Kolega H-Babbock był tak uprzejmy, że odciążył mnie nieco od prac blogowych, opracowując swój autorski projekt, a właściwie zestaw trzech projektów. Opis, raporty, rysunki, wszystko to jest Jego autorstwa, ja ograniczyłem się jedynie do drobnej adjustacji postu.
Ponieważ rysunki wszystkich trzech projektów znajdują się w jednym pliku, wklejam je zaraz po części wstępnej opisu, a opisy szczegółowe i raporty kolejno w dalszej części postu.
Projekty kanonierek dla Polskiej Marynarki Wojennej z 1939
roku.
Przedstawiony materiał stanowi raczej żart okrętowy niż
poważną propozycję.
Inspiracją był komentarz nowego Kolegi Sz.P. (Szymon.P.) pod
wpisem „Modernizacja norweskiej kanonierki…” (31-10-2021 - https://jksbattleship.blogspot.com/2021/10/modernizacja-norweskiej-kanonierki.html).
Podał tam informację, że przed wojną pojawił się w Polsce
konkurs na projekt kanonierki pancernej Dal dla PMW. Opisał także parametry
owej kanonierki. Traktując to jako punkt wyjścia, stworzyłem własny projekt
owej kanonierki Dal. Następnie „poprawiłem” założenia projektu (kanonierka
Smok) oraz stworzyłem wersję kolonialną (Madagaskar). Łączy je założenie o tej
samej wyporności 2500 ton standard.
Od razu zaznaczę, że wszystkie trzy projekty są moim zdaniem
delikatnie mówiąc mało praktyczne. Pierwsze dwa w sytuacji „Polska 1939” nie mają racji bytu. A
trzecia jest produktem ówczesnych wydumanych i oderwanych od rzeczywistości aspiracji
kolonialnych.
Kanonierka pancerna Dal.
Okręt jest zaprojektowany jako
jednostka obrony wybrzeża. Wyporność, uzbrojenie oraz prędkość były już podane
w założeniach konkursu. Na tej wyporności jednostka wyszła dość silnie
opancerzona. Od siebie dałem wizualizację, konkretną liczbę luf plot, oraz
zamieniłem nkm plot na działka 20mm. Tu kierowałem się założeniem, że działka
te były (chyba) jeszcze tajemnicą wojskową, więc w publicznym konkursie nie
mogły być rozważane.
Opancerzenia nie rysuje – to prosta „skrzynia” pociągnięta
do pokładu.
Uwaga techniczna – takiego kształtu kadłuba (z podwyższeniem
na śródokręciu), program nie przewiduje, musiałem więc obejść to (jak –
zainteresowani zobaczą w raporcie).
W mojej opinii okręt jak na swoją wyporność jest
niedozbrojony.
Dal, Poland Gunboat laid down 1939
Displacement:
2 394
t light; 2 500 t standard; 2 607 t normal; 2 692 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x
draught (normal/deep)
(301,50
ft / 295,28 ft) x 45,93 ft x (11,48 / 11,79 ft)
(91,90
m / 90,00 m) x 14,00 m x (3,50 / 3,59 m)
Armament:
4 -
6,00" / 152 mm 55,0 cal guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 210 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1930 Model
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 1,57" / 40,0 mm 70,0 cal guns -
2,18lbs / 0,99kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2
raised mounts
4 -
0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 2 000 per
gun
Quick firing guns in deck mounts, 1939 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2
raised mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2
double raised mounts
Weight of
broadside 415 lbs / 188 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,12" / 130 mm 167,32 ft / 51,00 m 13,12
ft / 4,00 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 87% of normal length
- Torpedo
Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,18"
/ 30 mm 167,32 ft / 51,00 m 18,37 ft / 5,60 m
Beam
between torpedo bulkheads 26,25 ft / 8,00 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 5,98" / 152 mm 2,95" / 75 mm 5,98"
/ 152 mm
3rd: 0,98" / 25 mm
- -
- Armoured
deck - single deck:
For
and Aft decks: 3,15" / 80 mm
- Conning
towers: Forward 5,98" / 152 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 7 000 shp / 5 222 Kw = 19,23 kts
Range
3 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 192 tons
Complement:
182
- 237
Cost:
£0,961
million / $3,846 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
166 tons, 6,4%
- Guns: 166 tons, 6,4%
Armour:
1 223 tons, 46,9%
- Belts: 505 tons, 19,4%
- Torpedo bulkhead: 134 tons, 5,2%
- Armament: 129 tons, 4,9%
- Armour Deck: 430 tons, 16,5%
- Conning Tower: 24 tons, 0,9%
Machinery:
189 tons, 7,3%
Hull,
fittings & equipment: 816 tons, 31,3%
Fuel,
ammunition & stores: 212 tons, 8,1%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
7 124 lbs / 3 231 Kg = 66,0 x 6,0
" / 152 mm shells or 2,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,15
Metacentric
height 2,0 ft / 0,6 m
Roll
period: 13,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %):
80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,09
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a straight bulbous bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,586 / 0,589
Length
to Beam Ratio: 6,43 : 1
'Natural
speed' for length: 17,18 kts
Power
going to wave formation at top speed: 54 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 73
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 25,37 degrees
Stern
overhang: -4,00 ft / -1,22 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Forward deck: 28,25%, 8,53 ft / 2,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 28,26%, 15,09 ft / 4,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 18,49%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 10,84 ft / 3,31 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low
= better): 78,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 121,0%
Waterplane Area: 9 788
Square feet or 909 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 123%
Structure weight / hull surface
area: 69 lbs/sq ft or 335 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
- Longitudinal:
1,53
- Overall: 1,00
Excellent machinery, storage, compartmentation
space
Excellent accommodation and
workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Kanonierka pancerna Smok.
