poniedziałek, 21 sierpnia 2017

Holownik redowy typu Bawolec 1942 (8 szt.)



Holownik redowy typu Bawolec 1942 (8 szt.)

I znowu nie jest to wielki okręt bojowy! Mały, niepozorny, ale bardzo potrzebny.
W związku z rozbudową baz MW w naszych posiadłościach zamorskich, palącą kwestią stało się zagadnienie holowników. O ile w bazach macierzystych – które są przeważnie jednocześnie portami handlowymi – można korzystać z holowników „cywilnych”, o tyle w koloniach sprawa wygląda inaczej. Większość baz zamorskich MW jest wyłącznie portami wojennymi i na pomoc „cywilów” nie można w nich liczyć. Stąd ten - nie zdolny wzbudzić Waszego entuzjazmu, ale konieczny – projekt.
Prezentowany okręcik przeznaczony jest zarówno do typowej roboty portowej, jak i do ściągania pozbawionych zdolności ruchu okrętów/statków z odległości do 1 500 Mm od bazy. Ponadto, może być – i zapewne będzie – używany do komunikacji i transportu niewielkiej masy ładunków (do 40 t) pomiędzy poszczególnymi wyspami archipelagów (Antyle Polskie, PPTR) lub portami tej samej bazy (Pemba). Za to – w przeciwieństwie do niektórych innych naszych holowników – jednostka ta jest zwolniona od funkcji ratowniczych, pop, trałowych itp.
Uzbrojenie jest raczej symboliczne; jednak na tyle silne, aby nie dać się bezkarnie terroryzować przez pojedyncze samoloty wroga. Jeśli chodzi o wyposażenie radionawigacyjne, to prócz radionamiernika starszego typu, zastosowano tu radar kontroli powierzchni morza, typu stosowanego głównie na OP. Prędkość jest, jak na holownik tej wielkości dość wysoka, ale wynikająca z jego zadań komunikacyjno-transportowych. Podobnie można powiedzieć o zasięgu. Godne uwagi są całkiem przyzwoite właściwości morskie.
Biorąc pod uwagę wasze uwagi, a także tzw. „ducha czasu”, zaprojektowałem na tym holowniku prawie współczesny pomost, z 360-stopniowym zakresem widoczności. Dla osiągnięcia tego celu musiałem mocno obniżyć komin, proszę się jednak nie obawiać o właściwy „cug”; zastosowano tu mechanicznie wymuszony ciąg spalin. Oczywiście niski komin może powodować zadymianie pokładu, ale zawsze jest coś, za coś. Sylwetka wizualnie może wydawać się zbyt wysoka, ale proszę wziąć pod uwagę to, że najwyżej położone elementy (maszt z wyposażeniem radionawigacyjnym), jako raczej niemasywne, niewiele wpływają na stateczność jednostki.
Skorygowałem „ręcznie” moc napędu (w górę), liczebność załogi (w dół), koszt budowy (w dół), parametry odporności (w dół) oraz wartości „hull strength” (w dół); te wyliczone przez program były momentami całkiem absurdalne.
Nazwy tej serii holowników, to nazwy dużych antylop, pewnie znowu zostanę oskarżony o próżną erudycję. Trudno, skoro jednak kiedyś przyjąłem pewien system nazewnictwa, to będę się go trzymał do końca świata i jeden dzień dłużej :).


 Bawolec, Poland Tug boat laid down 1942


Displacement:
            300 t light; 306 t standard; 324 t normal; 338 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (100,07 ft / 96,46 ft) x 20,67 ft x (10,83 / 11,19 ft)
            (30,50 m / 29,40 m) x 6,30 m  x (3,30 / 3,41 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,51" / 13,0 mm 75,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1925 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 924 ihp / 690 Kw = 12,00 kts
            Range 3 500nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 31 tons

Complement:
            18 - 25

Cost:
            £0,045 million / $0,180 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,1%
               - Guns: 0 tons, 0,1%
            Machinery: 25 tons, 7,8%
            Hull, fittings & equipment: 234 tons, 72,3%
            Fuel, ammunition & stores: 24 tons, 7,5%
            Miscellaneous weights: 40 tons, 12,4%
               - Hull below water: 40 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              887 lbs / 402 Kg = 611,9 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
            Metacentric height 0,8 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 63 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,58

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,525 / 0,530
            Length to Beam Ratio: 4,67 : 1
            'Natural speed' for length: 9,82 kts
            Power going to wave formation at top speed: 62 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,00 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  10,17 ft / 3,10 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Forward deck:       25,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Aft deck:    25,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        25,00%,  7,87 ft / 2,40 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Average freeboard:                      8,28 ft / 2,53 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 40,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 55,1%
            Waterplane Area: 1 359 Square feet or 126 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 354%
            Structure weight / hull surface area: 86 lbs/sq ft or 419 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 2,39
                        - Longitudinal: 26,43
                        - Overall: 3,04
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x RN-1
1 x RWN-M-1

Bawolec (1942)
Gnu (1942)
Gajal (1942)
Nilgau (1942)
Niala (1942)
Kudu (1942)
Bongo (1942)
Sitatunga (1942)