Holownik redowy typu Bawolec 1942 (8 szt.)
I
znowu nie jest to wielki okręt bojowy! Mały, niepozorny, ale bardzo potrzebny.
W
związku z rozbudową baz MW w naszych posiadłościach zamorskich, palącą kwestią
stało się zagadnienie holowników. O ile w bazach macierzystych – które są
przeważnie jednocześnie portami handlowymi – można korzystać z holowników
„cywilnych”, o tyle w koloniach sprawa wygląda inaczej. Większość baz
zamorskich MW jest wyłącznie portami wojennymi i na pomoc „cywilów” nie można w
nich liczyć. Stąd ten - nie zdolny wzbudzić Waszego entuzjazmu, ale konieczny –
projekt.
Prezentowany
okręcik przeznaczony jest zarówno do typowej roboty portowej, jak i do
ściągania pozbawionych zdolności ruchu okrętów/statków z odległości do
1 500 Mm od bazy. Ponadto, może być – i zapewne będzie – używany do
komunikacji i transportu niewielkiej masy ładunków (do 40 t) pomiędzy
poszczególnymi wyspami archipelagów (Antyle Polskie, PPTR) lub portami tej
samej bazy (Pemba). Za to – w przeciwieństwie do niektórych innych naszych holowników
– jednostka ta jest zwolniona od funkcji ratowniczych, pop, trałowych itp.
Uzbrojenie
jest raczej symboliczne; jednak na tyle silne, aby nie dać się bezkarnie terroryzować
przez pojedyncze samoloty wroga. Jeśli chodzi o wyposażenie radionawigacyjne,
to prócz radionamiernika starszego typu, zastosowano tu radar kontroli
powierzchni morza, typu stosowanego głównie na OP. Prędkość jest, jak na
holownik tej wielkości dość wysoka, ale wynikająca z jego zadań komunikacyjno-transportowych.
Podobnie można powiedzieć o zasięgu. Godne uwagi są całkiem przyzwoite właściwości
morskie.
Biorąc
pod uwagę wasze uwagi, a także tzw. „ducha czasu”, zaprojektowałem na tym
holowniku prawie współczesny pomost, z 360-stopniowym zakresem widoczności. Dla
osiągnięcia tego celu musiałem mocno obniżyć komin, proszę się jednak nie
obawiać o właściwy „cug”; zastosowano tu mechanicznie wymuszony ciąg spalin.
Oczywiście niski komin może powodować zadymianie pokładu, ale zawsze jest coś,
za coś. Sylwetka wizualnie może wydawać się zbyt wysoka, ale proszę wziąć pod
uwagę to, że najwyżej położone elementy (maszt z wyposażeniem
radionawigacyjnym), jako raczej niemasywne, niewiele wpływają na stateczność
jednostki.
Skorygowałem
„ręcznie” moc napędu (w górę), liczebność załogi (w dół), koszt budowy (w dół),
parametry odporności (w dół) oraz wartości „hull strength” (w dół); te wyliczone
przez program były momentami całkiem absurdalne.
Nazwy
tej serii holowników, to nazwy dużych antylop, pewnie znowu zostanę oskarżony o
próżną erudycję. Trudno, skoro jednak kiedyś przyjąłem pewien system
nazewnictwa, to będę się go trzymał do końca świata i jeden dzień dłużej :).
Bawolec, Poland Tug boat laid down 1942
Displacement:
300
t light; 306 t standard; 324 t normal; 338 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(100,07
ft / 96,46 ft) x 20,67 ft x (10,83 / 11,19 ft)
(30,50
m / 29,40 m) x 6,30 m x (3,30 / 3,41 m)
Armament:
1
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1
- 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per
gun
Machine gun in deck mount, 1925 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct
drive, 2 shafts, 924 ihp / 690 Kw = 12,00 kts
Range
3 500nm at 8,00 kts
Bunker
at max displacement = 31 tons
Complement:
18
- 25
Cost:
£0,045
million / $0,180 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
0 tons, 0,1%
- Guns: 0 tons, 0,1%
Machinery:
25 tons, 7,8%
Hull,
fittings & equipment: 234 tons, 72,3%
Fuel,
ammunition & stores: 24 tons, 7,5%
Miscellaneous
weights: 40 tons, 12,4%
- Hull below water: 40 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
887 lbs / 402 Kg = 611,9 x 1,0 " / 25 mm
shells or 0,4 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,31
Metacentric
height 0,8 ft / 0,2 m
Roll
period: 10,0 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,58
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,525 / 0,530
Length
to Beam Ratio: 4,67 : 1
'Natural
speed' for length: 9,82 kts
Power
going to wave formation at top speed: 62 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
Stern
overhang: 1,64 ft / 0,50 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 8,53 ft / 2,60 m
- Forward deck: 25,00%, 8,53 ft / 2,60
m, 7,55 ft / 2,30 m
- Aft deck: 25,00%, 7,55 ft / 2,30 m, 7,87 ft / 2,40 m
- Quarter deck: 25,00%, 7,87 ft / 2,40
m, 8,53 ft / 2,60 m
- Average freeboard: 8,28 ft / 2,53 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 40,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 55,1%
Waterplane
Area: 1 359 Square feet or 126 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 354%
Structure
weight / hull surface area: 86 lbs/sq ft or 419 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 2,39
-
Longitudinal: 26,43
-
Overall: 3,04
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Cramped
accommodation and workspace room
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x RN-1
1 x RWN-M-1
Bawolec (1942)
Gnu (1942)
Gajal (1942)
Nilgau (1942)
Niala (1942)
Kudu (1942)
Bongo (1942)
Sitatunga (1942)