To „poprawka” kanonierki Dal. Na
tym samym kadłubie (z wyjątkiem podwyższenia na śródokręciu) i przy tym samym opancerzeniu (a w przypadku
wież działowych i stanowiska dowodzenia nawet pogrubionym) okręt dostał solidne
uzbrojenie. Oczywiście kosztem prędkości oraz krótszej cytadeli (oraz „ścięcia”
podwyższenia kadłuba na śródokręciu). Okręt jest przeraźliwie „ściśnięty”, ale
dla jednostki przybrzeżnej to dopuszczalne, za to jego działa mogłyby potencjalnie
uszkodzić ciężkie okręty niemieckie lub sowieckie.
Smok, Poland Gunboat laid down 1939
Displacement:
2 414
t light; 2 533 t standard; 2 607 t normal; 2 666 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x
draught (normal/deep)
(301,50
ft / 295,28 ft) x 45,93 ft x (11,48 / 11,69 ft)
(91,90
m / 90,00 m) x 14,00 m x (3,50 / 3,56 m)
Armament:
2 -
10,00" / 254 mm 45,0 cal guns - 496,04lbs / 225,00kg shells, 110 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1929 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 -
1,57" / 40,0 mm 70,0 cal guns - 2,18lbs / 0,99kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
2 x Twin mounts on sides amidships
2
raised mounts
3 -
0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 2 000 per
gun
Quick firing guns in deck mounts, 1939 Model
1 x Single mount on centreline aft
1
raised mount
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 1 002 lbs / 454
kg
Armour:
- Belts: Width
(max) Length (avg) Height (avg)
Main: 5,12" / 130 mm 131,23
ft / 40,00 m 13,12 ft /
4,00 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 68% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional damage
containing bulkheads:
1,18" / 30
mm 131,23 ft / 40,00 m 17,95 ft / 5,47 m
Beam between torpedo bulkheads
26,25 ft / 8,00 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 10,0" / 254 mm 5,00"
/ 127 mm 10,0" /
254 mm
3rd: 0,98" / 25 mm - -
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks: 3,15" /
80 mm
- Conning towers: Forward 10,00" / 254
mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal combustion
motors,
Geared drive, 2 shafts,
3 000 shp / 2 238 Kw = 15,46 kts
Range 3 000nm at 10,00 kts
Bunker at max displacement = 133
tons
Complement:
182 - 237
Cost:
£1,112 million / $4,449 million
Distribution
of weights at normal displacement:
Armament: 283 tons, 10,9%
- Guns: 283 tons, 10,9%
Armour: 1 178 tons, 45,2%
- Belts: 422 tons, 16,2%
- Torpedo bulkhead: 103 tons, 3,9%
- Armament: 242 tons, 9,3%
- Armour Deck: 370 tons, 14,2%
- Conning Tower: 41 tons, 1,6%
Machinery: 81 tons, 3,1%
Hull, fittings & equipment:
872 tons, 33,5%
Fuel, ammunition & stores:
192 tons, 7,4%
Miscellaneous weights: 0 tons,
0,0%
Overall
survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
5 791 lbs / 2 627 Kg = 11,6 x 10,0 " / 254 mm shells or
2,6 torpedoes
Stability (Unstable if below
1.00): 1,06
Metacentric height 1,7 ft / 0,5
m
Roll period: 14,6 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %):
90 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form
characteristics:
Hull has a flush deck,
a straight bulbous bow and a cruiser stern
Block coefficient (normal/deep):
0,586 / 0,588
Length to Beam Ratio: 6,43 : 1
'Natural speed' for length:
17,18 kts
Power going to wave formation at
top speed: 42 %
Trim (Max stability = 0, Max
steadiness = 100): 73
Bow angle (Positive = bow angles
forward): 25,37 degrees
Stern overhang: -4,00 ft / -1,22
m
Freeboard (% = length of deck as
a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 31,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Forward deck: 28,25%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Aft deck: 15,97%, 8,53 ft / 2,60 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Quarter deck: 24,78%, 8,53 ft / 2,60
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 9,10 ft / 2,77 m
Ship tends to be wet forward
Ship
space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,7%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 87,4%
Waterplane Area: 9 788
Square feet or 909 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 116%
Structure weight / hull surface
area: 81 lbs/sq ft or 395 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
- Longitudinal:
1,36
- Overall: 1,00
Excellent machinery, storage,
compartmentation space
Cramped accommodation and
workspace room
Ship has slow, easy roll, a
good, steady gun platform
Good seaboat, rides out heavy weather easily
Sam nie wiem, czy w tych projektach jednak nie pozwoliłem
sobie na za dużo w tych wypornościach – więc jestem otwarty na krytykę.
Ponadto warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
- przy tych samych kadłubach Smok ma dużo lepsze własności
morskie niż Dal – wynika to z różnych prędkości maksymalnych;
- przy takich samych nadbudówkach wizualnie Smok wydaje się
„wysoki”, a Dal „niska”.
Trzeci projekt to Madagaskar.
Łączy go z poprzednimi
wyporność standard, poza tym to zupełnie inna historia.
W związku z planami hipotetycznej polskiej kolonii na
Madagaskarze, potrzebna byłaby także flota kolonialna, a na początek jej
jednostka flagowa. Ponieważ okręt miał być do „wszystkiego”, lista oczekiwań była
długa:
- Wielki
zasięg i dobre własności morskie miały pozwolić swobodnie dotrzeć do
dalekiej kolonii oraz swobodnie tam operować w każdych warunkach
pogodowych.
- Okręt
miał nie dopuścić do naruszania terytorium i wód naszej kolonii. Dlatego
oczekiwano, że:
- Artyleria
będzie zdolna walczyć z nieprzyjacielskim niszczycielem, kanonierką, albo
krążownikiem pomocniczym (więcej nie można było oczekiwać po jednostce
tej wielkości). Stanęło na 2xIIx152 w zamkniętych stanowiskach z działami
na wspólnych łożach (dla oszczędności masy).
- W
przypadku próby naruszenia wód przez potężną jednostkę wroga, nasz okręt
miał mieć możliwość jednak realnego zagrożenia wrogowi. Stąd uzbrojenie
torpedowe. Z braku miejsca na pokładzie, zastosowano 4 pojedyncze wt
umieszczone w kadłubie (powyżej lw), po dwie na burtę. Mogą strzelać
prostopadle do osi okrętu z odchyleniami plus/minus 30 stopni (uwaga –
program nie przewiduje takich wyrzutni, więc wpisałem obrotowe wyrzutnie
pokładowe).
- W
przypadku próby naruszenia wód przez op. wroga, nasz okręt miał mieć
możliwość zwalczania go – stąd zrzutnie bomb głębinowych.
- Zażądano
drugiego kalibru dział, szczególnie przydatnych przy zadaniach
„policyjnych” (zwalczanie piractwa, nielegalnego szmuglu towarów,…).
Zastosowano działa 75mm wz. 36, wersja morska, na stanowiskach
uniwersalnych.
- Zagrożenie
lotnicze uznano za mniejsze, więc do uzbrojenia plot przywiązywano
mniejszą rolę.
- Opancerzenie
okrętu jest raczej niewielkie, choć obejmuje linię wodną na długości całej
cytadeli.
- Patrole
w rozległych wodach wokół kolonii wymagają rozpoznania – stąd wymóg
katapulty i samolotu (dla zainteresowanych zagadka – jaki to samolot jest
na pokładzie).
- Okręt
ma mieć możliwość bazowania w słabo przygotowanych przystaniach, oraz
zaopatrywania posterunków kolonialnych. W razie konieczności także
wysadzenia małego desantu. Stąd bardzo bogate wyposażenie w łodzie oraz
dwie małe ładownie (na dziobie i przed katapultą) na 110t zaopatrzenia.
Przednia ładownia obsługiwana jest przez składane żurawiki.
- Okręt
ma mieć możliwość przewożenia Gubernatora ze świtą. Stąd „apartament
admiralski” na rufie wraz z galeryjką oraz obszerne przeszklone stanowisko
dowodzenia na dziobie (pełniące raczej rolę salonu, niż przeznaczone do
dowodzenia).
- I na
koniec może najważniejsze. Okręt ma wyglądać reprezentacyjnie.
Prędkość okrętu jest wypadkową
powyższych wymagań. Także kształt kadłuba (a w konsekwencji własności morskie)
wynikają w szczególności z wymogu wysokiej rufy (kabina admiralska).
W raporcie pojawiły się masy
dodatkowe:
- nad pokładem: samolot+
katapulta – 10t
- na pokładzie: dźwig+materiały
lotnicze 25t + 10t bomby głębinowe – razem 35t
- kadłub powyżej lw: torpedy i
wyrzutnie 15t+30t zaopatrzenie – razem 45t
- kadłub poniżej lw: 80t
zaopatrzenie
W mojej opinii okręt spełnia
oczekiwania zamawiających, w szczególności dobrze prezentowałby się na paradach
i wizytach w obcych portach. Jako okręt bojowy w czasie wojny jest jednak
niemal bezużyteczny.
Madagaskar, Poland Gunboat laid down 1939
Displacement:
2 363
t light; 2 500 t standard; 3 366 t normal; 4 058 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x
draught (normal/deep)
(400,97 ft / 393,70 ft) x 45,93 ft x (12,47 / 14,44 ft)
(122,22 m / 120,00 m) x 14,00 m x (3,80 / 4,40 m)
Armament:
4 -
6,00" / 152 mm
55,0 cal
guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 225 per gun
Breech loading guns in deck and hoist mounts,
1930 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
4 -
2,95" / 75,0 mm
50,0 cal
guns - 13,62lbs / 6,18kg shells, 500 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1936 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
2 -
1,57" / 40,0 mm
70,0 cal
guns - 2,18lbs / 0,99kg shells, 1 000 per gun
Quick
firing guns in deck mount, 1936 Model
1 x Twin mount on centreline aft
1
raised mount
4 -
0,79" / 20,0 mm
70,0 cal
guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 2 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2
raised mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2
double raised mounts
Weight of
broadside 466 lbs
/ 211 kg
Main
Torpedoes
4 -
21,7" / 550 mm,
27,17 ft
/ 8,28 m
torpedoes - 1,904 t each, 7,617 t total
In
4 sets of deck mounted side rotating tubes
Main DC/AS
Mortars
14 - 551,16 lbs / 250,00 kg Depth Charges +
14 reloads - 6,889 t total
in
Stern depth charge racks
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 1,57"
/ 40 mm 219,82 ft / 67,00 m 12,30 ft / 3,75 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 86% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 2,95"
/ 75 mm 1,57" / 40 mm 2,95" / 75 mm
2nd: 1,57" / 40 mm - -
3rd: 0,98" / 25 mm - -
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks: 1,18" / 30 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 13 200 shp / 9 847 Kw = 22,66 kts
Range
12 000nm at 16,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 558 tons
Complement:
220
- 287
Cost:
£1,107
million / $4,428 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
160 tons, 4,7%
- Guns: 136 tons, 4,0%
- Weapons: 24 tons, 0,7%
Armour:
428 tons, 12,7%
-
Belts: 182 tons, 5,4%
- Armament: 45 tons, 1,4%
- Armour Deck: 200 tons, 6,0%
Machinery:
357 tons, 10,6%
Hull, fittings &
equipment: 1 248 tons, 37,1%
Fuel,
ammunition & stores: 1 002 tons, 29,8%
Miscellaneous
weights: 170 tons, 5,1%
- Hull
below water: 80 tons
- Hull
above water: 45 tons
- On freeboard deck: 35 tons
- Above deck: 10 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 113 lbs / 3 680 Kg = 75,1
x 6,0 " / 152 mm
shells or 1,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,09
Metacentric
height 1,8 ft
/ 0,6 m
Roll
period: 14,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %):
100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,72
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a straight bulbous bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,523 / 0,544
Length
to Beam Ratio: 8,57 : 1
'Natural
speed' for length: 19,84 kts
Power
going to wave formation at top speed: 50 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 18,30 degrees
Stern
overhang: -3,28 ft
/ -1,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 21,98 ft / 6,70 m, 16,73 ft / 5,10 m
- Forward deck: 22,00%, 16,73 ft / 5,10 m, 14,93 ft / 4,55 m
- Aft deck: 34,00%, 14,93 ft / 4,55 m, 14,93 ft / 4,55 m
- Quarter deck: 20,00%, 14,93 ft / 4,55 m, 14,93 ft / 4,55 m
- Average freeboard: 16,06 ft / 4,90 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low
= better): 56,0%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 154,7%
Waterplane
Area: 12 300
Square feet or 1 143 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 181%
Structure
weight / hull surface area: 68 lbs/sq ft or 332 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 1,79
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather