sobota, 15 stycznia 2022

Projekty kanonierek dla Polskiej Marynarki Wojennej z 1939 roku

Kolega H-Babbock był tak uprzejmy, że odciążył mnie nieco od prac blogowych, opracowując swój autorski projekt, a właściwie zestaw trzech projektów. Opis, raporty, rysunki, wszystko to jest Jego autorstwa, ja ograniczyłem się jedynie do drobnej adjustacji postu.
Ponieważ rysunki wszystkich trzech projektów znajdują się  w jednym pliku, wklejam je zaraz po części wstępnej opisu, a opisy szczegółowe i raporty kolejno w dalszej części postu.

Projekty kanonierek dla Polskiej Marynarki Wojennej z 1939 roku.

Przedstawiony materiał stanowi raczej żart okrętowy niż poważną propozycję.
Inspiracją był komentarz nowego Kolegi Sz.P. (Szymon.P.) pod wpisem „Modernizacja norweskiej kanonierki…” (31-10-2021 - https://jksbattleship.blogspot.com/2021/10/modernizacja-norweskiej-kanonierki.html).
Podał tam informację, że przed wojną pojawił się w Polsce konkurs na projekt kanonierki pancernej Dal dla PMW. Opisał także parametry owej kanonierki. Traktując to jako punkt wyjścia, stworzyłem własny projekt owej kanonierki Dal. Następnie „poprawiłem” założenia projektu (kanonierka Smok) oraz stworzyłem wersję kolonialną (Madagaskar). Łączy je założenie o tej samej wyporności 2500 ton standard.
Od razu zaznaczę, że wszystkie trzy projekty są moim zdaniem delikatnie mówiąc mało praktyczne. Pierwsze dwa w sytuacji „Polska 1939” nie mają racji bytu. A trzecia jest produktem ówczesnych wydumanych i oderwanych od rzeczywistości aspiracji kolonialnych.

Kanonierka pancerna Dal. 

Okręt jest zaprojektowany jako jednostka obrony wybrzeża. Wyporność, uzbrojenie oraz prędkość były już podane w założeniach konkursu. Na tej wyporności jednostka wyszła dość silnie opancerzona. Od siebie dałem wizualizację, konkretną liczbę luf plot, oraz zamieniłem nkm plot na działka 20mm. Tu kierowałem się założeniem, że działka te były (chyba) jeszcze tajemnicą wojskową, więc w publicznym konkursie nie mogły być rozważane.
Opancerzenia nie rysuje – to prosta „skrzynia” pociągnięta do pokładu.
Uwaga techniczna – takiego kształtu kadłuba (z podwyższeniem na śródokręciu), program nie przewiduje, musiałem więc obejść to (jak – zainteresowani zobaczą w raporcie).
W mojej opinii okręt jak na swoją wyporność jest niedozbrojony.

Dal, Poland Gunboat laid down 1939

Displacement:
                2 394 t light; 2 500 t standard; 2 607 t normal; 2 692 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
                (301,50 ft / 295,28 ft) x 45,93 ft x (11,48 / 11,79 ft)
                (91,90 m / 90,00 m) x 14,00 m  x (3,50 / 3,59 m)

Armament:
      4 - 6,00" / 152 mm 55,0 cal guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 210 per gun
                  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1930 Model
                  2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 70,0 cal guns - 2,18lbs / 0,99kg shells, 1 000 per gun
                  Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
                  2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                               2 raised mounts
      4 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 2 000 per gun
                  Quick firing guns in deck mounts, 1939 Model
                  2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                               2 raised mounts
                  2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                               2 double raised mounts
      Weight of broadside 415 lbs / 188 kg

 Armour:
   - Belts:                                Width (max)           Length (avg)                         Height (avg)
                Main:      5,12" / 130 mm       167,32 ft / 51,00 m                13,12 ft / 4,00 m
                Ends:      Unarmoured
                  Main Belt covers 87% of normal length
    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                               1,18" / 30 mm         167,32 ft / 51,00 m                18,37 ft / 5,60 m
                Beam between torpedo bulkheads 26,25 ft / 8,00 m
    - Gun armour:     Face (max)             Other gunhouse (avg)          Barbette/hoist (max)
                Main:      5,98" / 152 mm       2,95" / 75 mm                        5,98" / 152 mm
                3rd:         0,98" / 25 mm               -                                              -
    - Armoured deck - single deck:
                For and Aft decks: 3,15" / 80 mm
    - Conning towers: Forward 5,98" / 152 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:
                Diesel Internal combustion motors,
                Geared drive, 2 shafts, 7 000 shp / 5 222 Kw = 19,23 kts
                Range 3 000nm at 12,00 kts
                Bunker at max displacement = 192 tons

