czwartek, 23 kwietnia 2020

Przebudowa krążownika lekkiego Profintern na krążownik plot Krasnyj Krym 1941 (1 szt.)


Przebudowa krążownika lekkiego Profintern na krążownik plot Krasnyj Krym 1941 (1 szt.)

Pomysłodawcą jest kolega mandylion, legendę – na bazie Jego założeń – opracowałem sam.
W tym samym czasie, w którym podjęto decyzję o modernizacji krążownika ciężkiego Krasnyj Kawkaz (post z 12.03.2020) zdecydowano również o przebudowie lekkiego krążownika Profintern (ex-Swietłana). W efekcie przebudowy miał powstać krążownik plot („prawie plot”, jak napisał Pomysłodawca, z uwagi na brak ciężkich (>100 mm) typowych dział plot). Bez większego błędu, można wynik końcowy nazwać również skromnie uzbrojonym lekkim krążownikiem, dla którego założono silną obronę plot. Jednostką modernizowaną był lekki krążownik typu Swietłana, którego nazwę zmieniono w roku 1925 na Profintern. Przed modernizacją okręt uzbrojony był, jak następuje: 15xIx130, 3xIIx100, 4xIx45, 7xIx12,7 oraz 2xIIIxwt533 mm i 90 min. Przebudowa – połączona ze zmianą nazwy na Krasnyj Krym -  rozpoczęła się w październiku 1939 roku, a zakończyła w maju 1941 roku. W czasie IIWS okręt operował na Morzu Czarnym; z uwagi na względną słabość lotnictwa sił Osi na tym akwenie, nie miał okazji wykazać się w swojej głównej roli. Przeważnie wspierał ogniem działania wojsk lądowych, a także brał udział w działaniach desantowych i ewakuacyjnych, jako „nieetatowy” transportowiec wojska. W roku 1953 został przeklasyfikowany na okręt szkolny, w 1958 został hulkiem mieszkalnym, a rok później skreślony z listy floty i zezłomowany.
W trakcie przebudowy wykonano następujące prace:
Kadłub
Obniżono i przedłużono o ok. 3 m górny pokład dziobowy, zwiększając jego wznos tak, że wysokość dziobnicy pozostała w zasadzie bez zmian. Zlikwidowano kazamaty oraz częściowo zmieniono wewnętrzny podział kadłuba.
Napęd
Wymieniono w całości. Nowy składa się z ośmiu kotłów olejowych w czterech kotłowniach oraz czterech zestawów turbin parowych z przekładniami w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Zdemontowaną całą istniejącą artylerię, montując w jej miejsce:
- 4xIIx130 mm/50 (5.1”) B13 Pattern 1936, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskami SAP i HE 33,40 kg wynosi 25730 m, a pociskiem AA 33,40 kg 22300 m;
- 9xIIx76.2 mm/55 (3”) 34-K Pattern 1935, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,61 kg wynosi 16640 m, a przy elewacji maksymalnej 85o pociskiem AA 6,95 kg 9500 m;
- 12xIx37 mm/67 (1.5”) 70-K Pattern 1938, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,73 kg wynosi 8400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o pociskiem AA 0,76 kg 5000 m;
- 5xIIx12,7 m/67 DSzK 1941, przy elewacji maksymalnej 85o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 2000 m.
Pozostawiono istniejące wt ze zmianą ich lokalizacji, a ilość zabieranych min zmniejszono do 60 szt. Zainstalowano nowe systemy kierowania ogniem, w tym plot.
Opancerzenie
Zwiększono grubość opancerzenia pokładu głównego z 20 do 30 mm oraz zamontowano grodzie przeciwtorpedowe.
Inne
Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne. Przebudowano nadbudówki, maszty i kominy, zmniejszając ilość tych ostatnich do dwóch.
W rezultacie przebudowy:
- długość okrętu na linii wodnej zmniejszyła się ze 154,8 do 154,0 m, zanurzenie z 5,70 do 5,40 m, a wyporność normalna z 6800 do 6327 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 29,5 do 30,6 w (przy współczynniku 1,02), a zasięg z 3350 Mm przy 14 w do 5600 Mm przy 16 w.
Koszt przebudowy wyniósł 41,2% wartości identycznego okrętu nowego.
Nawiązując do zasygnalizowanych w legendzie wątpliwości, osobiście uważam, że okręt – mimo braku typowych ciężkich dział plot – można śmiało klasyfikować jako krążownik plot. Elewacje zamontowanej na nim artylerii, umożliwiają postawienie następujących zapór plot:
- 8x130 mm na dystansie do 24000 m i wysokości do 11500 m;
- 8x130 + 10x76,2 na dystansie do 13000 m i wysokości do 5500 m;
- 8x130 + 40x76,2 + 10x37 na dystansie do 6500 m i wysokości do 3000 m.
Natomiast nkm-y 12,7 mm służą wyłącznie do samoobrony okrętu na małych odległościach (do 2000 m).
Duża powierzchnia opancerzenia burt uodparnia okręt na bliskie wybuchy bomb (działanie odłamkowe), co dodatkowo zwiększa jego wartość jako krążownika plot.
Słabością jednostki jest nienajlepsza stateczność i dzielność morska, biorąc jednak pod uwagę dedykowane jej obszary operacyjne (Bałtyk lub Morze Czarne), nie stanowi to dyskwalifikującej wady.
Dodatkowo, w razie potrzeby można wykorzystać okręt w roli przewodnika niszczycieli.


Krasnyj Krym, Soviet Union AA cruiser laid down 1913, launched 1915, completed 1928, rebuilt 1941 (engine 1940)


Displacement:
            5 456 t light; 5 742 t standard; 6 327 t normal; 6 794 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (518,65 ft / 505,25 ft) x 50,52 ft x (17,72 / 18,69 ft)
            (158,08 m / 154,00 m) x 15,40 m  x (5,40 / 5,70 m)

Armament:
      8 - 5,12" / 130 mm 50,0 cal guns - 73,63lbs / 33,40kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1936 Model
              4 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      18 - 3,00" / 76,2 mm 55,0 cal guns - 15,32lbs / 6,95kg shells, 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
              8 x Twin mounts on sides, evenly spread
              1 x Twin mount on centreline, forward deck aft
                        1 raised mount
      12 - 1,46" / 37,0 mm 67,0 cal guns - 1,68lbs / 0,76kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              12 x Single mounts on sides, evenly spread
                        12 raised mounts
      8 - 0,50" / 12,7 mm 67,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1941 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      2 - 0,50" / 12,7 mm 67,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3000 per gun
              Machine guns in deck mount, 1941 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 double raised mount
      Weight of broadside 753 lbs / 341 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,818 t each, 10,908 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      2 - 1 305,14 lbs / 592,00 kg mines + 60 reloads - 36,124 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,95" / 75 mm 363,85 ft / 110,90 m   8,86 ft / 2,70 m
            Ends:   0,98" / 25 mm 141,40 ft / 43,10 m     8,86 ft / 2,70 m
            Upper: 0,98" / 25 mm 213,25 ft / 65,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 111% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 363,85 ft / 110,90 m   16,08 ft / 4,90 m
            Beam between torpedo bulkheads 40,68 ft / 12,40 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm 0,79" / 20 mm             0,98" / 25 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 52 000 shp / 38 792 Kw = 30,60 kts
            Range 5 600nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 052 tons

Complement:
            354 - 461

Cost:
            £0,209 million / $0,834 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 273 tons, 4,3%
               - Guns: 206 tons, 3,3%
               - Weapons: 67 tons, 1,1%
            Armour: 1 551 tons, 24,5%
               - Belts: 503 tons, 7,9%
               - Torpedo bulkhead: 426 tons, 6,7%
               - Armament: 65 tons, 1,0%
               - Armour Deck: 536 tons, 8,5%
               - Conning Towers: 22 tons, 0,3%
            Machinery: 1 390 tons, 22,0%
            Hull, fittings & equipment: 2 194 tons, 34,7%
            Fuel, ammunition & stores: 871 tons, 13,8%
            Miscellaneous weights: 47 tons, 0,7%
               - Hull below water: 36 tons
               - On freeboard deck: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 506 lbs / 3 858 Kg = 126,9 x 5,1 " / 130 mm shells or 1,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
            Roll period: 14,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,43
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,06

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,490 / 0,498
            Length to Beam Ratio: 10,00 : 1
            'Natural speed' for length: 22,48 kts
            Power going to wave formation at top speed: 56 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Forward deck:       25,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Aft deck:    47,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        12,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Average freeboard:                      16,60 ft / 5,06 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 106,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 137,8%
            Waterplane Area: 16 849 Square feet or 1 565 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 123%
            Structure weight / hull surface area: 84 lbs/sq ft or 411 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,98
                        - Longitudinal: 1,32
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform