Budowa kolumbijskich rzecznych kutrów desantowych typu FLD-1 1929 (4 jednostki)
Warunki terenowe na obszarze
należącego do Wielkiej Kolumbii dorzecza Amazonki są takie, że dostęp do
wybrzeża jego rzek, jest możliwy prawie wyłącznie z wody. Opanowanie więc
istotnych dla operacji bojowych punktów wybrzeża, wymaga przeprowadzenia
desantu rzecznego. Rzeczne siły kolumbijskie posiadają transportowiec wojska
typu General Pinzón, lecz może on
wyładować wojsko tylko na brzeg niebroniony lub taki, na którym wcześniej
utworzono przyczółek. Właśnie w celu tworzenia przyczółków, lub wykonywania
kompletnych desantów o niewielkim znaczeniu, powstały prezentowane kutry.
Okręciki te mogą przewieźć i wysadzić
na brzeg broniony do 38 żołnierzy z pełnym oporządzeniem, lub alternatywnie do
3,9 t ładunku. Zasięg umożliwia kutrom rejs prawie tygodniowy, ale oczywiste
jest, że stłoczonego wojska na ich pokładach tak długo trzymać nie można. Załadowanie żołnierzy
(np. z transportowca wojska) następuje nie dalej, niż 25 Mm od miejsca desantu.
Symboliczne uzbrojenie kutrów może być
wzmocnione przez broń osobistą desantowanych piechurów.
Kutry powstały w stoczni Astillero
Fluvial Iquitos. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Płaskodenny
z opuszczaną rampą dziobową. Zanurzenie minimalne wynosi 0,3 m.
Napęd
Silnik
diesla o mocy 120 KM. Z uwagi na kształt kadłuba, zastosowano do prędkości
maksymalnej współczynnik zmniejszający
-1,316.
Uzbrojenie
Na kutrze
zamontowano:
- 1xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano radiostację
krótkofalową.
FLD-1, Great Colombia river landing craft laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)
Displacement:
8 t light; 9 t
standard; 14 t normal; 15 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(43,58 ft / 40,19 ft) x
11,48 ft x (3,51 / 3,59 ft)
(13,28 m / 12,25 m) x
3,50 m x (1,07 / 1,10 m)
Armament:
1 - 0,30" / 7,62 mm
80,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun
Machine gun in deck mount, 1919 Model
1 x Single mount on side aft deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors, 7,29 kts
Range 1 000nm at
6,00 kts
Bunker normal = 1 ton, at
max displacement = 2 tons
Complement:
3 - 4
Cost:
£0,004 million / $0,016
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 0 tons, 0,4%
- Guns: 0 tons, 0,4%
Machinery: 4 tons,
26,6%
Hull, fittings &
equipment: 5 tons, 36,7%
Fuel, ammunition &
stores: 1 tons, 8,2%
Miscellaneous weights:
4 tons, 28,1%
- Hull below water: 1 tons
- Hull above water: 3 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 lbs / 1 Kg = 148,1 x 0,3 " / 7,62 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,50
Metacentric height 0,4
ft / 0,1 m
Roll period: 7,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,10
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,307
Length to Beam Ratio:
3,50 : 1
'Natural speed' for
length: 8,47 kts
Power going to wave
formation at top speed: 65 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 65
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 39,50 degrees
Stern overhang: 0,49 ft
/ 0,15 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 3,51 ft /
1,07 m, 3,02 ft / 0,92 m
- Forward deck: 34,00%, 3,02 ft / 0,92
m, 3,02 ft / 0,92 m
- Aft deck: 20,00%, 3,02 ft / 0,92 m, 3,02 ft / 0,92 m
- Quarter deck: 30,00%, 3,02 ft / 0,92
m, 3,02 ft / 0,92 m
- Average freeboard: 3,05 ft / 0,93 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 118,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 54,0%
Waterplane Area: 282
Square feet or 26 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 121%
Structure weight / hull
surface area: 13 lbs/sq ft or 62 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,81
-
Longitudinal: 8,34
- Overall:
1,02
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy roll,
a good, steady gun platform
FLD-1 - FLD-4 (1929)