Niderlandzki transportowiec wodnosamolotów typu Amsterdam 1926 (1 jednostka)
Wprowadzenie lotnictwa do
niderlandzkiej MW stworzyło nowe zagadnienie transportu wodnosamolotów z Metropolii
do posiadłości zamorskich. Ponieważ typowe jednostki handlowe się do tego celu
raczej nie nadają, już w roku 1923 Admiralicja powzięła decyzję o budowie
transportowca wodnosamolotów. Zaprojektowano okręt niezbyt wielki, na miarę
ówczesnych potrzeb.
Głównym jego zadaniem jest transport wodnosamolotów z
miejsca ich wytwarzania (Metropolia) do miejsc, których o własnych siłach
osiągnąć nie mogą (posiadłości zamorskie). Dodatkowo, jednostka jest
przystosowana do przewozu do 2750 t zaopatrzenia (paliwo, uzbrojenie, części
zamienne i inne), nie tylko dla przewożonych maszyn oraz do 120 osób personelu
lotniczego i technicznego. Stosunkowo silne uzbrojenie artyleryjskie ma umożliwić
wykorzystanie okrętu w czasie wojny jako krążownika pomocniczego. Udziału
transportowca w operacjach bojowych raczej się nie przewiduje, nie jest jednak
całkowicie wykluczone użycie go w charakterze nośnika środków rozpoznania
lotniczego. Okręt został zbudowany w stoczni Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM).
Dynamiczny rozwój niderlandzkiego
lotnictwa morskiego (rok 1922 – 10 maszyn, 1923 – 32, 1924 – 69, 1925 – 95,
1926 – planowane 145) sprawił, że już w momencie oddania do służby, Amsterdam wydaje się być
niewystarczającym rozwiązaniem. W związku z powyższym, planuje się budowę dwu
podobnej wielkości lub jednego znacznie większego transportowca.
Opis techniczny.
Kadłub
O profilu zbliżonym do stosowanego w
żegludze handlowej. Stosunkowo wysoka wolna burta wynika z dążenia do
umieszczenia podłogi hangaru możliwie wysoko nad linią wodną.
Napęd
Cztery silniki diesla Werkspoor po 5400 KM, w
dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
- 3xIx149/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010 m;
- 4xIx75/55
Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m;
- 4xIIx13,2/78
FN P1919.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz
optyczny o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Maski dział 149 mm mają grubość 25 mm,
dział 75 mm 13 mm, a CT posiada opancerzenie 25 mm.
Wyposażenie lotnicze
6 torpedowo-bombowych wodnosamolotów pływakowych
Fokker T.III w całości i 6 rozłożonych na elementy
lub
9 rozpoznawczych łodzi latających
Fokker B.II w całości i 11 rozłożonych.
Możliwe są również inne kombinacje przewożonego
w całości wyposażenia lotniczego, np. 4xT.III i 6xB.II.
Wodnosamoloty w całości przewożone są
w hangarze oraz na pokładzie lotniczym, a rozłożone w ładowni poniżej hangaru.
Inne
Okręt został wyposażony w cztery
radiostacje; dwie dalekiego i dwie średniego zasięgu.
Na bokorysie przedstawiono, kolejno licząc
od dziobu: trzy Fokker B.II gotowe do lotu oraz dwa Fokker T.III gotowe do
lotu. Na rzucie przedstawiono, kolejno licząc od dziobu: cztery Fokker B.II ze
złozonymi skrzydłami, jeden Fokker B.II gotowy do lotu, jeden Fokker T.III ze
złożonymi skrzydłami (na podnośniku) oraz jeden Fokker T.III gotowy do lotu.
Amsterdam, Netherlands seaplane carrier laid down 1923, launched 1924,
completed 1926 (engine 1924)
Displacement:
6 171 t light;
6 361 t standard; 7 631 t normal; 8 647 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(473,31 ft / 461,94 ft)
x 57,74 ft x (18,37 / 20,29 ft)
(144,27 m / 140,80 m) x
17,60 m x (5,60 / 6,19 m)
Armament:
3 - 5,87" / 149 mm 50,0
cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1921 Model
3 x Single mounts on centreline, forward
evenly spread
2 raised
mounts
4 - 2,95" / 75,0 mm
55,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1920 Model
4 x Single mounts on sides, forward evenly
spread
4 raised
mounts
8 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Twin mounts on sides, forward evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 338 lbs
/ 153 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
2nd: 0,51" / 13 mm -
-
- Conning towers: Forward
0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
21 600 shp / 16 114 Kw = 22,85 kts
Range 13 000nm at
14,00 kts
Bunker at max
displacement = 2 287 tons
Complement:
407 - 530
Cost:
£0,978 million / $3,911
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 74 tons, 1,0%
- Guns: 74 tons, 1,0%
Armour: 21 tons, 0,3%
- Armament: 13 tons, 0,2%
- Conning Tower: 8 tons, 0,1%
Machinery: 711 tons,
9,3%
Hull, fittings &
equipment: 2 454 tons, 32,2%
Fuel, ammunition &
stores: 1 460 tons, 19,1%
Miscellaneous weights:
2 910 tons, 38,1%
- Hull below water: 2 677 tons
- Hull above water: 181 tons
- On freeboard deck: 52 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 587 lbs / 2 988 Kg = 65,3 x 5,9 " /
149 mm shells or 1,7 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,61
Metacentric height 4,9
ft / 1,5 m
Roll period: 11,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 90 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,545 / 0,559
Length to Beam Ratio:
8,00 : 1
'Natural speed' for
length: 21,49 kts
Power going to wave
formation at top speed: 49 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 8,30 degrees
Stern overhang: 7,87 ft
/ 2,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 12,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Forward deck: 38,00%, 21,98 ft / 6,70
m, 21,98 ft / 6,70 m
- Aft deck: 38,00%, 21,98 ft / 6,70 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Quarter deck: 12,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Average freeboard: 22,08 ft / 6,73 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 74,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 190,6%
Waterplane Area:
18 528 Square feet or 1 721 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 168%
Structure weight / hull
surface area: 79 lbs/sq ft or 386 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,49
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
1 x catapult
6 x Fokker T.III or 9 x Fokker B.II