sobota, 24 września 2022

Niderlandzki transportowiec wodnosamolotów typu Amsterdam 1926 (1 jednostka)

Niderlandzki transportowiec wodnosamolotów typu Amsterdam 1926 (1 jednostka) 

Wprowadzenie lotnictwa do niderlandzkiej MW stworzyło nowe zagadnienie transportu wodnosamolotów z Metropolii do posiadłości zamorskich. Ponieważ typowe jednostki handlowe się do tego celu raczej nie nadają, już w roku 1923 Admiralicja powzięła decyzję o budowie transportowca wodnosamolotów. Zaprojektowano okręt niezbyt wielki, na miarę ówczesnych potrzeb. 
Głównym jego zadaniem jest transport wodnosamolotów z miejsca ich wytwarzania (Metropolia) do miejsc, których o własnych siłach osiągnąć nie mogą (posiadłości zamorskie). Dodatkowo, jednostka jest przystosowana do przewozu do 2750 t zaopatrzenia (paliwo, uzbrojenie, części zamienne i inne), nie tylko dla przewożonych maszyn oraz do 120 osób personelu lotniczego i technicznego. Stosunkowo silne uzbrojenie artyleryjskie ma umożliwić wykorzystanie okrętu w czasie wojny jako krążownika pomocniczego. Udziału transportowca w operacjach bojowych raczej się nie przewiduje, nie jest jednak całkowicie wykluczone użycie go w charakterze nośnika środków rozpoznania lotniczego. Okręt został zbudowany w stoczni Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM).
Dynamiczny rozwój niderlandzkiego lotnictwa morskiego (rok 1922 – 10 maszyn, 1923 – 32, 1924 – 69, 1925 – 95, 1926 – planowane 145) sprawił, że już w momencie oddania do służby, Amsterdam wydaje się być niewystarczającym rozwiązaniem. W związku z powyższym, planuje się budowę dwu podobnej wielkości lub jednego znacznie większego transportowca.
Opis techniczny.
Kadłub
O profilu zbliżonym do stosowanego w żegludze handlowej. Stosunkowo wysoka wolna burta wynika z dążenia do umieszczenia podłogi hangaru możliwie wysoko nad linią wodną.
Napęd
Cztery silniki diesla Werkspoor po 5400 KM, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
- 3xIx149/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010 m;
- 4xIx75/55 Bofors/Wilton-Fijenoord P1920, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m;
- 4xIIx13,2/78 FN P1919.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Maski dział 149 mm mają grubość 25 mm, dział 75 mm 13 mm, a CT posiada opancerzenie 25 mm.
Wyposażenie lotnicze
6 torpedowo-bombowych wodnosamolotów pływakowych Fokker T.III w całości i 6 rozłożonych na elementy
lub
9 rozpoznawczych łodzi latających Fokker B.II w całości i 11 rozłożonych.
Możliwe są również inne kombinacje przewożonego w całości wyposażenia lotniczego, np. 4xT.III i 6xB.II.
Wodnosamoloty w całości przewożone są w hangarze oraz na pokładzie lotniczym, a rozłożone w ładowni poniżej hangaru.
Inne
Okręt został wyposażony w cztery radiostacje; dwie dalekiego i dwie średniego zasięgu.
Na bokorysie przedstawiono, kolejno licząc od dziobu: trzy Fokker B.II gotowe do lotu oraz dwa Fokker T.III gotowe do lotu. Na rzucie przedstawiono, kolejno licząc od dziobu: cztery Fokker B.II ze złozonymi skrzydłami, jeden Fokker B.II gotowy do lotu, jeden Fokker T.III ze złożonymi skrzydłami (na podnośniku) oraz jeden Fokker T.III gotowy do lotu.

Amsterdam, Netherlands seaplane carrier laid down 1923, launched 1924, completed 1926 (engine 1924)

Displacement:
            6 171 t light; 6 361 t standard; 7 631 t normal; 8 647 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (473,31 ft / 461,94 ft) x 57,74 ft x (18,37 / 20,29 ft)
            (144,27 m / 140,80 m) x 17,60 m  x (5,60 / 6,19 m)

Armament:
      3 - 5,87" / 149 mm 50,0 cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1921 Model
              3 x Single mounts on centreline, forward evenly spread
                        2 raised mounts
      4 - 2,95" / 75,0 mm 55,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1920 Model
              4 x Single mounts on sides, forward evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Twin mounts on sides, forward evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 338 lbs / 153 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm       -                                  -
            2nd:     0,51" / 13 mm       -                                  -
    - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 21 600 shp / 16 114 Kw = 22,85 kts
            Range 13 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 287 tons

 Complement:
            407 - 530

Cost:
            £0,978 million / $3,911 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 74 tons, 1,0%
               - Guns: 74 tons, 1,0%
            Armour: 21 tons, 0,3%
               - Armament: 13 tons, 0,2%
               - Conning Tower: 8 tons, 0,1%
            Machinery: 711 tons, 9,3%
            Hull, fittings & equipment: 2 454 tons, 32,2%
            Fuel, ammunition & stores: 1 460 tons, 19,1%
            Miscellaneous weights: 2 910 tons, 38,1%
               - Hull below water: 2 677 tons
               - Hull above water: 181 tons
               - On freeboard deck: 52 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 587 lbs / 2 988 Kg = 65,3 x 5,9 " / 149 mm shells or 1,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,61
            Metacentric height 4,9 ft / 1,5 m
            Roll period: 11,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 90 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,545 / 0,559
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 21,49 kts
            Power going to wave formation at top speed: 49 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,30 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                  Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       38,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Aft deck:    38,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Quarter deck:        12,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      22,08 ft / 6,73 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 74,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 190,6%
            Waterplane Area: 18 528 Square feet or 1 721 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 168%
            Structure weight / hull surface area: 79 lbs/sq ft or 386 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,49
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

1 x catapult

6 x Fokker T.III or 9 x Fokker B.II