niedziela, 20 lipca 2025

Budowa kolumbijskich rzecznych kutrów desantowych typu FLD-1 1929 (4 jednostki)

Budowa kolumbijskich rzecznych kutrów desantowych typu FLD-1 1929 (4 jednostki)

Warunki terenowe na obszarze należącego do Wielkiej Kolumbii dorzecza Amazonki są takie, że dostęp do wybrzeża jego rzek, jest możliwy prawie wyłącznie z wody. Opanowanie więc istotnych dla operacji bojowych punktów wybrzeża, wymaga przeprowadzenia desantu rzecznego. Rzeczne siły kolumbijskie posiadają transportowiec wojska typu General Pinzón, lecz może on wyładować wojsko tylko na brzeg niebroniony lub taki, na którym wcześniej utworzono przyczółek. Właśnie w celu tworzenia przyczółków, lub wykonywania kompletnych desantów o niewielkim znaczeniu, powstały prezentowane kutry.
Okręciki te mogą przewieźć i wysadzić na brzeg broniony do 38 żołnierzy z pełnym oporządzeniem, lub alternatywnie do 3,9 t ładunku. Zasięg umożliwia kutrom rejs prawie tygodniowy, ale oczywiste jest, że stłoczonego wojska na ich pokładach tak długo trzymać nie można. Załadowanie żołnierzy (np. z transportowca wojska) następuje nie dalej, niż 25 Mm od  miejsca desantu.
Symboliczne uzbrojenie kutrów może być wzmocnione przez broń osobistą desantowanych piechurów.
Kutry powstały w stoczni Astillero Fluvial Iquitos. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Płaskodenny z opuszczaną rampą dziobową. Zanurzenie minimalne wynosi 0,3 m.
Napęd
Silnik diesla o mocy 120 KM. Z uwagi na kształt kadłuba, zastosowano do prędkości maksymalnej  współczynnik zmniejszający -1,316.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m.
Inne
Zainstalowano radiostację krótkofalową.

FLD-1, Great Colombia river landing craft laid down 1929, launched 1929, completed 1929 (engine 1929)

Displacement:
            8 t light; 9 t standard; 14 t normal; 15 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (43,58 ft / 40,19 ft) x 11,48 ft x (3,51 / 3,59 ft)
            (13,28 m / 12,25 m) x 3,50 m  x (1,07 / 1,10 m)

Armament:
      1 - 0,30" / 7,62 mm 80,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on side aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors, 7,29 kts
            Range 1 000nm at 6,00 kts
            Bunker normal = 1 ton, at max displacement = 2 tons

Complement:
            3 - 4

Cost:
            £0,004 million / $0,016 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,4%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
            Machinery: 4 tons, 26,6%
            Hull, fittings & equipment: 5 tons, 36,7%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 8,2%
            Miscellaneous weights: 4 tons, 28,1%
               - Hull below water: 1 tons
               - Hull above water: 3 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 lbs / 1 Kg = 148,1 x 0,3 " / 7,62 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,50
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 7,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,10

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,307
            Length to Beam Ratio: 3,50 : 1
            'Natural speed' for length: 8,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 65 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 39,50 degrees
            Stern overhang: 0,49 ft / 0,15 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  3,51 ft / 1,07 m,  3,02 ft / 0,92 m
               - Forward deck:       34,00%,  3,02 ft / 0,92 m,  3,02 ft / 0,92 m
               - Aft deck:                20,00%,  3,02 ft / 0,92 m,  3,02 ft / 0,92 m
               - Quarter deck:        30,00%,  3,02 ft / 0,92 m,  3,02 ft / 0,92 m
               - Average freeboard:                      3,05 ft / 0,93 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 118,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 54,0%
            Waterplane Area: 282 Square feet or 26 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 121%
            Structure weight / hull surface area: 13 lbs/sq ft or 62 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,81
                        - Longitudinal: 8,34
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

FLD-1 - FLD-4 (1929)