Complement:
                182 - 237
Cost:
                £0,961 million / $3,846 million

 Distribution of weights at normal displacement:
                Armament: 166 tons, 6,4%
                   - Guns: 166 tons, 6,4%
                Armour: 1 223 tons, 46,9%
                   - Belts: 505 tons, 19,4%
                   - Torpedo bulkhead: 134 tons, 5,2%
                   - Armament: 129 tons, 4,9%
                   - Armour Deck: 430 tons, 16,5%
                   - Conning Tower: 24 tons, 0,9%
                Machinery: 189 tons, 7,3%
                Hull, fittings & equipment: 816 tons, 31,3%
                Fuel, ammunition & stores: 212 tons, 8,1%
                Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
                Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
                  7 124 lbs / 3 231 Kg = 66,0 x 6,0 " / 152 mm shells or 2,8 torpedoes
                Stability (Unstable if below 1.00): 1,15
                Metacentric height 2,0 ft / 0,6 m
                Roll period: 13,5 seconds
                Steadiness             - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                               - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
                Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,09

Hull form characteristics:
                Hull has a flush deck,
                  a straight bulbous bow and a cruiser stern
                Block coefficient (normal/deep): 0,586 / 0,589
                Length to Beam Ratio: 6,43 : 1
                'Natural speed' for length: 17,18 kts
                Power going to wave formation at top speed: 54 %
                Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 73
                Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,37 degrees
                Stern overhang: -4,00 ft / -1,22 m
                Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                               Fore end,               Aft end
                   - Forecastle:       25,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  8,53 ft / 2,60 m
                   - Forward deck:  28,25%,  8,53 ft / 2,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
                   - Aft deck:           28,26%,  15,09 ft / 4,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
                   - Quarter deck:   18,49%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
                   - Average freeboard:                        10,84 ft / 3,31 m
                Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

                Space      - Hull below water (magazines/engines, low = better): 78,0%
                               - Above water (accommodation/working, high = better): 121,0%
                Waterplane Area: 9 788 Square feet or 909 Square metres
                Displacement factor (Displacement / loading): 123%
                Structure weight / hull surface area: 69 lbs/sq ft or 335 Kg/sq metre
                Hull strength (Relative):
                               - Cross-sectional: 0,96
                               - Longitudinal: 1,53
                               - Overall: 1,00
                Excellent machinery, storage, compartmentation space
                Excellent accommodation and workspace room
                Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

Kanonierka pancerna Smok.

To „poprawka” kanonierki Dal. Na tym samym kadłubie (z wyjątkiem podwyższenia na śródokręciu)  i przy tym samym opancerzeniu (a w przypadku wież działowych i stanowiska dowodzenia nawet pogrubionym) okręt dostał solidne uzbrojenie. Oczywiście kosztem prędkości oraz krótszej cytadeli (oraz „ścięcia” podwyższenia kadłuba na śródokręciu). Okręt jest przeraźliwie „ściśnięty”, ale dla jednostki przybrzeżnej to dopuszczalne, za to jego działa mogłyby potencjalnie uszkodzić ciężkie okręty niemieckie lub sowieckie.

Smok, Poland Gunboat laid down 1939
 
Displacement:
                2 414 t light; 2 533 t standard; 2 607 t normal; 2 666 t full load
 
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
                (301,50 ft / 295,28 ft) x 45,93 ft x (11,48 / 11,69 ft)
                (91,90 m / 90,00 m) x 14,00 m  x (3,50 / 3,56 m)
 
Armament:
      2 - 10,00" / 254 mm 45,0 cal guns - 496,04lbs / 225,00kg shells, 110 per gun
                  Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1929 Model
                  2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 70,0 cal guns - 2,18lbs / 0,99kg shells, 1 000 per gun
                  Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
                  2 x Twin mounts on sides amidships
                               2 raised mounts
      3 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 2 000 per gun
                  Quick firing guns in deck mounts, 1939 Model
                  1 x Single mount on centreline aft
                               1 raised mount
                  2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                               2 double raised mounts
      Weight of broadside 1 002 lbs / 454 kg
 
Armour:
   - Belts:                                Width (max)           Length (avg)                         Height (avg)
                Main:      5,12" / 130 mm       131,23 ft / 40,00 m                13,12 ft / 4,00 m
                Ends:      Unarmoured
                  Main Belt covers 68% of normal length
                  Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces 
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                               1,18" / 30 mm         131,23 ft / 40,00 m                17,95 ft / 5,47 m
                Beam between torpedo bulkheads 26,25 ft / 8,00 m 
   - Gun armour:     Face (max)             Other gunhouse (avg)          Barbette/hoist (max)
                Main:      10,0" / 254 mm       5,00" / 127 mm                      10,0" / 254 mm
                3rd:         0,98" / 25 mm               -                                              - 
   - Armoured deck - single deck:
                For and Aft decks: 3,15" / 80 mm 
   - Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 0,00" / 0 mm
 
Machinery:
                Diesel Internal combustion motors,
                Geared drive, 2 shafts, 3 000 shp / 2 238 Kw = 15,46 kts
                Range 3 000nm at 10,00 kts
                Bunker at max displacement = 133 tons
 
Complement:
                182 - 237
 
Cost:
                £1,112 million / $4,449 million
 
Distribution of weights at normal displacement:
                Armament: 283 tons, 10,9%
                   - Guns: 283 tons, 10,9%
                Armour: 1 178 tons, 45,2%
                   - Belts: 422 tons, 16,2%
                   - Torpedo bulkhead: 103 tons, 3,9%
                   - Armament: 242 tons, 9,3%
                   - Armour Deck: 370 tons, 14,2%
                   - Conning Tower: 41 tons, 1,6%
                Machinery: 81 tons, 3,1%
                Hull, fittings & equipment: 872 tons, 33,5%
                Fuel, ammunition & stores: 192 tons, 7,4%
                Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%
 
Overall survivability and seakeeping ability:
                Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
                  5 791 lbs / 2 627 Kg = 11,6 x 10,0 " / 254 mm shells or 2,6 torpedoes
                Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
                Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
                Roll period: 14,6 seconds
                Steadiness             - As gun platform (Average = 50 %): 90 %
                                               - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52
                Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23
 
Hull form characteristics:
                Hull has a flush deck,
                  a straight bulbous bow and a cruiser stern
                Block coefficient (normal/deep): 0,586 / 0,588
                Length to Beam Ratio: 6,43 : 1
                'Natural speed' for length: 17,18 kts
                Power going to wave formation at top speed: 42 %
                Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 73
                Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,37 degrees
                Stern overhang: -4,00 ft / -1,22 m
                Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                               Fore end,               Aft end
                   - Forecastle:       31,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  8,53 ft / 2,60 m
                   - Forward deck:  28,25%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
                   - Aft deck:           15,97%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
                   - Quarter deck:   24,78%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
                   - Average freeboard:                        9,10 ft / 2,77 m
                Ship tends to be wet forward
 
Ship space, strength and comments:
                Space      - Hull below water (magazines/engines, low = better): 77,7%
                               - Above water (accommodation/working, high = better): 87,4%
                Waterplane Area: 9 788 Square feet or 909 Square metres
                Displacement factor (Displacement / loading): 116%
                Structure weight / hull surface area: 81 lbs/sq ft or 395 Kg/sq metre
                Hull strength (Relative):
                               - Cross-sectional: 0,97
                               - Longitudinal: 1,36
                               - Overall: 1,00
                Excellent machinery, storage, compartmentation space
                Cramped accommodation and workspace room
                Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
                Good seaboat, rides out heavy weather easily

Sam nie wiem, czy w tych projektach jednak nie pozwoliłem sobie na za dużo w tych wypornościach – więc jestem otwarty na krytykę.
Ponadto warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
- przy tych samych kadłubach Smok ma dużo lepsze własności morskie niż Dal – wynika to z różnych prędkości maksymalnych;
- przy takich samych nadbudówkach wizualnie Smok wydaje się „wysoki”, a Dal „niska”.

Trzeci projekt to Madagaskar. 

Łączy go z poprzednimi wyporność standard, poza tym to zupełnie inna historia.
W związku z planami hipotetycznej polskiej kolonii na Madagaskarze, potrzebna byłaby także flota kolonialna, a na początek jej jednostka flagowa. Ponieważ okręt miał być do „wszystkiego”, lista oczekiwań była długa:

  1. Wielki zasięg i dobre własności morskie miały pozwolić swobodnie dotrzeć do dalekiej kolonii oraz swobodnie tam operować w każdych warunkach pogodowych.
  2. Okręt miał nie dopuścić do naruszania terytorium i wód naszej kolonii. Dlatego oczekiwano, że:
    1. Artyleria będzie zdolna walczyć z nieprzyjacielskim niszczycielem, kanonierką, albo krążownikiem pomocniczym (więcej nie można było oczekiwać po jednostce tej wielkości). Stanęło na 2xIIx152 w zamkniętych stanowiskach z działami na wspólnych łożach (dla oszczędności masy).
    2. W przypadku próby naruszenia wód przez potężną jednostkę wroga, nasz okręt miał mieć możliwość jednak realnego zagrożenia wrogowi. Stąd uzbrojenie torpedowe. Z braku miejsca na pokładzie, zastosowano 4 pojedyncze wt umieszczone w kadłubie (powyżej lw), po dwie na burtę. Mogą strzelać prostopadle do osi okrętu z odchyleniami plus/minus 30 stopni (uwaga – program nie przewiduje takich wyrzutni, więc wpisałem obrotowe wyrzutnie pokładowe).
    3. W przypadku próby naruszenia wód przez op. wroga, nasz okręt miał mieć możliwość zwalczania go – stąd zrzutnie bomb głębinowych. 
  3. Zażądano drugiego kalibru dział, szczególnie przydatnych przy zadaniach „policyjnych” (zwalczanie piractwa, nielegalnego szmuglu towarów,…). Zastosowano działa 75mm wz. 36, wersja morska, na stanowiskach uniwersalnych.
  4. Zagrożenie lotnicze uznano za mniejsze, więc do uzbrojenia plot przywiązywano mniejszą rolę.
  5. Opancerzenie okrętu jest raczej niewielkie, choć obejmuje linię wodną na długości całej cytadeli.
  6. Patrole w rozległych wodach wokół kolonii wymagają rozpoznania – stąd wymóg katapulty i samolotu (dla zainteresowanych zagadka – jaki to samolot jest na pokładzie).
  7. Okręt ma mieć możliwość bazowania w słabo przygotowanych przystaniach, oraz zaopatrywania posterunków kolonialnych. W razie konieczności także wysadzenia małego desantu. Stąd bardzo bogate wyposażenie w łodzie oraz dwie małe ładownie (na dziobie i przed katapultą) na 110t zaopatrzenia. Przednia ładownia obsługiwana jest przez składane żurawiki.
  8. Okręt ma mieć możliwość przewożenia Gubernatora ze świtą. Stąd „apartament admiralski” na rufie wraz z galeryjką oraz obszerne przeszklone stanowisko dowodzenia na dziobie (pełniące raczej rolę salonu, niż przeznaczone do dowodzenia).
  9. I na koniec może najważniejsze. Okręt ma wyglądać reprezentacyjnie.
Prędkość okrętu jest wypadkową powyższych wymagań. Także kształt kadłuba (a w konsekwencji własności morskie) wynikają w szczególności z wymogu wysokiej rufy (kabina admiralska).
W raporcie pojawiły się masy dodatkowe:
- nad pokładem: samolot+ katapulta – 10t
- na pokładzie: dźwig+materiały lotnicze 25t + 10t bomby głębinowe – razem 35t
- kadłub powyżej lw: torpedy i wyrzutnie 15t+30t zaopatrzenie – razem 45t
- kadłub poniżej lw: 80t zaopatrzenie
W mojej opinii okręt spełnia oczekiwania zamawiających, w szczególności dobrze prezentowałby się na paradach i wizytach w obcych portach. Jako okręt bojowy w czasie wojny jest jednak niemal bezużyteczny.

Madagaskar, Poland Gunboat laid down 1939

Displacement:
                2 363 t light; 2 500 t standard; 3 366 t normal; 4 058 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
                (400,97 ft / 393,70 ft) x 45,93 ft x (12,47 / 14,44 ft)
                (122,22 m / 120,00 m) x 14,00 m  x (3,80 / 4,40 m)

Armament:
      4 - 6,00" / 152 mm 55,0 cal guns - 101,41lbs / 46,00kg shells, 225 per gun
                  Breech loading guns in deck and hoist mounts, 1930 Model
                  2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 2,95" / 75,0 mm 50,0 cal guns - 13,62lbs / 6,18kg shells, 500 per gun
                  Dual purpose guns in deck mounts, 1936 Model
                  4 x Single mounts on sides, evenly spread
      2 - 1,57" / 40,0 mm 70,0 cal guns - 2,18lbs / 0,99kg shells, 1 000 per gun
                  Quick firing guns in deck mount, 1936 Model
                  1 x Twin mount on centreline aft
                               1 raised mount
      4 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 2 000 per gun
                  Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
                  2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                               2 raised mounts
                  2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                               2 double raised mounts
      Weight of broadside 466 lbs / 211 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,7" / 550 mm, 27,17 ft / 8,28 m torpedoes - 1,904 t each, 7,617 t total
                In 4 sets of deck mounted side rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      14 - 551,16 lbs / 250,00 kg Depth Charges + 14 reloads - 6,889 t total
                in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                                Width (max)           Length (avg)                         Height (avg)
                Main:      1,57" / 40 mm         219,82 ft / 67,00 m                12,30 ft / 3,75 m
                Ends:      Unarmoured
                  Main Belt covers 86% of normal length
    - Gun armour:     Face (max)             Other gunhouse (avg)          Barbette/hoist (max)
                Main:      2,95" / 75 mm         1,57" / 40 mm                        2,95" / 75 mm
                2nd:        1,57" / 40 mm               -                                              -
                3rd:         0,98" / 25 mm               -                                              -

   - Armoured deck - single deck:
                For and Aft decks: 1,18" / 30 mm 

Machinery:
                Diesel Internal combustion motors,
                Geared drive, 2 shafts, 13 200 shp / 9 847 Kw = 22,66 kts
                Range 12 000nm at 16,00 kts
                Bunker at max displacement = 1 558 tons

 Complement:
                220 - 287

 Cost:
                £1,107 million / $4,428 million

 Distribution of weights at normal displacement:
                Armament: 160 tons, 4,7%
                   - Guns: 136 tons, 4,0%
                   - Weapons: 24 tons, 0,7%
                Armour: 428 tons, 12,7%
                   - Belts: 182 tons, 5,4%
                   - Armament: 45 tons, 1,4%
                   - Armour Deck: 200 tons, 6,0%
                Machinery: 357 tons, 10,6%
                Hull, fittings & equipment: 1 248 tons, 37,1%
                Fuel, ammunition & stores: 1 002 tons, 29,8%
                Miscellaneous weights: 170 tons, 5,1%
                   - Hull below water: 80 tons
                   - Hull above water: 45 tons
                   - On freeboard deck: 35 tons
                   - Above deck: 10 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:
                Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
                  8 113 lbs / 3 680 Kg = 75,1 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,4 torpedoes
                Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
                Metacentric height 1,8 ft / 0,6 m
                Roll period: 14,3 seconds
                Steadiness             - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                               - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,39
                Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,72

 Hull form characteristics:
                Hull has a flush deck,
                  a straight bulbous bow and a round stern
                Block coefficient (normal/deep): 0,523 / 0,544
                Length to Beam Ratio: 8,57 : 1
                'Natural speed' for length: 19,84 kts
                Power going to wave formation at top speed: 50 %
                Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
                Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,30 degrees
                Stern overhang: -3,28 ft / -1,00 m
                Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                               Fore end,               Aft end
                   - Forecastle:       24,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  16,73 ft / 5,10 m
                   - Forward deck:  22,00%,  16,73 ft / 5,10 m,  14,93 ft / 4,55 m
                   - Aft deck:           34,00%,  14,93 ft / 4,55 m,  14,93 ft / 4,55 m
                   - Quarter deck:   20,00%,  14,93 ft / 4,55 m,  14,93 ft / 4,55 m
                   - Average freeboard:                        16,06 ft / 4,90 m

 Ship space, strength and comments:
                Space      - Hull below water (magazines/engines, low = better): 56,0%
                               - Above water (accommodation/working, high = better): 154,7%
                Waterplane Area: 12 300 Square feet or 1 143 Square metres
                Displacement factor (Displacement / loading): 181%
                Structure weight / hull surface area: 68 lbs/sq ft or 332 Kg/sq metre
                Hull strength (Relative):
                               - Cross-sectional: 0,93
                               - Longitudinal: 1,79
                               - Overall: 1,00
                Excellent machinery, storage, compartmentation space
                Excellent accommodation and workspace room
                Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
                Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather