sobota, 30 lipca 2022

Przebudowa belgijskiego okrętu ochrony rybołówstwa Zinnia na kanonierkę Jan Breydel 1937 (1 jednostka)

Przebudowa belgijskiego okrętu ochrony rybołówstwa Zinnia na kanonierkę Jan Breydel 1937 (1 jednostka)

Projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Legendę od roku 1937 opracował Pomysłodawca, a wcześniejsze dzieje okrętu pozwoliłem sobie w osobnym akapicie opisać sam. Standardowo, opis techniczny jest mojego autorstwa, na bazie wytycznych kolegi ŁK.
Flota belgijska była, niemal przez całe swoje dzieje, dosyć żałosnym zlepkiem przypadkowych i mocno przestarzałych okrętów. Realny krok ku nowoczesności uczyniono dopiero w 1939 r, wraz z położeniem stępki pod budowę szybkiej kanonierki Artevelde. Wstępem do budowy tego nowoczesnego okrętu, była przeprowadzona wcześniej modernizacja starego okrętu ochrony rybołówstwa Zinnia, który przy tej okazji zmienił nazwę na Jan Breydel.
Okręt ten powstał w roku 1915 jako brytyjski sloop/trałowiec Zinnia  typu Flower z grupy Azalea. W roku 1920 został przekazany Belgii bez zmiany nazwy, a w roku 1927 przeklasyfikowany na okręt ochrony rybołówstwa z prawie całkowitym rozbrojeniem (zamontowano tylko jeden, jedyny km 7,9 mm).
Obszernej przebudowy tego okrętu dokonała stocznia Cockerill w Antwerpii, od 12.09.1935 r. do 26.07.1937 r. W kampanii wiosennej 1940 r. nieudolnie dowodzony okręt stał się w dniu 18.05.1940 r, w nieuszkodzonym stanie, niemiecką zdobyczą. Jako Barbara służył do końca DWS w charakterze eskortowca, zaś w maju 1945 r. powrócił do dawnego właściciela i nazwy, służąc aż do 31.12.1954 r. jako fregata. Złomowanie okrętu przeprowadziła również stocznia  Cockerill w Antwerpii; zakończyło się ono 18.02.1956 r.
Opis techniczny modernizacji okrętu.
Kadłub
Przebudowano dziobnicę okrętu oraz obniżono pokład rufowy o ½ „kondygnacji”
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano dwa diesle po 1750 KM w jednej maszynowni. Silniki te miały długą i ciekawą historię. Zostały zbudowane jeszcze w 1918 r. i użyte do napędu podwodnego krążownika U139 Kapitänleutnant Schwieger, który po traktacie wersalskim służył w Marine Nationale jako Halbronn. Francuzi, ze względów prestiżowych, eksploatowali okręt do lipca 1935 r., a następnie przekazali starzejącą się i nietypową jednostkę do złomowania. Wykorzystała to marynarka belgijska i w październiku 1935 r. odkupiła obydwa silniki po cenie złomu. Przeprowadzenie ich generalnego remontu zlecono renomowanej szwajcarskiej firmie Sulzer w Winterthur, która uporała się z powierzonym zadaniem do 14.03.1937 r.
Uzbrojenie
Zdjęto symboliczny km 7,9 mm i zamontowano:
- 6xIx8.8 cm/30 (3.46") SK L/30, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem SAP 9,98 kg wynosiła 7170 m;
- 2xIxHotchkiss 3-pdr (1.4 kg) [1.85"/40 (47 mm)] QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 1,50 kg wynosiła 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 70o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 3000 m;
- 4xIIx7,65/79 mm;
- 2xwbg z zapasem 48 bg.
Działa 88 mm pochodziły ze skasowanych ex-niemieckich torpedowców, a działka 47 mm to wyciągnięte z magazynu, oryginalne dla pierwotnego uzbrojenia Zinnii modele.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa dalmierze optyczne o bazie 2,6 m.
W roku 1941 Niemcy wymienili artylerię główną na działa DP 6xIx8.8 cm/45 (3.46") SK C/30, działka 47 mm na działka 2xIVx2 cm/65 (0.79") C/38, a km-y na działka 4xIx2 cm/65 (0.79") C/38. W roku 1947 „poniemieckie” uzbrojenie zdemontowano, zastępując je amerykańskim „demobilem” w następującym zestawie:
- 6xIx3"/50 (7.62 cm) Mark 21;
- 2xIIx40 mm/56 (1.57") Mark 1;
- 4xIx20 mm/70 (0.79") Mark 2.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano trzy radiostacje o zróżnicowanym zasięgu, radionamiernik oraz szumonamiernik.
Okręt został przystosowany do przewozu 30 t zaopatrzenia i 24 osób, co było wykorzystywane do przewozu uzbrojenia i amunicji oraz rotacji kadr w Kongu Belgijskim.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie zmniejszyło się z 3,40 do 2,95 m, a wyporność normalna z 1210 do 1010 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 16,50 do 18,99 w, a zasięg z 2000, do 7200 Mm przy 15 w.
Koszt przebudowy wyniósł 37,7% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Jan Breydel, Belgium gunboat laid down 1915, launched 1915, completed 1915, modernized 1937 (engine 1918) 

Displacement:
            683 t light; 724 t standard; 1 010 t normal; 1 238 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (264,56 ft / 259,84 ft) x 33,14 ft x (9,68 / 11,25 ft)
            (80,64 m / 79,20 m) x 10,10 m  x (2,95 / 3,43 m)

Armament:
      6 - 3,46" / 88,0 mm 30,0 cal guns - 22,00lbs / 9,98kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1890 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
              4 x Single mounts on sides, forward evenly spread
      2 - 1,85" / 47,0 mm 40,0 cal guns - 3,31lbs / 1,50kg shells, 500 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1885 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      8 - 0,30" / 7,7 mm 79,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1889 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 95 lbs / 43 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 8,858 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,39" / 10 mm       -                                  -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 3 500 shp / 2 611 Kw = 18,99 kts
            Range 7 200nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 514 tons

Complement:
            89 - 116

Cost:
            £0,054 million / $0,215 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 27 tons, 2,6%
               - Guns: 16 tons, 1,5%
               - Weapons: 11 tons, 1,1%
            Armour: 5 tons, 0,5%
               - Armament: 5 tons, 0,5%
            Machinery: 126 tons, 12,5%
            Hull, fittings & equipment: 484 tons, 47,9%
            Fuel, ammunition & stores: 326 tons, 32,3%
            Miscellaneous weights: 41 tons, 4,1%
               - Hull above water: 39 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 105 lbs / 501 Kg = 53,1 x 3,5 " / 88 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,44
            Metacentric height 1,8 ft / 0,5 m
            Roll period: 10,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,69

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise aft of midbreak, low quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,424 / 0,448
            Length to Beam Ratio: 7,84 : 1
            'Natural speed' for length: 16,12 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,40 degrees
            Stern overhang: 0,66 ft / 0,20 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            25,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Forward deck:       32,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Aft deck:    16,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Quarter deck:        27,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m
               - Average freeboard:                      10,94 ft / 3,33 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 51,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 111,2%
            Waterplane Area: 5 108 Square feet or 475 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 297%
            Structure weight / hull surface area: 59 lbs/sq ft or 289 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,25
                        - Longitudinal: 2,62
                        - Overall: 1,35
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather