Przebudowa belgijskiego okrętu ochrony rybołówstwa Zinnia na kanonierkę Jan Breydel 1937 (1 jednostka)
Projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Legendę
od roku 1937 opracował Pomysłodawca, a wcześniejsze dzieje okrętu pozwoliłem
sobie w osobnym akapicie opisać sam. Standardowo, opis techniczny jest mojego
autorstwa, na bazie wytycznych kolegi ŁK.
Flota belgijska była, niemal przez całe
swoje dzieje, dosyć żałosnym zlepkiem przypadkowych i mocno przestarzałych
okrętów. Realny krok ku nowoczesności uczyniono dopiero w 1939 r, wraz z
położeniem stępki pod budowę szybkiej kanonierki Artevelde. Wstępem do budowy tego nowoczesnego okrętu, była
przeprowadzona wcześniej modernizacja starego okrętu ochrony rybołówstwa Zinnia, który przy tej okazji zmienił
nazwę na Jan Breydel.
Okręt ten powstał w roku 1915 jako brytyjski
sloop/trałowiec Zinnia typu Flower
z grupy Azalea. W roku 1920 został przekazany
Belgii bez zmiany nazwy, a w roku 1927 przeklasyfikowany na okręt ochrony
rybołówstwa z prawie całkowitym rozbrojeniem (zamontowano tylko jeden, jedyny
km 7,9 mm).
Obszernej przebudowy tego okrętu
dokonała stocznia Cockerill w Antwerpii, od 12.09.1935 r. do 26.07.1937 r. W
kampanii wiosennej 1940 r. nieudolnie dowodzony okręt stał się w dniu 18.05.1940 r, w
nieuszkodzonym stanie, niemiecką zdobyczą. Jako Barbara służył do końca DWS w
charakterze eskortowca, zaś w maju 1945 r. powrócił do dawnego właściciela i
nazwy, służąc aż do 31.12.1954 r. jako fregata. Złomowanie okrętu
przeprowadziła również stocznia Cockerill w Antwerpii; zakończyło się ono
18.02.1956 r.
Opis techniczny modernizacji okrętu.
Kadłub
Przebudowano dziobnicę okrętu oraz
obniżono pokład rufowy o ½ „kondygnacji”
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano
dwa diesle po 1750 KM w jednej maszynowni. Silniki te miały długą i
ciekawą historię. Zostały
zbudowane jeszcze w 1918 r. i użyte do napędu podwodnego krążownika U139 Kapitänleutnant Schwieger, który po
traktacie wersalskim służył w Marine Nationale jako Halbronn. Francuzi, ze względów prestiżowych, eksploatowali okręt
do lipca 1935 r., a następnie przekazali starzejącą się i nietypową jednostkę
do złomowania. Wykorzystała to marynarka belgijska i w październiku 1935 r. odkupiła
obydwa silniki po cenie złomu. Przeprowadzenie ich generalnego remontu zlecono
renomowanej szwajcarskiej firmie Sulzer w Winterthur, która uporała się z
powierzonym zadaniem do 14.03.1937 r.
Uzbrojenie
Zdjęto symboliczny km 7,9 mm i
zamontowano:
- 6xIx8.8
cm/30 (3.46") SK L/30, przy
elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem SAP 9,98 kg wynosiła 7170
m;
- 2xIxHotchkiss
3-pdr (1.4 kg) [1.85"/40 (47 mm)] QF Mark II, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 1,50 kg wynosiła 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 70o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 3000 m;
- 4xIIx7,65/79
mm;
- 2xwbg
z zapasem 48 bg.
Działa 88 mm pochodziły ze skasowanych
ex-niemieckich torpedowców, a działka 47 mm to wyciągnięte z magazynu,
oryginalne dla pierwotnego uzbrojenia Zinnii
modele.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa
dalmierze optyczne o bazie 2,6 m.
W roku 1941 Niemcy wymienili artylerię
główną na działa DP 6xIx8.8 cm/45 (3.46") SK C/30,
działka 47 mm na działka 2xIVx2 cm/65 (0.79") C/38, a km-y na
działka 4xIx2 cm/65 (0.79") C/38. W roku 1947 „poniemieckie” uzbrojenie
zdemontowano, zastępując je amerykańskim „demobilem” w następującym zestawie:
- 6xIx3"/50 (7.62 cm) Mark 21;
- 2xIIx40 mm/56 (1.57") Mark 1;
- 4xIx20 mm/70 (0.79") Mark 2.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki,
maszty i kominy. Zainstalowano trzy radiostacje o zróżnicowanym zasięgu,
radionamiernik oraz szumonamiernik.
Okręt został przystosowany do przewozu
30 t zaopatrzenia i 24 osób, co było wykorzystywane do przewozu uzbrojenia i
amunicji oraz rotacji kadr w Kongu Belgijskim.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się z 3,40 do
2,95 m, a wyporność normalna z 1210 do 1010 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 16,50
do 18,99 w, a zasięg z 2000, do 7200 Mm przy 15 w.
Koszt przebudowy wyniósł 37,7%
wartości porównywalnego okrętu nowego.
Jan Breydel, Belgium gunboat laid down 1915, launched 1915, completed 1915, modernized 1937 (engine 1918)
Displacement:
683 t light; 724 t
standard; 1 010 t normal; 1 238 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(264,56 ft / 259,84 ft)
x 33,14 ft x (9,68 / 11,25 ft)
(80,64 m / 79,20 m) x
10,10 m x (2,95 / 3,43 m)
Armament:
6 - 3,46" / 88,0 mm
30,0 cal guns - 22,00lbs / 9,98kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1890 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 x Single mounts on sides, forward evenly
spread
2 - 1,85" / 47,0 mm
40,0 cal guns - 3,31lbs / 1,50kg shells, 500 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1885 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
8 - 0,30" / 7,7 mm 79,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1889 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 95 lbs /
43 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 396,83 lbs / 180,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,39" / 10 mm -
-
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 1 shaft,
3 500 shp / 2 611 Kw = 18,99 kts
Range 7 200nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 514 tons
Complement:
89 - 116
Cost:
£0,054 million / $0,215
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 27 tons, 2,6%
- Guns: 16 tons, 1,5%
- Weapons: 11 tons, 1,1%
Armour: 5 tons, 0,5%
- Armament: 5 tons, 0,5%
Machinery: 126 tons,
12,5%
Hull, fittings &
equipment: 484 tons, 47,9%
Fuel, ammunition &
stores: 326 tons, 32,3%
Miscellaneous weights:
41 tons, 4,1%
- Hull above water: 39 tons
- On freeboard deck: 2 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical
penetrating hits needed to sink ship):
1 105 lbs / 501 Kg = 53,1 x 3,5 " / 88
mm shells or 0,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,44
Metacentric height 1,8
ft / 0,5 m
Roll period: 10,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,69
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, rise aft of midbreak, low quarterdeck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,424 / 0,448
Length to Beam Ratio:
7,84 : 1
'Natural speed' for
length: 16,12 kts
Power going to wave
formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 13,40 degrees
Stern overhang: 0,66 ft
/ 0,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 17,06 ft /
5,20 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Forward deck: 32,00%, 7,55 ft / 2,30
m, 7,55 ft / 2,30 m
- Aft deck: 16,00%, 15,42 ft / 4,70 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Quarter deck: 27,00%, 7,55 ft / 2,30
m, 7,55 ft / 2,30 m
- Average freeboard: 10,94 ft / 3,33 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 51,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 111,2%
Waterplane Area:
5 108 Square feet or 475 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 297%
Structure weight / hull
surface area: 59 lbs/sq ft or 289 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,25
-
Longitudinal: 2,62
- Overall:
1,35
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the
heaviest weather