów kolonialnych, szczególnie Indii
Wschodnich i Zachodnich, ilość baz mogących zapewnić właściwą obsługę
techniczną okrętów, jest wciąż niewystarczająca. Aby poprawić ten stan,
Admiralicja podjęła decyzję o budowie drugiego okrętu warsztatowego, mającego
wspomóc służący od roku 1928 okręt warsztatowy Huygens.
Okręt został zbudowany w stoczni Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij w Amsterdamie i przydzielony do Zespołu Zabezpieczenia
Techniczno-Materiałowego. Dodatkowo, z uwagi na stosunkowo silne uzbrojenie,
okręt ten wzmocni obronę (szczególnie plot) przystani lub kotwicowiska, na
którym będzie aktualnie przebywał.
Opis techniczny.
Kadłub
O prostych i raczej pełnych
kształtach, dość typowy dla okrętów pomocniczych.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 2400
KM w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx120/45
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931/33, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 176400 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11570 m;
- 2xIIx40/43 Bofors P1932, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE-T 0,93 kg wynosi 9980 m, a przy elewacji maksymalnej 90o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4460 m;
- 4xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m.
Do kierowania ogniem zainstalowano
dalocelownik optyczny z funkcją plot o bazie 4,1 m.
Inne
Okręt wyposażono w cztery radiostacje i
radionamiernik.
Jednostka posiada bogaty zestaw
warsztatów: ciesielsko-szkutniczy, odlewniczy, kowalski, ślusarski, spawalniczy, kotlarski,
mechaniczny, rusznikarski, malarski, elektrotechniczny i radiotechniczny.
Łączna liczba inżynierów, techników i robotników warsztatowych sięga 140 osób.
Ponadto, na okręcie bazuje grupa pięciu nurków, umożliwiająca – niewymagające
dokowania – naprawy podwodnych części kadłuba. Dla grupy tej zainstalowano:
wytwórnię mieszanki oddechowej, stację kompresorów, oraz dwie komory
dekompresyjne. Dodatkowo zamontowano dwie pompy odwadniające o wydajności 400 m3/h
każda. Istnieje na okręcie również mała pracownia konstrukcyjno-projektowa,
rozwiązująca na miejscu problemy natury technicznej.
Przewożony ładunek o łącznej masie
5090 t składa się głównie ze: stali konstrukcyjnej i kadłubowej, rur rozmaitej
średnicy i przeznaczenia, armatury instalacyjnej, lin stalowych i roślinnych,
drewna różnych gatunków, części zamiennych dla uzbrojenia, urządzeń napędowych
(w tym kompletnych silników diesla o mocy do 1000 KM) i pomocniczych, kabli i
osprzętu elektrycznego, akcesoriów nawigacyjnych, kompletnych stanowisk
artylerii małokalibrowej i broni maszynowej, farb, smarów i konserwantów itd. W
rufowej ładowni okręt może przewozić ładunki wielkogabarytowe o maksymalnej
długości do 24,0 m, szerokości do 4,7 m i wysokości do 4,5 m oraz masie do 180
t, a na pokrywie tej ładowni ładunki wielkogabarytowe o maksymalnej długości do
24,0 m, szerokości do 7,5 m i wysokości do 7,5 m oraz masie do 120 t. Do za- i
wyładunku służą: jeden żuraw o udźwigu 180 t, dwa żurawie o udźwigu 8 t i dwa
bomy ładunkowe o udźwigu po 4 t.
Van Leeuvenhoek, Netherlands repair ship laid down 1935, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)
Displacement:
8 341 t light;
8 550 t standard; 9 176 t normal; 9 677 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(425,30 ft / 413,39 ft)
x 53,48 ft x (23,62 / 24,69 ft)
(129,63 m / 126,00 m) x
16,30 m x (7,20 / 7,53 m)
Armament:
4 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 1,57" / 40,0 mm
43,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
1 x Twin mount on centreline, forward deck
centre
1 raised
mount
4 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck aft
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 220 lbs
/ 100 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
4 800 shp / 3 581 Kw = 14,63 kts
Range 13 500nm at
10,00 kts
Bunker normal = 626
tons, at max displacement = 1 126 tons
Complement:
468 - 609
Cost:
£1,637 million / $6,548
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 35 tons, 0,4%
- Guns: 35 tons, 0,4%
Armour: 5 tons, 0,1%
- Armament: 5 tons, 0,1%
Machinery: 135 tons,
1,5%
Hull, fittings &
equipment: 2 029 tons, 22,1%
Fuel, ammunition &
stores: 835 tons, 9,1%
Miscellaneous weights:
6 138 tons, 66,9%
- Hull below water: 4 000 tons
- Hull above water: 2 030 tons
- On freeboard deck: 108 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
11 735 lbs / 5 323 Kg = 222,6 x 4,7
" / 120 mm shells or 1,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,36
Metacentric height 3,4
ft / 1,0 m
Roll period: 12,3
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,615 / 0,620
Length to Beam Ratio:
7,73 : 1
'Natural speed' for
length: 20,33 kts
Power going to wave
formation at top speed: 32 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 13,05 degrees
Stern overhang: 5,91 ft
/ 1,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 25,92 ft /
7,90 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 34,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 36,00%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 15,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Average freeboard: 18,56 ft / 5,66 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 78,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 107,3%
Waterplane Area:
16 396 Square feet or 1 523 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 141%
Structure weight / hull
surface area: 73 lbs/sq ft or 359 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,94
-
Longitudinal: 2,05
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather